Opinionsblogg

Malmö! Vad tycker ni själva om det som händer i ER stad?

Jag gillar författaren Kristian Lundberg. Han har skrivit mycket om Malmö, om kärlek, om att degraderas till en kropp på ett nedbrytande jobb, om fattiga människor, om bakgator och tidiga förmiddagar vid blåsiga torg en liten bit utanför centrum. Han har bland annat skrivit den hyllade boken Yarden.

 

 

Jag tänker på honom när jag läser om ännu en skjutning i Malmö, denna gång i centrala delen av staden, i en park nära vattnet som jag själv brukar ta mina löprundor i när jag är i Malmö för att arbeta med boken om fd fotbollsproffset Mats Masse Magnusson som jag skriver just nu.

 Jag skulle så gärna vilja läsa en text om hur han ser på allt det som händer i hans stad. Han kan den utantill. Han är en del av den. Han skriver själv någonstans hur Malmö snirklar sina motorvägar och järnvägsspår genom hans kropp och stadens utveckling är också hans. Stadens avveckling är också hans. Inbillar jag mig.

 Jag var i Malmö 1995 och möttes av en död småstad med sandiga gator och stängda butiker. Malmö var en håla på den tiden. Sedan dess har allting hänt. Staden har fostrat Sveriges största superstjärna alla kategorier, fotbollslaget har mött Juventus i Champions League och bron till Köpenhamn har skapat både framtidsutsikter, drömmar och en slags kontinental känsla som landets två andra större städer knappast kan skryta med.

 Men under den här tiden har också väldigt mycket hänt och eftersom det är i Sverige det skett så har det skett under den mediala och politiska radarn. Inrikesministern Ygeman står i teve och erkänner att polisen i Malmö bitvis överhuvudtaget inte haft läget under kontroll. Alltså laglösa zoner. Tunga uppgörelser med tunga vapen där allt fler människor får sätta livet till. Samtidigt jagas en polis på sociala medier för att han berättar hur HANS verklighet ser ut. Han får förvisso också stort stöd, men hans verklighetssyn blir ändå ifrågasatt. Hans motiv misstänkliggörs. Hans avsikter släpas ner i de korrektas gruva och bankas till de formas till de fiender som de korrekta behöver för att begripa världen.

 Jag har precis inlett en relation med staden Malmö. Jag tycker mycket om staden. Det är en vacker och lite karg stad som vuxit snabbt och våldsamt under relativt kort tid. Men jag efterlyser invånarnas egna berättelser. Jag saknar staden Malmös vrede, invånarnas rädsla, deras ilska, deras förtvivlan. Var är den?

 För det kan väl inte vara så att ni gått och bli vana vid skjutningarna?

Jag tror det värsta som kan hända är att människor i en utsatt stad helt enkelt ger upp, blir apatiska, slutar bry sig och bara håller käften mitt i allt kaos.

 Så, Malmö. Hur tänker NI om de som händer i er stad?

 

Kommentarer

#1 - Anonym

Jo, jag tror tyvärr att vi Malmöbor vänjer oss vid våldet. Jag kan bara tala för mig själv som är uppvuxen med ett ben i Malmö och ett ben på landsbygden. För 11 år sedan flyttade jag in till stan och på dessa år har Malmö genomgått en stor förändring. Staden har blivit kallare och hårdare, det är det många Malmöbor som kan vittna om. Och tyvärr vänjer man sig vid våldet. Jag har idag svårt att föreställa mig att alla inte har det som vi i Malmö. Att inte alla svenskar lever sida vid sida med våld och vapen, nu för tiden spelar det ingen roll var i Malmö du bor - skjutningar och avrättningar sker överallt. De kriminella gör sina affärer öppet. Att vara på besök i Stockholm t ex känns som rena paradiset jämfört med Malmö, samtidigt skvallrar huvudstadens lugna stadskärna om en tydligare segregation och nu talas det också mer om hur det ser ut i Stockholms förorter. I Malmö finns risken för våld bakom knuten, överallt och hela tiden.

