Opinionsblogg

Ett offer för etablerad medias drev.

Det är inte ofta jag citerar Tomas Ledin.
Men för nåt år sedan hade han en grej som han döpte till Våga Vägra Vinter.
Men hur gör man det ett år där vintern gastkramar landet i slutet av mars.
 
Herregud, det är snart påsk.
Den här skiten kommer vi få dras med till Valborg.
 
Det är med förfäran jag läser att teaterchefen Benny Fredriksson tagit sitt eget liv.

Hav var för några månader sedan ett av offren för den flodvåg av hat och avsky som också är en följd av @metoo.

Särskilt Aftonbladet, som själva i sin redaktion hyst flera män som pekats ut under hösten, försökte rikta sökljuset bort från tidningen och slog hårt och länge på alla trummor...

Det är nog ingen större chansning att det drevet mot honom spelat in i hans beslut att ta sitt liv.

Manar då detta till eftertanke? Ägnar gammelmedia sig överhuvudtaget åt självrannsakan? Kan det vara så att en del av hetsen, en del det vidriga drevet, var oskäligt, vidrigt, direkt livsfarligt?

Aftonbladet anser inte (i en artikel signerad kulturchef Åsa Linderborg)  att tidningen gjort något fel i granskningen av Fredriksson. Inte ens det faktum att han tagit livet av sig själv kan ändra det faktum att den så kallat "goda sidan" anser sig ha moraliskt rätt att bete sig hur svinaktigt som helst när det gäller något de fått upp vittringen efter.

Det är vedervärdigt att se hur deras metoder inte skyr några medel. I deras värld är kampen en kamp mellan ont och gott, mellan ljus och mörker och då spelar det ingen roll vilka medel som avvänds.

En medmänniska har tagit sitt liv. Orsakerna kan variera, vi vet inte allt.

Men vi vet att när den goda sidan får upp vittringen skyr de inga medel.
Den goda sidan är en medial bödel.
Ingenting annat.
Det blir bara värre.

Tänk om det varit alternativ media som drivit en liknande kampanj och tänk om en kvinna därför tagit sitt liv.
Då kan ni räkna med att det låtit LITE annorlunda.

Etablerad emdia för flera krig mot plattformar, personer och sammanhang som de anser har "fel värdegrund".

De är väldigt bra på att ankIaga andra för saker man själv ägnar sig åt. Den felaktiga värdegrund som de anklagar andra för, är en hörsten i deras eget bygge. Det är onekligen ett hyckleri som stinker.

I grund och botten är även detta krig ett krig om pengar och makt. Etablerad media tappar sin makt på daglig basis. Att därför angripa och förtala sina utmanare är naturligtvis ett effektivt sätt att misskreditera sina fiender. Att hävda att all medial demorkati utgår från etablerad media och kleta "fake news" i pannan på resten, är ett desperat sätt att klänga sig fast vid makten.

Jag har tidigare efterfrågat några gram självrannsakan hos etablerad media. Men jag saknar den fullständigt. Också den här gången. Det är faktiskt anmärkningsvärt och direkt motbjudande att ingen tycks mana till förlåtelse, eftertanke, ursäkt och korrigering efter att en människa som drivits ner för etablerad medias förbannade bygata tagit sitt liv.

Som jag skrev. Vi vet inte allt om detta. Men hade jag suttit i förarsätet under ett drev mot en människa och denna människa tar sitt liv hade inte min första text efter det handlat om att granskningen jag ägnat mig åt var korrekt.

Detta är ett fruktansvärt resultat av den brutala råhet som präglar svensk offentlighet just nu. Det är också ett i raden av nederlag och misslyckanden för etablerad media.

Etablerad media, som gärna ankalagr andra för fula grepp och tasksparkar, saknar tyvärr fortfarande helt självrannsakan. Det är en stor skam.

 

Kommentarer

#1 - Sven Jönsson

Nu tycker jag faktiskt att Åsa Linderborg är självkritisk i sin krönika, så långt man kan kräva. Det är ju också så som hon skriver att det inte gick att undvika att nämna Benny F vid namn med tanke på vad han anklagades för. Skulle man ha undvikit att skriva?
Birro utnyttjar tragiken i en av sina paradgrenar, att attackera etablerad media. Sjaskigt!

