Opinionsblogg

Sverige-Alien.

Jag såg om filmen Alien i helgen. 

De flest har nog sett den eller vet åtminstone på ett ungefär vad den handlar om. Vid ett tillfälle lyckas en av besättningen skada rymdmonstret. Lyckan blir dock ytterst kortvarig. Blodet som varelsen blöder är en frätande syra som skär rakt igenom skrovet, rakt igenom rymdskeppet, våning för våning. Det är genialt i sin enkelhet. Skadar du monstret blöder det syra. Alltså kan det vara bättre att låta bli att skada det. Snacka om subtil försvarsmekanism.

På många sätt är Aliens blod en bra bild av hur Sverige fungerar. Vi vanliga dödliga håller till en bit ner och in i det väldiga skeppets mage. Vi stretar på. Det som sker tio våningar högre upp läcker på ner oss. Men ingen där uppe tar ansvar för det som händer hos oss här nere. Och vi? Vi håller käften. Vi fegar ur. Vi knyter vår näve i fickan. Vi ruskar inte ens på oss. Vi skjuter budbäraren. 

 Handling och konsekvens är inga givna följeslagare i våra liv. Jag tänker på Alien när jag halvligger i soffan och ser partiledarna svamla under två timmar i SVT. De pratar om en verklighet vars konsekvenser de aldrig kommer behöva ta del av. Ingen orkar eller vågar på allvar lägga korten på bordet. Det är så fegt, tillrättalagt, meningslöst, ihåligt. 

Om man ser efter ska man upptäcka att varenda en av dem har ett stort, svart vinande hål rakt igenom sina hjärtan. Det är det gröna blodet som karvat i dem. Hur kan någon enda människa ens överväga att lägga en röst på de där lögnhalsarna?

 I går kom också nyheten att 130 kyrkoanställda i Malmö ska lära sig att handskas med beväpnade bröllopsgäster. Vid en första tanke kan det framstå som en rätt klok och smart grej. Men tänk efter ett tag. Följ det giftiga blodets väg upp en liten bit…

 Vi har människor som arbetar på den enda sakrala plats vi har kvar i vårt förbannade land, kyrkan. Vi har en organisation som uppenbarligen upplever att allt fler kriminella har med sig vapen när de ska begrava sina anhöriga. Borde inte första tanken bli; men vänta lite… det är förbjudet med vapen i vårt samhälle. Varför ska de ha vapen med sig i kyrkan? Varför ska kyrkan välkomna beväpnade gäster? Varför ska vi upplåta en helig plats åt mördare med vapen? Varför?

 Och vad säger det om ett land när ett land så totalt drar ner byxorna och böjer sig fram för det kriminella våldet? Vad säger det om vårt land när vi så totalt givit upp och istället för att ta striden mot våldet och gängen väljer att utbilda kyrkans folk i att handskas med beväpnade gäster?

 Ser ni inte att blodet fräter sönder skrov för skrov, våning för våning?

 Rapporterna om ökat våld i skolan duggar också tätt. Igår kom ännu en, presenterad i DN. Ingen orkar bry sig. Ingen letar efter anledning i skräck för vad man ska finna.

 Resultatet? En ökad känsla av otrygghet hos människor i vårt land. Ingen orkar längre se sammanhangen. Ingen orkar lägga korten på bordet. Ingen lägger pusslet. Alla ser galenskapen men ingen gör något åt den. 

 Snart har det gröna, frätande blodet gjort hål i hela skeppet och vi kommer sugas rakt ut och bort i rymden.

 Sverige sjunker. Sverige är som ett vilset barn som visslar i mörkret. Vi garvar åt alla som försöker påpeka för oss att vi kanske hamnat lite snett.

Vi går i cirklar i en stor, svart skog och som vanligt är det vanligt folk som får betala det högsta priset.

Men så länge detta folk håller sin käft och fegar ur får detta folk faktiskt skylla sig själva.

 
 

Kommentarer

#1 - Lisse

Även om bilden du målar upp är dyster så känns det ändå som om jag kan läsa dina välskrivna krönikor och finna tröst. Det blir en tröst i att se att det trots allt finns några till i det här landet som har fattat hur illa det är, även om mycket "sminkas över", slätas över, döljs och undanhålls. Tack och lov för alternativ media. Kan bara tänka mig hur politikerna förfasas och önskar de kunde hitta ett sätt att förbjuda det. För min del känns det som att ha varit blind och plötsligt kunna se, som att ha kommit ur en sekt och gradvis bli sig själv igen. Eller som att befinna sig i ett extra dåligt avsnitt av serien V, där alla blivit hjärntvättade och där jag och ett fåtal till tillhör motståndsgruppen som försöker bekämpa de onda utomjordingarna. Det gröna frätande blodet är farligt nära oss......