#2 - Mårten Wallin

Malmö liksom övriga Sverige är uppdelat. Det är uppdelat på en mängd sätt. Det finns Möllan och Lilla Torg. Det finns Seved och Västra hamnen. Det finns studenterna utifrån som gör sin period i livet: skrålar och festar; har blommande vänsterideal och "gratis" öl bekostat av studiemedel. Det finns politikerna som sluter sig inom sin egen slutvision där "vanligt folk" är motståndet och problemet. Det finns myndigheter som förisas. Det finns hela strukturer av hur Socialdemokratin bepansrar sig via attack-vänster som tillåts göra allt som Socialdemokratin vill men inte vågar.
Det finns ett äckel över alltsammans. Mitt i "vem är du? Fiende? Kamrat?" finns Marcus Birro som motionerar och skriver på ny bok.

#3 - Johanna

Det som Marcus Birro skriver stämmer inte. Brottsligheten i Malmö har minskat.
http://malmo.se/Huvudnyheter/2016-04-06-Anmalda-brott-fortsatter-minska.html

Här är en annan artikel som problematiserar statistiken.
http://www.sydsvenskan.se/2016-04-16/rekordfa-brott-anmals-i-malmo

Som det står så tror 73% av Sveriges befolkning att brottsligheten har ökat i landet, trots att det helt enkelt inte stämmer.
Vad som däremot har ökat är flödet av information och nyheter, bla av privatpersoner genom sociala medier.
Självklart får då brott en större plats i mediautrymmet, vår upplevelse blir då att en brottsvåg har dragit in över landet dom senaste åren.

Birro skriver att han saknar rädsla och förtvivlan.
Det gör verkligen inte jag. Själv bor jag i Stockholm och har alltid känt mig trygg här, dag som natt. Och det hoppas jag att fler kan börja känna.

#4 - Markus

"Det gör verkligen inte jag. Själv bor jag i Stockholm och har alltid känt mig trygg här, dag som natt. Och det hoppas jag att fler kan börja känna. "

Var i stockholm bor du? Så vi som skrattar åt din kommentar kan få en förståelse efter ditt extremt korkade uttalande.
Du ska hålla käften rent ut sagt, för du vet inte ett skit om vad som händer nere i Malmö, du sitter i din storstadsbubbla och tycker en jävla massa utan bakgrund!

Vakna upp för fan...

#5 - Johanna

Jag bor i Alvik men är uppväxt i Järfälla där flera klasser finns representerade.

Har även bott i Lund och hängde såklart mycket i Malmö då och har kompisar som bor där. Förutom mina egna upplevelser, är bakgrunden till mitt "tyckande" bla på det jag länkade till. Vad bygger du ditt tyckande på? Och vad tycker du förutom att jag ska hålla käften?

Jag betackar mig för påhopp. Vill man bli tagen seriöst i en diskussion kan man iaf försöka uppföra sig vuxet.

#6 - Johan

Du har kanske missat att folk i dessa områden inte anmäler brott. Oftast för de inte vågar.

#7 - Anonym

Precis, Johan, en väldigt relevant poäng! Sådant är Malmöbor medvetna om, man är rädd om sig och sin familj. Som vittne har du mycket att förlora. Statistik säger inte allt, det gäller att se bakom siffrorna också.

#8 - Tamara Bertilsdotter

Jag älskar mitt Malmö. Har bott här nästan hela mitt liv och är född här. Man kan bli blind när man älskar något men jag ser vad som händer i min älskade stad. Och jag vägrar att vara rädd. Ingen, eller inget, ska skrämma mig. Detta är mitt hem!
Jag är däremot försiktig, utan att titta mig över axeln. Vistas inte på ställen eller områden där det känns osäkert. Har bott i de så kallade mest farliga områden - dock inte på Rosengård - och jag tror mig veta var jag som kvinna ska akta mig. Däremot vet jag att jag aldrig kan vara helt säker, med tanke på att de två senaste skjutningarna som var riktade mot helt oskyldiga människor. Jag passerar ofta platsen där Ahmed blev skjuten till döds och varje gång får jag kramp i hjärtat. Tänker på hans mamma som måste sörja sitt barn - det är så svårt att ta in. Blommorna ligger fortfarande kvar vid busshållplatsen - alla har vissnat och jag tänker: Vem tar bort dem?
Jag tror däremot inte att Malmö är unik. Vi får läsa nästan varje dag om skjutningar. Och bara det är ju helt galet.
Jag vet inte vart världen är på väg men jag vägrar böja och huka mig när jag är ute och går...

