Opinionsblogg

Hesa Fredriks falsklarm.

 

I söndags gick larmet här i Stockholm. Barnen hade precis somnat och jag satt och skrev vid mitt öppna fönster. Det var en ljus och ljummen sommarkväll.

Några moln drog förbi på himlen. Jag kunde höra den lätta brisen gå i träden på innergården. Det var stilla. Det var tid för eftertanke och funderingar.

Då tjuter plötsligt det där larmet som ska tjuta när det är krig eller när staden eller landet är under attack.

 Vi är vana vid att det tjuter någon måndag per år klockan 15 men nu….

 Förvirringen. Förvåningen.

 Men jag är uppenbarligen inte skapad för stora kriser för min första tanke var att stänga fönstren i lägenheten så att inte barnen skulle vakna…

 Att det kanske var fyra hundra ryska stridsflygplan på väg in över Gotland från Ryssland, eller att det kanske var en samordnad och fruktansvärd islamistisk terrorattack på gång föresvävade mig inte…

 Är det inte lite rörande mänskligt, att när det allra värsta larmet faktiskt tjuter så tror vi automatiskt att något är fel…

 Mer allvarligt i sammanhanget var att instanserna som ska vara på tårna vid ett sådant här larm, Polisen, Sos Alarm och MSB  (Myndigheten för samhällsbeskydd och beredskap), alla kraschade under trycket från oroliga medborgare…

 Hur är det möjligt?

 Vilken datateknisk klåpare har satt samman ett system som inte orkar med när människor hör av sig till dem, när hela systemet existerar för att…öh…man ska höra av sig till dem vid krisläge?

 Är inte det en fullständig katastrof?

 Själv gick jag in på DN för att få reda på att det var ett falsklarm.

 Men de ansvariga myndigheterna kunde rapportera samma sak först en och en halvtimma efter att larmet tjutit…

 Gång på gång får vi bevis för att vår förmåga att reagera på hot är bedrövligt usel i det här landet.

 Nu blev falsklarmet ett test av de ansvariga myndigheterna och det var ett test som de inte klarade. På det sättet kan man ju hoppas att missödet för en del positivt med sig.

 
 

Kommentarer

#1 - THERESA

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal bröt han upp med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett problem med förhållandet, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: ([email protected]) du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
Genom ([email protected])

Kommentera