Opinionsblogg

Hur enade står vi egentligen?

Real Madrid dansar undan Juventus och jag läser lite i min bok innan jag somnar. 

Natten är en tom prärie av varsamt mörker. 

Vaknar relativt tidigt, skriver lite på boken om Magnusson. 

Det är med en bävande känsla av svårmod man kollar telefonen varje morgon. 
Fler barbariska mord, mer terror, fler blodiga, livrädda, gråtande människor under gatulampor med filtar över axlarna, mer skräck, mer hat, bara detta fruktansvärda hat överallt.

När man sedan läser om terrorn får man intrycket av att det är slags naturkatastrof som ideligen upprepar sig. Som om detta är något vi får vänja oss vid. 
Som om att slakta människor med skåpbilar är ett slags ösregn som bara vuxit sig starkt över Atlanten och som sedan drar fram över världen...

Det talas om hur ambulanspersonal och säkerhet ska bli bättre på att hantera det när det händer.
Det talas fortfarande bra mycket mindre om VARFÖR det händer.

Tänk om det är så att det finns politiskt ansvar att kräva för att detta fortsätter att drabba oss? För det är oss det drabbar. Det är DITT sätt att leva, DIN frihet och DINA barn de hatar så till den grad att de är beredda att göra vad som helst för att utplåna dig och det liv du lever.

Ska vi vänja oss vid att leva våra liv i skräck? Är det den nya ordningen? Och om det är den nya ordningen, vem har bestämt denna ordning? Vem är ansvarig för den? Varför håller så många tunga tungor käften om allt detta?

Ska vi behöva vara rädda när vi lämna våra barn i skolan på morgonen? Varför det? Ska vi behöva vara rädda när vi går på konsert, åker tåg eller firar semester? Ska vi vara rädda när vi lever våra liv som vi valt att leva våra liv, i frihet, i solidaritet, i värdighet?

Jag ber för offren i London. Jag ber för deras anhöriga och alla skadade som drabbats. 

Hur enade står vi mot terrorn? Alltså på riktigt? Lägga ner en blomma på en annan blomma vid en trappa av sten kan alla göra. 

Men vågar du se skräcken och terrorns mål och mening i vitögat? 
Vågar du sedan berätta vad du sett? Vågar du ens börja ställa de frågor som detta skapar hos dig?

Det betyder inte att du har alla svar på varför det som sker, sker. Det ÄR komplicerat. Det FINNS rasister som utnyttjar de som sker för att sno åt sig billiga, fruktansvärda poäng.

Men det får inte hindra oss från att stå fast med blicken när vi faktiskt ser vad terrorn vill, vilket som är dess mål...

Och det kanske betyder att du blir en av få modiga som har anledning att stolt inte vika ner den där blicken när den sedan vrids upp mot en spegel och möter dina ögon....

Låt oss åtminstone fortsätta ställa de viktiga frågorna.

Låt den här sorgen vi känner bli till stolt beslutsamhet och ett innerligt mod. Låt den kärleksfullt så ut som en blomma av mörker för de som drabbats

Låt inte den här sorgen vi känner bli till apati, skräck och vanmakt. Låt inte den här sorgen bli till feghet och splittring. Låt inte den där sorgen bli till handlingsförlamning och ängslighet.

Den seger ska vi inte ge barbariet.
De som drabbats kräver av oss att vi fortsätter ställa de viktiga och de svåra frågorna.

 

Kommentarer

#1 - Albertina%20Fares

Får mig att tänka på Israel. Var inte detta vardagsmat där under många årtionden och nu hör vi sällan några nyheter om terror attentat där längre. Vad gjorde de ?? Byggde en mur ?
Nåväl bara en tanke ...??

#2 - Il Capitano

Vilka "vi" menar skribenten egentligen?
Det är ca 70 länder inblandade i krigets Syrien.
En av huvudaktörerna är Storbritannien.
Bara att konstatera : Ju fler kockar desto sämre 'soppa'.

Fasansfulla terrorattentat sker nästan dagligen oftast i Syrien och Irak.
Ibland smäller Salafisterna bomber på andra ställen i världen.
7 döda & 48 skadade i London igår.
Afghanistan drabbades i veckan av 3 bombdåd på 4 dagar:
4 döda & 22 skadade i onsdags.
80 döda & 300 skadade i onsdags.
7 döda & 119 skadade igår.
Det är en synnerligen komplicerad konflikt och samtidigt en 'bra' grogrund för terrorism.

Men varför?
Lär av historien.

Att kontrollera oljan är viktigt om man är världens största oljekonsument.
Det är vita huset och oljebolagen som är ansvariga för det som sker, det är nämligen mycket billigare att prospektera och utvinna olja i mellan östern än på hemmaplan.
Att det är ett betryggande avstånd till några bombdåd i USA behöver knappast nämnas.
Å det kan "vi" inte råda över.

#3 - wigwag

För min del är västvärldens statsmakters befarade reaktioner på den s.k terrorn långt mer skrämmande än de faktiska attentaten. Det öppna samhället är hotat av rädda inkompetenta politiska ledare som med medias stöd håller på att bygga politiskt mandat att införa ett övervakningssamhälle. Där rättssäkerhet och personlig integritet inte betyder ett skit för den som får storebrors ögon på sig. För mig vore en eskalerande utveckling åt det hållet verklig terror tillskillnad mot vansinnesdåden som just nu blivit så populära bland allehanda stackars tokjävlar.

#4 - Filip

Terrordåden är fruktansvärda, MEN det är en helt orealistisk tanke att det våld som sker i Syrien och Mellanöstern idag och skett historiskt inte på något sätt skulle nå "oss". Paketeringen i vilket den kommer är problemets yta.

Det helt jävla vansinniga är att internationella samfundet inte kan hitta en väg för att mildra Syrienkonflikten och en någorlunda stabil framtidsplan för regionen.

Vi kan ställa hur tuffa ideologiska frågor som helst på hemmaplan utan att vi får någon långsiktig effekt när fåfänga geopolitiska spel utan några som helst gränser sett till våld får fortgå. Där har du något konkret att vara riktigt förbannad över Marcus.

#5 - THERESA

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningsgivaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: [email protected] du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) Kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
Genom [email protected]

Kommentera