Opinionsblogg

Tappa aldrig drömmen ur sikte.

 

 

Här sitter jag och en polare tillsammans med en goth-legendar.

Det är jag längst till höger, legenden i mitten.

Bilden är från 2014 när vi spelade in en skiva tillsammans.

Killen i mitten heter Wayne Hussey och spelade gitarr i The Sisters Of Mercy innan han 1986 lämnade det bandet och bildade The Mission.

Med det bandet har har sålt över sex miljoner skivor världen över.

Det fanns en tid, kort men ändå, 1988 när The Mission var Englands, och därmed världens, främsta rockband

 Jaha, tänker du, vad är det med det då?

 En hel del.

Under ungefär tusen år av mitt unga liv (ungdom kan inte räknas i år som ni vet, ungdom är tidlöst) ägnade jag åt att klä mig, prata om och framförallt lyssna på allt gubben i mitten ägnade sig åt. Jag var närmast besatt. The Mission betydde allt för mig.

Tillsammans med Joakim Thåström kom Wayne Hussey att bilda en planet av värdighet som min patetiska men någonstans ändå ömma poesilängtan kunde kretsa runt.

 2008 satt jag med den andra killen på bilden (han utan solglasögon) och snackade The Mission.

  • Varför inte ringa Hussey och fråga om han vill göra en skiva med oss, sade jag.
  • Kan man göra det?
  • Varför inte.
  • Ja, sade Mats (som han heter), varför inte?

Så vi gjorde det. Hussey svarade och skickade iväg en hårddisk med musik som vi fick jobba med. Vi bara stirrade dumt rakt ut i luften i några timmar. Sedan skrek vi rakt ut lika länge.

 Året efter gav jag ut en roman som handlar om hjältar vi bär med oss genom livet. Den heter Att leva och dö som Joe Strummer. Jag kontakte Pange Öberg på United Stage och frågade om han skulle kunna tänka sig att producera en turne´ med mig, Mats och Wayne Hussey.

 

  • Absolut, svarade Pange.

 

Problemet då var att jag inte frågat Hussey. Men jag gjorde det. Och han svarade ja,

 

Så vi genomförde en turne´, uppträdde i TV4 och hade fantastiskt roligt ihop. Sedan spelade vi en skiva ihop och 2014 turnerade jag med honom igen.

 Det är långt ifrån det mest uppmärksammade jag gjort, men det är i min bok något av de viktigaste och modigaste. Och i särklass kaxigaste.

Det sätter också fingret på hur jag låtit drömmarna styra mitt liv, under hela mitt liv.

Minns detta.

Det finns inget motstånd. Det finns inga gränser. Det finns ingen som på allvar kan stoppa dig om du innerst inne bestämt dig för någonting. Dina drömmar är ditt liv. Dina drömmar är det enda som betyder något. 

 Ja, du bör ha en talang och du bör slipa denna talang i det oändliga. Sedan bör du umgås med människor som uppmuntrar dina drömmar. Och sedan förverkligar du dem.

 Om någon kommit fram till mig, under mina svåra år på Magasinsgatan i Göteborg, om någon vågat sig fram till den svartklädde, vitmålade pojken i kajal och svart pannband och sagt att han skulle få samarbeta och bli vän med sin store idol bara några år längre fram, hade jag givetvis bara skakat på huvudet, satt in hörlurarna och vidrigt upp volymen och beställt in en öl till.

 Jag får ibland frågan hur man ska lyckas med det man drömmer om.

Det enkla men svåra svaret är. Ha en dröm. Slipa på din talang oavbrutet. Förverkliga drömmen.

Och ha aldrig en plan B.

Plan B är för nästan-författarna som hamnar på medelmåttiga kultursidor och skriver skit om andras böcker.

 Tappa aldrig drömmen ur sikte.

Kommentarer

#1 - THERESA

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningsgivaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: ([email protected]) du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) Kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
Genom ([email protected])

Kommentera