Opinionsblogg

Betong förhindrar inte terrorism.

Sverige är i sanning ett yrvaket land.

Men det är inte alla som sover lika djupt som politiker, media och beslutsfattare.

 

Under lång tid har makten yrvaket stängt av alla väckarklockor och njutit sin fridfulla sömn. Folket har gjort vad folket har gjort i alla år, de har skrikit, gråtit, protesterat, bankat på fönster och slitit i dörrar.

 

Men med den nya mediala och tekniska revolutionen fick folket en mycket starkare röst och till sist, sist av alla, förtvivlat långt efter resten av världen, har nu makten, den politiska och den mediala, långsamt börjat ruska på sig och även insett att världen och tiderna vi lever i kräver att vi är vakna, att vi inte är naiva, att vi lägger pusslet och att den fruktansvärda tiden när ingen vågade säga ett enda ord om något innan eliten försökte slå en på käften, är borta.

 

I Sverige är vi bra på att stå bekymrade vid det nya övergångsstället EFTER det att bilolyckan ägt rum. Vi är bra på att bygga ett farthinder framför förskolan EFTER det att olyckan ägt rum. Allt det där är väl okej men det blir mer problematiskt när man tillämpar samma princip på terroristbekämpning. Ingen verkar vilja, våga, orka snacka om hatet som predikas i vissa moskéer, ingen vågar på allvar rannsaka sig själva när det gäller antalet möjliga terrorister i hemvändande IS-krigare eller bland de som gömmer sig illegalt i landet. Den misstänkte terroristen på Drottninggatan var en sådan person, han höll sig gömd efter ett utvisningsbeslut.

Det där ÄR svåra frågor. Det är den anledningen till att vi MÅSTE diskutera dem.

 Igår såg jag Stockholm trafikborgarråd, miljöpartisten Daniel Hellde´n stå och skryta över de tunga lejon av betong som Stockholm Stad nu valt att ställa framför Åhlens vid Drottninggatan… 

 

Hur många tror på fullaste allvar att nästa terrorattack mot Sverige kommer ske med lastbil körandes på just Drottninggatan? Kommer nästa kapade lastbil att hindras av de nya lejonen precis utanför exakt samma Åhlens som Akilov körde in i?

 

Är det meningen att vi ska tänka:

 

” Kolla. Politikerna tar hotet mot vår demokrati på allvar. Ingen vågar ännu ta i det verkliga problemet, särskilt inte ett valår, och särskilt inte sedan media fortfarande älskar att lögnaktigt smutskasta folk som vågar försöka beskriva hotet mot oss på allvar, men kolla nu…. Nu har man ställt tunga lejon i betong precis framför den byggnad som FÖRRA terrorattacken ägde rum. Hurra. Nu är jag trygg. Kolla mitt fina handhjärta. Gör ett du också så ser ingen att vårt leende darrar för att vi egentligen vill gråta åt hela skiten.”

Som vårt främsta stridslinje i kampen mot terrorismen är lejon i betong...

 Det är kosmetika. Meningslös sådan dessutom eftersom nästa eventuella attack mot Sverige kommer se fullständigt annorlunda ut eller hända på en annan gata någon annanstans.

 För övrigt är det ingen som vet om de nya stenarna pallar något alls eftersom ingen har krocktestat dem.

 Klockorna ringer överallt. 

 När vaknar ni?

 

 
 

 

Kommentarer

#1 - Kalmäada

Konkret vad då göra.När Concret is not enough.
Att stå bredvid är det kanske att påtala och tycka sig veta utan att ha förslag?
Vilka de förslag ,om de genomfördes ,som då kanske skulle kunna vara robusta kan tex vara : angiveri ,allmän avlyssning med kameror ,polis överallt ,helt avstängda offentliga platser(paradoxalt men ändå) utegångsförbud , inburning av ”åsiktsbärare ” för säkerhets skull och i förebyggande syfte!? Frågan blir då - vem skulle dessa spekulativt eventuella förslag gagna? Samhällsmedborgarna?
Enbart reflektioner.

#2 - Sven Jönsson

Osmakligt raljerande text av Birro.
”Ingen har krocktestat de nya stenarna” - vad bubblar du om?
Tror du att man på måfå lagt på några ton?
Du bara pladdrar.

#3 - Anonym

Sven Jönsson: Kvid icke!

#4 - ANONYM

Kan du ge några konkreta förslag på vad som skulle behövas för att förhindra ett nytt terroristdåd?
Du är duktig på att gnälla och kritisera makthavare men kommer aldrig med egna förslag.

#5 - Anonym

Marcus har helt rätt. De stora stenarna blir
mest en påminnelse om samhällets
misslyckande när det gäller att ta itu med
de destruktiva krafterna som förstör vårt
vackra land.

#6 - Allison Howarts

Hej jag är ute för att sprida denna goda nyheter till hela världen om hur jag fick min man tillbaka. Jag blev galen när min man lämnade mig för en annan kvinna förra månaden, men när jag träffar en vän som presenterar mig för profeten Okona stor budbärare till det orakel som han tjänar, berättade jag mitt problem för profeten Okona om hur min man lämnade mig. Han sa bara till mig att jag har kommit till rätt ställe var jag kommer att få mitt hjärta längtan utan några biverkningar. Han berättade för mig vad jag behöver göra, efter det hade gjorts. Under de närmaste 2 dagarna ringde min man jag på telefonen och sa förlåt för att bo mig förut. Jag är så glad och överväldigad att jag måste berätta för hela världen hur profeten Okona hjälper mig att ge mitt hjärta begär. Om du behöver någon form av hjälp kontakta profeten Okona på följande e-postadress: [email protected] eller WhatsApp på +2348069032895 Han kastade också så många stava som,
(1) Om du vill ha din ex tillbaka.
(2) du behöver inte skilsmässa i ditt äktenskap.
(3) Du vill bli befordrad på ditt kontor.
(4) Du vill ha botemedel mot dödliga sjukdomar
(5) Om du vill ha ett barn.
(6) Du vill vara rik.
(7) Du vill knyta din man och hustru för att vara din för evigt.
(8) Om du behöver ekonomiskt stöd.
(9) du vill ha en fru / make

Kommentera