Opinionsblogg

I så fall är Sverige bara en liten lort...

Hur definierar man ett lands välstånd? Hur mäter kan det?

Minns ni Joakim von Anka? Man fattade ju att han var rik för att han badade i pengar. Fysiskt. Han hoppade från en trampolin och ner i ett hav av sedlar och mynt. Man fattade ju att den gubben var rik

 Ett lands välfärd borde definieras utifrån landets minsta gemensamma nämnare. 

 Den politisk debatten inför valet kommer att handla om bilden av Sverige. Som alla bilder beror det på var man står och ser på den. Lever man ett flärdfullt liv i Stockholms innerstad kan man ju kosta på sig att anklaga alla som beskriver Rinkeby som en laglös zon för att vara mörkermän och idioter. Mig gör det inget. Folk får skriva vad de vill. Men det är de allra mest utsatta som blir svikna. Det är de som faktiskt vill leva anständiga och värdiga liv i dessa förorter som den bildade, upplysta medelklassen föraktar. 

 Igår hörde jag Centerns partiledare Annie Lööf sitta på en uppvärmd bänk i Värnamo och berätta en fantastisk historia om en man som gick från uteliggare till mångmiljonär. Hon talade sig salig om Gnosjö-anda. Det går om man vill. Sverige är inte bara otrygghet, våldtäkter, kaos i förorterna och rädsla för att gå ut.

Hon har delvis rätt i att det finns flera bilder av Sverige. Men vilken version bör ha tolkningsföreträde? 

 I Sverige trängs pensionärer undan när bostäder och boplatser ska fördelas. De som varit med om att bygga upp det här landet har inte en chans när staten Sverige ska briljera med sin godhet. Samma politiker som envist hävdar att man inte ska ställa svaga grupper emot varandra pissar våra fatiigaste äldre rakt i ansiktet när de fördelar boenden till andra grupper.

 Allt föer fattiga äldre tvingas sälja de hemlösas tidningar, de tvingas sova på bussar, de tvingas uppsöka Stadsmissionen och stadens olika sopkök för att inte bli sjuka och kanske riskera att dö av svält.

I Sverige. 2018.

Samtidigt slår kommuner knut på sig för att ordna boende åt människor som just kommit hit. 

 Varje land har en viss pott pengar. Den summan ska sedan fördelas. Det är vad politk går ut på om man är krass. Att våra allra fattigaste pensionärer inte får ta del av de där pengarna, eller i alla fall får ta del av alldeles för liten del av de pengarna, är en sådan fruktansvärd skam.

Det hade inte varit något problem om Sveirge haft hur mycket pengar, eller hur många bostäder som helst. Jag älskar den svenska mångfalden, öppenheten mot resten av världen. Men om det nu är så att pengarna inte räcker. Om det nu är så att vissa grupper får stryka på foten, och om dessa grupper är människor som varit med om att bygga vårt land, vad säger det då om detta land? 

SVT har träffat flera av dessa pensionärer i ett reportage. Många är förbannade. Många känner sig svikna av den stat, det land, som de varit med om att bygga upp. De gav sitt liv åt ett land som nu skiter fullständigt i dem eftersom det finns andra grupper som detta land hellre erbjuder boende och välfärd.

Rätt eller fel. Det är så dessa människor upplever det. Den känslan måste vi ge de rätt att känna. Vi måste ta denna fruktansvärda ilska på allvar.

 Kom inte till mig med snacket om att ställa svaga grupper emot varandra. Det är inte jag som gör det. Jag beskriver bara verkligheten som den är. Det är politikerna som har makten. Det är politikerna som bestämmer vem och vilka som ska få pengar och vem och vilka som inte ska få pengar. 

 Jag tror de allra flesta vill att Sverige ska vara ett öppet och välkomnande land. Men om det är så att den attityden går utöver de människor som bott och arbetat i fyrtio år, om detta drabbar dem, då är inte ens Sverige ett land längre.

Då är Sverige bara en liten lort.

 Människor som arbetat hårt hela sina liv MÅSTE gå först. Allt annat är en skam. Inte för att andra är värda mindre utan för att det är det enda anständiga att göra.

Glöm det inte när politikerna börjar jiddra med sanning och lögn för att stjäla din röst i höst.

 

Kommentarer

#1 - Anonym

"I Sverige trängs pensionärer undan när bostäder och boplatser ska fördelas. De som varit med om att bygga upp det här landet har inte en chans när staten Sverige ska briljera med sin godhet" .

