Opinionsblogg

När verkligheten knackar på.

Himlen är blå. Det är snart jul. Människor stannar upp och låter blicken dröja några sekunder. Mitt i hetsen finns en glänta.

Vi söker den, medvetet eller inte. Vi vill komma ur den här skogen av stress och meningslöshets som vi fäktar oss frami .

Som ett dovt muller av mörker.

 Sverige slits isär men makten vill lära oss att Sverige inte alls slits isär.

På punkt efter punkt har verkligheten dykt upp vid maktens tröskel och sagt: ” Här är jag. Så här ser jag ut. Det är hos mig folk lever sina liv. Du och resten av kostymerna på led har inte haft en suck eller aning om hur jag egentligen sett ut. Så därför är jag här.”

 

Men verkligheten har fått tala för döva öron.

 I decennier har makten först banka ner klossarna i sin uppdiktade världsordning. Det gick en tid. Men det funkar inte längre..

 Det finns ett ord som är som kryptonit för maktens hantlangare.

Det är ordet ”Förlåt.”

De kan bara inte tala det. De kan inte säga det rakt ut. Så de visslar i mörkret. Makten är som ett barn som gått vilse. Det har börjat skymma. Det rasslar och prasslar bland träden. Alldeles i närheten stiger vreden som ett sorl av längtan efter rättvisa, efter upprättelse, efter att bli sedd, att bli hörd, att bli lyssnad på, att bli tagen på allvar...

 I decennier har folket levt med maktens lögner. Nu när det visar sig att sanningen inte är så naiv och drömmande och idealistisk som makten trott händer något väldigt klassiskt svenskt.

 Alla vänder, som på en given signal, kappan efter vinden.

Plötsligt skriver alla murvlar om värderingar, om laglösa zoner, om utsatta människor, om hedersvåld, om rädslan som finns, om den där precis på gränsen svårfångade känslan av något väldigt vackert och viktigt gått förlorat...

Plötsligt talar också alla politiker om samma sak.

Men för ett år sedan blev de som skrev eller talade om allt detta nedtystade, hotade hatade, förföljda, misskrediterade.

 För bara något år sedan stod samma politiker och trasslade in sig i härvor av lögner. De skanderade hårt och beslutsamt mot allt det de idag plötsligt håller med om. Det är besynnerligt. Det är som ett slags spel som plötsligt byter regler.

 Jag har en enda uppaning till det folk som i sin tur faktiskt äger rätten att rösta fram eller bort makten. 

En enda uppmaning. Glöm inte! 

 Solen rullar som en pärla över den blå himlen. Det är årets sista dag. Jag står vid fönstret med en kopp kaffe och härmar en man som ser lugnt på världen.

Jag har min ryggrad intakt. Jag är stolt att jag törs möta min egen, och andras blick.

 Jag är full av fel och brister men jag ber till den Gud jag tror på att jag ska orka bli en bättre man, en värdigare människa. Jag ber för mina barn och för det här landet, för alla som fortfarande orkar hålla sina kupade händer runt den där elden.

 
 

Kommentarer

#1 - THERESA WILLIAMS

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal bröt han upp med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom, men jag är den typ som aldrig trodde att jag stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: {[email protected]} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom {[email protected]}

#2 - Metodia

Tack Marcus ..du gör det igen och igen. Du säger sanningen. Låt denna eld aldrig slockna. Många gånger slås vi inte mot kött och blod som en helig man sa en gång. Det finns en andlig dimension. Låt oss då hämta kraft där den står att finna...

#3 - grus-Olle

Vi kan gott förtjäna denna utveckling. Eftersom det konflikträdda Sverige inte har varit i krig på över 200 år, så är detta politikernas straff för att vanliga medelsvenssons hela tiden ägnar sig åt sina förbannade fredagsmys och sina iPhones.
Vi har haft det för bra helt enkelt. Som man bäddar får man ligga.

#4 - Anonym

Till grus-Olle
Vi har tagit för givet att man kan lita på politikerna och media, att inte någon/några / många politiker skulle vara eller bli korrumperade eller att någon tidning/många tidningar skulle styras av stor företag. I backspegeln så förstår jag att vill man att ett land ska förbli demokratiskt - så måste man jobba för det.

