Opinionsblogg

Hej då, Södermalm.

 

Fem år en bra tidsrymd. 

Efter fem åren finns risken att det börjar växa spindelväv mellan tanke och handling. Rockgrupperna Ebba Grön och Imperiet varade båda i fem år. 

Ulf Lundell brukar rivstarta eller tokbromsa sitt liv vart femte år. 

”Kär och Galen 1982, nykter med ”Evangeline” 1988, återfall och galenskaper igen 1992…Och så vidare…

 Det händer något med oss vart femte år helt enkelt…

 Hösten 2011 var jag på Södermalm och kollade lägenhet. Jag hade precis fått jobbet som programledare för Kvällsöppet i TV4 och jag flyttade med familjen från Norrköping där jag hade bott i åtta år. 

 Vi hamnade i Hornstull. Jag har bott på Södermalm sedan dess. Nu är det dags att söka sig någon annanstans.

Det är sista kvällen här och jag vet inte om det är särskilt vemodigt. Inte som förr, när jag kunde stryka omkring hur länge som helst i en lämnad lägenhet och smeka skåpluckorna medan jag drack sprit och lyssnade på Mauro Scocco.

Nu sitter jag i en soffa omgiven av kartonger. Mina barn har precis somnat. Det känns som inför en resa när man har allt packat, man har sin biljett, sitt pass, och man får äntligen hälla upp det där glaset med iskallt italienskt mineralvatten och bara sjunka ner en stund och låta insikten om allt komma till ro...

Jag har aldrig haft någon längtan till Södermalm överhuvudtaget. Det är på många sätt ett plågsamt ghetto med pinsamt likriktade och tillgjorda människor som tror att de är världens medelpunkt. Jag har alltid förundrats över hur dryga, sura och missunnsamma framgångsrika människor kan vara. För de som bor här är ju det. Ändå ser de så hotfulla och arga ut... Som om deras lycka var en oförrätt i deras liv...

Alla dessa snörpta munnar... Alla dessa välsignat frigjorda kvinnor i rött läppstift och för långa rockar, kvinnor i hucklen, som polska hemmafruar har de sett ut när de tagit ut sin märkliga vrede på varenda en som råkat ha oturen att möta dem på trottoaren en regnig morgon i februari.

Alla dessa stängda ansikten. Alla dessa skäggiga män med håret draget i tofs. Alla dessa bakfulla reklamare i sina sandaler. Alla spottloskor bakom min rygg. Alla kommunister i gummistövlar som säger sig värna de svaga  och säger sig "älska olika" men i hemlighet föraktar varenda människa och skriver hotmejl till alla som inte tycker som dem… Alla dessa stöddiga Big Lebowski- karaktärer med för stora glasögon och identiska uppfattningar om allt och alla…

Just detta är kanske det mest intressanta av alltihop. Människor som härmar andra människor som i sin tur härmar andra människor som i sin tur tror att de är unika…Det slutar med att en halv stadsdel går runt och tror att de är unika trots att de ser exakt likadana ut…

Som om Mr Smith i Matrix gått på svartklubb och blivit totalt söndersupen och omkullvräkt ur sin firgursydda kostym…

Den mediala eliten, den som älskar sina läsare så länge de tycker som eliten, bor här och här omkring. Jag ser dem ibland. De ser viktiga ut. De ser stressade ut. De ser arga ut...

Jag brukar le åt dem. De blir osäkra då och det tycker jag är roligt. Jag vet vad de tycker om mig men det rör mig inte i ryggen. Jag skiter högaktningsfullt i deras förbannade småsinthet, deras feghet. Jag äcklas av deras bruna tungor, deras ständiga förmåga att placera sin tunga i rätt arselskåra. De är så mycket smartare än vad jag är. Men de är också så oerhört mycket fegare.

Jag vet att de är livrädda för att skilja sig från mängden. De älskar sina sanningar. De älskar sina åsikter. De har nämligen facit. De har alltid rätt...

Jag vet att de tror att det är så... Så jag ler mot dem. 

 Under några månader 2012 var jag en del av dem. Jag gav det ett försök. Men inte mer än så. De trivs i sina lögner. De älskar den kvava instängda luften på sina redaktioner. De avskyr folk som kommer från ett annat håll och gör deras jobb än de själva. Då sluter de sig samman och stöter ut det som stör. Sådana som jag.

2012 stod jag på en sorts topp. Jag fyllde fyrtio, gav ut memoarer, tjänade pengar och hade många falska, blöta, fruktansvärda ryggdunkare att omge mig med.

 Men jag har också älskat Södermalm. Mina barn har fått gå på världens bästa förskola och nu går de på världens bästa skola. Jag har suttit på en del fantastiskt sunkiga hål i väggen lite här och där och jag har legat i en skåpsäng en tvärgata från Götgatan och mött den stora kärleken och den svepte undan hela mitt liv för mig och jag är tacksam för det. 

Det ska också skrivas. Det finns en rasande massa kreativa, solidariska (på riktigt) och bra människor på Södermalm. Glöm inte att en poet ibland enbart kikar genom det lätt mjältsjuka nyckelhålet. Ha överseende.