Birro kanske själv borde ägna sig åt litet självrannsakan. Det var inte många år sedan han själv var en ”stolt” medarbetare hos etablerad media. Numera är han stolt medarbetare hos altermedia, bl.a. Nyheter24.

För inte alltför många år sedan sedan skrev han så här i Expressen så här om Nyheter24;

”Hans mediala plattform (på Nyheter24) är ett nedpissat gammalt plank. Hans arena befinner sig i källaren på det hus där vem som helst verkar kunna häva ur sig vad som helst mot vem som helst för att bli uppmärksammad av riktig media och av riktiga tidningar”

Självrannsakan som sagt.


#2 - Anonym

Han orkade inte leva när hyenorna drog
igång sina drev. Han som vände på det
sjunkande skeppet som stadsteatern var.
Tacken var att driva han in i döden och
att närstående fick sina liv sönderslagna.
Bra jobbat...metoo, eller hur?

#3 - THERESA WILLIAMS

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom, men jag är den typ som aldrig trodde att jag stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad att jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: {[email protected]} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom {[email protected]}

#4 - Sven Jönsson

Kvid icke!

#5 - Christian WAhlström

Det är illa att Benny Fredrikssons ledarskap inte har på allvar ifrågasatts förrän efter 16 år. Det är politikerna i stadshusets ansvar. Som överallt annars så har ledningen hyssjat ned personalens rekationer för att vederbörande varit en slags kassako. ingen protesterade när Fredriksson kastade SUanne Osten och Fred Hjelm. Han avskedade den tekniska personalen, den enda som protesterade då var MarieLouise Ekman. Han fick facket med sig på allt han ville. Historerna har gått länge om Fredrikssons regim och allt verkar vara Lindeborgs ansvar. Folk var dock rädda och jag skulle kunna namnge flera som fått sparken efter kritik av ledningen. Att sedan personalen äntligen vågar, i skydd av den övriga meetoo-debatten kallas sedan gränslöst drev och Åsa Lindeborg får bära ansvaret för att en teaterchef inte tålde att hans personals känslor gavs uttryck i en eller två artiklar i kvällspreseen utan avgick utan att försvara sig. Och tog sitt liv. Hyckleri?, hyckleri är väl att ta tillbaka kritiken. Det är klart att detta är olyckligt men det kan knappast vara medias fel att ansvarig ledning om hållas. stadsteatern inte lyssnade, inte satte gränser utan att de lät
honom hållas.

#6 - Allison Howarts

Hej jag är ute för att sprida denna goda nyheter till hela världen om hur jag fick min man tillbaka. Jag blev galen när min man lämnade mig för en annan kvinna förra månaden, men när jag träffar en vän som presenterar mig för profeten Okona stor budbärare till det orakel som han tjänar, berättade jag mitt problem för profeten Okona om hur min man lämnade mig. Han sa bara till mig att jag har kommit till rätt ställe var jag kommer att få mitt hjärta längtan utan några biverkningar. Han berättade för mig vad jag behöver göra, efter det hade gjorts. Under de närmaste 2 dagarna ringde min man jag på telefonen och sa förlåt för att bo mig förut. Jag är så glad och överväldigad att jag måste berätta för hela världen hur profeten Okona hjälper mig att ge mitt hjärta begär. Om du behöver någon form av hjälp kontakta profeten Okona på följande e-postadress: [email protected] eller WhatsApp på +2348069032895 Han kastade också så många stava som,
(1) Om du vill ha din ex tillbaka.
(2) du behöver inte skilsmässa i ditt äktenskap.
(3) Du vill bli befordrad på ditt kontor.
(4) Du vill ha botemedel mot dödliga sjukdomar
(5) Om du vill ha ett barn.
(6) Du vill vara rik.
(7) Du vill knyta din man och hustru för att vara din för evigt.
(8) Om du behöver ekonomiskt stöd.
(9) du vill ha en fru / make

Kommentera