Opinionsblogg

Skydda poliserna!

Vi har en ny sorts fattigdom, ett utanförskap som befinner sig så väldigt långt ute i periferin att det inte liknar något annat vi sett.

Det växer fram alternativa världar, enklaver i våra förorter, tältläger i skogsdungar intill de stora vägarna, uteliggare, trashankar, fyllon, tiggare, psykiskt sjuka….

Vårt välfärdssamhälle krackelerar och den som orkar/vågar beskriva verkligheten som verkligheten ser ut blir jagade nerför varenda medial bygata som finns.

 Det är svåra, komplexa problem och just nu fylls debatten av starka röster med enkla lösningar. Men fattigdom är inget enkelt problem, det är alltid komplext, alltid mångbottnat.

 Joe Strummer i The Clash sade en gång att för en fattig människa är en guldsmedsbutik utan galler en provokation. Jag fattar tänket. Han har delvis rätt.

 Samtidigt finns det en hel del grejer som man inte kan skylla på att man är fattig. Det finns tiotusentals fattiga människor som aldrig skulle komma på tanken att attackera blåljuspersonal.

Detta med att attackera poliser och ambulanser är något av en förbannad farsot. 

Det krävs en sorts grundläggande respektlöshet för att göra något sådant. Det handlar inte om utanförskap eller besvärliga livsförhållanden. Det handlar om andra grejer. 

 Att samla ihop ett fotbollslag av folk och gå till attack mot poliser som är där för att göra sitt jobb är fegt och vedervärdigt. Samtidigt förvånas jag över polisväsendets naivitet. Ring specialstyrkan. Ring pansarbilarna. Kör in och lyft ut dem som bråkar. Hur svårt ska det vara? Det finns inga förmildrande omständigheter runt människor som attackerar och skickar poliser till sjukhus. 

Tänk om din var syster som jobbade som polis? Tänk om det var din farsa, din man, din älskade bror?

 Och till alla som nu rycker ut och fördömer undertecknad och alltid fördömer ”hårdare tag”, ni kan ju själva åka ut nästa gång det är ett stort bråk eller liknande, åk dit i era mysbyxor och läs en dikt eller två, åk dit med en termos med kaffe, eller åk dit med ett darrigt leende och tala mjukt till dem.

Kanske spela lite dragspel för dem? Kanske sitta i en ring och sjunga We shall overcome?

Ingen älskar hårdare tag. Men för att skydda de som har som yrke att skydda oss kan det vara väldigt nödvänigt ibland.

 

 Poliserna på sjukhus har familjer precis som ni. Det är en stor skam att de inte kan utföra sitt jobb utan att riskera att hamna på sjukhus.

 

Kommentarer

#1 - THERESA

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningsgivaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: [email protected] du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) Kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
Genom [email protected]

Kommentera