Opinionsblogg

Låt Akademien ruttna bort

Nu tävlar kultursidor och redaktioner i att uppbringa räddningsplankor för Svenska Akademien. Ankdammen jäser i vårsolen. Grodorna flockas intill vattenbrynet. Knytblusar, pösmunkar och galenpannor trängs tätt ihop. Solen gassar. Det stinker ur det stillastående gamla vattnet.

 

Någon, en före detta hustru till en av männen och en så bitter människa att vederbörande hade blivit avfärdad som offerkofta om hon varit man, far ut med syn sylvassa, akademiska tunga, och hävdar att det är själva litteraturen som står på spel. Dör Akademien så dör litteraturen fräser hon på länk i ett teveprogram.

 

Verkligen?

Jag har vigt mitt liv åt litteraturen. Jag har ägnat i stort sett all min vakna tid åt att antingen skriva eller läsa böcker. Hela mitt liv handlar om litteratur. Jag ger inte en pissig smörblomma för en enda av de där ledamöterna.

Svenska Akademien har väl ingenting med litteratur att göra.

Är det någon som utanför den inavlade kristen ens vet vem den där kulturprofilen är?

 

 Jag skulle ge några blommor åt Klas Östergren för att han de facto är en riktig författare men han var ju en av de första som lämnade det ruttna, sjunkande skeppet.

 

Akademien är skyddad av gamla löjliga lagar och regler för en gammal löjlig kung för länge sedan. Det finns ingen unken luft att vädra ut. Det bästa vore om vi rev hela skiten, befriade trollsländorna ur deras inbillade palats och storslagenhet, och ske kedjorna mellan den förbannade finkulturen och dess bisarra och hutlösa försök att kidnappa poesin och romankosten.

 

Ankdammen svämmar över av flugor på kalas. Ingen vet egentligen något alls om vad som hände heller varför men människor som gillar att synas tar chansen och gör det, gärna i knytblus.

 

Akademien har inte fått en enda människa att läsa en bok. Deras inavlade ljugarbänk är ingenting värd. Deras maktkamper och intriger är som en värdelös dokusåpa. 

 

Litteraturen har förmågan att rädda liv. Allt och alla som står i vägen för den trösten och den förmågan måste flyttas åt sidan, rivas bort, avlägsnas. 

 

Kommentarer

#1 - Anonym

Marcus räddade mig genom att med sina
ord nå fram till mitt hjärta och att sträcka
ut sin hand när jag var på väg att gå under.
Du är en levande ängel som räddar liv.
Du räddade mitt.
Marcus är på riktigt, akademien är på låtsas.

#2 - Sven Jönsson

Jag heter Sven Jönsson och jag är helt efterbliven. Jag är så jävla sur på Marcus Birro för att inte tycker som jag 😢. Det är därför jag följer honom på bloggen.

#3 - Hej Baberiba

Oj, det var nog den bittraste och avundsjukaste "krönikan" jag läst de senaste 25 åren...

#4 - yolo

Nu är den här! Lyssna på sommarens största hit redan nu! 👇

https://open.spotify.com/album/2WBicfLePdZNmwyHIg8fUN

Rasmus Gozzi - Skandalen 🔥

#5 - Jessica

Hej, är här inte bara att vittna utan också att uppmuntra människor som står inför civil- eller relationsproblem. Om Dr Ogundus fantastiska arbete, email: [email protected] jag blev förlorad i kärlek med min man tills en kvinna tog honom ifrån mig. då ropade jag till min vän och hon berättade för hur hon mötte ett liknande problem och gav den här stora mannen kontakten med mig och jag gav alla de föremål han behövde för stavningen och nu är glad igen att bli kär i min familj. Jag anställer dig att kontakta den här mannen. Din berättelse eller smärta kommer att förändras inom några dagar och du kommer att le som jag idag. Återigen är tacksam. Kontakta honom på hans email via: [email protected] om du står inför någon form av problem
1. Få din älskare eller man tillbaka
2. Pengar stava / lycka till stavning
3. Om du vill stoppa din skilsmässa
4. Skyddsspel
5. Få jobbstavning
6. Kampanjer
7. Få pengarna tillbaka.
8. viktminskning stavning
9. Kärlekstavning
10. Om du vill tillfredsställa din partner / botemedel för svag erektion
11. Graviditetsstavning

Kommentera