Opinionsblogg

Var Rädda.

Vi är dåliga på att se sammanhang i Sverige. Handling och konsekvens är inga givna följeslagare. 

 

Skulle inte vår krampaktiga och desperata jakt på individuell frihet göra oss just det, fria? Lyckliga? Varför ligger vi då i topp när det gäller antalet självmord? För slår BRIS nya rekord i antalet barn som ringer? 

Eller som den älskade charmören och bittergubben Ulf Lundell gormade för några år sedan: Är vi lyckliga nu?

 

Jag får ofta höra att jag är en av dem som medverkat till att underblåsa rädslan och avstånden mellan folk och elit. En sak att notera i sammanhanget är att det alltid är just eliten som kommit med den typen av kritik. Jag menar att jag alls inte försöker skapa en konflikt mellan verkligheten och den verklighet som presenteras av politiker och media eftersom den konflikten, eller det glappet snarare, redan finns.

 

Sverige har under fyrtio års tid lagt tusen lock på alla samtal som handlat om vad samtiden nu valt att kalla utanförskapsområden. Men det man inte pratar om försvinner inte…

Det är lite tvärtom…

 

Om man är en välbetald kulturarbetare med lyxliv i Stockholms innerstad lever man i ett välmående ghetto. Då kan man kosta på sig lyxen att lägga huvudet på sned och konsekvent och leende förklara att vi inte behöver vara rädda, att allt går år rätt håll, att allt är som det ska.

 

För alla andra är det något svårare.

 

Rädslan i sig är ett övergrepp. Den odefinierbara rädslan och otryggheten kan skapa en känsla av övergivenhet och därmed också inskränkta en människas liv. Därför bör själva rädslan i sig tas på ett mycket större allvar.

 

Synen på förorten är en vattendelare. Många av dem härligt fördomsfria lallare som flinar runt i Stockholms innerstad älskar tanken och föreställningen av förorten. Men de som lever och verkar i förorten vittnar ofta om ständiga brott, förstörelse, hot och kriminalitet.

Så här säger Lise Tamm, som från årsskiftet tillträder som chef för Riksenheten mot internationell och organiserad brottslighet, som arbetar mot den organiserade brottsligheten i Sverige, om situationen i Rinkeby:

  • Rinkeby är nästan som en krigszon. När polisen arbetar där jobbar de som försvaret skulle ha gjort…

 

Ljuger Lise Tamm? Överdriver hon? Vem har mer rätt? Den välbetalde kulturarbetarn som lever skyddad i sin välmående enklav eller en person med god insyn i förorten?

 

Givetvis är Tamms bild inte den enda bilden av förorten. Givetvis sjuder det av kraft, beslutsamhet och rättvisa också i Rinkeby. Men jag tror vi bör påminna oss om att de flesta som utsätts för både brott och rädslan för brott, är helt vanliga medborgare i just dessa förorter. För deras skull bör vi ta av alla skygglappar och se klart på situationen.

 

Maffialiknande strukturer, hedersvåld, gängkriminalitet, vapen, droger och slentrianmässig förstörelse av affärer, butiker och gallerior är vardag för tiotusentals människor runt om i vårt land. Jag tycker människor SKA vara rädda. Jag tycker människor ska låta den rädslan förvandlas till en energi, till en vilja att förändra. Men i så fall behöver de här utsatta människorna vår hjälp. Låt oss ta redas rädsla på allvar och inte hånflinandes vifta bort den…

 

I Hallunda, en förort söder om Stockholm, uppger nio av tio företagare att de blivit utsatta för våld de senaste två åren. (enligt Handelskammaren).

 

Så gott som samtliga alltså.

 

Ska de heller inte bli rädda? Uppgivna? Förbannade? Beslutsamma? 

 

Att vägra erkänna andra medmänniskors rädsla och ilska är att hånfullt klamra sig fast vid sina privilegier och räcka långfingret åt alla som inte har det lika bra som en själv.

