Opinionsblogg

Att blöda för sanningen.

Allting som sker överallt. Allting som inte sker. Alla människor som utnyttjar andra för att klättra ett pinnhål eller två. Hyllandet av medelmåttan. Den här gråa, självgoda krampen som skakar det här landets alla muskler så gott som dagligen. 

 

Jag trodde kanske jag kunde vrida allting åt rätt håll. En gång hade jag en förhoppning om att ordet verkligen var starkare och mäktigare än svärdet. Men det är just ordet som kastat mig rakt ut i denna ödslighet som blivit mitt liv, denna medelålder, denna leda, denna fastfrusna grimas av plikter, trötthet och apati.

 

Jag blödde för sanningen. Jag tog strid för allting jag trodde på. När jag vände mig om fanns ingen där.

 

Hur når man ut till en annan människa på allvar? Varför är det meningen att jag ska vara en del av samtiden? På vilket sätt är samtiden viktig?

 

Alla texter jag skrivit, alla böcker jag givit ut, har haft evigheten som enda adressat. Jag har burit mina ord. Mina ord har blivit burna av ett tomt skal som är jag. Mina ord är allting jag har.

 

Jag känner en sådan fruktansvärd leda. Det skjuter upp stålväggar överallt. De elaka vinner. De rädda, de sorgsna, de trasiga förlorar. Alltid och gång på gång.

 

När jag gömde mitt hjärta för världen vann jag tusen segrar. När jag visade det i all sin sorgsna otillräcklighet ville världen inte veta av mig längre.

 

Alltså har vi ett samhälle där iskylan segrar.

 

 

Kommentarer

#1 - Anonym

De elaka har redan förlorat genom sina
onda handlingar. Du kommer att att vandra
över deras tomma själar och vandra vidare
genom livet på kärlekens väg, medans
dom ligger kvar på samma plats.

Du vinner.

#2 - wigwag

Pennan är bara mäktigare än svärdet där det finns en sovande opinion som vill förändring. Ditt problem, Birro, som det verkar, har varit att du växt upp och lever i ett välfärdsland där aldrig någon sådan opinion funnits på allvar.

#3 - Sven Jönsson

Jag, jag, jag. Alltid denna egofixering.

Vad har du emot medelmåttor? Alla är vi medelmåttor, mer eller mindre. Vem hyllar oss? Jag är ledsen, men jag förstår inte vad du menar. Kanske ligger det något bakom orden, som jag inte begriper. Någon får gärna förklara.

Alla kan inte rikta in sig på att göra avtryck i evigheten.

Det är definitivt inget för oss medelmåttor.

#4 - Lilla Jag

Majoriteten är medelmåttor. Vilka representerar du? Eliten? Var det inte dom du avskydde och kritiserade?
Kan du inte vara lite mer specifik vad gäller dina värderingar och ambitioner. Det är lätt att tappa tråden när man läser dina texter. Man vet sällan vilken publik du skriver för; är det den lilla människan eller dom som redan har det bra????

#5 - AnJk

Snyft gråt och tandagnisslan.

Kommentera