Sverige lever fortfarande på sitt självförakt. Det sitter kvar i generationer sedan vi slapp undan andra världskriget. Nånting som alla ideologiskt hjärntvättade sossar har. Sven Jönsson som brukar kommentera här är ett typexempel.

#2 - Jesus/magnus

bra skrivet marcus birro, som vanligt^^ !

min mamma, har en låg inkomst.
strömmen är på ca 3000/månad, under vintern.

strömbolagen har nog kommit överens, om att ta ut vinsten, via kringutrustningen.

DÄR lägger de in stöten, där vi konsumenter/kunder, ej kan påverka.
jag håller med dig marcus. vi har ansvar gentemot våra föräldrar/äldre, som byggde detta land. Nu är det tid, att ge en återbäring till våra pensionärer/äldre.

Sverige. prioritera våra pensionärer i det finansiella och i välfärden. de har givit oss ett bra land å leva i. det är på vårt ansvar, att mor och far, pensionärerna, får ett gott liv på sin ålderdom.

det är vad jag och många med mig, anser.
J/m
sverige.

#3 - Anonym

Man satsar mycket skattepengar på invandring och barnafödande - lång föräldraledighet, barnbidrag, bostadsbidrag, gratis skolmat och gratis skolböcker. Politiker säger att Sverige behöver befolkningsökning. Mycket skattepengar går till att folk ska jobba med bidrag.

De som får lite i samhället är arbetslösa, fattigpensionärer och sjuka. Inom yrkesgrupper som polis, socialsekreterare, lärare och sjuksköterskor går personalen på knäna.

Det finns väl någon nationalekonomisktanke bakom som sjösattes 1991?????????

#4 - Irene

Så bra skrivet...som vanligt, Marcus!

En galen tanke dök upp i mitt huvud...rent hypotetisk!

Anta, att dessa hemlösa fattigpensionärer beger sig ut i något europeiskt land för att tigga. Tänk dig att det sitter en svensk kvinna eller man på centralstationen i Bryssel, eller München, eller Wien...med en skylt bredvid sig som som berättar: ”Jag kommer från Sverige, jag har 650€/mån i pension, har ingenstans att bo….mitt land har svikit mig. Snälla hjälp mig!”

DÅ är skammen TOTAL för våra svenska politiker som vill utmåla Sverige som Utopia! Då hamnar Sverige i samma fack som några forna östländer, vars fattiga befolkning kommer hit och tigger. Då får våra svenska politiker förmodligen en reprimand från dessa länder, att dom måste ta hand om sina medborgare.
Synd att det aldrig kommer att hända :( !

#5 - Förbannad

Sverige är numera ett Utopia för flyktingar och migranter. Det här landet är inte till för svenskar längre. Inte om du är i behov av hjälp. Vi har bjudit in så många i systemet vilket har inneburit att för att få t ex a-kassa eller sjukpenning är kraven och reglerna mycket hårdare än vad det var förut. Vi ser ner på svenskar i behov av hjälp; ”fattigpensionärer, ”socialfall” mm. Man ska jobba och försörja sig till varje pris, så till den milda grad att du till och med ska ut och jobba fast du har cancer. Men vi tvekar inte att ta in horder med lycksökare som från dag 1 får kvalificera sig till vårt socialförsäkringssystem. Fri tandläkarvård, sjukvård mm. Ovanpå detta satsas det pengar på att sponsra arbetsgivare att anställa dem. De har förtur till både jobb och bostäder. Jag kan inte fatta att inte fler svenskar reagerar på detta sjuka vansinne. Men säger man nåt öppet blir det represalier. Då är man rasist. Inte konstigt omvärlden reagerar. Det här landet har svikit sin befolkning. Alla får vi betala, om inte annat så med långa köer till vård och md kraftigt sänkta pensioner. För att inte tala om ökad otrygghet med brott som t ex våldtäkter, överfall, stölder och inbrott. Och smurfen Morgan Johansson vägrar redovisa ursprung på förövarna. Undrar varför?! Fy fan för ”Lilla lorten Sverige” som det här landet blivit. Sorgligt. Med urusla politiker de senaste 25 åren.

