Opinionsblogg

Är sossarna ett rasistiskt parti? (Olof Palme skulle inte ens ha kommit in).

 

 

 

 

 
 

Jag är så gammal att jag minns Olof Palme. Och jag gör det gärna. 

Palme var en politiker som väckte känslor och jag hyser stor respekt för människor som väcker känslor. De tvingar mig att förhålla mig till dem. Och till mig själv inte minst.

 Palme var en ideolog och något så ovanligt som en känslostyrd, intellektuell retoriker. Han lät både hjärtat och hjärnan vara med när han formade sin politik. Han drevs av en intensiv känsla för rättvisa. Sedan såg hans version av rättvisan inte alltid ut som min, men jag respekterar honom alltjämnt för att han verkligen brann för det han trodde på. Nu för tiden kan man nästan tro att det finns en sval skola någonstans där landets samtliga partiledare drillat i samma iskalla, kallhamrade och politiskt korrekta lära…

Jag har, liksom de flesta i vårt land, en stor respekt för allt det som socialdemokratin genom historien gjort för Sverige. Men den rörelsen består av människor och numera känns det som om rörelsen kommit före människorna...

 Förra veckan rasade debatten huruvida Sverigedemokraterna är ett rasistiskt parti eller inte. Många tycker att de är det, många tycker inte att de är det. Ebba Bush Thor hade gjort vad väldigt många andra INTE gjort, läst stadgar och partiprogram och kommit fram att paritet nog inte var ett rasistiskt parti. Samtidigt skrev Teodor Dante här på Nyheter 24 en väldigt bra text med citat från ledande företrädare för partiet som nog pekade i riktningen att SD är ett rasistiskt parti. KD-ledaren fick backa från sitt uttalande sedan. Det blev någon pudel om att stadgarna kanske inte visar upp det men att partiet i praktiken är det eller något sådant...

Det passar inte i den mediala, kulturella mall som råder. SD MÅSTE vara ett rasistiskt parti. Folk blir förvirrade annars. Folk avskyr att bli förvirrade. Särskilt vänstern älskar att dela upp människor i goda och onda, där de själva alltid är de goda och alla andra är de onda... Det är simplare än en barnfilm. För om SD inte är ett rasistiskt parti, vem och vilka ska man då hata med den där intensiva ivern som vänstern tyvärr fortfarande verkar älska att hata andra människor med?

Låt mig med en gång (ännu en gång) konstatera att jag inte tar ställning i frågan om SD är ett rasistiakt parti eller inte. Jag har inte läst partiprogrammet och jag följer inte partiet särskilt noga. Jag har även slutat äta lunch med företrädare för partiet. Jag har mitt hjärta i en annan omloppsbana numera...

 Nu läser jag att Socialdemokraternas ungdomsförbund SSU ordnar en debattkväll om islamofobi. Och döm om min förvåning när jag läser att det är en helt och hållet öppet rasistisk föreläsning. Arrangemanget ska hållas den 19 september i centrala Stockholm och arrangörerna går i informationen ut med att inga vita människor har tillåtelse att närvara. 

Apartheid enligt SSU alltså...

 Vi stannar lite vid detta… Ett socialdemokratisk ungdomsförbund bjuder in till en samtalskväll om islamofobi och skriver uttryckligen att människor med en viss hudfärg inte får närvara vid mötet, att människor med en viss hudfärg inte får besöka evenemanget och att människor med denna vissa hudfärg inte är välkomna på en samtalskväll som ett socialdemokratiskt ungdomsförbund ordnar…

Jag tror det är viktgit att vi är tydliga med detta. För det är extremt anmärkningsvärt att man går ut på det här sättet. 

Hittills har jag inte hört en enda partiledare (eller någon annan heller egentligen) ställa den fråga som åtminstone jag väntat på att få höra: ”Är socialdemokraterna ett rasistiskt parti”?

Med vilka argument väljer man annars att klart och tydligt utestänga människor med en viss hudfärg från sina arrangemang?
Är inte detta själva sinnebilden av rasism?

 Herregud i himlen… Vad är det som händer i det här landet?

Olof Palme roterar i sin grav, som för övrigt bara ligger några uppvikta boksidor från där arrangemanget kommer hållas.

Palme skulle inte ens ha släppts in där den där kvällen.

Han har nämligen fel hudfärg.

 

Kommentarer

#1 - Anonym

Den Svenske Socialdemokratiska partiordförande Stefan Löfvén har enligt SSU fel hudfärg för att vistas i landet.

