Opinionsblogg

Militant islamism ÄR det största hotet.

För några år sedan blev man mordhotad, avskedad, stigmatiserad och förföljd om man skrev att militant islamism utgör vår tids farligaste terrorhot...
 
Ni får ha överseende med att jag erinrar mig en tweet som utlöste en ravin av hat, avskedanden och peststämpling.
 
Fortfarande lever många av oss i de fattiga sviterna av det där.
 
Aftonbladet skriver idag: " Största terrorhotet: Extrema islamister" Så kan det gå. Det är en helt ny rapport som presenteras idag av Nationellt centrum för terrrorhotbedömning NCT (och bara att det finns en sådan instans i ett land som enligt vissa är "säkrare än någonsin" är ju en skräck i sig...) som tydligt och klart definierar vilka det är som utgör vårt lands farligaste terrorhot. Det är den militanta islamismen.
 
Jag kommer fortsätta att vara först med att skriva som det är. Jag kommer fortsätta att göra det jobb som media vägrar göra.
Och jag bryr mig inte om att kräva elitens ursäkter längre. Att ni läser och ser sammanhanget är den enda upprättelse jag behöver. Tack för att ni vägrar låta er ledas. Tack för att ni läser och för att ni finns. Och tack för att ni vågar ta striden för den civiliserade demokratin mot de krafter som vill ta den ifrån oss.
 
Tack för ni orkar trots alla fruktansvärda lögner om rasism och värre.
 
Kampen mot denna våldsideolgi är en kamp för våra barns självklara rättigheter att växa upp i ett, tolerant och solidarsikt samhälle. Det är INTE en kamp mot människor som kommer nya till vårt land, INTE en kamp mot flyktingar och folk som flyr från krig och förstörelse.
 
Samtidigt är det dags att börja VÄGRA att acceptera den smutkastning som alltid följer när man vågar adressera barbariet. 
 
 

Kommentarer

#1 - Hans

Tack själv Marcus för ditt klarspråk!
Du är ett ljus i mörkret som breder ut sig..

#2 - Cindy


Vad gäller islamism så är det helt klart ett enormt problem i världen idag. Enligt vänsterpartiet så förebygger man islamism genom att se till att alla män med härkomst i muslimska länder har jobb, sen är saken fixad, ingen mer islamism.

#3 - Mia

Tack själv Marcus! En eloge till dig som skriver det många bara vågar tänka. Du är verkligen inte ensam om dina åsikter.

#4 - Per Hansson

Tycker nog att du är ett större samhällshot än muslimska terrorister.

#5 - Janne P

Är det inte dags att du engagerar dig i politiken (igen)?
Min röst har du i så fall alla dagar i veckan.

#6 - livetmedbordercollie.emmieswords.se

Får säga att du har en rätt bra poäng!
Jag hoppas du har en fin vecka

#7 - Ingen Roland McDonald

Du låter PRECIS som Donald Trump.

#8 - Johan

Hade helt missat denna blogg, att det faktiskt finns en någorlunda känd och accepterad skribent utan en massa skit i sitt förflutna som vågar rapportera om hur det verkligen ser ut i vår del av världen. Är så trött på att höra de censurerade nyheterna.. Vi måste se till fakta och uppmärksamma förändringarna i samhället. Fortsätt skriv Markus, din röst behövs.

#9 - torgny forsblad

dina åsikter stämmer så bra med mina egna jag önskar jag kunde framföra mina egna lika bra .modet att göra det finns. tyvärr är jag dålig att utrycka mig klarsynt men jag kommer att följa din blogg med sympati och intresse