#9 - Johanna

Det stämmer, antalet anmälda brott är inte lika med antalet brott. Det är därför jag också länkade till artikeln där detta diskuteras och som ändå visar att minskningen stämmer.

Jag vill inte ta ifrån någon deras känsla av rädsla Malmö, men jag blir provocerad av Birros text som uppmanar Malmöbor att vara rädda, arga och förtvivlade (!?) i den fruktansvärda stad som Malmö håller på att bli, enligt honom. Det blir jag uppmanad om i Stockholm också och jag tycker det är så orimligt. I Stockholm ökar kriminaliteten (men inte mycket), det beror till stor del på den enorma inflyttningen, fler människor=fler brott och samma sak har såklart hänt i Malmö, som har växt otroligt dom senaste decennierna. Men som Birro skriver har ju inflyttningen också fört med sig mycket gott och det gör det i Stockholm också. Även om det såklart kan diskuteras vad detta gör med landsbygden...
Men att vara rädd? Sverige är ett väldigt tryggt land och jag vägrar vara rädd här.
Rädsla och ilska sprider sig lätt och därför gillar jag inte Birros text. Han bor ju inte ens i Malmö!

Rädsla hjälper ingen. Vad gör rädda människor? Inte mycket. Tex, som ni skriver, anmäler dom inte brott, vilket om något inte är bra för brottsutvecklingen.

#10 - Johan

Hej! Ser inte att artikeln riktigt tar upp saken med att brotten inte anmäls. Så det får du gärna beskriva vart de går igenom detta. Det jag kan se är att anmälda brott minskar och det kan ha att göra med att gängbrottsligheten breder ut sig och att ingen törs göra detta. Sen om det minskar från 2014->2015 säger ju inget om helheten när det konstant har ökat sen 1980. Antalet brott har mer än fördubblats sen 1990. Man kan ju jämföra med våra grannländer.

I Malmö har 42 mordtillfällen förkommit 2016. Det är nästan ett i veckan. Om alla de, eller merparten, hade överlevt tack vare snabb hjälp och modern läkarvård, hade det på något sätt varit bättre för trygghetens statistik?

Här kan du se hur pass säkert Malmö är också https://www.numbeo.com/crime/region_rankings.jsp?title=2017&region=150

#11 - Jimmy

Jag är är född, uppvuxen och tyvärr fortfarande bosatt i min hemstad Malmö. Jag avskyr staden mer och mer för varje dag som går. Inte enbart på grund av allt våld och brottslighet, utan också av kommunens ibland idiotiska satsningar, naiva synsätt och orättvisa behandling av oss medborgare. Malmö är en stad som älskas av vissa och hatas av andra. Detta av ganska naturliga skäl. Sverige är just nu ett sjunkande skepp och Malmö ligger redan under ytan. Kram på dig Marcus!

#12 - Leif

Som jag har väntat på en referens från Marcus eller någon som delar hans åsikter.

Att förkasta all annan statistik på studs, men samtidigt se numbeo som en giltig källa är så in i bomben dumt att jag blir alldeles trött.

#13 - Leif

Som jag har väntat på en referens från Marcus eller någon som delar hans åsikter.

Att förkasta all annan statistik på studs, men samtidigt se numbeo som en giltig källa är så in i bomben dumt att jag blir alldeles trött.

#14 - Björn

Johanna. Tror inte att Birro menar att han saknar rädslan som så, utan han saknar Malmöiters berättelser om deras ilska, vrede och rädsla.