#2 - Roza

Fyfan vilket ignorant inlägg. Islamofobin skall förmodligen diskuteras i ett separatistiskt forum pga att man är ointresserad (just i det forumet) kring vad VITA har att säga och vill släppa in den subjektiva upplevelsen av endast hudfärgade människor. Ett inlägg av en äkta vit kränkt man. Fy.

#3 - Jonas

Roza, du skriver väldigt osammanhängande och använder ord som du troligtvis inte vet betydelsen av.
Det vore bra om du omfraserar ditt inlägg så att du får fram ditt budskap.
Om inte, betraktar jag ditt inlägg som floskler, som ständigt kräks ur kommunistisk media.

#4 - Ellen

När började läsa ditt inlägg tänkte jag först först "oj vad händer med världen??" sen övergick den tanken istället till "hur tänker den här snubben????"

Du måste ju förstå att det inte finns rasism mot vita, så enkelt är det. Vita är inte förtryckta genom historien; de har inte blivit koloniserade, eller varit slavar, inte fått samma rättigheter och är därför en marginaliserad grupp.
Hela ditt resonemang att SSU är rasistisk endast för att icke-vita vill diskutera islamfobi är bara dumt; för SSU vill väl att deltagarna ska känna sig trygga och kunna diskutera problem som de möter i vardagen (dvs det är ju betydligt större chans att någon icke-vit stöter på islamfobi i vardagen).
Vit har aldrig varit fel hudfärg genom historien, det måste du också förstå för att diskutera sådana här frågor.

#5 - Fredrik

Ellen // skämtar du med oss. Det här va det dummaste jag läst. Du menar alltså att rasism endast går åt ett håll? Historien påverkar inte begreppet rasism. Betydelsen är desamma oavsett vilket håll den riktas åt.

#6 - Roza

Jonas, exakt vilket ord tror du att jag inte förstår betydelsen av??? Använde jag svåra ord? Använde jag en otydlig retorik? Nej, väldigt tydligt skrev jag vad jg tyckte. Om du inte har något motargument till min åsikt är det totalt onödigt för dig att kommentera HUR jag skriver istället för att kommentera VAD jag skriver.

#7 - Anonym

Till Ellen
Vad är det för inskränkt rasistisk åsikt att personer med svart hudfärg inte skulle kunna vara rasister? Läs boken "En svart man i mitt badrum" av den sydafrikanska färgade författaren och debattören Eusebius Mckaiser. http://www.afrope.se/2015/11/21/bokrecension-en-svart-man-i-mitt-badrum/

För övrigt är det väl ganska uppenbart att det finns ett underliggande satiriskt budskap i SSU:s möte om s.k islamofobi. Klart det är provocerande att människor med vit hudfärg inte är välkomna, vilket sannolikt är syftet, men också ska stämma till eftertanke. Arrangörens uppfattning är ganska tydlig. De anser vad människor har för religiösa uppfattningar och livsfilosofisk tro, är lika ointressant för ett samhälle som vad människor har för hudfärg. Varför då vara negativ och förskjutande i din uppfattning till en viss religion eller kalla det diskriminerande. Nu får du själv som människa med vit hudfärg känna hur det känns att bli diskriminerad. Arrangören känner sig nog sannolikt oerhört smart i det påhittet och vill provocera fram en debatt i form av den banala liknelsen. Men det visar bara på en oerhörd naiv uppfattning. Skillnader i hudfärg och skillnader i religion är en diametral skillnad för livsbetingelser i ett samhälle. Och till slut en fråga: Om jag tex är negativ till kommunism och kritiserar spridningen av dess läror. Är jag då kommunistofob? För mig är ordet islamofob ett idiotuttryck, som då syftar till att personen är någon slags fån för att han är kritisk. Islamsk religion är hårt kritiserad och ifrågasatt, framför allt i västländer där befolkningen inte varit utsatta för samma religiösa statliga hjärntvätt och tvång som tex folket i länder i mellersta östern och norra Afrika där islam har fått stor spridning. Som infödd Västlänning och jämförelsevis är uppväxt under helt andra friare livsbetingelser är det inte svårt att anse att det finns fog för kritiken mot vissa religioner som folk blivit påtvingade av de styrande sedan födseln. För mig uppfyller islam alla kriterier för att betecknas som sektliknande hjärntvätt.

Kommentera