Opinionsblogg

De äldre går först.

Sverige säger sig vara ett solidariskt och tolerant samhälle. Vi är så till den milda grad solidariska att en del av oss blir förbannade om någon annan börjar mumla något om att den gemensamma kakan kanske inte räcker för att hjälpa allt och alla. I alla fall inte alltid. Tänk om det faktiskt är så att man ibland måste profitera?

 

Alla som har barn vet att allting har en gräns. Om du ska ha kalas för dina barns vänner så finns det en tyst överenskommelse om att tårtan räcker för ett visst antal vänner. Har man en viss summa att köpa tårta för spelar det ingen roll om man har en självbild av att vara världens bästa farsa, tårtan tar slut när tårtan tar slut.

Det är på ungefär samma sätt med ett lands kollektiva ekonomi.

 

Men att sätta grupper mot varandra är fult heter det. Det där är bara ett vulgärt retoriskt grepp. Ändå är det vad ekonomi på högre nivåer alltid handlar om. Och inte bara där. Kommer du in på akuten med stukad tumme kommer du få vänta längre än om du kommer in på samma akut med misstänkt hjärtinfarkt. Jag tror de allra flesta anser att det är en rimlig ordning.

 

Under många år har välgörenhetsinrättningar, bland annat Stockholms Stadsmission, rapporterat om att allt fler helt vanliga äldre människor, lite lätt föraktfullt kallade fattigpensionärer, säker sig till dem för att få hjälp med det allra mest basala i vardagen. Detta är inga missbrukare eller så. Det är äldre, fattiga människor, folk som varit sjuka eller kanske blivit förtidspensionerade på grund av hälsoskäl, eller för att deras arbete var tungt och slitsamt.

 

Efter det har det kommit flera rapporter om våra allra fattigaste äldre. Nu senast skriver Aftonbladet hur allt fler äldre säljer de hemlösas tidning Faktum på gatorna i Göteborg. Fattigdomen som en farsot, som ett gissel, som en förbannad plåga som drabbar allt fler.

 

Sara Britz är chefredaktör på Faktum.

Så här säger hon till Aftonbladet:

  • Kanske ska man åka tåg till Skövde från Göteborg för att hälsa på barnbarn men har inte råd med biljetten, då måste man kanske sälja tio tidningar extra just den veckan…

 

Hon fortsätter:

 

- Det är svårt att föreställa sig den fattigdomen, de har det fruktansvärt dåligt ställt.

 

Äldre människor är inte vilka som helst. De var med och byggde detta landet. De var med och slet hårt för att rikedomen vi ser just nu så skamligt fördelas till alla andra än de själva. När de nu inte kan bidra längre, efter att ha gjort just detta i trettio eller fyrtio år, då kastas de på skräphögen, då tvingar samma samhälle som de byggt att sälja tidningar för att få ihop till hyran.

 

Så här är det. De här människorna går före. Fattar ni det, beslutsfattare. Jag skiter i de nyanlända, unga, friska och starka män, jag skiter i de högavlönade, jag skiter i barnfamiljerna, jag skiter i den välmående medelklassen och deras förbannade självgodhet. Jag skiter i snabbspår och bostäder för kleta och preti. De här människorna äger en större rätt än andra att få ett värdigt och drägligt liv på sin ålderdomen.

Kan vi vara överens om detta?

 

Om ett samhälle inte kan tillgodose en värdig ålderdom för dem som skapat vårt välstånd, då har vi ingen skam, ingen ryggrad, ingen värdighet kvar att spilla över på en enda annan människa heller.

 

Sara på Faktum avslutar med en annan viktig sak:

 

  • Den här gruppen människor saknar röst i den offentliga debatten.

Nu har den gruppen i alla fall en röst i den offentliga debatten.

Jag hopps på fler.

 
 

Kommentarer

#1 - Askungen77

Så jäkla bra skrivet, och inga kommentarer på detta?! Konstigt. Men jag antar att det sticker i ögonen på alla strutsar som sticker huvudet i sanden varje dag. Sanningen svider och det är inte ”på modet” att stötta denna grupp. En och annan politiker pratar om 100 kr här och 200 kr där. Det är bara ensamkommande unga friska män som behöver hjälp. Är det någon som behöver hjälp inom Sveriges gränser, som t ex pensionärerna då ska vi bara se ner på dem. Ge de pensionärer som har det sämst mer i plånboken! Sverige är så sjukt och världen ser på oss och häpnar. Omvärlden använder oss som avskräckande exempel och det är inte konstigt. Vi har tappat omdöme, förstånd och all form av moraliskt tänkande. Illa....

#2 - Cindy

Angående din artikel i GP.

Du får det att låta som att Angered är den enda förorten i hela Sverige som har problem med kriminalitet. Idag finns det drygt 60 bostadsområden runt om i Sverige som har exakt samma problem.
Du har rätt när du tidigare har påpekat att integrationen inte fungerar. Men är det verkligen så förvånande att tusentals människor med utländsk bakgrund inte har integrerats när väldigt många svenskar inte ens vill invandrare som grannar?

