Opinionsblogg

Landet Frankenstein.

Den väletablerade medelklassen i Stockholms innerstad, komiker och andra, har ju försäkrat oss om att Sverige är tryggare än någonsin. 

 

På de största mediala plattformarna sitter miljonärerna i teve (senast Filip och Fredrik i Kanal 5) och hånar alla som känner sig otrygga i sin vardag. Alla garvar. Alla tycker det är rörande att ”lantisar” som inte begriper bättre känner sig skraja i sina småstäder.

 

Det är den ena sidan. Den högljudda, Piff Och Puff-stinkande och embargot tröttande sidan…

 

Den andra sidan tar denna oro på allvar. Varför? Därför att oro är ett övergrepp i sig. Att vara rädd är att få sin mänsklighet och sitt livsutrymme strypt och krympt.

 

Dessutom är det så att i alla andra sammanhang så är det alltid den som känner sig eller har blivit utsatt som har tolkningsföreträde. Om du anser att du har blivit sexuellt ofredad så äger du din berättelse om detta.

 

Det borde rimligen gälla även dem som upplever att de känner sig otrygga, vilsna i Sverige i slutet av 2017.

 

I detta land slår nu polisen larm om att de är alldeles för få för att kunna klara alla brott. Högen med brott som inte hinns med växer så det knakar.

 

Om man tillbringar halva tiden av sitt liv i Kalifornien eller hela sitt liv på Södermalm och drar in miljoner per år till sitt härligt fördomsfria mediala imperium, så förstår jag att man inte behöver vara särskilt rädd för någonting. Man kan då också kosta sig på att i direktsänd teve håna och förlöjliga andra människors rädslor och hävda att dessa människor ljuger.

 

Men lever man ute i landet, i de ställer eller på de orter som polisbristen faktiskt ständigt är levande är det fullt rimligt, och dessutom ett slags hälsotecken att man är rädd.

 

För rädslan, om den blir sedd och tagen på allvar, kan också leda till förändring. Till beslutsamhet.

 

I dagarna skriver Polisförbundet att utveckligen är alarmerande. Det krävs mer resurser och fler poliser. Långt många fler poliser. De har några punkter. Uppgradera polisyrket (alltså höj lönen). Öka karriärmöjligheterna. Utveckla chefsstödet. Satsa på forskning.

 

I bland känns det som Sverige är ett land som lever utan kontakt mellan de olika lemmarna. Vi är som ett slags Frankenstein Monster, ihopsatt av en galen vetenskapsman, och vi sluttar ut ur laboratoriet. 

 

Vi förvandlar våra förorter till paradis för kriminella. Vi avfolkar landsbygden. Vi har en medial elit som ljuger för sina läsare i trettio år. Vi slår oss för bröstet om att vara världens mest toleranta samhälle.

 

Och så…

 

Ser vi konsekvenser av allt detta. Men då ser vi inte varför konsekvenserna kommer…

”Hmmm… Varför är folk arga på oss i medierna? Vi som alltid varit så hyggliga. Vad ska vi göra? Jag vet. Vi anklagar alla som kritiserar oss för att vara foliehattar som bara tror på fake news. ”

 

”Oj, vi har problem med radikalisering, hedersförtryck och usel kvinnosyn i vissa av våra förorter. Hmmm. Vi öppnar en telefonlinje dit deras mamma kan ringa och tjalla på dem….och så spelar vi ut rasistkortet till varenda jävel som är dum nog att öppna käften.”

 

” Högen med brott som inte utreds växer, kvinnor känner sig otrygga i sina egna kvarter, människor känner inte igen sig i Sverige… Hmmm… Vi låter dryga, självupptagna  miljonärer i media berätta för alla att de inte ska vara rädda..”

 

Det här landet är Frankenstein på speed.

 

Ser ni inte hur sjukt och märkligt allting är?

 

Under tiden. Ge polisen exakt ALLA resurser den behöver. Byt ut Rikspolischefen med omedelbar verkan och ge jobbet till någon som kan något om polisverksamhet och som inte bara är en ständigt utbytbar nickedocka åt regeringen.

 

Tvinga GW att bli Rikspolischef.

Vi kan börja där.

 

 

 

Kommentarer

#1 - Kenta

Den väletablerade medelklassen i Stockholms innerstad, komiker och andra representerar också allt som är dåligt i Sverige och hos det svenska folket. Glöm inte bort det.

#2 - Cindy

Du har rätt Marcus! Det är oftast dom som har det bra som förnekar problemen i samhället!
Man skulle nästan vilja förflytta förortens gangsters till deras kvarter så att dom själva kan uppleva vad ordet "otrygghet" innebär.

#3 - Tobias Lindkvist

Jag tillhör inte den elit du beskriver, bor och har bott i olika "problemområden", rör mig ofta genom Stockholm på de mest udda tider pga mitt arbete men känner ändå inte igen bilden av det Sverige du beskriver. Jag är inte räddare nu än för 20 år sedan, snarare tvärtom. Då har jag ändå jobbat många år inom Polisen och stått ansikte mot ansikte med samhällets baksida i min vardag.

De allra flesta våldtäkter begås i hemmet av en gärningsman som är känd för offret sedan tidigare, oftast någon som hen har någon form av relation till. Detsamma gäller misshandel av tjejer/kvinnor. Statistiskt begås det fler brott kring Medborgarplatsen än i t ex Rinkeby eller Tensta.

Vi ÄR tryggare i Sverige idag på många sätt. Och att tala om att Sverige är ett tryggt land på många sätt, att det inte är så illa som många populister som SD och Birro vill ge sken av är inte detsamma som att inte ta folks oro och rädsla på allvar.

Man ska också fråga sig vad man är rädd för. Det Birro själv syftar på är egentligen inget annat än rädsla för förändring, det som är främmande och nytt. Det är också ett bevis på avsaknad av verklighetsuppfattning, eftersom man inte förstår att allt inte kan vara som det alltid har varit. Birros påstådda rädsla är egentligen en rädsla för något han inte vet så mycket, om för att det till exempel kommer hit människor från andra länder i en annan utsträckning än förr. Något som egentligen inte är något att vara rädd för.

#4 - Idioten Tobias Lindkvist

Kan du inte blocka den jävla kommunisten?

#5 - Cindy

Tobias Lindqvist. Jag gissar att du röstar vänster.
Vänsterpartister är fixerade vid att antingen förneka samhällsproblem eller sympatisera med kriminella.
Det är härligt att just du känner dig trygg, men många gör det inte. En kompis till mig blev knivhuggen i halsen för cirka 10 år sedan då han tog en promenad och råkade passera ett ungdomsgäng. Kniven missade halspulsådern med några millimeter.
Varje gång personer som du förnekar problem så spottar ni brottsoffrena rätt i ansiktet.

#6 - THERESA

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom, men jag är den typ som aldrig trodde att jag stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: {[email protected]} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom {[email protected]}

#7 - Kenta

Cindy: Med såna som det efterblivna aset Tobias Lindkvist behöver Sverige inga fiender.

Kommentera