Opinionsblogg

Förbjud vapnen nu.

Vapendårarna i vapendårarnas tivoli, USA, brukar alltid dra på sig sin allra mest upplysta min (vilket inte säger särskilt mycket) och lite drygt och överlägset muttra mantrat om att det minsann inte är vapen som mördar människor, utan människor som mördar människor.

 Jag önskar att de där stingsliga Lucky Luke-typerna kunde traska runt och säga det till alla de tusentals anhöriga som förlorat någon de älskat i massakern i Las Vegas.

 Stephen Paddock förde under flera dygn in tio resväskor med vapen till sitt rum på hotell Mandalay Bay.

Tio resväskor med vapen…

Han hade vapen för att utplåna ett mindre land.

 Efter några dygn knackade han sönder sit fönster och började mörda människor med sin pluton av vapen.

 Om det nu är så att det är människor som mördar människor, och inte vapen, så är det väl också så att det är människor ibland blir sinnessjuka, förvirrade, självmordsbenägna, terrorister och allt vad det är, och är det inte så att de människorna ibland (fast något oftare i USA av någon anledning) får för sig att den där fina rättigheten att få bära vapen också kan användas till att slakta och massmörda människor.

 Hur är det möjligt att en man för det första får tag i tio resväskor med vapen? Hur är det sedan möjligt att det är okej att få tag i dem? Och hur är det fortsatt okej att han lyckas föra in de där tio resväskorna med krigsutrustning in på ett hotellrum i en av världens mest turisttäta städer?

 Vad säger det om tillståndet hos en nation som gör allt detta möjligt?

 Kanske kan det vara tid och anledning för USA att besinna sig och testa en annan väg. Testa under två år att förbjuda alla nya vapenköp. Testa att göra det kriminellt att bära omkring på vapen vars enda betydelse och syfte är att ta livet av andra människor.

 Testa det. 

Det vore djupt oanständigt att låta bli.

 

 

Kommentarer

#1 - wigwag

"Vapenlobbyn är oerhört stark" brukar det också heta i svenska medier. En jävligt irriterande förklaring. För det förklarar inte ett skir när det inte utvecklas. Jaha...Vapenlobbyn alltså. .jaha då fattar jag..liksom. Jävla idioter. Vilka är den här lobbyn? Varför lyssnar politiker på dem? Hur ser opinionen ut bland folk i allmänhet? Varför är den inte starkare för ett Vapenförbud eller licenskrav åtminstone? Varför är Amerikanen så jävla dum i huvet? Frågorna är många men jag vet åtminstone ett av svaren. Den amerikanska Vapenlobbyn är så stark för att Nordkorea, Ryssland och ayatollornas Iran stöder den med pengar och på alla andra möjliga sätt. Vapenlobbymänniskorna är VIP i de här länderna. Duktiga idioter som utnyttjas för att manipulera dumamerikanska politiker. Målet är att få alla amerikanare att skjuta sig själva i huvet. Så dom slipper göra skitjobbet.

#2 - m96

Det är nåt mkt skumt med det där dådet det tror jag vem som helst kan inse. Iaf om man känner till de senaste 100 årens historia av false flags för att driva igenom diverse politik.

Den typ av vapen som användes är redan olagliga i USA. Så har inget med saken att göra. Antal skjutningar i Sverige tex har exploderat på senare tid trots förbud. Det är inte lagliga vapen som används av folk som tänker följa lagen oavsett.

Orsaken till att amerikaner har rätt att bära vapen har med maktdelning att göra. Folket ska kunna försvara sig mot staten när denna blir korrupt o inte längre står på folkets sida.

Folk som inte fattar detta, bla totalt dumnaiva svenskar, kommer få lära sig det den hårda vägen, tyvärr. Förr eller senare. Utvecklingen mot mer o mer tyranni från statsmakten har redan börjat.

#3 - Camila%20Rodela

Jag blev sårad och hjärtbruten när ett stort problem uppstod i mitt äktenskap för sju månader sedan, mellan mig och min man. så hemskt att han tog saken till domstolen för skilsmässa. Han sa att han aldrig ville stanna med mig igen, och att han inte älskade mig längre. Så han packade ut ur huset och fick mig och mina barn att gå igenom allvarliga smärta. Jag försökte alla mina möjligheter att få honom tillbaka, efter mycket tiggeri, men alla till ingen nytta. Och han bekräftade det att han har fattat sitt beslut, och han ville aldrig se mig igen. Så på en kväll, när jag kom tillbaka från jobbet, träffade jag en gammal vän av min som frågade min man. Så jag förklarade allt för honom, så han berättade för mig att det enda sättet jag kan få min man tillbaka är att besöka en stavningskastare, för att den verkligen har fungerat för honom också. Så jag trodde aldrig på stavning, men jag hade inget annat val än att följa hans råd. Sedan gav han mig e-postadressen till stavningskastaren som han besökte. [email protected]. Så nästa morgon skickade jag ett mail till adressen han gav mig, och stavningskraven försäkrade mig om att jag kommer att få min man tillbaka nästa dag. Vilket fantastiskt uttalande !! Jag trodde aldrig, så han talade med mig och berättade för mig allt jag behöver göra. Sedan nästa morgon, så förvånansvärt, min man som inte ringde mig de senaste 7 månaderna, ringde mig att han skulle meddela att han skulle komma tillbaka. Så underbart!! Så det var så han kom tillbaka samma dag, med mycket kärlek och glädje, och han bad om ursäkt för sitt misstag och för smärtan som han fick mig och mina barn. Sedan från den dagen var vårt förhållande nu starkare än vad det var förut, med hjälp av en stavningskastare. Så, jag kommer att rådgöra dig där ute om du har något problem kontakta ogagakunta, jag ger dig 100% garanti för att han kommer att hjälpa dig .. Maila honom på: [email protected]

#4 - Mackan Brax

Ha ha... Spaminlägget från Camila Rodela är ju stor humor att de ansträngt sig för att hitta på värsta snyfthistorien (och Googleöversatt den) men så bryr sig inte en kotte i Sverige ändå. De glömde att i Sverige tycker man skilsmässa inte är så farligt, man får tid att förverkliga sig själv, byta hobbies eller träffa en nyare och bättre partner och alla mår bättre av skiten. Inte för att det är så, men några pengar lyckas de nog inte få med den storyn.

#5 - Mackan Brax

Ha ha... Spaminlägget från Camila Rodela är ju stor humor att de ansträngt sig för att hitta på värsta snyfthistorien (och Googleöversatt den) men så bryr sig inte en kotte i Sverige ändå. De glömde att i Sverige tycker man skilsmässa inte är så farligt, man får tid att förverkliga sig själv, byta hobbies eller träffa en nyare och bättre partner och alla mår bättre av skiten. Inte för att det är så, men några pengar lyckas de nog inte få med den storyn.

Kommentera