Kanske har anmälda brott minskat, men antalet grova brott har ju ökat markant. När jag bodde I Malmö på 90-talet, var mord och skjutningar, ytterst sällsynt

#15 - Anonym 26 år

Läste precis uppgifter på Sydsvenskan.se att en kvinna blivit våldtagen och rånad vid Mobilias parkering. Ännu ett bevis på att även de kriminella rör sig obehindrat på våra gator. Oavsett om det är i folkvimlet runt ett köpcenter under eftermiddagen eller i en nattsvart gränd sent under småtimmarna. Jag vet inte vilken utopisk fantombild folk har om Malmö - men den bistra verkligheten lyder som så här: Jag har bott i Malmö i hela mitt liv och har stött på kriminalitet på en nära nog daglig basis. Min flickvän vågar knappt gå ensam i vårt eget område under dagtid - och totalvägrar gå själv under kvällstid. Hon är absolut inte paranoid, utan endast vaken och medveten om vad som försegår här i vår älskade stad. Hon bönade och bad mig om att fixa pepparspray åt henne så att hon kunde skydda sig. Jag har ett 'tillhygge' i bilen och ett bredvid sängen, då jag är fullt medveten om att oprovocerade hot kan komma när som helst, och de är sällan tomma. Malmö har under hela livet härdat mig till att inte känna mig otrygg. Men jag är fortfarande medveten om vad som sker och jag tänker aldrig tillåta någon nära mig utsättas för anarkisternas handlingar. Jag dör hellre än att de ska få röra min familj och jag dör hellre än att de ska beröva mig på kärleken för denna unika och fantastiska stad.

#16 - m96

#9 - Johanna Har skett en explosion av grova brott. O sextrakasserier. Att folk inte anmäler längre eller att sjukvården förbättrats rent tekniskt så att det som tidigare blivit mord övergår i mordförsök i statistiken ändrar inte på vad som faktiskt håller på att ske. Polisen har inte ens utredare kvar längre till mindre brott.

#17 - Johanna

Den första artikeln jag länkar till beskriver inte utvecklingen under ett år utan sedan 1995. Malmö har blivit ungefär hundra tusen fler på den tiden. Under 2000-talet ökade antalet anmälda brott enormt. Det var förväntat då fler polisinsatser sattes in när staden växte så mycket. Mörkertalen generellt var då stort. Fler poliser betyder alltid fler anmälningar och det blir också ett lägre mörkertal. Men sedan 2009 har antalet sjunkit. Det här är en utveckling som vi ser i flera delar av västvärlden, däremot så upplever människor ändå att kriminaliteten ökar, trots att undersökningar visar något annat.

Mord är faktiskt en bra brott att titta på och jämföra då mörkertalet är väldigt litet. Antalet i Skåne län har faktiskt ökat lite sen 1991, men alltså väldigt lite, men minskat i resten av landet och i Sverige generellt. Här är en härlig bibba om det
https://www.bra.se/download/18.31d7fffa1504bbffea086b7a/1449670735846/2015_24_Det+dödliga+våldet.pdf

Så påståenden som att brottsligheten fördubblats ser jag fortfarande inget bevis för.
Numbeo som du länkar till Johan, är en sida där människor kan gå in och uttrycka sin åsikt om tex hur säkra dom känner sig i en stad. Den säger kanske något om människors upplevelser men egentligen inte, då vi inte har någon aning om vem eller hur många som röstat på respektive stad. Om vi nu ponerar att det skulle vara lika många i varje stad och att dom bor i staden dom röstar på, då känner sig folk mer rädda i Malmö än i Neapel och Tirana i Albanien. Det måste vara några av Europas farligaste länder (pallar inte hitta någon källa på det), men folk är mer rädda i Malmö i Sverige? Det är däremot ett problem! Folk känner redan en orimlig rädsla men det räcker inte för Marcus Birro vill höra mer.
Jag skulle faktiskt vilja veta varför han vill höra så mycket om denna rädsla och sprida den. (Vet inte om han brukar svara på kommentarer). Vad ska det leda till? Vad vill han göra med den informationen?

