Opinionsblogg

Kriget om den blå spaden.

De står där de alltid stått, på samma platser varje gång. De säger ungefär samma saker varenda gång. Partiledarna har ett drygt år på sig att linda oss väljare runt sina fingrar. Under alla de här åren mellan valen kan de pösa och jäsa bäst de vill. Deras makt är vunnen. Det är väl egentligen bara Anna K Batra som ligger risigt till av partiledarna. Resten sitter där de sitter.

Ämnena är de gamla vanliga, retoriken är den gamla vanliga. Sakfrågorna massakeras ner till små skärvor av anklagelser och försvarstal.

 

”Det är ditt fel” ”Nej, det är DITT fel. Du satt i den här sandlådan i åtta år och allt du lämnade kvar var din blåa spade och det är en dålig bl spade eftersom….ja….eftersom den är en blå spade.” ”Vad är det du säger? Den blå spaden har väl inte sett till att vi hamnat där vi hamnat? Det är du och dina polares röda hinkar som gör att…”

 Ja, ni hajar.

 Även för en våldsamt politiskt intresserad person som undertecknad blir oförmågan, eller är det oviljan, att ta de viktigaste frågorna på allvar, hiskeligt irriterande. Statsministern ljuger så han blir blå om läpparna. Han försöker snacka bort fiaskot med arbetsmålet genom att säga att några av de som kommer hit från andra länder är svetsare, några är läkare, när det i själva verket är så att hälften av dem som skrivs in på Arbetsförmedlingen har absolut max grundskola som högsta utbildning. Många är till och med analfabeter.

 

Jag tror människor skulle ha stor förståelse över att vi bör ta hand om människor som kommer hit, också om de inte kan bidra till statens kassa, men att konsekvent försöka bluffa upp de rådande villkoren, att ljuga helt enkelt som det heter utanför politikens värld, retar folk.

 

Så varför ljuger statsministern om de nyanlända? Varför inte säga som det är när det ALLTID är så att verkligheten förr eller senare kommer krypande tillbaka till lögnaren och petar sina fingrar i hans tindrande ögon?

 

Det är ett under att människor alltjämnt envisas med att faktiskt rösta på något enda av de där partierna.

Jag blir allt mer allergisk över hela cirkusen, ser igenom tricksen, slår enkelt hål på lögnerna och orkar snart inte med alla beskyllningar och meningslösa försvarstal.

Det är som om verkligheten svävar som en ballong högt ovanför alla partiledarna. Det är som om vardagen vi alla lever i bara angår dem på ett rent teoretiskt plan. Det är som om allting som sker i vårt land och i vår värld blir spadar och hinkar att gräva med i deras gemensamma sandlåda.

Och på natten kommer katterna och förorenar den där sandlådan så att stanken snart skrämmer alla andra utom den som tvingas vara i den därifrån.

 

 
 

Kommentarer

#1 - Hasse

Ja vad säger man. Trump har fått en eller flera spadar upp i... För Fake news.
Och inte är vår käre Svetsare bättre... Bara att konstatera, Käbbel. Håller helt med Dig Birro, jag orkar inte lyssna på skiten längre.
Herregud vilka barn...

#2 - Cindy

Älskade liknelsen med katterna som smyger in om natten och förorenar sandlådan så att den stinker så mycket att endast dom som tvingas vara där (dom som saknar möjligheter) tvingas vara kvar i den. En perfekt beskrivning av verkligheten Birro. Kudos!!!

#3 - Il Capitano

Anropar Adriano Jr. i sandlådan...
Gräv upp dig. Kom in i matchen. Vidga din korridor.
Gå hem - för en gångs skull, Italien väntar.
Två dina händer. Om du behöver få skallen rejält urvattnad så rabbla din galna fantasysaga om Sverige, en sista gång. Rengör truten.
Inta framstupa sidoläge.
Dax att sova! Amen.

#4 - Jan-Olov

Det var en gång tre små kompisar som alltid lekte så bra i sandlådan, de hette Stefan, Gustav å Åsa.
Många gånger fick grannpojken Jonas vara med å leka.
Fyra andra barn, Janne, Anna, Annie å Ebba som åxå bodde i samma kvarter fick nästan aldrig leka i sandlådan, dom hade en egen men den var inte lika stor å fin.
En dag flyttade en liten kille in i kvarteret, han hette Jimmie, han va jätteliten å löjlig å pratade på ett sätt som de andra inte förstod.
Jimmie försökte en dag kliva in i sandlådan men åkte på en snyting av Stefan så han ramlade omkull, Jonas sa att han luktade illa å de andra tre höll med.
De fyra andra barnen sa samma sak i sin sandlåda å Jimmie blev jättearg.
Det blev jättebråkigt i de båda sandlådorna och lilla Åsa började gråta å sprang hem å kom aldrig tillbaks.
Nästa vår när snön var borta å sandlådan redo för nya lekar hade Jimmie blivit mycket större å starkare å han pratade åxå på ett sätt som de andra tyckte lät jättebra.
Jimmie kunde nu leka i de båda sandlådorna och de andra barnen blev jätteförvirrade.
Det blev jättekonstigt när Jimmie å Anna en dag byggde sandslott tillsammans.
En dag luktade det riktigt illa i den stora fina sandlådan, det var portvaktens fyra katter, Alice, Magdalena, Anders å Morgan som hade varit där och förorenat.

#5 - bea

Jag förstod heller inte varför folk röstar på vissa partier, tills en dag en bekant sa till mig att anledningen till att han röstade på sossarna var för att de gav honom feta bidrag. Sen är det många som traditionsröstar (speciellt äldre) då deras parti var minsann reko för flera decennier sedan (inte nu längre dock men det verkar de inte veta om)...

#6 - THERESA

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningsgivaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: [email protected] du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) Kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
Genom [email protected]

Kommentera