Opinionsblogg

Därför borde vi förbjuda slöjor i skolan.

 
 
 
 
 
 
De sista dagarna av sommar...
Bilen kränger upp på Lijleholmsbron och jag ser barnen hoppa från bryggor nere i Tanto. 
 
Det här har varit min värld och plats i tillvaron sedan 2011, när jag flyttade till Stockholm från Norrköping. Nu är det strax dags för nästa resa, något kortare i geografin men kanske längre på andra sätt.
 
Jag behöver lämna Södermalm för att på allvar leva i den värld och verklighet som jag alltid känt mig som en del av.
 
Alla riktiga ghetton ligger inte i de stora städernas ytterområden, de ligger i innerstan. De osynliga och synliga murar och tullar som omger Södermalm föder fram en kulturell och medial inavel som innebär att det strax enbart föds likriktade monster här, zombies med identiska uppfattningar om allting...
 
Också Södermalm är en del av den härskande eliten, den elit som så effektivt har kapat alla band till resten av Sverige.
 
Det är längre till den ensamma hemmafrun på gågatan i Ludvika härifrån än det är till kriget i Syrien.
 
Det skrämmande är att de som säger sig tala för hemmafrun i Ludvika inte har den blekaste aning om vilken värld hon lever i. Hennes ambassadörer i kulturen, i media och i politiken inte minst, föraktar henne i hemlighet.
Så har det varit en tid. Men det intressanta nu är att hemmafrun i Ludvika (och miljoner andra) äntligen, äntligen, äntligen verkar ha förstått allt detta, och faktiskt på allvar anstränger sig för att ta tillbaka det förtroende, de vapen, den makt och den tillit som alla dessa människor frivilligt givit till dessa maktens lakejer...
 
Men Södermalm är också storslaget vackert. Löprundorna nere vid Söder Mälarstrand, över Västerbron och så andra sidan stranden bort mot Stadshuset kommer jag sakna. Jag kommer sakna Långholmen, när regnet drar in som gardiner över Västerbron och de där tidiga vinterkvällarna när himlen är azurblå och luften kristallklar...
 
Jag är en man med få vänner. Till viss del är det mitt eget fel. Jag är dålig på relationer. Jag har nog aldrig kunnat göra människor i min omgivning lyckliga. Samtidigt har jag inget verkligt behov av många vänner eller slentrianmässigt umgänge. Jag trivs med en i taget. Nu får jag chansen att starta ett nytt liv med Michaela och alla våra barn och jag är tacksam för det. Så väldigt tacksam.
 
Mitt liv är bara till viss del mitt... Till största delen är mitt liv mitt skrivande. Och mina barn. Jag känner att jag lever bara när jag älskar och när jag skriver. Om du inte älskar flimrar ditt liv bara förbi...
 
När jag lämnar mig själv finner jag mig själv. När jag får finnas till för det jag skriver, eller för Michaela, eller för mina barn, då blir jag betydelsefull på riktigt.
 
Jag hör på radion om en man i Mellanöstern som angriper den islamistiska terrorn, IS och andra med humor som vapen.
Ungefär som Lars Vilks försökte göra med sin rondellhund, möjligen inte lika utmanande. Skämten som det refereras till är väl så där lagom roliga, men samtalet efteråt, med serietecknaren, är desto intressantare...
Reportern frågar vilka reaktioner han får från de han driver med, alltså den militanta islamistiska falangen i världen...
 
Han berättar då att han på omvägar fått höra att höga ledare inom IS faktiskt läst sett hans serier och även skrattat åt dem, ungefär som Hitler såg Chaplins filmer trots att de gjorde fullständig och genial narr av honom.
Eller som när maffian på Sicilien efter Gudfadern använde musiken från filmen till sina bröllop i verkligheten....
 
- De som blir agrast är vänstern och liberalerna i västvärlden, säger han sedan. 
 
Det där är så intressant. Den politiskt korrekta vänstern i den fria västerländska världen är alltså den grupp som blir förbannade över att någon med rötterna i Mellanöstern och, får man förmoda, med en unik inblick i den riktiga verkligheten skojar med vår tids största farsot, den militanta muslimska terrorn.
 
Är inte det en aning rörande att vänstern i väst går terrorns ärende. Varför är det så? Hur har det blivit så att en tidigare solidarisk, öppenhjärtlig och välmenande vänster hellre anklagar Lars Vilks för uppvigling än försvarar hans rätt att skoja med en religion vars defekta gren gör sig skyldig till ständiga brott mot mänskligheten?
Det finns fler frågor att ställa i samma årende...
Varför kan inte höga kristna ledare försvara föröljda kristna? 
 
