Opinionsblogg

Medmänniskor Och Motmänniskor

Detta med att dömda mördare flyr när de ska ut och pissa i skogen under sin permission eller vid andra tillfällen…Vad handlar det om?

 

 Det är som en slags affisch för vårt rättsväsende på något sätt. Dena ständiga undfallenhet. Svenskt rättsväsende är som Elfsborg i Allsvenskan just nu, tvåa på bollen och märkliga strategier. 

 

Jag har irrat mig väldigt långt in i fotbollens värld de senaste månaderna men de gånger jag tar ett djupt andetag (och för säkerhetsskull håller för näsan) och försvinner ner i samtidens offentliga samtal igen är det mesta sig likt. Det är pajkastning och positionering. Det är hat och en slags bisarr VILJA att missförstå för att bibehålla sin världsbild. 

 

Människor som upplever rädsla där de bor blir garvade åt. Ingen som hånfullt tystar dem bor ens i närheten av de områden där de som uppger sig vara rädda bor. Den trygga, välbärgade medelklassen i storstädernas innerområden vet alltid bäst. Men de är inte tillräckligt många för att förhindra att höstens val blir ett val om självbild, om vilket Sverige vi egentligen lever i.

 

Kanske är det så att båda har rätt. Orkar vi hålla mer en enda tanke i skallen samtidigt?

 

Men att ständigt leva i det där samtalet, i det där bruset. Jag är glad att jag kom därifrån.

 

Jag fick så oändligt mycket stryk. Det kostade på att vara den som försökte tala i klartext, tala klarspråk. Jag blev ibland knuffad längst fram, ibland sprang jag dit själv. Jag trivs med att vara en författare som väcker känslor. Men jag är först och främst författare.

 

Men i bland är det ändå nyttigt att sjunka till den slemmiga botten som är svensk debatt och kolla vad som rör sig mellan tång och vass. Särskilt detta med folk som flyr när de borde sitta inspärrade. Det svenska rättsväsendet har under lång tid varit alldeles för flat mot brottslingar. Att dömda mördare ens har en chans att fly och sedan dessutom gör det…Jag vet inte… Det är så infallit på något sätt. Det är så oerhört pinsamt att man bara vill gråta. Vad är det för fel på folk? Den frågan dyker allt oftare upp i skallen.

 

Snart är det valrörelse. Den kommer ställa väldigt mycket på skallen. Det skrev jag redan efter förra valet, hösten 2014. Det är ännu mer sant nu. Det blir en omröstning om Sverige-bild. Orkar den välmående medelklassen också tala i klartext trots att den lever långt ifrån andra människors verklighet? Eller dömer de ut rädslan och oron som många människor känner? Orkar de kliva ner från sina höga hästar och faktiskt lyssna på VARFÖR människor är rädda och varför opinionen ser ut som en gör. 

Och orkar de stanna upp, som ilsket söker enkla svar på svåra frågor? Orkar vi se varandra som medmänniskor och inte mot-människor?

 

Kommentarer

#1 - Anonym

Svenskt rättsväsende är bland det pinsammaste och mest misskötta vi har. Den är baserad på konflikträdsla och ingenting annat. Den borde därför byggas om helt från grunden.

#2 - Rebecca Moses

Detta är ett vittnesbörd som jag kommer att berätta för var och en att höra. jag har varit gift fyra 4 år och i femte år av mitt äktenskap måste en annan kvinna ta min älskare ifrån mig och min man lämnade mig och barnen och vi har lidit i 2 år tills jag träffade ett inlägg där den här mannen Dr.Wealthy har hjälpt någon och jag bestämde mig för att försöka hjälpa mig att ta med min älskare hemma och tro mig, jag skickade bara min bild till honom och min man och efter 48 timmar som han har sagt till mig såg jag en bil körde in i hus och se det var min man och han har kommit till mig och barnen och det är därför jag är glad att göra var och en av er i likhet med att träffa den här mannen och få din älskare tillbaka till dig själv. Hans email: [email protected]. ELLER KAN DU LÄGGA UPP HEM UPP PÅ WHATSAPP ANVÄNDA DETTA MOBILNUMMER +2348164728160.

Kommentera