Opinionsblogg

Italienarna känner av pressen.

Italienarna känner av pressen. De har allt att förlora. Alla, de själva också, förväntar sig att Italien besegrar Sverige över två matcher. Det är ett utgångsläge som till skillnad från gängse fördomar och föreställningar passar Italien rätt dåligt. Italien presterar som bäst när hela världen räknat ut dem. Så var det med VM-guldet 1982 och så var det med VM-guldet 2006.

1982 kom flera spelare (däribland Paolo Rossi) tillbaka i förtid från mutanklagelser och i maj 2006, bara veckor före VM briserade Calciopoli. Många dystra män i mörka kostymer med många omhändertagna pärmar framför slarvigt parkerade bilar vid flera av de stora klubbarnas högkvarter.

Det talades om att Italien skulle stanna hemma. I sista träningsmatchen mot Schweiz stod publiken unisont upp och buade ut det italienska landslaget. Det var ett hatat landslag som flydde över Alperna till Tyskland den sommaren.

Sedan vann man VM.

 

Det är tjugo år sedan Italien senast spelade Play Off inför ett VM. Den gången stod Ryssland för motståndet och debuterade den gången gjorde en viss Gianluigi Buffon. Han står nu också. 

 

De italienska sporttidningarna lägger givetvis också all press på Italien. Idag har La Gazzetta Dello Sport en intressant intervju med Frankrikes tidigare förbundskapten Domenech. Han ledde Frankrike i VM 2006.

Han får frågan om det vore en tragedi om Italien missade VM.

Hans svar: - För er kanske, men inte för världen. Det vore mycket värre om Argentina hade missat VM…

Han är sig lik, den gamle surgubben.

 

 

Men jag tror han har en poäng. Jag tror också han är något viktigt på spåret. Italien ser sig själva som fullständigt omistliga i ett VM. Alltså ser man sig själv som givna vinnare. Underskattning är ingenting du kommer höra ett ord om från Ventura eller någon italiensk spelare. Alla kommer säga de rätta sakerna om Sverige, om svensk organisation, om svåra matcher. Men se de som säger allt detta i ögonen. Jag är italiensk medborgare, jag har det i blodet, och jag vet att italienarna har det i sitt blod, detta att Sverige, dessutom ett Sverige utan sin stora stjärna Zlatan, är ett beskedligt landslag som man ska slå över två matcher. Den självsäkerheten kan bli Sveriges stora chans.

 
 
 

Kommentarer

#1 - THERESA

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: [email protected] du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom [email protected]

Kommentera