Opinionsblogg

Gränslöshet kan vara ett fruktansvärt landskamp att gå vilse i.

Ibland känns det som mycket av det som sker nu är en slags motreaktion mot en ohämmad sexualisering av i princip allting som varit legio i västvärlden de senaste femtio åren. 

 

Den gränslösa individualismens allra sista utpost. Det är som att devisen ”jag gör exakt vad jag vill med min kropp” omärkligt glidit över till att handla om ” jag gör exakt vad jag vill med DIN kropp”. 

 

Män med makt har systematiskt och i alla samhällsklasser, inom i stort sett alla arbetsområden, gått över både moraliska och rättsliga gränser. De har gått över gränser som vi delvis tidigare älskat att hålla flytande. 

 

Nu ser vi en motreaktion mot degraderingen av människovärdet. Det är nödvändigt och av godo.

 

Något av det som med all rätt retat människor allra mest har varit vad som uppfattats som allt för låga straff mot sexualbrott. Om man ska tro de fruktansvärda rapporter som går att läsa om den grova överfallsvåldtäkten i Malmö nyligen, så är det inte utan att man faktiskt önskar att kastrering fanns med det rättsliga registret.

 

Det finns en särskilt låg krets i helvetet för våldtäktsmän. Och den kretsen innehåller en särskilt fruktansvärd plats för de som våldför sig på barn.

 

Därför är det enbart av godo att politikerna nu väljer att skärpa lagen i detta hänseende. Men som vanligt när något sker i Sverige så är det för lite.

 

Ett exempel: Ministraffet för grov våldtäkt och grov våldtäkt mot barn höjs från fyra år till fem år. 

 

Två reflektioner. Hur är det ens möjligt att dessa två bestialiska brott börjar vid fyra år? Och varför inte höja ministraffet till allra minst 10 år? Kanske 20? Varför detta ständiga medlöperi och denna mesighet?

 

Den mest omdebatterade punkten handlar om samtyckeslagen. Det ska bli förbjudet att ha sex med en person som inte uttryckligen sagt ja eller aktivt visar att den vill delta. 

Det är obegripligt att någon enda kan argumentera emot detta. 

 

Däremot bör man kanske lyssna på Advokatsamfundet som i en kommentar menar att samtyckeslagen inte kommer leda till fler fällande domar.

 

Men medan man lyssnar på den kommentaren bör man kanske även ha i åtanke att det är rätt märkligt att Advokatsamfundet går ut och kommenterar en lagstiftning som ännu inte är på plats. Risken är ju att en sådan åsikt blir en självuppfyllande profetia när lagen väl är på plats. Eftersom rättssystemet till stora delar består av just advokater…

 

Som en del av vågskvalpet efter flodvågen av #metoo borde även en diskussion om sexuell frigjordhet, om porrens påverkan, om människas grundläggande värde, om självförakt och vilka uttryck detta förakt tar sig, och varför fler unga människor än någonsin i Sverige mår så dåligt, få blomma. 

 

Vad har all denna förstörelse av gränser och helighet gjort med oss?

 

I Sverige har vi kommit rätt långt med att montera ner allt heligt, allt eftertänksamt, allt stilla, alla gränser. Vi har ansett att gränslöshet ä frihet och att frihet är lycka.

Men frihet ifrån vad? Gränslöshet kan vara ett fruktansvärt landskamp att gå vilse i.

 

 I vår iver att slå oss fria från allt har vi även lyckats devalvera det vackraste vi har, vår egen kroppsliga intimitet. Våra kroppar är förvandlats till länder utan soldater, för andra att utforska och exploatera. 

 

Tempel, ideal och helgelse.

Tre år från stenåldern?

Eller tre ord att börja fundera runt igen kanske?

 
 

Kommentarer

#1 - Cindy

Tre tjejer har blivit misshandlade, torterade och gruppvåldtagna inom loppet av en månad, MEN det som folk stör sig allra mest på är Polisens uttalande om att kvinnor inte bör gå ut ensamma om kvällarna.
Vilket jävla sjukt land vi lever i!!!

#2 - Maria

Håller med dig Birro. Tror folk är arga över att polisen inte gör mer. Men de är i sin tur bakbundna av politiska beslut. Hårdare straff och utvisning både vara en självklarhet! Kastrering också! Hur många liv flickors liv , kvinnors liv ska bli förstörda innan dessa mesproppar till politiker reagerar. Att regera är att reagera när sånt här händer gång på gång! Sverige är som en kropp som saknar immunförsvar. Det är vänstern som förstört Sverige.

#3 - Kenta

Tyvärr så har våra poliser inte tid med någon våldtäktsutredning eftersom de är fullt upptagna med att delta i Pride. 😴
https://www.youtube.com/watch?v=esGTXjeqr5g

#4 - THERESA WILLIAMS

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: [email protected] du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom [email protected]

#5 - John Wikfors

Vad händer då medborgarna i rättsstaten tappar förtroendet för den apparat som konstruerats för att alla ska tro på den? I praktiken är ju det hela ett enormt fantasifoster som är totalt beroende av att alla ska förlita sig på den. Men vad händer om massorna börjar ifrågasätta konstruktionen som inte vilar på några som helst naturlagar, som bara är uppbyggd som ett monument av luft bestående av en kollektiv tro? Om alla slutar tro på den försvinner den av sig självt och lämnar inte ett spår efter sig. Precis som en vind som blåser förbi.
Människans framgång bygger på samarbete, som bygger på kommunikation, som gör att stora massor kan dra åt samma håll. Att en; eller några få individer, kan få den stora massan att göra som de säger, bygger på att förmedla en tro, hur osann den än är. Det har hänt genom hela historien. Men vad händer om den tron ifrågasätts? Vad händer om en ny grupp individer plötsligt börjar förmedla en annan tro som de stora massorna hellre vill tro på? Den frågan vet vi redan svaret på. Därför är det viktigt för de som vill att vi ska fortsätta tro på det enorma fantasifostret; eller övertygelsen, eller tron, är så stark att den inte får ifrågasättas.

Kommentera