Opinionsblogg

Älskade Göteborg.

Jag älskar Göteborg. 

 

Det är en livslång kärlek som kanske inte alltid varit besvarad. Jag har inte bott där sedan 2003 men jag är ändå kvar där. Jag har min fotsteg på kyrkogården vid Svingeln, mina andetag i de ljusnade fönstren på de otaliga efterfesterna i Majorna, I Haga och Angered.  Jag kan varje gränd, känner varje gatsten.

 Göteborg går aldrig ur kroppen. Det är som herpes. Det bara rusar runt i ditt blod, tills en dag med jämna mellanrum, när det blommar, slår ut sitt sår…

Jag saknar Göteborg. Faktiskt allt mer. Jag vet inte riktigt varför om jag ska vara ärlig. Det har väl att göra med att jag är patetisk nostalgiker kanske. 

 Faktum är att jag kan bli sittandes framför nördiga tyska amatörfilmer av spårvagnar från nittiotalets Göteborg. De finns på You Tube. Jag blir sittande och undrar vad jag gjorde den där oktoberdagen när vår vän Dieter filmande spårvagn 5 gnissla och kränga i kurvan vid Brunnsparken…

Jag vet att det är på gränsen till obscent, skamligt nästan. Men jag kan inte låta bli. Jag ser de där platserna som de såg ut då, när jag var ung och oförställd, lycklig, berusad, livrädd och oövervinnerlig…

 Jag avråder alla å det bestämdaste att ägna er åt liknande nostalgi-porr. 

 Sista dygnet har jag dock fått min beskärda del av Göteborg via medierna. Det regnar och bilkaravanerna blixtrar och lyser i en våta asfalten. Statsministern står vid ett högt immigt fönster med Göteborg som suddig kuliss. Han ser lycklig ut. Han får äntligen leka statsman och han gör det rätt bra. Han ser ut att ha blivit tio år yngre. 

 Det sägs ibland att Göteborg som stad har ett komplicerat förhållande till Stockholm. Jag tror inte det är sant. Göteborgare har problem med att inte hela världen har Göteborg som sin huvudstad. Göteborg är världens medelpunkt och under de första  dryga trettio åren jag bodde där trodde jag delvis att det också var så…

Tills jag flyttade därifrån (till Norrköping och senare till Stockholm) och upptäckte att den stolta göteborgska fågel man trodde klädde hela världens himmel, seglade ner som en trött papperssvala (tyngd av regnet, det ständiga, lodrätta) i händ med Borås…

 Men så hamnar Göteborg då i blickfånget med toppmötet som hålls i dag. Äntligen är Göteborg, om inte världens, så i alla fall det  politiskt intresserade Europas, huvudstad. Och då gnäller folk för att vägar måste spärras av, att skolor stänger för en dag, att det är poliser med vapen på gatorna.

 Vill man vara en stad att räkna med får man iskallt vara beredd på att karavaner med svarta blinkande bilar kommer köra igenom staden då och då. Vill man vara en plats som folk talar om förutom när det är  Goa Gubbar eller halvtaskig fotboll, ja där man nog faktiskt köpa att det är kaos i trafiken en stackars fredag vart fjärde år.

 Göteborg är en fantastisk stad att leva i. Jag är medborgare för livet. Och när mötet strax är över ska jag återgå till min skamliga hobby. Jag har sett att det finns filmer från vanliga kameror uppsatta över hela Göteborg från mitten av nittiotalet, filmer man kan se på You Tube.

 

 

Sedan får jag nog faktiskt ta och flytta tillbaka en vacker (alltså en regnig och blåsig) dag.

Kommentarer

#1 - THERESA

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom, men jag är den typ som aldrig trodde att jag stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: {[email protected]} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom {[email protected]}

Kommentera