#18 - m96

#17 - Johanna Men hur i helvette kan det fortfarande finnas nån som helst tveksamhet om vad som sker när det brinner bilar varenda dag?? Badhus, sjukhus o skolor får ta in ordningsvakter.. polisen hinner inte ens med vardagsbrott längre... tjejer som ska till jobbet i Nordstan i centrala Göteborg är rädda för o gå till jobbet på mrogonen för att de blir sextrakasserade av ungdomsgäng.. Det är skottlossning var och varannan dag för helvette.. åk ut i en förorten eller fråga dem som bor där! Hur är det ens möljligt o sitta kvar i en sån bubbla fortfarande?? Filterar du bort precis allt du inte vill höra omedvetet? Man har dragit in horder av folk från länder där det är normalt att våldta kvinnor.. Så vad tror du händer?? Lyssna på vad poliserna själva säger. Eller befinner du dig på en helt annan planet?? All statistik som finns, om det inte räcker för dig att åka ut i verkligheten eller läsa vilken media som helst, visar ju att våldsbrott o annat exploderat.. Sluta bygg hela din världsbild på PK-fierad fuskstatistik som är det enda som tillåts presenteras officiellt i Sverige. Mordförsök, misshandel o rån har FÖRDUBBLATS mellan 1990 och 2014! Du kan ju själv räkna ut vad som skett sen 2014 o fram till idag.. Prata med vilken polis som helst om vad som sker..

#19 - Anonym nr 3

Det är lätt att bli irriterad när snusförnumstiga stockholmare tycker till om Malmö genom att titta på statistik. Ta en titt på dessa tre tidningsrubriker. Detta är Malmö, varenda Malmöbo har t ex vetat om "knarkrondellen" i åratal, problemet har varit synligt och känt av alla då både dagisbarn och knarklangare vistas vid samma port. När resten av landet blir förvånade så är detta en verklighet som vi gått i länge. När viktiga samhällsfunktioner så som skola och sjukhus tvingas till drastiska åtgärder av rädsla för kriminella, då har ett samhälle stora problem:

http://www.expressen.se/kvallsposten/skandalskolan-som-vaktas-av-taggtrad/

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=6624658

http://www.sydsvenskan.se/2016-11-02/vakter-ska-skydda-forskola-mot-knarket-runt-folkets-park

Ingen, inklusive Marcus Birro, talar här om att uppvigla till hat. Däremot undrar Marcus varför Malmöbor inte reagerar mot våldet och kriminaliteten i vår stad i större utsträckning - en intressant och relevant fråga, snarare än en önskan om mer hat och ilska. Jag förstår inte hur man kan missförstå detta.

#20 - mats

Hej Johanna! Antingen är du ett troll eller så är du mentalt efterbliven...

http://www.sydsvenskan.se/2016-07-23/fjortonarig-flicka-valdtagen-i-malmo

Men visst ja..allt är ju så tryggt och bra där uppe i Fjollträsk? Där nästan alla röstar på fi eller miljö-dårarna. Du har väl aldrig varit närmare förorterna än vad du ser på TV?

#21 - Malmöbo

Det värsta som kan hända är väl det som händer då skulle man väl kunna säga.
Tror nämnligen den största känslan numera är likgiltighet.
Det finns ingen som lyssnar på varken vrede, rädsla eller förtvivlan längre ändå så varför stånga huvudet mot en vägg.
Om man samlat alla tidigare förtvivlade rop hade de räckt till åtskilliga romaner, men svaren som kommit har alltid varit desamma.
Journalister eller politiker har gjort sitt bästa för att utdela näsknäppar.
-Titta här ni är inte alls otrygga, tvärtom har ni aldrig haft det så bra som nu!
Även här bland kommentarerna härjar det givetvis en av alla dessa ryttare.
Personligen har jag inte en endaste vän eller bekantskap som hävdar att staden på något vis skulle ha blivit bättre, undantaget möjligtvis ett nytt köpcentrum, en fin restaurang eller trevligt uteställe.
Tvärtom är det mest satiriska omskrivningar som hörs, exempelvis:
-Tiden går så jäkla fort nuförtiden, man hänger ju inte med alls.
-Va menar du då?
-Ja missade du också att det var nyårsafton igår igen?!

