Opinionsblogg

Ta rädslan på allvar.

Detta med trygghet är intressant. Från ett visst håll uppmanas vi människor att inte känna oss otrygga. Det talas även om att känslan av otrygghet inte har någon grund, att rädslan i sig själv är en slags lögn. 

 Men rädslan är ingen lögn. Rädslan och otryggheten är i högsta grad närvarande i Sverige 2017.

Man behöver inte piska upp den. Man behöver inte förstora upp den, den finns där.

Jag blir ofta anklagad för att piska upp den här rädslan. Den behöver inte piskas upp. Den finns där. Det är snarare så att allt för många opinionsbildare i skräck att trådarna de sprattlar i ska klippas, håller tyst om rädslan som de VET att människor upplever...

Det handlar om terrorbrott och sexualbrott, droghandel på skolgårdar och våldsbrott.

Det handlar också om något som är svårt att greppa, detta att Sverige inte är sig likt längre, detta att stämningen mellan människor förändras och förskjuts, att man känner sig obekväm, som om Sverige blivit en kostym som sitter illa.

Som om Sverige glider dem ur händerna.

Man kan tycka vad man vill om denna rädsla, men den finns där. Att förneka den är bara fegt.

 Den här kollektiva rädslan ses på med enbart förakt av politikerna. De vill mana oss till eftertanke och det finns säkert en poäng med det. Felet de gör är att de inte förstår hur oerhört djupt och grundläggande rädslan går i det svenska folkdjupet. Den äter sig hela vägen in i människors hjärtan. Och när våra hjärtan berörs är det på riktigt.

 Den här känslan av allting vacklar är svår att sätta ord på. 

 Men den finns där. Den är påtaglig. Om tiotusentals människor upplever att landet de bor i förändrats, försämrats, om de upplever att de blivit mer otrygga så är det så. Rädslan i sig själv är ett brott mot deras mänsklighet. Den här rädslan måste tas på större allvar, av media, av opinionsbildare, av politiker.

 Väldigt många människor i Sverige känner att de lever i sviterna av den hysteriskt goda självbild som Sverige känt sig tvingade att försöka leva efter. De upplever att landet, staden, hembygden blivit mer otrygg. 

 Vad gör vi för att motverka denna otrygghet? Vad gör vi för att på allvar sätta oss in i denna rädsla, och inte bara svepande och föraktfullt avfärda den?

 Rädslan kan vara primitiv. Men den kan också rädda oss. Den är en varningssignal om att något inte står rätt till. 

 
 

Kommentarer

#1 - Anonym

"Den här kollektiva rädslan ses på med enbart förakt av politikerna.", skriver du.

Kan du nämna en enda politiker som uttryckt förakt för människors rädsla?

#2 - Il Capitano

Nämen Marcus lille...
Är du redan ute å cyklar. Du behöver uppenbarligen mer frisk luft.

#3 - Sputs

Schyffert är ju inte rädd.....

#4 - bea

Det svenska folket lever i en fantasitillvaro, och inte förrän något händer dem eller deras grannar inser de allvaret. Sen glömmer de enkelt också.

#5 - THERESA

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal bröt han upp med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett problem med förhållandet, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: ([email protected]) du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
Genom ([email protected])

Kommentera