Opinionsblogg

Freda biblioteken nu!

När jag var ung var biblioteket min frizon, min kyrka, min plats på jorden. 

 

Jag växte upp i en förort, Lövgärdet utanför Göteborg, och biblioteket låg mitt i ett väldigt stenhus, nedanför en rulltrappa som alltid stod still. Det låg inklämt mellan en hiss och ett parkeringshus. Det var som att lämna ett ständigt ösregn att kliva in där. Det var som att komma hem.

 

Jag älskade tystnaden där inne, älskade de försynta kvinnorna som jobbade där, älskade den tjocka heltäckningsmattan, älskade backarna och hyllorna med böcker, älskade det stilla ljudet av bokblad och tidningssidor som vändes.

 

Det var en sakral plats, ett ställe där man fick vara ifred ifrån de förbannade mobbarna, idioterna som älskade att jaga en nerför backarna borta vid skolan.

 

Biblioteket fungerade som ett kors för vampyrer. Mobbarna vågade sig aldrig in där. Eller så fanns det en sorts tyst och hemlig överenskommelse om att bland böckerna, inne på biblioteket får man faktiskt vara ifred. 

 

Även de oheliga förstår kraften i en helig plats.

 

Biblioteket blev den plats på jorden där jag fick lov att känna mig exakt så rädd, exakt så stolt, exakt så mänsklig som jag faktiskt kände mig. Böckerna definierade mig. Böckerna satte ord på allt det där trasigt svarta som steg som en dum, tyst och kvävande rök i mitt inre.

 

Litteraturen har den egenskapen. Den räddar liv. Bokstavligen räddar det skrivna ordet livet på somliga av oss.

 

Som förvirrad tjugotvååring arbetade jag till och med under några månader på ett bibliotek, den gången i en annan förort till Göteborg, nämligen i Bergsjön. Detta var 1994. Visst hände det att det satt några ungdomar och hånglade i sofforna, men det var aldrig bråk, aldrig stök. Man gick till biblioteket för att läsa, för att gråta lite kanske, för att göra läxan eller helt enkelt bara bläddra i en tidning från sitt gamla hemland, eller från sitt nya.

 

De sista åren har det larmats om hur gäng beter sig som aggressiva, drogade apor inne på biblioteken. Familjer vänder i dörren. Personalen hotas. Många debattörer tar de kriminella våldsverkarna i försvar och snackar en massa skit om klass och utanförskap. Vi som växte upp i förorten för trettio år sedan var också fattiga, också utanför. Det fanns inte på kartan att vi gick samman i farliga gäng och trakasserade personal och besökare på bibliotek. Sluta försvara våldsverkare. Bara lägg ner det där snacket.

 

Vi lever i ett land som älskar att skita ner allt heligt. Vi har gjort oss av med allt som kan stämma till eftertanke, kontemplation och värdighet. Vi rusar på. 

 

Biblioteken är sådana platser. Biblioteken måste fredas från kriminella gäng och aggressiva människor.  Det är inte svaga grupper som bildar gäng och trakasserar bibliotek. De ska ut därifrån. Ring militären och kör iväg med dem bara. Jag skiter i vart de hamnar. Ta bort dem. Och ta med er varenda debattör som tar de här kriminella i försvar, som rättfärdigar det här beteendet med fattigdom, utanförskap eller vad det nu kan vara.

 

De verkligt utsatta är de sårbara, rädda och vilsna människor (ofta unga tjejer) som kanske bara har biblioteken som sin enda frizon, som läser dikter där, som blir tröstade där, som hittar mål och mening i en diktsamling eller en roman, som älskar friden, nåden att få sitta ner med en bok eller en tidning. Det är dessa människor som är de verkligt utsatta i dessa områden. 

 

Freda biblioteken från de kriminella gängen och gör det nu med en gång!

 

 

Kommentarer

#1 - Jochen Rippert

Sverige är lamslaget!! Vi förstår inte att andra länder sitter som publik likt en teaterföreställning och iaktar Sverige som blivit det stora exprimentets land. Andra länder sitter där med anteckningsblocken.. ömsom skrattar, ömsom rynkar pannan, tittar på varandra och skakar på huvudet... noterar febrilt och är nog ytterst glada när de sedan lämnar teaterförestållningen " Sverige 2017" med massor av lärdom. Gäng som våldför sig på Bibliotek och använder det som sin egen krigszon.... nää det finns inte på kartan så sjukt är det.... och ut ur munnen på Löfven strömmar de mekaniska.. orden på bred norrlänska... dä dä ska va orning o reda... dä ska va ordning o reda i ett land.......så ä dä !!!! snart är teaterläktaren med de olika ländernas representater tomma.... de har sett va de sett....men vi spelar vidare.... och det blir bara ner skruvat.... och surrealistiskt !!!!

#2 - Cindy

Kriminalitet i fattiga/utsatta områden är ett välkänt problem i många delar av världen. I Sverige är det ett relativt nytt fenomen som vi har sett växa fram dom senaste 20 åren.

Jag håller med dig Markus om att dom verkligt utsatta, alltså dom som sköter sig glöms bort då Vänsterpartiet under dom två gångna årtionden har ägnat sig åt att försvara våldsverkarna i dessa områden och som konsekvens gett dom mer makt. Nu har vi kriminella ungdomar och maffia-släkter som styr.

Människor gillar att skylla på fattigdom och utanförskap, men som förortsbo har jag ALDRIG en enda gång sett någon förälder säga till sina barn när dom uppför sig illa!!!!!!!!!

#3 - THERESA

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom, men jag är den typ som aldrig trodde att jag stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: {[email protected]} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom {[email protected]}

#4 - Jenny Svensson

Mr Burritos intellektuella analysförmåga motsvaras av en 7-åring som bygger LEGO.

#5 - Kenta

Om Sverige har en ambition att vara ett mångkulturellt föredöme så har man misslyckats totalt. Man kan peka på vilka problem som helst som sextrakasserier på badhus, ofredanden på festivaler eller som i det här fallet stök på bibliotek.
För så länge sossarna är det största partiet och statsministern har störst förtroende så kommer skiten att fortsätta. Och så länge svenskarna idag uteslutande får sin information från SVT och Aftonbladet, så förutsätter de att det handlar om Andersson, Pettersson och Lundström som håller på med såna dumheter.😩

#6 - Bosse

Det är ett mycket sjukt samhälle detta. Ju mer skit som händer i detta land ju mer stöd får Löfven enligt undersökningar. Då finns det en berättigad fråga att ställa sig. Kan svensken vara riktigt klok? Vill man inte ha ett samhälle som är tryggt och fungerar? Ser man inte sambandet mellan hans politik och detta förfall? Tur att man har bestämt sig för att lämna landet snart.

#7 - AnNa

Drogade apor? Luktar nazi om den.

Hur vet ni att det är invandrare som stör på biblioteken 100 ggr av 100? Snacka om att generalisera.

Låt bibliotekskorten bli som ett slags SL-kort som bara öppnar för de som har skaffat ett - problem solved.

Reformera sedan psyk- och missbruksvården. STÖD folk till arbete eller studier, nyttja varje individs unika potential, i stället för att med Arbetsförmedling och what not, straffa, tvinga och hota de som redan mår skit.

Kommentera