#6 - En som längtar efter frihet i Sverige

Till nr 5
Det känns som om Sverige är ett fängelse. Utan att fråga befolkningen har politikerna bestämt att Sverige ska ta emot en stor mängd arbetskraftsinvandrare och flyktingar varje år, det är ett system som snurrar på varje år. Det hade känns bättre om svenska folket hade fått rösta om saken. Utan att fråga har politikerna ändrat om i vården, skolan, arbetsmarknadsåtgärder. Det hade känns bättre om svenska folket hade fått rösta om saken.

Det känns som om Sverige bara är ett tungt system som snurrar på och friheten har försvunnit.

#7 - Förbannad

Till #6, håller med dig. Vi behöver få rösta om det här. ”All offentlig makt i Sverige utgår från folket och riksdagen är folkets främsta företrädare”. Vilket skämt. Regeringen har noll respekt det folk som röstar på dem. De gör allt för att utestänga vissa från inflytande, vilket, med utgångspunkt från ovan citat ur grundlagen, borde vara olagligt. De tänker bara på vilket anseende de har i omvärlden. Den s k ”Sverigebilden” De vill att Sverige ska vara ett land att räkna med. Nöjt flinades medan man gnuggar axel med Merkel och Macron. Svenskar? Dem skiter de i. Makten till de själva verkar vara vad som gäller. Sedan kan de gå i pension vid 55-60 år och leva oerhört gott på pengarna de - oförtjänt- har skrapat i hop. Jag kommer försöka lämna det här landet, eller åtminstone inte spendera mer än sommarmånaderna här. Sverige är totalt förstört.

#8 - kristina

Jag är så exalterad att min man är tillbaka efter att han har lämnat mig för en annan kvinna. Min man och jag har varit gift i ca 7 år nu. Vi är lyckligtvis gift med två barn, en pojke och en tjej. 3 månader sedan började jag märka något konstigt beteende från honom och några veckor senare fick jag reda på att min man ser någon. Han började komma hem sent från jobbet, han bryr sig knappast om mig eller barnen, Ibland går han ut och kommer inte ens tillbaka hem i ungefär 2-3 dagar. Jag gjorde allt jag kunde för att rätta till detta problem men allt till ingen nytta. Jag blev mycket orolig och behövde hjälp. När jag surfar på internet en dag kom jag över en webbplats som föreslog att Dr OGUNDU kan hjälpa till att lösa äktenskapsproblem, återställa brutna relationer och så vidare. Så jag kände att jag borde ge det ett försök. Jag kontaktade honom och berättade för mina problem och han berättade för mig vad jag skulle göra och det gjorde jag och han gjorde en stavning för mig. 24 timmar senare kom min man till mig och ber om ursäkt för de fel han gjorde och lovar att aldrig göra det igen. Ända sedan dess har allt återgått till det normala. Jag och min familj lever tillsammans lyckligt igen. Allt tack till Dr OGUNDU. Om du har något problem kontakta honom och jag garanterar dig att han hjälper dig. Han kommer inte att göra dig besviken. Maila honom på: [[email protected]]
1. Ta med din pojkvän tillbaka
2. Ta med din man tillbaka
3. Ta med din fru tillbaka
4. Ta med din flickvän tillbaka
5. Vinn lotteri
6. Främjande på kontor
7. hjälpa dig att bli gravid om du letar efter livmoderns frukt
8. Fullständig bot av någon form av sjukdom
9. äktenskapsengagemang och så många fler.

