Opinionsblogg

Drömlottning, Sverige.

Sverige får alltså Tyskland, Mexico och Sydkorea.

Tyskland är ju bara sköna minnen. 0-4 till 4-4 i en av de sjukaste halvlekarna ett svenskt landslag någonsin gjort. 

 

Å andra sidan är just det minnet ett gult blåmärke också för Tyskland. 

 

Samtidigt behöver det inte vara en nackdel att ha en nation i gruppen som vinner alla sina matcher. (Eller som förväntas göra det...)

 

För om Sverige gör sitt jobb mot Mexico och Sydkorea så är man vidare. Då är det svårare närmed ett så kallat getingbo med en väldig massa lika starka lag där alla slår alla.

 

Personligen tror jag Mexico passar Sverige extremt illa. Men det är rätt lång tid till juni 2018 och Janne Andersson och gänget har rätt mycket tid åt att ta reda på exakt hur bra Mexico är. Jag tror också att Mexico är ett land och ett lag som inte kommer ägna allt för många timmar åt att studera ett svenskt landslag. Underskattning?

 

Sydkorea minns jag bara med avsmak och galla från skandalmatchen mot Italien 2002 men som Sverige spelat i detta kval bör man slå Sydkorea. Då gick VM nåd eras hemmaplan och då hade de mutkolvarna i FIFA på sin sida.

 

Det kommer man inte ha i Ryssland...

 

Framförallt hoppas jag att VM 2018 blir det första mästerskapet på länge där Sverige inte längre är nöjda med att vara deltagare. 

 

Gå in och vinn. Gneta er till 0-0 mot Tyskland, vinn med 1-0 mot Mexico och dansa bort Sydkorea med 2-1 så är allt lugnt. Sluta vara världens bästa kval-lag och bli ett landslag som äntligen tar sig vidare från ett gruppspel i ett stort mästerskap.

 

Var inte nöjda. Var ALDRIG nöjda. Ta nästa steg. Gå vidare.

Möt allas blick. Se möjligheterna. Älska kraven och utmaningen, Var inte nöjda med "att ha gått till VM".

 

Ja, Tyskland är grymma, men de är också regerande världsmästare och det innebär att de omöjligt och aldrig kommer vinna VM igen. Ska man ha Tyskland i ett VM ska man ha dem 2018. 

 

Fattar ni eller? Hör ni vad jag säger?

 

Nyckelmatchen blir Sverige-Mexico. 

 

Stirra er inte blinda på Tyskland. Kolla vad vi har under oss. Mexico och Sydkorea kan Sverige slå. 

 

Resten då?

Många grymma matcher.

 

Portugal-Spanien i grupp B. Jag ser också väldigt mycket fram emot Argentina-Kroatien. Det kan bli en helt galen match. Och kan Schweiz stå emot Brasilien? Belgien, ett land och lag som verkligen underpresterade i EM 2016 möter England i gruppspelet. Kan bli en riktigt häftig match.

 

Frankrike-Danmark lockar ju fram en de sköna gamla minnen från EM 1984…Kan bli en mäktig match.

Lilla Island hamnar med Argentina och Kroatien. 

 

Nu vet vi. Nu kan Sverige med stort mod, stort hopp och totalt fokus ägna det dryga halvåret som återstår åt att studera sina motståndare.

 

Men en grej går det inte att studera sig till. Och det är vinnarmentaliteten. Jag vill aldrig mer se den där rädslan som jag sett i svenska landslagsspelares ögon så fort de vankats mästerskap. 

 

I kvalspel är vi världsmästare, men när det verkligen gäller har Sverige inte levererat på länge.

 

Dags nu. Upp till bevis Sverige.

Låt sommaren blomma hela vägen fram till finalen den 15 juli 2018.

Ingenting är omöjligt och är det något Sverige och svensk fotboll visat det senaste året, mot Italien, med Östersund, så är det att ingen dröm är för stor om alla i kollektivet sliter och släpar sina strån tills amma stack.

Nu åker vi. Eller ni då..

 

Jag tänker stå lite bredvid och hålla en kammare eller två i hjärtat gul och blå…

Kommentarer

#1 - THERESA

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: {[email protected]} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom {[email protected]}

#2 - Anno Nyhm

Du skojar?

Kommentera