Opinionsblogg

Viktigt att vara källkritisk. Lika viktigt vara självkritisk.

Det är lite rörande att etablera media fick för sig att just källkritik är av yttersta vikt sedan informationssamhället slogs upp sina järnportar på vid gavel.

Jag fortsätter hävda att den största anledningen till den uppsjö av så kallad alternativ media som nu finns, är etablerad medias delvisa haveri.

 

Med det skrivet. Det är livsviktigt att vara källkritisk. Det ÄR viktigt att skilja på så kallade fejkade nyheter och andra typer av nyheter.

Det som möjligen stinker lite i det här sammanhanget är hur etablerad media (som tappar i det mesta, läsare, förtroende, anseende men som fortfarande har pengarna) så gärna hävdar att det är endast etablerad media som står för de riktiga nyheterna och att det alltid är oetablerad media som ljuger, förtalar, smutskastar och fiskar i grumligt vatten.

 

Min teori är denna. Hade etablerad media skött sina åtaganden hade det inte funnits den här debatten idag. Hade etablerad media inte suttit i den politiskt korrekta båten och rott tillsammans, hade etablerad media tagit sitt oändligt viktiga arbete på allvar, så hade den oetablerade, alternativa mediala rörelsen inte varit så stark i Sverige. All makt korrumperar. Särskilt sådan makt som under lång tid fått härja helt utan insyn, helt utan egentlig konkurrens. Media är makt. Media har under decennier dessutom varit en tämligen ohotad institution.

 

I decennier kunde statlig radio och teve och de stora tidningarna skriva vad de ville och låta bli att skriva vad de ville… Det fanns bara dom. Nu är det inte så längre. Nu dikterar inte eliten verkligheten längre. Nu får människor i denna verklighet möjlighet att komma närmare sina mediala beslutsfattare, eller till och med bygga sig egna plattformar för att berätta SIN verklighet. Detta är naturligtvis av godo. Men med det skrivet är det också sant att den alternativa rörelsen måste hålla rent mot den bruna svansen, rasismen, kvinnohatet. Den delen av alternativ media är vedervärdig. 

 

Det är också sant att när exempelvis #metoo drog som en varm vind över landet så var de som första föll väldigt uppburna, välavlönade och stenhårt profilerande män som tog varje chans att framhäva sin egen solidariska förträfflighet, sin egen goda kvinnosyn, sin fantastiska anti-rasism. Det var de som föll först och det var de som föll hårdast.

 

Några gram ödmjukhet hade inte skadat när nu etablerad media rider ut på sin vita springare och hävdar att det just är deras rapportering som är den enda att verkligen lita på. Det är helt enkelt inte sant. 

 

Eftersom etablerad media känt sig trängda kör man stenhårt på tanken att det är dom som står för allt som är seriöst och alla andra är mörkermän med rasistiska agendor. Det där är ett hutlöst fegt kort att spela ut. Det finns alternativ media som arbetar stenhårt med källkritik. Det finns etablerad media som inte gör det. Ungefär som den mediala eliten har fungerat i alla dessa år med andra ord.

 

Källkritik ÄR extremt viktigt. Lika viktigt för varje redaktion med självaktning, borde rannsakan, ödmjukhet, eget granskande, mod att skriva om sådant som kollegor och chefer inte håller med om, våga bygga broar istället för att bränna dem.

Varje redaktion med självaktning borde premiera ett brett prisma av olika röster, av ingångar, av infallsvinklar, av sätt att se på världen.

Kommentarer

#1 - Bagarn

Någon som aldrig kommer vara självkritisk är Sven Jönsson som hela tiden brukar kommentera här. Han bara gnäller och gnäller.

#2 - THERESA WILLIAMS

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom, men jag är den typ som aldrig trodde att jag stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad att jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: {[email protected]} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom {[email protected]}

#3 - Allison Howarts

Hej jag är ute för att sprida denna goda nyheter till hela världen om hur jag fick min man tillbaka. Jag blev galen när min man lämnade mig för en annan kvinna förra månaden, men när jag träffar en vän som presenterar mig för profeten Okona stor budbärare till det orakel som han tjänar, berättade jag mitt problem för profeten Okona om hur min man lämnade mig. Han sa bara till mig att jag har kommit till rätt ställe var jag kommer att få mitt hjärta längtan utan några biverkningar. Han berättade för mig vad jag behöver göra, efter det hade gjorts. Under de närmaste 2 dagarna ringde min man jag på telefonen och sa förlåt för att bo mig förut. Jag är så glad och överväldigad att jag måste berätta för hela världen hur profeten Okona hjälper mig att ge mitt hjärta begär. Om du behöver någon form av hjälp kontakta profeten Okona på följande e-postadress: [email protected] eller WhatsApp på +2348069032895 Han kastade också så många stava som,
(1) Om du vill ha din ex tillbaka.
(2) du behöver inte skilsmässa i ditt äktenskap.
(3) Du vill bli befordrad på ditt kontor.
(4) Du vill ha botemedel mot dödliga sjukdomar
(5) Om du vill ha ett barn.
(6) Du vill vara rik.
(7) Du vill knyta din man och hustru för att vara din för evigt.
(8) Om du behöver ekonomiskt stöd.
(9) du vill ha en fru / make

Kommentera