Hur är det möjligt att jag i dagarna läst flera som försvarat att småflickor ska bära slöja? Jag fattar det inte. Det är fullständigt obegripligt att dessa människor, som säger sig värna kvinnors och svagas rättigheter, tvekar om detta med slöjan. Att dölja sitt hår handlar om att inte väcka begär men barn är inte sexuella varelser och det är en stor skam, en styggelse, att tvinga barn att bära slöja.
 
Menar de ingenting med sin feminism? Vilka villkor har de för sin solidaritet?
 
Hur många sjuåriga flickor bär sin sjal frivilligt?  
 
Är det skillnad på kvinnoförtryck och kvinnoförtryck? 
 
Vad tror ni hade hänt om en vit, kristen, hetereosexuell man förslagit att alla flickor i alla åldrar måste bära slöja för ansiktet? Jag törs lova er att en orkan av vrede hade svept ut från dörrarna på Södertörns Högskola...
Ärkebiskopen hade rasat. Helle Klein hade rasat. Feministerna hade rasat. Aftonbladets ledarsida hade rasat. Alla hade rasat.
 
Men nu?
Nu talas det istället om att starta kampanjer FÖR småflickors rätt att bära sjal. Vems rätt talar de om då? Den fullständigt vedervärdiga stenåldersretoriken att ett BARN ska behöva täcka sitt hår?
För vem ska hon täcka sitt hår? För sina sjuåriga klasskamrater i klass 1A? Så att inte ens könsmogne Pelle ska få konstiga tankar i sitt huvud när han ser håret på sina klasskamrater?
På vilket sätt är det en jämställdhetsakt att försvara ett kvinnoförnedrande tvång?
 
Det är samma med olika tider i badhus och liknande. I Sverige har den feministiska kampen kommit långt. Nu ser vi ledande feminister och andra proggare i gummistövlar snacka om att " vi ska nog ha olika tider i badhusen och kanske också dela upp pojkar och flickor på gymnastiken"... Det är ju att ta tusen kliv bakåt i utvecklingen. Varför har ni fallit för allt detta?
 
Det är hiskeligt obehagligt.
 
Men delar av vänstern och stora delar av kvinnorörelsen har sin världsbild redan klar för sig. Deras teorier har alltid rätt. Om verkligheten envisas med att inte passa deras teorier har de en sällsynt förmåga att låta teorin vinna...
 
De får inte ihop bilden av förbrytaren eller förtryckaren som en invandrad man i förorten. Alla invandrade män i förorten är nämligen per definition i underläge. Men så är det inte längre. Ja, det finns kvinnoförtryck i alla samhällsklasser men jag lovar er att svenska män är långt mycket mer jämställda än män från många andra kulturer i världen. Låt oss kunna tala om detta utan skygglappar.
 
Vuxna kvinnor på badstränder ska få ha på sig vilka kläder de vill. Det som hänt i Frankrike är möjligen begripligt med tanke på hur utsatt Frankrike varit för islamistisk terror, men det är ändå helt fel att poliser ska skickas ut till badstränder för att tvinga kvinnor att klä av sig...
 
Men förbjud sjalar i skolorna. Om en femtonåring frivilligt vill ha sin sjal på sig kan hon ta på sig den direkt efter skolan.
Det finns säkert de flickor som vill ha sin sjal frivilligt men solidaritet fungerar inte så. Det finns artonåringar som kan dricka två starköl utan att bli fyllon men i solidaritet med de svaga och de utsatta så är det 20-års gräns för att handla alkohol i det här landet. Det borde vara samma tänkande runt sjalar. Förbjud det i skolorna. Det räcker att en enda flicka på en skolgård är tvingad till att bära sin sjal för att vi andra i majoritetsamhället ska ställa upp för henne. Och det borde faktiskt vara en självklarhet för feministerna att ställa upp för henne också.  Ni sviker henne när ni dillar om att hon ska ha rätt att bära den sjalen. Vad ni egentligen säger då är att ni ger förtryckande män rätten att tvinga sina döttrar att förbli ofria i vårt land.
 
Och om du bär din sjal frivilligt är det väl inte heller någon störrre eftergift att visa solidaritet med någon från samma tro som inte fått samma fria val som du?
 
 
 
 

Kommentarer

#1 - Erik Svensson

👍 till Birro! Detta klipp https://youtu.be/6qYQC_oGWmA sammanfattar läget i Sverige med fakta så alla som är normal begåvade förstår galenskapen. Våldtäktsepidemin, otryggheten, kostnaden osv. Gilla den på youtube och dela klippet👍

#2 - Christian

Marcus, de som inte tvingas då? De som ser det som en symbol i sitt religionsutövande. Ska vi tvinga de att ta av sig denna huvudbonad? Ska vi vidare tvinga människor med kors runt halsen att ta av dig dessa?

