Opinionsblogg

Hedra Kim Wall, låt bli att följa rättegången...

Jag har förstått att Kim Walls anhöriga är väldigt måna om att hennes eftermäle ska handla om hennes liv och gärning, hennes passion och skrivande mer än om det fruktansvärda och vedervärdiga sätt hon dog på.

Jag förstår verkligen det! Det är av yttersta vikt att vi försöker återskapa hennes gärning, hennes yrke, henne som människa. Låt inte Madsen och hans ubåt, det misstänkta mordet där, ta över.

 Vi måste orka stå emot kittlingen som det här fallet väcker i oss. Låt bli. Stå över. Solka inte ner dig med detaljer om mordet.

 När jag motvilligt tar del av nyhetsrapporteringen runt hennes död inser jag det med fullt kraft,  Det är ingen hejd på vår längtan efter perversioner. Det är som att Madsen, hans förbannade ubåt och det som förmodas ha skett där, har tagit klivet över från verklighet till fiktion.

 

 Jag lyssnade på SRP1 i onsdags, när rättegången drog igång och reportern konstaterar att det är media från väldigt många länder, inte bara Sverige och Danmark, som följer rättegången mot Madsen.

 

  • Varför är det så, frågar programledaren reportern i Köpenhamn.
  • Jag tror det handlar om detaljerna i det här fallet, säger reportern, det är som att hämtat ur en kriminalroman.

 

Det är där och då jag bestämmer mig.

 Jag måste bli mer konsekvent i mitt avskärmande från den här världen. Jag måste stänga av. Jag måste kliva av. Jag vill inte veta. Jag vill inte solka ner mig själv med detaljer runt sexuella perversioner, styckmord och avhuggna kroppsdelar. Jag vill inte känna den där ilande känslan av spänning. Jag vill inte bidra till att rapporteringen runt Kim Wall kan fortsätta alla dessa timmar med detaljer som aldrig kan kännas på annat sätt än som om det var en film, en deckare, något som jag VET har hänt men som ändå känns som om det aldrig har hänt, inte på riktigt.

 Jag tror att den nära framtiden kommer att handla om att visa solidaritet genom att INTE delta. Genom att välja att stänga av, inte se, inte läsa. Jag vill inte veta. Jag vill inte vara en del av ett mediebrus som hela tiden söker kickar.

Vårt kollektiva intresse för brott och straff har i sin antagit perversa proportioner. Vi knarkar mord, döda kroppar, styckningar, G.W och Veckans Brott. Vi kan inte få nog av smaskiga detaljer. Vi läser deckare tills det blöder ur ögonen. Vi omvandlar verkligheten till fiktion. Till sist är det svårt att för oss själva reda ut vad som faktiskt hänt, vad som är en iskall och brutal verklighet, och vad som är fiktion, populärkultur.

 

Jag är ingen moralist. Vill folk frossa i blod och ond bråd död så är det okej med mig. Men jag vill inte solka ner mig med allt detta. Jag vill inte att en människas fruktansvärda död ska bli en ilning lågs ryggraden endast. Jag vill inte stå fascinerad inför ett verkligt mord. 

 

Jag ska läsa på om vad journalisten Kim Wall ägnade sitt allt för korta liv åt. Jag ska läsa hennes reportage och minnas henne. Däremot ska jag inte ägna en enda sekund till åt rättegången mot vad som förmodas vara hennes mördare.

 

Kommentarer

#1 - ANONYM

Det finns ett fruktansvärt hyckleri bland människor i det här landet.
Människor känner sig allt otryggare och räds den ökade kriminaliteten men kan samtidigt inte få nog av tv-våldet; minst ett dussintal kriminalserier, brutala vålds - och skräckfilmer, dokumentärer om mord osv osv.
Sedan tillkommer kärleken till kriminalromaner.....

#2 - Bagarn

ANONYM: Det här landet är BYGGT på hyckleri.

#3 - THERESA WILLIAMS

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal bröt han upp med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad att jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: {[email protected]} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom {[email protected]}

#4 - Sven Jönsson

Jasså, Birro är ingen moralist. Ha, ha. Det är väl just det han är. Vi får inte ens ta en sup på julen utan att han gnäller. Bland mycket annat.

Sedan kan jag berätta för Birro att vanligt folk har inga svårigheter att hålla isär vad som är verklighet och vad som är fiktion när vi läser deckare. Det är faktiskt inte så svårt.
Jag vet att Birro inte tycker att det är fint att läsa deckare, man bör anstränga intellektet mer än att läsa t.ex. Läckberg, som Reinfeldt gjorde, som Birro skrivit ett antal gånger.

Birro är en elitist, som skryter om att läsa Proust och hackar på vanligt folk, som han tror läser travguiden som lördagslitteratur.
Vad vet han om det förresten?

Och nu ska han vara litet finare än alla vi andra, som följer rättegången om Peter Madsen. Herregud så fin man kan vara!

#5 - Sven Jönsson din jävla idiot

Antar att det är du som egentligen är Tobias Lindkvist.

#6 - olof

när man läser dina inlägg, och känner igen sina tankar, det är som om man undrar om man är ensam, men då ser sina egna funderingar skrivna i ett större sammanhang.
Måste man ha en bekräftelse på att man inte är en idiot ?
Du har en röst, för mig ,människan i den lilla byn i Sverige.
Du har min röst, min talan Marcus. Jag vet att du använder den väl, därför att jag inte kan, och orkar.
Du har mitt stöd, Kämpa på !

#7 - Allison Howarts

Hej jag är ute för att sprida denna goda nyheter till hela världen om hur jag fick min man tillbaka. Jag blev galen när min man lämnade mig för en annan kvinna förra månaden, men när jag träffar en vän som presenterar mig för profeten Okona stor budbärare till det orakel som han tjänar, berättade jag mitt problem för profeten Okona om hur min man lämnade mig. Han sa bara till mig att jag har kommit till rätt ställe var jag kommer att få mitt hjärta längtan utan några biverkningar. Han berättade för mig vad jag behöver göra, efter det hade gjorts. Under de närmaste 2 dagarna ringde min man jag på telefonen och sa förlåt för att bo mig förut. Jag är så glad och överväldigad att jag måste berätta för hela världen hur profeten Okona hjälper mig att ge mitt hjärta begär. Om du behöver någon form av hjälp kontakta profeten Okona på följande e-postadress: [email protected] eller WhatsApp på +2348069032895 Han kastade också så många stava som,
(1) Om du vill ha din ex tillbaka.
(2) du behöver inte skilsmässa i ditt äktenskap.
(3) Du vill bli befordrad på ditt kontor.
(4) Du vill ha botemedel mot dödliga sjukdomar
(5) Om du vill ha ett barn.
(6) Du vill vara rik.
(7) Du vill knyta din man och hustru för att vara din för evigt.
(8) Om du behöver ekonomiskt stöd.
(9) du vill ha en fru / make

Kommentera