Opinionsblogg

Ett land av kastrerade pudlar.

Vi lever i ett land som älskar sina kastrerade, tama pudlar.

 

Den som lyckas säga så lite som möjligt vinner. Den som slipar ner sina ändar till trubbiga och själlösa motpoler vinner. 

 

Den som lyckas försvinna i det tjockaste av gråa töcken applåderas. Den som lyckas manövrera i åsiktskorridoren med hjälp av meningslöst dresserade repliker vinner folkets gunst. 

Den som lär sig stå på bakbenen och tacka för smulorna segrar.

 

Jag älskar människor som faller utanför ramarna. Jag älskar att det fortfarande finns en och annan pitbull i den här friserade pudel-kenneln som Sverige förhandlats till. Folk som talar innan de tänker. Människor som gråter, skriker, vinner och förlorar offentligt. 

Människor med blödande hjärtan. Folk som inte alltid ringer sina strateger innan de uttalar sig.

 

Det betyder inte att jag alltid håller med om det de säger. Men jag älskar att det finns plats för lite ytterligheter, några inte särskilt genomtänkta men i stunden ärligt uppblossade ord och meningar.

 

Snart har v en offentlighet där ingen vågar säga något alls i rädsla för de mediala dreven. Det är en hel arme av folk som verkar ha mycket fritid som helst och som står startklara med sina tändstickor för att tända eldarna så fort någon låtit undslippa sig något som stökar till det lite.

Den nya tidens moralister.

 

Som detta med att fråga vad man får för skattepengarna… Jag tror inte Svenskt Näringslivs chef Leif Östling Är dummare än att han vet vad han får och har fått för sina skattepengar genom åren. Han vet det. Men han ställde frågan. Och han gjorde det med ett leende och en grimas.

 

Nu ska han jagas ner för varenda virtuell backe i den fria världen för sitt uttalande.

 

Detta handlar inte om moraliska fördömanden. Jag är övertygad om att de allra flesta reagerar på att de redan svinrika försöker tjäna lite till genom att skatteplanera. 

 

Det jag ifrågasätter är den hysteriska mobbens larmskrik så fort någon stökar till det lite, som fort någon orkar röra om i den berömda grytan. 

 

Den grytan vaktas nu av hysteriska åsiktspoliser som snabbare än blixten stämplar elaka epitet i pannan på alla som inte rådfrågar ett helt styrelserum av producenter,  mediestrateger och sakkunniga innan de säger något.

 

Jag vill ha en offentlighet där människor vågar vara just sådana de är, och säga och skriva sådant de tänker på för stunden. Jag vill inte ha ett elitistiskt smörgåsbord där de välbetalda rättänkarna bjuder sina redan övertygade vänner på middag. Jag vill inte ha en offentlighet där ingen törs säga något i rädsla för att bli jagad och förföljd.

 

Jag vill ha offentligheten kryddad av ALLA sorters människor. Som vågar uttrycka åsikter och tankar som strömmar direkt från hjärtat, utan omvägar via hjärnan.

 

Kommentarer

#1 - Anonym

Varför försvarar du alltid vita män med makt?
När någon Östling eller Timell är bovarna så försvarar du dom. Det är först när bovarna heter Ali, Hassan eller Muhammad som du blir förbannad.
Du skriver ofta om hur förbannad du är och hur upprörd du är över tillståndet i landet, men du skriver aldrig vad du själv står för. Vad är det du vill Marcus? Vilka värderingar har du?

#2 - Anno Nyhm

Det är ju litet lustigt. Birro tycker det ska vara högt i tak och att man ska säga vad man tänker i stunden och att inte ska vaktas av någon hysterisk åsiktspolis.

Jag följde Birro på Facebook. Håller ofta med honom, men oftast inte. Kommenterade då och då, men blev blockad, när jag en gång framförde mild kritik i någon fråga.

Luktar litet dubbelmoral om den här texten av Birro.

#3 - Bosse

Birro har rätt. Leif Östling är ingen skattesmitare. Han gör som Margot Wallström med flera har gjort i alla tider. Sveriges största skattesmitare är asylturisterna och dom ljugande ensamkommande sk "barnen". Östling fråga "vad fan får jag för pengarna" är berättigad. Vi får
skäggbarn, bilbränder, skolbränder, rån, granatsprängningar, skjutningar på öppen gata, överfallsvåldtäkter, upplopp på akuten, en vård i kris, en polis som kapitulerat, m.m.
En fråga som ALLA skattebetalare ska ställa sig och inte vara så naiva och indoktrinerade.

#4 - Tobias Lindkvist

#2 Anno Nymh: Som många på högerkanten, försvarar Birro bara högt till tak och yttrandefrihet så länge det gagnar hans egna intressen. Dvs om syndabocken heter Muhammed eller Al, men är det en vit man som gör bort sig finns det alltid förmildrande omständigheter.

Vad Birro i övrigt har för värderingar är ytterst oklart.

#5 - Kenta

Jag har en stor lust att bajsa på alla dessa moralister som ska tala om för oss vad vi ska tänka och tycka. Det är dom som är problemet och inte Leif Östling.
Att betala skatt i Sverige är som skiten träffar fläkten. Jag tror bara inte Leif Östlund vill att hans skattepengar ska gå till att bekämpa bilbränder och skottlossningar eller stödja pseudovetenskapliga ämnen som genusvetenskap och sådant trams.😣
Vänstern kan bara förstöra ett samhälle. Det är det enda de är kapabla till. Aldrig förbättra det. Nånting som man tydligt ser i den förruttnade svenska journalistkåren.

#6 - Anonym

Men vart går skattepengarna. Under Alliansens tid tjänade Fas3 - anordnare massor på att förvara arbetslösa i smutsiga rum. Massor med skattepengar går till Friskolor som för ut pengar ur landet.

#7 - Rasmus

Självfallet ska man kunna yttra sig även om yttringen skulle råka gå emot allmänhetens rådande synsätt på saken i fråga. Det är ju knappast nått nytt vid det här laget. Det dumma med detta blogginlägg enligt min mening, är att Birro verkar uppmuntra ett närmast korkat beteende, nämligen att skrika ur sig åsikter som man inte har tänkt igenom. Det är i grund och botten det värsta man kan göra tycker jag. En åsikt ska hjärna och hjärta gemensamt arbeta fram under en tid tills man är säker på sin sak. Blir så dumt när han verkar likställa åsikter som går emot strömmen, med åsikter som är ogenomtänkta.

#8 - THERESA

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: [email protected] du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom [email protected]

Kommentera