Opinionsblogg

En samlingsplats för ljusa drömmar.

Solen som smält guld bakom de tunga gardinerna.

Malmös vackra hustak, torn och tinnar. Det glittrande vattnet vid horisonten.

 

Tar en löprunda genom staden, bort mot Folkets Park, via Möllevångstorget, försöker lista ut var jag bodde när jag bodde här en kort tid sommaren 19…ja, när var det egentligen….1995? Nej, senare…1996 eller 1997 men inte senare än det. 

 

Jag står i solen och spanar efter rätt hus och rätt fönster men tjugo år ÄR lång tid, jag hittar det inte. 

 

Var det ens här? Fanns det torghandel då? Jag minns varma, folktomma gator, starkcider, gräsmattor, dikter på servetter, långa dagar av märkliga möten, långa samtal, möjligheter, drömmar…

 

Vem var jag då? Vad drömde jag om när jag hasade runt här i min svarta skinnjacka och Dr Martens-kängor. 

 

Det fanns ingen bro då så jag åkte svävare över vattnet, till Köpenhamn, men det har aldrig varit min stad. 

 

Jag gillar Malmö bättre.

 

Jag var här 2005 och spelade i en skiva med den finurlige Stry Terrarie (Garbochock, Ebba Grön och Imperiet) och jag minns att vi levde på popcorn och kaffe de där dygnen.

 

Jag sålde ut Victoriateatern 2009 och det är ett fint minne.

 

Nu springer jag in i trollskogen som omger den vackra Pildammsparken. Malmö är som ett tindrande torn av värme och stolthet. Det är en vacker stad.

 

Bron som ett bruddiadem över det glittrande vattnet.

 

Thåström-affischer på spräckliga tegelfasader. 

 

Jag svänger förbi det snurrande tornet också, de nya kvarteren, de gamla kvarteren, gatorna, torgen, de stenlagda gränderna.

 

De långa, stolta gatorna sträcker ut sig i alla riktningar. Träden läcker grönska ur sina hängande grenar.

 

Efter dusch sitter jag länge med Masse och skriver på boken. 

 

Idag vaknar jag tidigt och packar ihop mina grejer. Jag fyller år idag. Det är inget särskilt när man är så här gammal. Men det är en dag som sätter en i samklang med det förflutna. Jag har blivit bättre på att leva i nuet. För några år sedan rörde jag mig som ett spöke i det förflutna. Jag älskade vemodet. Nu lever jag ett väldigt annorlunda liv och jag har så väldigt mycket att vara tacksam över i detta nu så jag slipper falla i den där sliskiga fällan.

 

När jag var ung trodde jag att man skulle hitta nycklar till åldrandet längs vägen. Men jag hittade aldrig det. Jag känner mig fortfarande så oförmögen till allt som sker. Ena dagen stark, andra dagen sårbar. Världen utanför talar ett språk jag förvisso förstår och begriper, men det är som om alla ljuger. De säger en sak men gör en helt annan.

 

Och så världen där ute som tycks avsky allt sårbart. Det är helt obegripligt. 

 

Att vara sårbar är att vara människa. Att våga visa sig sårbar är en vacker egenskap, en styrka i sig.

 

Med Michaela har jag lärt mig att man inte behöver leva sitt liv i världen. Man kan skärma av den, stänga av allt som är. 

 

Jag är en samlingsplats för ljusa drömmar. Jag är ett hopkok av stolthet och patetik. 

Jag sätter tusen spänn på att du är likadan.

 

Jag minns vad jag drömde om under de där åren. Jag drömde om det jag har nu. Jag drömde om att få använda det här vackra språket och försöka vara en karta till ett kallt och ofta livlöst landskap. 

 

Jag har alltid brunnit för att vara en guide ut ur förstörelsen, en väg av ord in i det sagolika och revolutionära som också är varje människas liv.

 

Det jag upptäckt är att alla ni som läser det jag skriver blivit MIN karta. Det är fint. 

 

Den där skogen vid parken i Malmö….Så storslagen och stolt den är. Träden som barska men kärleksfulla väktare, änglar med vingar av löv och blad.

 

Jag minns en födelsedag i en annan värld, sommaren 1997. Jag sitter själv på Bryggeriet på Avenyn. Jag fyller 25 år och jag dricker vodka med apelsinjuice. Det är inte synd om mig. Jag vill sitta där ensam. 97 var det första av de sista åren med spriten.

 

Nu är jag nykter och har arbetat så hårt under de här åren. Jag har skördat mörker och jag har skördat ljus. Jag har suttit vid många nätters kant och sparkat med benen. Jag har suttit på bryggan till tusen gryningar och hört fåglarna sjunga sina sånger. 

 

Varje liv är tusen resor. Där det ena slutar, tar den andra vid.

 

Och ibland kan det kännas att jag reser ensam. Men det är en lögn. Ensamheten är en lögn. Vi reser tillsammans.

 

Sverige gnistrar utanför tågfönstret. Åkrarna, träden, de fluffiga molnen på den blå himlen.

 

Jag trodde aldrig jag skulle bli så här gammal. Ibland känns det som om även Gud är överraskad att det gick…

Men det gick.

Jag är glad för det.

 

Kommentarer

#1 - Cindy

Grattis på födelsedagen!

#2 - M

Grattis Marcus! Du är en fin människa.

#3 - Din bäste vän

Tips: 8 elk brew (7,5) kostar 96 spänn på systemet. Kan även den mest härdade bli kalas på. =D

#4 - Heidi

Hej.
Såg dej på malou efter 10 i dag. Tror det var en repris? Ni ptata om boken lämna mig aldrig. Det du pratar om där och det du pratat om förr i malou har gått rätt inn mitt hjärta. Jag har aldrig skrivit i nån blogg till nån men för mig är du en genuin ärlig person som ger mig insikter värje gång jag lyssnar på dig i olika samanhang!!
Jag är en vanlig mamma på snart 50 år med 3 barn så jag är ingen speciell person men du ger mig så många stärka och bra funderingar om livet och din öppenhet som iblant du fått tagit skit för men som jag tror många känner igjen sig i. Ursj va dårligt jag formulerar och inte riktigt får fram vad jag menar och stavningen är ursel då jag är norsk/svenska. Men sammanfattningvis så tycker jag att DU är en stärk och ärlig person som ger MIG mycket så tack för det och för dina böcker. Läsning är min terapi.
Tack för att jag fick skriva till dig och att du får mig att våga skriva till dig💖

#5 - wigwag

Fantastisk kommentar av dig Heidi! Alla kan se vad du känner och förstå hur du menar. Din text var bra.

#6 - THERESA

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningsgivaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: [email protected] du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) Kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
Genom [email protected]

Kommentera