#3 - Neta

Ger stor eloge till det mesta du skriver Marcus. Feghet borde föraktas. Ifråga om ålderspensionerna i Sverige idag så går det inte att dra runt ett liv med summorna som ligger under EU:s fattigdomsgräns. Utan arbetsgivare som betalat in höga tjänstepensionspengar ör det ganska kört med ekonomin. Har du sparat en slant för att ha att keva på varje månad blir du straffad när man nu snackar om bostadstillägg som om det vore en pension? Du får inget om du sparat. Vidare något som borde basuneras ut av journalistkåren är att Sverige betalar ut lägst allmän pension av samtliga Eu-länder? I Sverige beskattas pensionärerna högst i hela världen. Exempel om man har 13000:-/månad i pension så betalar du bara 3-4 procent om du bor i Frankrike.
Vet gemene man om sådant här? Vet man om att våra pensionspengar försnillades hälften bort av Göra P: s regering!!!
Varför finns det ingen grupp som ropar om det här. Det är väl inte konstigt om man ställer ( det som är så fult ) grupper mot varandra...!
Vidare är det också fruktansvärt illa hur politiker blundat för det vi många sett och försökt säga men fått spe för.. det som hänt med så många områden i Sverige. Hur har det kunnat ske det som vi nu står inför och kallas så käckt för utmaningar! Med vänlig hälsning, och tack Birro för din ”ofeghet”

#4 - Sven Jönsson

Nu är det ju inte så att det är de som kallas fattigpensionärer, som byggde landet, som Birro skriver.
Det stötande i pensionssystemet är att det finns pensionärer, som verkligen arbetat hela sitt liv, oftast kvinnor, som har en pension i nivå med fattigpensionärerna. De ha varit föräldralediga när barnen varit små, jobbat deltid under barnens skolgång och sedan kunnat gå upp till heltid när barnen blivit större och då hamnat i underbetalda kvinnoarbeten. Dessa har pensioner i nivå med fattigpensionen.
Det är skamligt!

#5 - Allison Howarts

Hej jag är ute för att sprida denna goda nyheter till hela världen om hur jag fick min man tillbaka. Jag blev galen när min man lämnade mig för en annan kvinna förra månaden, men när jag träffar en vän som presenterar mig för profeten Okona stor budbärare till det orakel som han tjänar, berättade jag mitt problem för profeten Okona om hur min man lämnade mig. Han sa bara till mig att jag har kommit till rätt ställe var jag kommer att få mitt hjärta längtan utan några biverkningar. Han berättade för mig vad jag behöver göra, efter det hade gjorts. Under de närmaste 2 dagarna ringde min man jag på telefonen och sa förlåt för att bo mig förut. Jag är så glad och överväldigad att jag måste berätta för hela världen hur profeten Okona hjälper mig att ge mitt hjärta begär. Om du behöver någon form av hjälp kontakta profeten Okona på följande e-postadress: [email protected] eller WhatsApp på +2348069032895 Han kastade också så många stava som,
(1) Om du vill ha din ex tillbaka.
(2) du behöver inte skilsmässa i ditt äktenskap.
(3) Du vill bli befordrad på ditt kontor.
(4) Du vill ha botemedel mot dödliga sjukdomar
(5) Om du vill ha ett barn.
(6) Du vill vara rik.
(7) Du vill knyta din man och hustru för att vara din för evigt.
(8) Om du behöver ekonomiskt stöd.
(9) du vill ha en fru / make

#6 - Anonym

Allison Howarts: Vem faan B-R-Y-R sig?

#7 - Irene

Så bra skrivet...som vanligt, Marcus!

En galen tanke dök upp i mitt huvud...rent hypotetisk!

Anta, att dessa hemlösa fattigpensionärer beger sig ut i något europeiskt land för att tigga. Tänk dig att det sitter en svensk kvinna eller man på centralstationen i Bryssel, eller München, eller Wien...med en skylt bredvid sig som som berättar: ”Jag kommer från Sverige, jag har 650€/mån i pension, har ingenstans att bo….mitt land har svikit mig. Snälla hjälp mig!”

DÅ är skammen TOTAL för våra svenska politiker som vill utmåla Sverige som Utopia! Då hamnar Sverige i samma fack som några forna östländer, vars fattiga befolkning kommer hit och tigger. Då får våra svenska politiker förmodligen en reprimand från dessa länder, att dom måste ta hand om sina medborgare.
Synd att det aldrig kommer att hända :( !

#8 - Theresa

Jag älskar min man så mycket vi var nöjda med två barn, en pojke och en tjej. 3 månader sedan började jag märka några konstiga förändringar från honom. några veckor senare fick jag reda på att min man ser någon annan. Han började komma hem sent från jobbet, han bryr sig knappast om mig eller barnen. Ibland går min man ut och kommer inte ens tillbaka hem några dagar. Jag gjorde allt jag kunde för att lösa detta problem men ingenting fungerade. Jag blev mycket orolig och behövde hjälp. Jag läste om Dr Goko-berättelser på en webbplats som föreslog att Dr Goko kan hjälpa till att lösa äktenskapsproblem, återställa brutna relationer och så vidare. Så kontaktade jag honom och jag sa till honom mina problem. Han fixade mitt äktenskap och han ger en lösning på mitt problem, nu är min man och jag tillbaka igen. allt fungerar bra i mitt äktenskap och jag är så glad att Dr Goko tar tillbaka min man till mig med framgång. om det finns något problem i ditt hem, hälsa, äktenskap / relation och mer skicka email till [email protected] kan du ge honom en whatsapp chatt på +2348056398964

Kommentera