#10 - Jan-Åke Henriksson

Jag blir så ledsen att det är en sådan okunskap om vad som pågår i landet Israel i Sverige i dag. Vi har en utrikesminister som inte är välkommen i landet och det säger en hel del om var Riksdagen står i saken i fråga. Vi står på en lista över antisemitiska länder och har en åttonde plats över länder som är emot Judar. Vårt ställningstagande ifråga i landet skapar en “kollektivisering” som drabbar hela landet. 1 Mos 12:3 säger ju Gud om Israel att "Jag skall välsigna dem som välsignar dig och förbanna den som förbannar dig." Men borde det inte vara en självklarhet för oss som kristna att stå på Guds egendomsfolks sida och be för dem i deras kamp. För vi ska komma ihåg att Gud inte lyssnar till en bön som också rymmer hat mot någon människa. Jesus betonade att om vi har något otalt med vår broder, så ska vi bli vän med honom först innan vi ber. I den andan ska vi be för Judarna i Israel och för Araberna i Palestina. Jag ber att regeringen ändrar sin hållning till Israel innan det är försent. För mig är det ofattbart att man kan samarbeta med terroristorganisationer som Hamas och PLO och där vi ger biståndspengar på flera hundratals miljoner som terroristorganisationerna använder till att indoktrinera palestinska barn att begå “självmordsdåd” och att döda alla Judar och Israeliter i övriga världen. Den indoktrinering som begås av de fanatiska hatiska organisationerna är väldigt lik den hjärntvätt som Hitler jugend och dess ledare Artur Axmann i spetsen bedrev i nazityskland och använde sig av under andra världskriget. Vakna Svenska folket innan det är försent.

#11 - Jan-%25C5ke%2520Henriksson

Jag blir så ledsen att det är en sådan okunskap om vad som pågår i landet Israel i Sverige i dag. Vi har en utrikesminister som inte är välkommen i landet och det säger en hel del om var Riksdagen står i saken i fråga. Vi står på en lista över antisemitiska länder och har en åttonde plats över länder som är emot Judar. Vårt ställningstagande ifråga i landet skapar en “kollektivisering” som drabbar hela landet. 1 Mos 12:3 säger ju Gud om Israel att "Jag skall välsigna dem som välsignar dig och förbanna den som förbannar dig." Men borde det inte vara en självklarhet för oss som kristna att stå på Guds egendomsfolks sida och be för dem i deras kamp. För vi ska komma ihåg att Gud inte lyssnar till en bön som också rymmer hat mot någon människa. Jesus betonade att om vi har något otalt med vår broder, så ska vi bli vän med honom först innan vi ber. I den andan ska vi be för Judarna i Israel och för Araberna i Palestina. Jag ber att regeringen ändrar sin hållning till Israel innan det är försent. För mig är det ofattbart att man kan samarbeta med terroristorganisationer som Hamas och PLO och där vi ger biståndspengar på flera hundratals miljoner som terroristorganisationerna använder till att indoktrinera palestinska barn att begå “självmordsdåd” och att döda alla Judar och Israeliter i övriga världen. Den indoktrinering som begås av de fanatiska hatiska organisationerna är väldigt lik den hjärntvätt som Hitler jugend och dess ledare Artur Axmann i spetsen bedrev i nazityskland och använde sig av under andra världskriget. Vakna Svenska folket innan det är försent.

#12 - Peter

Klockrent Birro, dina fans finns där och var alltid där

#13 - Magnus

Just idag tänker jag på muslimerna som sköts ihjäl av en högerextrem kille i Kanada igår. Och funderar på om Trumps politik kommer att leda till förföljelse av muslimer och mexikanska flyktingar i USA. Jihadister är livsfarliga, men glöm inte att i Sverige har rasister hittills ställt till med betydligt mer våldsamheter. För att inte tala om i Norge. Det är olyckligt att ensidigt angripa den ena sidan, då kan man bli drabbad på det olyckliga vis som Marcus har gjort.

#14 - Lisa Gustavsson

Tack Marcus för vad du skriver.
Alla som följer med i din blogg borde läsa boken "Jag är Malala" nobelpristagaren
som blev skjuten i huvudet för hon stod upp för att flickor i Pakistan skulle få gå i skola.
Talibanerna hade och har en helt annan åsikt. Du blir verkligen berörd av hur människor
blir och blivit behandlade i Pakistan. Nu har vi IS som terroriserar.

#15 - Tina

Hej Marcus! Man blir skrämd av den ovilja som finns att ens diskutera det hot som finns, utan för den skull bli kallad för Islamofob.. Många av mina vänner är Muslimer och de är också rädda för den militanta Islamismen. Att inte våga ta mått och steg för att skydda en vänligt sinnad befolkning, tycker jag är märkligt och oroväckande. Ska vi bara vänja oss vid att vara rädda i vårt land nu? Jag är också oroad för att de som flytt till oss, igen måste möta sina bödlar... Det är hemskt.

Kommentera