Opinionsblogg

Det politiska fulspelet.

 

Jag träffade statsministern i somras, Vi medverkade i samma avsnitt av Sommarkväll i SVT. Jag var där för att samtala med Rickard Olsson om min nya roman och han var där för att mysa i rutan lite, vinna lite positiva poäng kanske. 

 Han var väldigt sympatisk, lågmäld, artig, tillmötesgående. Han satt en stund och läste i min roman som jag lagt fram lite löjligt framför honom.

 Samma helg som programmet visades briserade hela affären med Transportstyrelsen. Jag är vän med en av de KD-politiker som var ledande i hela den där affären, som ägnat mycket tid åt att dra fram den solkiga historien i ljuset. Han nämnde något om att ”fånga de stekta sparvarna när de kommer flygandes” alltså att ta chansen att faktiskt påvisa skandaler när de ligger på bordet framför en.

 Det blev en riktig klassisk skandal. Med ett ganska väsentligt undantag. Krishanteringen. Man kan säga mycket om statsministern och hans styre men man handskades verkligen mästerligt mitt under brinnande kris. Först sade han ingenting. Sedan sade han ingenting. Sedan sade han ingenting. Sedan fick två ministrar sparken (egentligen bara en, Anna Johansson, Ygerman kommer tillbaka som minister efter valet 2018 om Socialdemokraterna bildar regering) och så spelade Löfven ut sitt smartaste, men också allra mest riskfyllda kort. Han tog strid för sin försvarsminister.

 Det var nu allt vände.

Och det vände av två anledningar.

 Dels är den borgerliga alliansen världens fegaste opposition. De vågade helt enkelt inte fullfölja kravet på försvarsministerns avgång utan sprack upp i interna fraktioner där C och L inte längre stod bakom kravet på Hultqvists avgång.

 Detta kunde ske eftersom både C och L vill regera landet 2018. Och man är beredd att göra det med S så det här var en tidig julklapp och eftergift mot S för att alls i händelse av ett turbulent valresultat 2018 kunna bilda en regering över blockgränserna.

 Man gav statsministern hans försvarsminister för att inte omöjliggöra det där samarbetet.

 I andra länder hade ett sådant här fulspel, sådant här hångel under täcket , drivit ut folk på gatorna i ilska över maktspelet.

 Men inte i Sverige. 

 Vi älskar samförstånd och är så pragmatiska att vi vacklar som zombies i vilken riktning som helst som makten pekar ut åt oss.

 I dagarna kom en ny undersökning som visar att Stefan Löfven alltjämnt och trots allt som hänt är en partiledare som svenska folket har störst förtroende för. 

Det är hiskeligt skickligt gjort. För egen del fattar jag ingenting. För mig är det en gåta hur vansinnigt lydiga svenska väljare är, varför vi inte höjer vår röst tydligare, varför vi inte anstränger oss det allra minsta för att se igenom spelet utan istället väljer att imponerat häda på ögonbrynen och fortsätter att applådera spelet som enbart handlar om människor som gör vad som helst, exakt vad som helst, för att få utöva makt över oss.

 

Kommentarer

#1 - Camila Rodela

Jag blev sårad och hjärtbruten när ett stort problem uppstod i mitt äktenskap för sju månader sedan, mellan mig och min man. så hemskt att han tog saken till domstolen för skilsmässa. Han sa att han aldrig ville stanna med mig igen, och att han inte älskade mig längre. Så han packade ut ur huset och fick mig och mina barn att gå igenom allvarliga smärta. Jag försökte alla mina möjligheter att få honom tillbaka, efter mycket tiggeri, men alla till ingen nytta. Och han bekräftade det att han har fattat sitt beslut, och han ville aldrig se mig igen. Så på en kväll, när jag kom tillbaka från jobbet, träffade jag en gammal vän av min som frågade min man. Så jag förklarade allt för honom, så han berättade för mig att det enda sättet jag kan få min man tillbaka är att besöka en stavningskastare, för att den verkligen har fungerat för honom också. Så jag trodde aldrig på stavning, men jag hade inget annat val än att följa hans råd. Sedan gav han mig e-postadressen till stavningskastaren som han besökte. [email protected]. Så nästa morgon skickade jag ett mail till adressen han gav mig, och stavningskraven försäkrade mig om att jag kommer att få min man tillbaka nästa dag. Vilket fantastiskt uttalande !! Jag trodde aldrig, så han talade med mig och berättade för mig allt jag behöver göra. Sedan nästa morgon, så förvånansvärt, min man som inte ringde mig de senaste 7 månaderna, ringde mig att han skulle meddela att han skulle komma tillbaka. Så underbart!! Så det var så han kom tillbaka samma dag, med mycket kärlek och glädje, och han bad om ursäkt för sitt misstag och för smärtan som han fick mig och mina barn. Sedan från den dagen var vårt förhållande nu starkare än vad det var förut, med hjälp av en stavningskastare. Så, jag kommer att rådgöra dig där ute om du har något problem kontakta ogagakunta, jag ger dig 100% garanti för att han kommer att hjälpa dig .. Maila honom på: [email protected]