#2 - Jochen Rippert

Någon skrev : Svensken har hamnat i koma och vi tycks inte reagera mer... eller orka! Vi låter dumheterna och de politiska exprimenten fortsätta. Vi har en regering och även en opposition som leverarer dumheter , dag efter dag. Det som idag betraktas som realistiskt och genomförbart var rena komiken förr eller i andra välstrukturerade stater. Hur kan vi se på och finna oss i våldtäkter och förbjuda barnböcker som inte är PK ? Varför går inte kvinnor ut i en mass demonstration med general strejk därtill och basunerar ut : Nu får det faan vara nog med våldtäkter och " vi vet vilka majoriteten är " och kommer ifrån... och inte faan är det generellt Emil eller Anderas från Storsjöfors.... Hur kan kvinnor försvara kulturer som betraktar dem själva som lägre än ett höns ? Varför går inte svensken man ur huse och vrålar att nu får det vara nog och slut på alla dumheter? Svaret är att vi hamnat i en svårväckt koma , en feghet som inte finns att jämnföra i vare sig i Europa eller i andra utomeuropeiska länder. Pk journalister vill oss att förstå och bekämpa 100 hjärndöda så kallade pubertets stinna Nazi idioter och att de är en fara för landet - och folket följer och blint resonomanget. De är en fara om de växer, men ge dem en örfil och de kissar ned sig....men de skrämmer inte mig lika mycket på långa vägar som politiker expreminterar med Svedala. Hur sjukt är det att det hotas på sjukhus, Bibliotek och andra fredliga ställen ? .... Vi läser allt som lobotomerade koma patienter.... vi finner oss i detta storskaliga exprimentet... Det kommer bli dyrt..... Jag reste en del i gamla DDR och det är slående att vi är lika kuvade och skruvade som befolkningen en gång var där- rädda, förvirrade och vi utsätts för ett stort djävla avskyvärt expriment... Lär av historien svensken!! blicka ut över Europa och se om de finner sig i att kuvas som här ? Tror ni att ett Bibliotek i Frankfurt, Manchester eller Budapest låter sig förvandlas till en kriminell instution ??... no way !!!! Tänk på våra barn , de är värda att växa upp i ett sunt och tryggt samhälle.... liksom kvinnor... och män!!! Och kvinnor, går ni ut i en landsomfattande strejk mot våldtäkter... så finns jag i era led... men vakna först och ruska om er.....

#3 - Jochen Rippert

Någon skrev : Svensken har hamnat i koma och vi tycks inte reagera mer... eller orka! Vi låter dumheterna och de politiska exprimenten fortsätta. Vi har en regering och även en opposition som leverarer dumheter , dag efter dag. Det som idag betraktas som realistiskt och genomförbart var rena komiken förr eller i andra välstrukturerade stater. Hur kan vi se på och finna oss i våldtäkter och förbjuda barnböcker som inte är PK ? Varför går inte kvinnor ut i en mass demonstration med general strejk därtill och basunerar ut : Nu får det faan vara nog med våldtäkter och " vi vet vilka majoriteten är " och kommer ifrån... och inte faan är det generellt Emil eller Anderas från Storsjöfors.... Hur kan kvinnor försvara kulturer som betraktar dem själva som lägre än ett höns ? Varför går inte svensken man ur huse och vrålar att nu får det vara nog och slut på alla dumheter? Svaret är att vi hamnat i en svårväckt koma , en feghet som inte finns att jämnföra i vare sig i Europa eller i andra utomeuropeiska länder. Pk journalister vill oss att förstå och bekämpa 100 hjärndöda så kallade pubertets stinna Nazi idioter och att de är en fara för landet - och folket följer och blint resonomanget. De är en fara om de växer, men ge dem en örfil och de kissar ned sig....men de skrämmer inte mig lika mycket på långa vägar som politiker expreminterar med Svedala. Hur sjukt är det att det hotas på sjukhus, Bibliotek och andra fredliga ställen ? .... Vi läser allt som lobotomerade koma patienter.... vi finner oss i detta storskaliga exprimentet... Det kommer bli dyrt..... Jag reste en del i gamla DDR och det är slående att vi är lika kuvade och skruvade som befolkningen en gång var där- rädda, förvirrade och vi utsätts för ett stort djävla avskyvärt expriment... Lär av historien svensken!! blicka ut över Europa och se om de finner sig i att kuvas som här ? Tror ni att ett Bibliotek i Frankfurt, Manchester eller Budapest låter sig förvandlas till en kriminell instution ??... no way !!!! Tänk på våra barn , de är värda att växa upp i ett sunt och tryggt samhälle.... liksom kvinnor... och män!!! Och kvinnor, går ni ut i en landsomfattande strejk mot våldtäkter... så finns jag i era led... men vakna först och ruska om er.....

#4 - Cindy

Enligt partiledarna så är förklaringen till det ökade våldet och kriminaliteten arbetslöshet, utanförskap och segregation.
Har dom aldrig ställt sig frågan varför vissa grupper är så kraftigt överrepresenterade?
Vi har släppt in en del folkgrupper som helt klart har en våldsmentalitet. Det är som att befinna sig i Mexico eller södra Italien nu.
Men visst politiker. Fixa bara fram fler jobb så kommer allt att lösa sig.