#5 - Anonym

Det känns som nu är det multikulturella Sverige skapat, där fack inte fungerar-man kan tjäna pengar på friskolor etc. Då kan man prata öppet om problemen, det finns ingen återvändo till gamla Sverige. Hade politikerna pratat öppet om problemen för 15 år sedan - då hade inte det nya Sverige skapats.

#6 - Karl Steine

Klassiska ord, Marcus. Jag väljer att "adoptera" några lika klassiska uttalanden som svar:
"Det här är inte slutet. Det är heller inte början på slutet, men kanske slutet på en början. "
God Jul & Gott nytt år!

#7 - Katrina

Hej vänner, jag är Ulrika Anders. Jag är ny här vet inte riktigt hur sakerna fungerar här, men jag har läst goda kommentarer här, jag vill också lägga till lite av mitt eget liv, eftersom det här kommer att vara till hjälp för många av oss här som söker svar och lösning till relationen problem. Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal bröt han upp med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka, men allt var förgäves, jag ville ha honom kär i kärlek så mycket på grund av kärleken jag har för min pojkvän, bad jag Han med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt förhållande problem till min vän kollega på arbetskontoret och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en kärleksspellare som kunde hjälpa mig att göra en kärleksspell för att få en man hemma till mig, men jag är den snälla som aldrig levde stavar, jag hade inget val jag gav det att försöka, jag skickade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att bli bra innan tre dagar, min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, Oduduwa stavningsmästaren kastade stavningen i luften, och gjorde varje annan stavning charm i hans tempel på min räkning på mitten av natten. Förvånansvärt den andra dagen var det runt 16.00. Jag fick ett telefonsamtal från okänt nummer, min ex make ringde mig, jag var så förvånad över att jag svarade på mitt telefonsamtal, se det var min man vi hade en lång konversation och allt han sa var att han var så ledsen för att allt var fel hans fel, han sa att han ville att jag skulle återvända till honom att han fortfarande älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen till idag. Sedan dess lovade jag att dela mitt goda nyhetsresultat av kärleksspell som fungerar perfekt utan några biverkningar. Jag har denna kraftfulla avsikt att någon jag vet vem har ett relationsproblem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskontrollen som hjälpt mig att lösa mitt eget äktenskapsproblem. email: ([email protected]) du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
som:--
1) kärleksspell få tillbaka förlust-kärleksrelation
2) Lost Love Spells att återförenas med ex
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsroller
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Främjande av rang på kontoret
8.) Du vill vara gravid och ha ditt eget barn.
9) vill tillfredsställa din älskare ontop säng, stark erektion
Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en befintlig lösning
genom ([email protected])
SMS till Oduduwa personligt telefonnummer: +16184410124

#8 - Nehat Serifi

Jag läser några vittnesmål om en kärleksspellare som heter DR IMOSE om hur han har hjälpt massor av människor att ta tillbaka sina ex-älskare inom 24 timmar. Med vänliga hälsningar tänkte jag bara om det var riktigt och om den här mannen verkligen kunde hjälpa till med att ta tillbaka min älskare som jag älskar så mycket. Jag bestämde mig för att kontakta honom för att jag älskar min pojkvän väldigt mycket och vi har varit ifrån varandra i ett par månader jag saknade honom verkligen så mycket, jag har försökt alla andra sätt att få honom tillbaka men jag kunde inte. Jag kontaktade DR IMOSE och han berättade att min ex kommer tillbaka till mig de närmaste 48 timmarna, DR IMOSE släppte honom för att veta hur mycket jag älskade och ville ha honom. Och öppnade ögonen för att visa hur mycket vi har delat ihop. Min ex är nu tillbaka till mig igen. När jag skriver detta vittnesbörd just nu är jag den lyckligaste tjejen på jorden, och jag och min pojkvän lever ett lyckligt liv och vår kärlek är nu starkare än hur det var innan vår uppbrott. Allt tack går till DR IMOSE för det alltför stora arbetet han har gjort för mig genom att hjälpa mig att komma tillbaka med min ex pojkvän. Jag skulle vilja släppa DR IMOSE-mailadressen och hoppas du ser detta vittnesbörd och kontaktar honom om du har en älskare som du verkligen vill ha tillbaka så illa, hans Email: [email protected]. ring eller Whatsapp honom på +1-(619)-830-4690

Kommentera