Jag är helt sekulariserad, det betyder inte att jag ska tvinga människor till det. En av våra stora, historiskt, lagar är just religionsfriheten. Nu nallar du på den för att få ny publik. Tyvärr vinner man idag på att ställa grupper mitt varandra, något du har tagit fasta på.

Tyckte du var en bra skribent, nu ger du bara en illa eftersmak. Ryck upp dig herr Birro!

#3 - Anonym

Och du Erik, ovan. Normalbegåvade särskriver inte. Våldtäktsepidemin? Du syftar förstås på att den har gått ner men får större utrymme i media. Normalbegåvade granskar, validerar, reviderar innan uttalande.

#4 - anitha

En flicka som vill bara slöja när hon är 7,8,9 år är styrd av sina närmaste.Kom inte och säg något annat.En så lite tjej kan inte vilja svettas i sjal i sommarvärmen om inte mor eller far har sagt att hon ska göra det.En liten flicka kan inte vilja bada med kläderna på medan brodern har korta sköna badbyxor endast.Här är det manipulation bakom och försök inte att få det till att det är frivilligt.
Citat: Tvinga människor att ta sitt kors:
Här var det frågan om barn och inte människor i allmänhet.
Samt att Marcus behöver inte köra med något röstfiske för vi är många som förstår vad han menar och håller med.

#5 - Carl

@Christian skriver "De som ser det som en symbol i sitt religionsutövande. "
Det finns inga religiösa barn. Bara barn till religiösa föräldrar.

#6 - Anonym

Vänstern kan liknas vid kung Salomon vars vishet var beryktad men på grund av sin självgodhet övermod och fåfänga förvandlades till en stolle på äldre dar

#7 - Amina

Jonas Gardell skrev för ett tag sedan på Facebook:

"Män vill tvinga kvinnor klä på sig kläder.
Män vill tvinga kvinnor klä av sig kläder.
Enda gemensamma nämnaren: Män vill tvinga kvinnor."

Där sätter han huvudet på spiken. Att som Birro föreslår förbjuda slöjan är en så ofattbart infantil lösning på ett mycket större, djupt rotat problem. Som läkare ser jag det som att dämpa symptomen men strunta i att försöka bota sjukdomen - och vart leder det?

Att tillåta och förbjuda saker som har med kvinnor att göra är ju att återigen använda oss kvinnor som slagträ, när det egentligen inte är oss och våra kläder eller icke-kläder det är fel på. Blir så trött på detta ständiga förminskande av grundproblemet och dessa så kallade "lösningar" som endast resulterar i att du, Marcus Birro, och alla andra som delar din inskräkta världssyn, slipper se problemet. För hur ska det hjälpa den förtryckta kvinnan att hon slipper ha slöja i skolan om hon ändå är förtryckt hemma, där du inte ser? Problemet är att män förtrycker kvinnor på olika sätt i olika kulturer, är det inte det som vi borde prata om att förbjuda istället för att än en gång skuldbelägga kvinnan?


www.aminas.se

#8 - Anonym

Man kanske ska förklara slöjans användning och betyldese, jag har en klasskamrat som är den ända i sin närmaste familj som bär slöja, FRIVILLIGT! Det är en del av hennes tro, man kan bara inte ta bort rättigheten av tro OCH klädsel från kvinnor. ALLA i Sverige måste förstå meningen bakom slöjan istället för att bannlysa en religion pga ett klädesplagg som täcker huvud, hår och nacke

#9 - Fd moderat

Den som går på stan skall inte gå med ansiktet täckt utan man skall visa sin identitet. Det är fullständigt självklart.
Samtidigt kan man fråga sig varför inte de här personerna flyttar till länder där den lagstiftning de vill ha finns i stället men det är klart, de länderna är fattiga.

#10 - Peder Bergström

Marcus Birro skulle alltså kunna gå så långt att ta till ett förbud mot hur andra människor väljer att klä sig eller uppfostra sina barn. På vilket vis skiljer då Marcus Birro sig ifrån alla som vill påtvinga andra människor sin egen syn på hur de ska vara? Inte på något vis! Birro är lika mycket emot andra människors rätt att fatta egna beslut om sig själva och sina barn. Att diskutera varför småtjejer ska bära slöja är naturligtvis en sak, men att gå så långt som att ta sig friheten att bestämma vad som ska vara tillåtet när det gäller andra människors sätt att klä sig är att förtrycka andra människor. Marcus Birro är en blind fanatiker.

Kommentera