Opinionsblogg

Få institutioner har väl gjort mer för att bibehålla poesin och litteraturen innanför sina förbannade väggar än bastuklubben Svenska Akademien.

”Snille och smak” var orden en gång. 

 Den inavlade, perverterade lilla klick elitister som tror sig vara förmer än alla andra men som istället blivit ertappade att vara vidrigare, snuskigare, bittrare och äckligare än alla andra.

Svenska Akademien var namnet och jag tänker på de lyckliga satar som slapp bli dragen i deras sunkiga jordmån, de som aldrig fick Nobelpriset i litteraturen; August Strindberg, Marcel Proust och Astrid Lindgren. Bland många andra.

Vilken ynnest att inte ha blivit nerdragen till deras gyttjiga ankdamm.

 

Sällan har väl en kulturell institution kanat ner så djupt nerför bergen på sin fjälliga, lönnfeta mage.

Vilken fruktansvärd ynkedom att se de här människorna fullständigt tappa besinningen.

Människor som ägnat sina liv åt att smyga runt i hotellsviter med ett glas sprit i handen och diskutera DJUPA FRÅGOR, tappar både koncept, värdighet och brallor. Allt på samma gång.

 Akademien briljerar sig om att vara den högsta kulturella instansen i världen. Man utser Nobelpristagare, man har ”ständiga sekreterare”, man har haft sina dörrar och fönster stängda sedan Gustaf III drog igång hela spektaklet. 

När det gäller Akademiens betydelse för litteraturen i Sverige vill de själv hävda att de är helt avgörande, men det är bara skitsnack. Få institutioner har väl gjort mer för att bibehålla poesin och litteraturen innanför sina förbannade väggar än bastuklubben Svenska Akademien.

 Det tog inte mer än några månader från det att DN börjat kika in på det hemliga lilla sällskapet förrän pajkastningen från dessa upphöjda kulturprofiler tog hus i helvete. Paradise Hotell är ju rena gudstjänstens jämförelse med det som sker i Akademien.

 I decennier har jag försökt vara en motkraft mot kultureliten. Det har varit hysteriskt enkelt och befriande den sista tiden.

Det som sker nu är både nödvändigt och angeläget.

Vädra ut de instänga kulturella rummen. Befria poesin. Gör litteraturen levande igen. Låt inte frackklädda dinosaurier av båda könen sno kulturupplevelsen ifrån dig.

Låt det gamla, sotiga och förlegade falla till marken. Låt gruset förbli grus. Riv ut och ta bort. Släpp in ljus och gör allting nytt från början igen.

 

Kommentarer

#1 - Sven Jönsson

Sällan har man skådat en så svulstig och språkligt usel text av en man som kallar sig författare. Har han ingen som kan läsa genom texten innan han trycker på SEND-knappen, så att åtminstone de värsta grodorna kan undvikas?
Författaren, som dessutom lämnat en plats i sin bokhylla åt det nobelpris han förväntar sig få i en avlägsen framtid, kanske bredvid På spåret bucklan, som Koljonen vann åt honom?

#2 - Sven Jönsson är en idiot

Varför går du in hit och läser då ditt jävla sär. Du är och förblir en totalt meningslös person, Sven Jönsson.

#3 - Angonymf

Instämmer med Sven Jönssons kommentar!

#4 - Anonym

Marcus är vår tids nostradamus. Han har haft
rätt i sina profetior gång på gång. Att du
inte har fått mer uppskattning är helt otroligt.

Du är den som ser det andra inte ser eller vill
se. Du är den enkle mannens ögon och som
har talangen att sätta ord på det vansinne
som nu sker överallt i vårat samhälle.

#5 - kristina

Jag är så exalterad att min man är tillbaka efter att han har lämnat mig för en annan kvinna. Min man och jag har varit gift i ca 7 år nu. Vi är lyckligtvis gift med två barn, en pojke och en tjej. 3 månader sedan började jag märka något konstigt beteende från honom och några veckor senare fick jag reda på att min man ser någon. Han började komma hem sent från jobbet, han bryr sig knappast om mig eller barnen, Ibland går han ut och kommer inte ens tillbaka hem i ungefär 2-3 dagar. Jag gjorde allt jag kunde för att rätta till detta problem men allt till ingen nytta. Jag blev mycket orolig och behövde hjälp. När jag surfar på internet en dag kom jag över en webbplats som föreslog att Dr OGUNDU kan hjälpa till att lösa äktenskapsproblem, återställa brutna relationer och så vidare. Så jag kände att jag borde ge det ett försök. Jag kontaktade honom och berättade för mina problem och han berättade för mig vad jag skulle göra och det gjorde jag och han gjorde en stavning för mig. 24 timmar senare kom min man till mig och ber om ursäkt för de fel han gjorde och lovar att aldrig göra det igen. Ända sedan dess har allt återgått till det normala. Jag och min familj lever tillsammans lyckligt igen. Allt tack till Dr OGUNDU. Om du har något problem kontakta honom och jag garanterar dig att han hjälper dig. Han kommer inte att göra dig besviken. Maila honom på: [[email protected]]
1. Ta med din pojkvän tillbaka
2. Ta med din man tillbaka
3. Ta med din fru tillbaka
4. Ta med din flickvän tillbaka
5. Vinn lotteri
6. Främjande på kontor
7. hjälpa dig att bli gravid om du letar efter livmoderns frukt
8. Fullständig bot av någon form av sjukdom
9. äktenskapsengagemang och så många fler.

#6 - Lena

Jag uppfann min första hashtag idag (ja, jag har passerat 50 ;) ). Det var #rebootTheSwedishAcademy Välkommen dit Marcus Birro

Kommentera