Kanske ska det ses som en naturlig utveckling att man i en växande stad ska känna till hur både skottlossningar, handgranater och upplopp låter i ett bostadsområde.
Oavsett med tanke på hur samhällsklimatet och främst debatten ser ut så är det klart att det sker en normalisering.
Naturligtvis handlar det inte enbart om rena våldsdåd heller, om du inte hänger med och utvecklar en "street smarthet" så blir du snart ett offer.
Du kan inte bara naivt gå omkring o tro det bästa om dina medmänniskor, nej det är inte för att vara trevliga som de okända ungdomarna kommer och hälsar på dig eller ber om en till synes oskyldig tjänst, det är en test för att se vad du är för någon.
Om detta sedan leder till ett hårdare samhällsklimat överlag må så vara, först o främst är det ju upp till dig att ta hand om dig själv och dina nära, vem skulle annars göra det, människorna som ständigt hävdar att du har det bättre och tryggare än någonsin?!

#22 - Pia

Det är ju så som Mattias Gardell säger i sin bok Raskrigaren: Politikerna i Stockholm förstår inte vad det är för fel på Malmö! Att vi inte kan ta hand om vår stad. Men vem tusen bestämmer i denna stad då? Jo våra politiker och deras överhuvud som sitter i Stockholm!!
Jag bor i ett av områdena där det skjuts hej vilt. Jag går inte ut efter mörkrets inträde. För det är gängen som tror sig bestämma här.

Så se till och polisen får störa dessa små ungar innan fler oskyldiga liv blir skjutna.

#23 - Anonym

Det är ju så som Mattias Gardell säger i sin bok Raskrigaren: Politikerna i Stockholm förstår inte vad det är för fel på Malmö! Att vi inte kan ta hand om vår stad. Men vem tusen bestämmer i denna stad då? Jo våra politiker och deras överhuvud som sitter i Stockholm!!
Jag bor i ett av områdena där det skjuts hej vilt. Jag går inte ut efter mörkrets inträde. För det är gängen som tror sig bestämma här.

Så se till att polisen får störa dessa små ungar innan fler oskyldiga liv blir skjutna.

#24 - m96

Tror detta säger det mesta:
http://nyheteridag.se/nu-avslojar-springare-nya-siffror-om-kriminella-invandrare/

#25 - Anders Östling

Malmö har, som Birro påpekar, gjort en resa. Som i de flesta förändringsprocesser kommer lika ont som gott. Lika delar sött som salt. I lika delar desperation som ambition har staden gjort många saker över relativt kort tid för att komma vidare och framåt. Denna ambition och desperation har naturligtvis haft ett pris. Det vi i staden läser om och upplever. Men vi upplever också en stad som blomstrar i sin attraktionskraft och lyster. Dit goda avsikter vänder sig för näring och kraft. Dit människor söker sig för ett nytt liv. En ny framtid.

Det Malmö som jag väljer att se och bejaka.

#26 - Micke

Tyvärr Marcus så är det så att vi vänjer oss. Som en kompis till mig uttryckte det härom veckan i samband med ett av de många bombdåden i stan: "Ja vi vaknade av att det var en jäkla smäll. Men så tänkte vi att det var säkert bara en bomb eller handgranat, så vi vände oss i sängen och somnade om."

#27 - Anonym

Johanna, just i Alvik har jag aldrig arbetat i. Men jag har arbetat i andra områden i Sthlm. Det finns flera förorter till Stockholm som jag bedömer är för farliga att jobba i. Problemet att Sthlm och Sverige har blivit ett delat land där alla får olika livserfarenheter.

#28 - Johan

Men hallå dags för människor som Johanna och andra att vakna det är bara att kolla på nyheterna om att poliser inte ens kan åka in i vissa områden.. Samtidigt som utländsk media har fått upp ögonen för vad som händer i Sverige och gör reportage från tex malmö och diverse Stockholmsförorter. Det här ska vara direkt taget från luften... Kom igen. Vakna!