#5 - Lisse

Det är oerhört naivt att skylla de kriminella elementen i förorterna på utanförskap och fattigdom. Det finns massor av fattiga svenskar i utanförskap numera, fattigpensionärer bl a, inte fan blir de våldsamma eller kriminella för det! Det som gör en människa kriminell handlar om miljön och de man umgås med. Är det allmänt accepterat i omgivningen att stjäla, slåss, langa knark och kasta sten på blåljuspersonal, ja då ökar chansen att även du börjar med det. Det är med andra ord kulturellt betingat, men det får man inte säga för då är man rasist. Det är dags för svenskarna att börja tänka och inte bara vända sig bort eller knyta näven i fickan. Sluta ömma för dessa kriminella invandrare och börja bry er om svenskarna istället! Än finns det chans att få ordning på det sjunkande skeppet Sverige.

#6 - wigwag

eh. .det vet väl alla att alien ska dödas innan den fula lilla påstridiga slemkrabban ens hoppat ur sin melon. För Sveriges del betyder det att alien/främlingen inte ens ska tillåtas en chans att utvecklas till ett monster. För om så sker har vi inte en chans. Många är de orörbara syramonster som redan utvecklats och där är vi försent ute. Dom får vi dras med. Dödsskjutningar, gängkriminalitet, respektlöshet mot blåljuspersonal, vapenviftande begravningssällskap, våldtäktskultur, hederskultur, könsstympning, småbarn som gifts bort etc. och det känns som man kan hålla på räkna upp ytterligare äggkläckande syramonster, små alien som vi en gång lät komma in i samhällskroppen och växa sig starkare där i sin ombonade trygga näringsfulla nya miljö. För att avsluta metaforen så är väl den senaste utvecklingen att vi börjar bli allt mer resistenta mot syran, långt mindre daltande idag än det var på 80,90 talen för det vet jag, samt kraftfullare eldspruta, fler direktavvisningar och restriktivare flyktingpolitik, och det är ju bra...men...som sagt...för sent.

#7 - Anonym

#wigwag, ja, trist verkligen. Oerhört sorgligt att vi blivit ett kollektiv av hjärndöda zombies utan förmåga att vare sig se eller höra. Den stora massan låter sig oberört indoktrineras av nyheter, reportage och dokumentärer i syfte att få oss att tycka att vansinnet är bra. Allt skickligt dirigerat av statsapparaten. Media och politikerna går hand i hand. Vad fan har skett med demokratin? Eller har vi hela tiden varit lurade och det inte finns någon demokrati? Vad hände med kritiskt ifrågasättande som jag fick lära mig under skoltiden? Men nu fattar jag, så länge jag ifrågasätter "rätt" så går det bra. Jag vet i alla fall att den dag som ett muslimskt politiskt parti blir invalt i riksdagen då är det sannerligen kört för Sverige, och då vet jag många som kommer att lämna landet. Aldrig i helvete att jag då tänker tillåta skattmasens långa arm fortsätta att pressa mig på pengar. Då blir det inte en krona mer till muslimer, moskéer, bidrag av skilda slag till desamma och till att stävja brottslighet och kriminalitet.

#8 - Camila Rodela

Jag blev sårad och hjärtbruten när ett stort problem uppstod i mitt äktenskap för sju månader sedan, mellan mig och min man. så hemskt att han tog saken till domstolen för skilsmässa. Han sa att han aldrig ville stanna med mig igen, och att han inte älskade mig längre. Så han packade ut ur huset och fick mig och mina barn att gå igenom allvarliga smärta. Jag försökte alla mina möjligheter att få honom tillbaka, efter mycket tiggeri, men alla till ingen nytta. Och han bekräftade det att han har fattat sitt beslut, och han ville aldrig se mig igen. Så på en kväll, när jag kom tillbaka från jobbet, träffade jag en gammal vän av min som frågade min man. Så jag förklarade allt för honom, så han berättade för mig att det enda sättet jag kan få min man tillbaka är att besöka en stavningskastare, för att den verkligen har fungerat för honom också. Så jag trodde aldrig på stavning, men jag hade inget annat val än att följa hans råd. Sedan gav han mig e-postadressen till stavningskastaren som han besökte. [email protected]. Så nästa morgon skickade jag ett mail till adressen han gav mig, och stavningskraven försäkrade mig om att jag kommer att få min man tillbaka nästa dag. Vilket fantastiskt uttalande !! Jag trodde aldrig, så han talade med mig och berättade för mig allt jag behöver göra. Sedan nästa morgon, så förvånansvärt, min man som inte ringde mig de senaste 7 månaderna, ringde mig att han skulle meddela att han skulle komma tillbaka. Så underbart!! Så det var så han kom tillbaka samma dag, med mycket kärlek och glädje, och han bad om ursäkt för sitt misstag och för smärtan som han fick mig och mina barn. Sedan från den dagen var vårt förhållande nu starkare än vad det var förut, med hjälp av en stavningskastare. Så, jag kommer att rådgöra dig där ute om du har något problem kontakta ogagakunta, jag ger dig 100% garanti för att han kommer att hjälpa dig .. Maila honom på: [email protected]

Kommentera