 

 

 

 

Kommentarer

#1 - Jörgen

Nej Sverige ligger inte i topp när det gäller antalet självmord. Vi ligger delad fyrtiosexa (med Thailand). Efter Finland, strax före Norge Danmark. Går du på fyrtio år gamla myter?

#2 - Anno Nyhm

Stackars Birro, som aldrig recenseras på kultursidorna i de stora tidningarna. Ständigt dessa attacker på ”kultureliten”, som lever i precis samma skyddade innerstadsgetto, som Birro. Undrar hur ofta Birro själv besöker förorterna?

Man ska respektera människors rädsla, men inte uppmana folk att vara rädda. Borde Birro begripa.

Sverige toppar listorna för självmord? Vi toppar inte ens listan i Skandinavien.

#3 - THERESA

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: {[email protected]} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom {[email protected]}

#4 - Tobias Lindkvist

Ska man skriva arga inlägg som detta, kanske man ska börjar med att se till att ha rätt fakta. Sverige ligger på plats 60 vad gäller antalet självmord, dvs rätt långt ifrån den topp som Birro dillar om.

#5 - Bengt Uggla

Birro uppmanar folk att vara rädda... I Nya Testamentet står det att Jesus manar folket att INTE vara rädda... (t.ex. Joh evang).

#6 - Tobias Lindkvist

#5 Bengt Uggla: Birro har nog en egen, förvirrad tolkning av Bibeln. Om möjligt än mer förvirrad än hans tolkning av verkligheten...

#7 - Jozsef

Bra Birro. Blir så här. När mångfald övergått i enfald..

#8 - Jozsef

Bra Birro. Blir så här. När mångfald övergått i enfald..

#9 - Axel

Lustigt nog bemöter inte de som kommenterat själva sakfrågan utan de ger sig på det enda som de kan, ett sakfel. Gör det då alltsammans irrelevant? Såklart inte, Birro har satt fingret på ett av problemen och det finns visst anledning att vara rädda, eller kanske snarare bekymrade, för hur framtiden ter sig. JAG och min närmaste familj kommer inte att drabbas för vi kommer att flytta så snart det är läge, men alla har inte den lyckosamma sitsen.

PS. Eftersom ni som kommenterar inte bryr er om sakfrågan så kan jag ge er ett tips på en annan tämligen irrelevant sak som ni kan slå ner på, det finns ett stavfel i texten. What!?!?!?! Det gör ju såklart att hela texten blir irrelevant och icke-trovärdig. Not. Gäsp!

#10 - Anonym

Jag såg en programledare på tv säga att det Trump sa om Sverige stämmer inte. Men många i Sverige bor i förorter med kriminalitet och många andra problem. Tror programledaren att människor i Sverige är blinda?

#11 - JD

Tobias Lindkvist: Var ser du det där "arga" i Birros text? Jag läser en ganska besviken ton - med all rätt - över hur vi skapat ett rätt bedrövligt samhälle på sina håll. När jag växte upp fanns det knappt några utanförskapsområden och nu ser det rätt annorlunda ut, och jag är bara 35 bast.