#29 - Jochen Flor

Problemet ät ju faktiskt att varken politiker eller Polisen vet hur man ska hantera den eskalerande grova brottsligheten. Vi har ju ingen erfarenhet på något sådant i ett Sverige som sovit gott under många år. Det är ju det som är skrämmande !!! Unga kriminella står tydligen på kö för att få en skjuts in i gängen. Vad gör Politiker ? ..Vad är det han säger , han vår ledare nu - Jo : Det ska vara ordning och reda !!!!!!
Unga människor vågar inte ryta till förutom det unga vänster folket, men de ryter åt fel håll...resten bryr sig mer om Facebook , Lets Dance och Mello festivalen, hata Trump ....eller diverse galor...eller planera resor för att hitta sig själva långt bort i Asien i två månader. Detta är ju en modetrend nu , inte sant ? Hur skulle det vara ISTÄLLET om alla , ALLA kvinnor och män gick ut i en gigantisk landsdemonstration och manifesterade att : Nu får det FAAAN vara nog !! DET RÄCKER NU !!!!! En miljon ( gärna mer ) människor utanför Rosenbad med plakat och krav. Kräv att politruker som Rikspolischefen avgår och vi lämnar inte platsen förens vi får löften om åtgärder.
Jag såg på TV hur Rumäner gick man ur huse då de var förbannade...Det fick vara nog helt enkelt tyckte de. Och det gav resultat !!!
Men vi då ? Vi svenskar ? Vad gör vi ?
Nää.. Vi är så visions lösa , fega , avtrubbade , så kulturlösa och amerikaniserade att Mellon , nya avsnitt av " Vänner", Lets Dance , " Hantverkare sökes" är viktigare än politik...Snacka om struts uppförande !!! Men det ska vara "ordning o reda" som vår kapten säger. Men ingen vet, ingen av våra folkvalda har en susning. Kanske vi ska be Özz och Schyffert komma med några kloka ord ....NOT

#30 - Ämmeli

Svar på mmeli.blogg.se
RÄDD!

#31 - Per-Anders

Hej Johanna vi kan ju slänga in dig i ett rum med 20 påtända afhanska "barn" så får vi se hurvtrygg du är
Ditt dumma våp.

#32 - Jochen Flor

Per-Anders,
Att kalla någon dumma våp är ju inte trevligt ?
Det finns liknande läskiga scenarior Per-Anders , nämligen att bli inslängd i ett rum med 20 st " Johannor".
Här du..skulle du känna som om du vore på månen. Dessa "Johannor" röstar på Vänsterpartiet för att det är coolt och rättvist. När du frågar om de känner till "Järnridån" i Europa säger de nog bara : det var då det och förresten har jag aldrig hört talas om järnridån.
Sen vill de öppna alla dörrar och släppa in allt och alla till landet. De har ett gott hjärta och är gulliga. De är inga duma våp. De är bara så historielösa och naiva. De säger att arga vita "medelålders män " inte ska få rösta, då de bara röstar på SD...jag vill kontra med lite humor...Ge inte unga kvinnor rösträtt förens det fått certifikat på kunskap och en stark motivation varför de röstar på kommunisterna och vill släppa in allt och alla. Jag gillar dock deras goda hjärta.