#9 - Camila Rodela

Hej vänner jag heter Camila Rodela och jag är från Michigan, United State. Jag är här för att vittna om DR.OGAGA ​​KUNTAs goda verk i mitt liv. Min man och jag har varit gift i 27 år med två barn. Bara för två år sedan kom allting till slut. Jag ville ha min man tillbaka och jag bad honom men han lyssnade aldrig, så jag stötte på flera vittnesmål om denna speciella stavningskastare. Några människor vittnade om att han tog tillbaka sin Ex-älskare, vissa vittnade om att han återställer livmodern och botar cancer och annan sjukdom, vissa vittnade om att han kan kasta en stavning för att stoppa skilsmässa och också stava för att få ett bra betalt jobb så vidare. Han är fantastisk, jag kom också över ett visst vittnesbörd, det handlade om en kvinna som heter Vera, hon vittnade om hur han tog tillbaka sin ex älskare och i slutet av sitt vittnesbörd släppte hon sin email.After att ha läst alla dessa bestämde jag att ge honom ett försök. Jag kontaktade honom via e-post och förklarade mitt problem för honom. Och han berättade för mig vad jag behöver göra, jag gjorde det och min man kom tillbaka till mig. Vi löste våra problem och vi var ännu lyckligare än någonsin tidigare DR.OGAGA ​​KUNTA du är en begåvad man och jag kommer inte sluta publicera honom eftersom han är en underbar man. Om du har något problem och du letar efter en riktig och äkta stavningskastare, prova honom när som helst, han är svaret på dina problem. Du kan kontakta honom via email: [email protected] och få dina problem att lösa mig. Han kan lösa följande problem och mycket mer.
(1) OM DU VILL DIN EX-BACK
(2) DU ÖNSKAR ATT KONVINTERA DIN HUSBAND FÖR ATT STOPPA DIVORNET
(3) DU ÖNSKAR ATT FRAMFÖRAS I DIN KONTOR
(4) DU ÖNSKAR MÄN OCH KVINNER ATT KÖRA FINNA DIG ATTRAKTIVA
(5) OM DU ÖNSKAR ATT TÄNKA EN BARN
(6) du vill vara rik
(7) DU ÖNSKAR DIN HUSBAND FÖR ATT ÄLSKA ENDAST DIG FÖR RESTEN AV HANS LIV
(8) DU BEHÖVER GOD LUCK SPELL
(9) DU BEHÖVER EN LOTTERIPELL
(10) DU BEHÖVER EN JOBB
 [email protected]

#10 - Louisa

Detta korta vittnesbörd kan vara till hjälp för dig eller någon nära dig. VÄNLIGEN LÄS

Jag heter Louisa, jag vill berätta för världen hur Dr Kavi räddade äktenskap. min marrigae kollapsar nästan. Jag var gift i elva år utan ett barn och du vet vad det innebär att vara gift i två år utan ett barn, men min var elva, så du kan föreställa dig det tryck som kan komma från en svärmor vid den tiden. Min svärmor gjorde mitt äktenskap till helvete för mig, även om min man var väldigt förstående, eftersom vår familjedoktor har sagt att det inte var något fel på oss båda. Men hur länge kan en man vara redo att förstå och vänta på Guds tid? Jag var mycket orolig tills en vän av min berättade för en man hon träffade som hjälpte henne att få ett slut på hennes barnlöshet,

 Men jag trodde aldrig på dessa spiritualistiska. Men efter mycket press från min vän bestämde jag mig för att kontakta DR Kavi och berättade om min barnlöshet. Allt detta stora man gjorde var att ställa några nödvändiga frågor och berättade för mig några nödvändiga saker som behövs för att få mig att få barn i livet. Jag gjorde allt jag blev ombedd att göra och behöll alla instruktioner ..

efter 2 veckor blev jag bekräftad gravid. Allt tack till Dr Kavi

 Jag vet vad det betyder att vara barnlös, så jag använder detta medium för att dela mitt vittnesbörd till dig så att du också kan kontakta Dr Kavi idag om något av följande problem

* du vill ha din ex tillbaka

* Att främjas på hans kontor

* Vill bli rik.

* Du vill behålla din man / fru för att vara hans ensam för evigt.

* Skulle du ha kontroll över det äktenskapet

* Vill du lockas till människor

* Sluta barnlöshet

* bota för någon sjukdom

Kontakta DR Kavi idag och tacka mig senare. E-post: [email protected]

#11 - MJL

Håller med dig helt.
Men träffade en person häromdagen som sa att i Sverige bor ju fler invandrare än svenskar.
Jag VET att alla dessa inte absolut behövde byta hemland.
Måste få ställa frågan, vilka är viktigast egentligen, våre egna pensionärer och sjuka,
eller invandrare som kommit utan att absolut behöva det?
Jag ser framför mig ett land som förlorat sitt språk.
Och som du skriver, de som varit med att bygga Sverige får inget tack, inte ens rättvisa.
Kan det bli så att de som öppnat dörren var ALLA invandrare som vill, helt enkelt får stryk en dag av just de invandrare de varit hyggliga mot?
Alla invandrare gillar inte oss!! De kommer ändå. De vill ta över vårt land.

Obs, jag är varken moderat eller sverigedemokrat eller så. Har själv hjälpt en bosnisk familj stanna i Sverige trots 3 utvisningsbesked. Det bor nu permanent i Svalöv.De var värda det.
Försöker tänka logiskt

Mvh MJL

Kommentera