#2 - Jochen Rippert

Det finns saker och verk som jag aldrig kommer att förstå :
- Vem tillverkade egentligen Pyramiderna?
- Tar verkligen rymden aldrig slut ?
- Hur kan den svenska statsministern fortfarande ha högsta förtroendet? Kanske är det sistnämnda det mest gåtfulla och skruvade. Jag är en enkel svetsare..!!! ja det har han nog rätt i . Oppositionen vek sig.... ja se.. Det visste jag innan... Ebba däremot är en tuff brud !!!! Socialdemokraterna vinner med lätthet valet 2018 och vi får ytterliggare fyra år ned dem . Ja det är väl lika bra det.... för vem vill se Ulf, Annie eller Janne styra Sverige? Hur vi än vrider och vänder... blir det inte bättre än så här !!! Vi lever nu med konstigheter i samhället som politiker inte rår på och Sverige styrs inte längre av kompetenta politiker utan av media, kultureliten, kändisar och det är oroväckande. SD då ? nja de knäcks långsamt efter noga regisserat programm och stackars Jimmie går snart in i väggen , - Han såg trött ut på senaste debatten och hans blick var inte stark. SD som opposition tror jag inte på längre.... Var rädd om dig Jimmie... du har en gång " gått i väggen" och sist såg det inte bra ut... aj aj

#3 - Kenta

" I andra länder hade ett sådant här fulspel, sådant här hångel under täcket , drivit ut folk på gatorna i ilska över maktspelet.
Men inte i Sverige.
Vi älskar samförstånd och är så pragmatiska att vi vacklar som zombies i vilken riktning som helst som makten pekar ut åt oss.
I dagarna kom en ny undersökning som visar att Stefan Löfven alltjämnt och trots allt som hänt är en partiledare som svenska folket har störst förtroende för ".

Svenska folket förtjänar varken demokrati eller välfärd. 😏 Förtroendet för statsministern hade varit oförändrat om han så hade misshandlat sin fru. Svenska folket bryr sig nämligen inte om politik utan det är fredagsmyset som gäller över allt annat.
Så gud nåde om tacoförsäljningen eller något av programmen Idol, Let's Dance eller Melodifestivalen upphör. Det hade minst sagt drivit folk på gatorna. 😊

#4 - Jochen Rippert

Bra Kenta , håller med.... men vi får inte glömma att vi har även ytterst intellektuella och bildande fredagsmys programm... se bara på Wahlgrens... två pubertala fjortisar som det verkar ha spårat ut för totalt.... bildande, innovativt och folkkärt.......usch

#5 - Bosse

Ja svenska folket är en gåta. Dom måste lida av ett enormt självskadebeteende. Spelar ingen roll hur mycket samhället raseras så röstar man på det man röstade på för 20-40 år sen. Spelar ingen roll om man inte får sjukvård, pension, utbildning, polishjälp, tandvård, äldrevård m.m .Man röstar ändå som man alltid gjort. Det verkar som om dom inte kopplar ihop politiken med samhällsfunktioner. Det verkar som om medelsvensken inte är så smart. Idag står Löfven och blåljuger i Riksdan. Denna högborg där sanningen om något borde gälla. Det var frågestund.
Och på en fråga om dom illegala invandrarna som finns i landet så säger han att 20.000 utvisades 2016 och 10.000 har utvisats hittils i år. Det ligger till så att det var 20.000 som fick AVSLAG 2016 och 10.000 har fått AVSLAG hittils i år. Utvisning har bara verkställts för omkring 1200 år 2016 och för några hundra i år. Detta är en enorm skillnad. Det finns kanske 80-100.000 illegala i landet.Det blir en lång och dyrbar historia att verkställa detta.

#6 - Kenta

Bosse: " Det verkar som om dom inte kopplar ihop politiken med samhällsfunktioner ".

You name it.

#7 - THERESA

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom, men jag är den typ som aldrig trodde att jag stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: {[email protected]} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom {[email protected]}

#8 - Jessica Tremblay

Hej, är här inte bara att vittna utan också att uppmuntra människor som står inför civil- eller relationsproblem. Om Dr Ogundus fantastiska verk, e-post: [[email protected]] jag var förlorad i kärlek med min man tills en kvinna tog honom ifrån mig. då ropade jag till min vän och hon berättade för hur hon mötte ett liknande problem och gav den här stora mannen kontakten med mig och jag gav alla de föremål han behövde för stavningen och nu är glad igen att bli kär i min familj. Jag anställer dig att kontakta den här mannen. Din berättelse eller smärta kommer att förändras inom några dagar och du kommer att le som jag idag. Återigen är tacksam. Kontakta honom på hans email via: [[email protected]] om du står inför någon form av problem
1. Få din älskare eller man tillbaka
2. Lotteri stava / Lycka stava
3. Om du vill stoppa din skilsmässa
4. Äktenskapsstavar
5. Få jobbstavning
6. Kampanjer
7. Få pengarna tillbaka.
8. graviditetsförlopp
9. Kärlekstavning
10. Om du vill tillfredsställa din partner
11. Förbjudande stavning

Kommentera