#33 - Ämmeli

Läste precis Marcus Birros insändare om hur vi Malmöbor känner oss när det skjuts.... skjuts....å skjuts... i vår underbara stad. Rädda ja jo.. det som händer i Malmö och övriga Sverige idag föder rädsla! Jag är övertygad om att vi har det största jobbet (om det ska ske någon förändring )i Skolgången från år 7-16 är vi mer el mindre tvingade att vistas i skolan. Till vilket pris som helst ska alla vara där. Det krävs otroligt starkt psyke och starka individer för att må bra i skolans vardag. Som lärare och förälder brottas jag dagligen med konflikt efter konflikt efter tillsägelser, tillrättavisningar. Barn, elever som helt respektlöst spottar ut en massa skit över sina kamrater och sina lärare dag efter dag år efter år utan att Någonting görs eller ändras på. Det som sker idag är att alla de elever som inte längre står ut med att stanna kvar i skiten söker sig till andra skolor i hopp om att hitta lugnet.. Precis det samma som sker i krig .... man drar för att finna lugnet, freden för att rädda livet. Det går runt runt i cirklar....! Det vi människor behöver lära oss är att DEN ENDA MÄNNISKAN man kan ändra på är sig själv. Fundera på hur lever JAG mitt liv? Är jag snäll mot mig själv... ? äter jag ? sover jag? tränar jag? jobbar jag ? kan jag försörja mig? Är min egen familj i harmoni? Kan DU som försöker förändra värden svara JA på dessa frågor? Om ALLA strävade efter dessa basala sakerna skulle inga krig, inget hat, inget skiiiiit existera. Om alla va sin egna bästa vän skulle vi leva i fred. RÄDD jo jag är skit rädd! Marcus B funderar varje dag på om jag ska ta min familj å dra....

#34 - Weasel

@ Johanna....

Det blir faktiskt lite lyteskomik när någon som bor i ALVIK
( 15 års kötid för att få en hyresrätt, 100.000 kr / m2 för att få en bostadsrätt och där mindre än 2 % av befolkningen är invandrare )
sitter och förklarar att våldet och brottsligheten i Malmö har minskat :)

Alltså;
Du bor ju inte ens i "Stockholm" eller i en "förort" till Stockholm.
Du bor i ett etniskt homogent överklassområde.


#35 - h%252525252525252525252525E5kan

Johanna ! Är du verklig ??? Östersund en gång känd som vintersportcentrum , nu med no go zon ,knarkhandel , misshandel,våldtäkter som en del av vardagen ! Vet inte vad de tagit åt jämtarna ? För det kan väl inte ha med invandrarna att göra !!! ÖPPNA dina ögon !

#36 - Johanna

Wow vilka aggressiva reaktioner!
Och jag har visst blivit någon slags överklassdam helt plötsligt, spännande.

Jag kan ju "glädja" er med att jag inte kommer från Alvik, jag har nu bott här i ett halvår men är som sagt uppvuxen i Järfälla en FÖRORT.
Efter gymnasiet har jag även bott i Hässleholm, Västevik, Lund, Kalmar, Mörbylånga, Uppsala och Mölndal. Över ett år i varje stad. Jag har även bott i Maputo i fyra år, alltså i ett av världens fattigaste länder, kanske därför jag inte känner mig rädd eller arg i Sverige, ett av världens rikaste länder. Puh, någon annan som vill berätta sin livshistoria för att ha någon som helst legitimitet att uttrycka sig? Ni vet att Birro är Stockholmare va?

Alla människor är subjektiva därför är det i diskussioner bättre att underbygga sina åsikter med fakta. Jag har fortfarande inte sett någon sådan här som motbevisar den jag presenterat. Länkar till enstaka skolor och brott kan alla hitta, men det säger inget om Malmö eller Sverige som helhet och jag har aldrig påstått att vi är ett land helt fritt från kriminalitet. Och innan någon börjar skrika om fuskstatistik och korruption igen, vad har du för belägg för det? Och vilka likheter ser du mellan Sverige och länder med erkänt korrupta regeringar?

Nu har ju den här diskussionen helt urartat, synd tycker jag som absolut välkomnar debatter om segregation, integration och kriminalitet. Men om ni vill ha det måste ni kunna bemöta andra människors åsikter med respekt och välgrundade argument annars kommer ingen att lyssna era. Hej på er.

#37 - Anonym

Johanna, det är många socialsekreterare och lärare som slutar. Varför? Undersök det så får du svaret om tillståndet i Sverige. Jag har haft kompisar som har varit på Fas3-företag och kompisar som har arbetat på friskolor. Det är fd politiker som äger Fas3-företag och friskolor. De fd politikerna plockar ut pengar och för ut de ur landet. Nya given som alliansen vill ha är privata arbetsformedlingar. Jag vet företag som är ordningställda för att fungera som privata arbetsformedlingar. Plundra....

Kommentera