Opinionsblogg

Själva tanken på att vi i Sverige skulle vara förskonade från uppgjorda matcher är ju parodisk.

 

 

 Jag minns presskonferensen inför Sverige-Italien i EM 2004.

Jag har nog varken förr eller senare sett Lars Lagerbäck så upprörd.

Den matematiska ordningen var följande. Om Sverige och Danmark spelade 2-2 skulle Italien åka ur EM, alldeles oavsett om man slog Bulgarien i sista matchen med 8-0.

 En italiensk reporter ställde frågan: ” Men ni är ju goda grannar…Finns det verkligen ingen risk att ni väljer att spela 2-2?”

 ”Sådant där snack faller tillbaka på den som säger det, utbrast Lagerbäck, det kanske är så i andra länder men i Norden sysslar vi inte med sådana där grejer.”

 Det blev 2-2.

 

Det viktiga här är (faktiskt) inte om matchen 2004 någon gång under sin existens var eller blev uppgjord. Det viktiga är det Lagerbäck sade inför matchen. ”Sådant här sysslar vi inte med i Norden.” 

 I Sverige har vi byggt en hel självbild på att vi inte fuskar. Sverige är ett icke-korrupt land. Till viss del, och om man jämför, så är vi säkert mindre korrupta än andra länder men att vissla sig igenom mörkret som ett barn vilse i en skog är knappast rätt väg att gå när alla former av ekonomisk brottslighet kliver över alla gränser. 

 Själva tanken på att vi i Sverige vara förskonade från uppgjorda fotbollsmatcher är på gränsen till parodisk. Varför skulle just Sverige skonas?

 Jag minns när Calciopoli vevades upp på en fladdrig teve på ett hotellrum i Prag där jag befann mig den där vårdagen 2006. Ingen trodde annat än att de där bilderna på bistra män i snäva kostymer som bar ut pärmar ur dammiga kontor visade dödsstöten för italiensk fotboll. Två månader senare hade Italien vunnit VM och spelarna hyllades som hjältar. Det är detta som är det verkliga giftet i fotbollen. Den går inte att ta livet av. Allt för många har allt för mycket att förlora om hjulet slutar snurra. 

 Dessutom har vi som älskar fotboll skoningslöst kort minne. Vi glömmer för att vi vill glömma. Vi glömmer för att vi måste glömma. Vi älskar vår fotboll alldeles för mycket för att vi ska kunna leva utan fotbollen.

 Det här är inte calciopoli. Men det är ett bevis på att svensk elitfotboll, den absoluta eliten dessutom, är nersolkad med fiffel och med båg. För ingen ska inbilla mig att matchen mellan IFK Göteborg och AIK skulle vara ett skräckinjagande enskilt exempel.

 Men samtidigt. Detta handlar om bara till viss del om fotboll. Detta handlar om skrupelfria gangsters som vill skända det vackraste vi har, kärleken till sporten, till laget, för sin egen profits vinnings skull. Detta är ekonomisk brottslighet och pengar har inget hjärta. De struntar fullständigt i oss som älskar sporten. De använder fotbollen som ett mål att tjäna pengar.

Det finns alltså människor som är villiga och beredda att ta risken att hota en allsvensk elitspelare för att tjäna pengar. Det är en slags våldtäkt på allt det vi andra värdesätter och älskar med den här sporten. 

Nu lovar förbundet att man ska jaga de skyldiga och de som går i liknande tankar men jag det ekar en smula ihåligt kan jag tycka.

Nu är alla rättmätigt upprörda. Det känns som när man bygger farthinder framför daghemmet först efter att olyckan varit framme.

Samtidigt måste man verkligen ge AIK och spelaren i fråga stor cred för att detta kommit fram som det gjort och den support som AIK, via fans men även ledning, ger sitt lag efter detta.

En sådan här grej riskerar verkligen att underminera förtroendet för svensk fotboll. Bara själva misstanken att en match KAN vara uppgjord är ett slags brott mot idrottens ide´.

Att de är inne och petar på allt detta som vi andra tar på ett sådant kärleksfullt allvar är faktiskt en stor skam och det är dags att vi fullt ut fokuserar på att inte låta detta få hända igen.

 

 

 

 

Kommentarer

#1 - THERESA

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningsgivaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: [email protected] du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) Kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
Genom [email protected]

Kommentera