#12 - Ahiga Audrey

Jag heter Ahiga Audrey, jag bor i Ohio USA och jag är lyckligt gift med en härlig och omtänksam make med tre barn. Ett stort problem uppstod i min familj för ett år sedan, mellan mig och min man, så hemskt att han tog saken till domstolen för en skilsmässa. Han sa att han aldrig ville stanna med mig igen, och att han inte älskade mig längre. Så han lämnade huset och fick mig och mina barn att gå igenom allvarliga smärtor. Jag försökte alla mina möjliga medel för att få honom tillbaka genom mycket tiggeri men alla till ingen nytta. Slutligen bekräftade han att han har fattat sitt beslut och han ville aldrig se mig igen.
På en ödesdigra kväll, när jag kom tillbaka från jobbet, träffade jag en gammal vän av mig som frågade min man. Jag förklarade allt för henne, så hon berättade för mig att det enda sättet jag kan få min man tillbaka är att besöka en stavningskastare eftersom det verkligen har fungerat för henne också. Däremot trodde jag aldrig på stavning, men jag hade inget annat val än att följa hennes råd. Hon gav mig e-postadressen till stavningskastern som är "[email protected]"
Så nästa morgon skickade jag ett mail till adressen hon gav mig och stavningskraven försäkrade mig om att jag kommer att få min man tillbaka inom två dagar.
Vilket fantastiskt uttalande !! LOL !!! Jag trodde aldrig, så han talade med mig och berättade för mig allt jag behövde göra. Nästa morgon, förvånansvärt, min man som inte har ringt mig i över ett år ringde mig att han skulle komma tillbaka . Så fantastiskt rätt?
Jo, det var så han kom tillbaka samma dag, med mycket kärlek och glädje, och han bad om ursäkt för sina misstag och för de smärtor han orsakade för mig och mina barn. Från den dagen har vårt förhållande varit starkare än tidigare. Tack för hjälpen från den här stora stavningskanalen.
Mitt råd för alla där ute genom olika utmaningar är att kontakta den här stora mannen och precis som han gjorde för mig, kommer han att lösa alla dina problem. Du kan skicka honom ett mail via denna e-postadress. Jag lovade honom att jag skulle berätta för hela världen om hans magnifika krafter. ([email protected]),
om du befinner dig i något sådant tillstånd, eller om du har något problem med att "ta tillbaka din ex. inte bara det han kan
hjälpa dig
1) bli främjad i allt du gör.
2) Tjäna bra pengar eller vinn en lotteri.
3) uppnå framgång i affärer.
4) andliga problem.
5) vinna domstolsfall
6) Leta efter din livspartner.
7) få ett välbetalt jobb.
8) få kontroll över ditt äktenskap.
9) få fördel och få attraktion från människor.
10) få tillbaka förlorade pengar.
(11) läker dig av alla sjukdomar. både härdbara och ohälsosamma precis som hiv / aids, cancer, något alls
(12) lösa graviditetsproblem och välsigna dig med barn.

hans e-postadress är igen ([email protected])

#13 - lisaowen

Jag heter LISA och är från USA, jag vill använda denna möjlighet att tacka min stora Agadaga som verkligen gjorde mitt liv till en trevlig dag idag. Den här stora mannen Dr Agadaga förde min älskvärda man tillbaka till mig, jag hade två underbara barn från min man, för ungefär fyra år sedan har jag och min man varit i ett strid eller det andra tills han äntligen lämnade mig för en ung dam. Jag kände att mitt liv var slut och mina barn trodde att de aldrig skulle se sin pappa igen. Jag försökte vara stark bara för barnen men jag kunde inte kontrollera de smärtor som plågar mitt hjärta, mitt hjärta var fyllt av sorger och smärtor eftersom jag var verkligen kär i min man. Varje dag och natt tänker jag på honom och vill alltid att han skulle komma tillbaka till mig, tills jag en dag träffade en bra kompis som också var i en situation som jag men hennes problem var hennes förälskare som hon hade en oönskade graviditet för och han vägrade ta ansvar och dumpade henne. hon berättade för mig att mina var ett litet fall och att jag inte skulle oroa mig alls, så jag frågade henne vad som var lösningen på mitt problem och hon gav mig den här stora manens e-postadress. Jag tvivlade på om den här mannen var lösningen, jag kontaktade den här stora mannen och han berättade för mig vad jag skulle göra och jag gjorde dem alla, han berättade för mig att vänta på bara 72 timmar och att min man kommer att krypa på knäna bara för förlåtelse så gjorde jag troget vad den här stora mannen bad mig göra och säkert efter 72 timmar var han tillbaka till mig igen kontakta Dr Agadaga för hjälp idag på [email protected]

Kommentera