 Det är verkligt vackert här. Jag kommer sakna Högalidskyrkans strama siluett, kommer sakna kaffet och snacket inne på Cafe Dello Sport, kommer sakna Västerbron och Långholmen och löprundorna längs Söder Mälarstrand och nere vid Årstaviken och vattnet där, stigarna jag lärde känna varenda rot och trädgren på.  Jag kommer sakna Skinnarviken och utsikten därifrån. Jag kommer sakna kullerstenarna på min gata. Jag kommer sakna kittlet i magen när jag cyklade ner mot båtarna och hamnen där nedanför...

 Jag har aldrig känt mig hemma någonstans. Långsamt har jag börjat inse att det handlar om mig mer än om något annat. Men hemma är en känsla mer än en plats. Det enda ställe där jag på riktigt känt mig hemma är i Rom. Men jag har mina barn här, jag har mitt språk här, jag har de jag älskar här. Jag har mitt gärning här. Ett tag till.

 Men jag tror att den här flytten bort från Södermalm är ett rätt steg också i mitt yrkesliv. Om man är satt här för att beskriva verkligheten som den är, måste man också rent fysiskt ta sig bort härifrån. Jag är inte en del av eliten. Jag har egentligen aldrig varit det. Alltså flyttar jag. Jag tror att det är bra att de som har som jobb att beskriva verkligheten också befinner sig i verkligheten.

Man kan säkert höra ett stilla men fullt hörbart jubel stiga från de rättänkandes paradvåningar nere vid Nytorget. Jag lämnar deras ghetto nu så de kan bibehålla illusionen om att Sverige tar slut vid Västerbrons brofäste.

För resten av oss är det där Sverige börjar…

 Så dags för ett nytt äventyr med nya premisser. Jag ser fram emot det. Så adjö Södermalm. Du är verkligen enastående vacker. Men du är som en kvinna jag aldrig riktigt lärde känna namnet på. Jag lärde aldrig känna ditt ansikte. Du höll det bortvänd, som om du blygdes. 

 Vi ses igen. Jag kommer med min för stora cykel och rullar på dina gator ibland om det är okej..

"Ännu en vandring/In i förvandling... Är du kvar där än, Evangeline?" /Ulf Lundell.

 

Kommentarer

#1 - Mia

Tack för att du skriver orden som jag tänker på!

#2 - Marie Hjulström

Du skriver så plågsamt vackert och sorgligt och naket och......

#3 - Annelie Andersson

Tack för din text, (Sverige = Stockholm resten tycks vara ett oönskat bihang för skatteunderlag)

#4 - Anna

Du skriver bra men offerkoftan vägrar du att släppa - det är synd. Du förtjänar mer. Rygg dunkarna finns överallt men i olika skepnader. Lycka till med flytten

#5 - Maria

Ren poesi rakt in hjärtat!
Underbart skrivet!!!

#6 - Fredrik Larsson

Stort och varmt Lycka Till. Ibland har det slagit mig att du nog skulle trivas i en by som min med landsbygd 2.0. Min förra granne på ena sidan jobbade som skribent i ett amerikanskt body modifikation magazine, två familjer intill kommer från Lettland, det luktar svagt av koskit och alla hjul snurrar för fullt. Mitt i detta jag. Det borde inte fungera men det gör det faktiskt, bra dessutom. Man får komma till sin rätt. Hur kan man det bland idel kopior med snävaste tänkbara livssyn?

Jag hoppas att du får blomma på din nya plats, få leva i ett slags vardagslycka. För du behövs, riktigt mycket dessutom, i den mentala omställning som Sverige måste igenom. Det är synd att stå mycket energi ska gå åt när du får ta rallarsvingar från de missunnsamma som inta skiljer på sak och person. Att vara accepterad och gillad där man är gör allt lite lättare. Må Herren hålla en skyddande hand bakom dig och akta din känsliga själ. Du ska vara sån, annars vore du någon annan...

#7 - Keter

Vacker och vemodigt <3

#8 - Katarina Elsässer

Du är en modig stor liten man!
Du undertecknade din egen avrättning med detta.
Pk och makteliten måste känna sig uthängd och kräver därför din slutgiltiga undergång ,tro mig de kommer att lyckas.
Min eviga aktning har du Markus!!

#9 - Pelle

Man skall alltid flytta till något, inte ifrån något. Stoppa din svarta bitterhet i en gammal ryggsäck och gå vidare. Titta inte bakåt!

#10 - sven-erik hult

Du är värd att lyssna till. Alltid!

#11 - Mikael Nilsson

Hej Markus!
Stort lycka till m flytten o tack för en fantastisk o träffsäker text.
Ha det gott!!

#12 - Veronica

Hej, förstår dig. Var ska du/ni flytta då? Ut på landet eller fortfarande i stan? Själv kan jag inte tänka mig något annat än landet.

#13 - anitha

Bästa Birro ..♫♪.På en avlägsen höjd stod ett grådystert kors i dess kraft ska du segra till slut...♫♪
Jag tror inte på #8 här ovanför för du är kallad till detta <3

#14 - Milly

Förutom ditt gränslösa poetiska språk har du en annan egenskap som är beundransvärd: Att aldrig ge upp! Att vända ryggen till det som varit och söka det som ska komma. Allt för många gräver ner sig i självömkan och fastnar i en dy av svarta minnen. Du är på väg! Vart kanske du ännu inte vet, men att framtiden kommer, Det vet du!

#15 - Claudia Cardinale

Marcus du är rakryggad, ärlig sann, modig och skriver så fantastiskt bra! Vi är många som stöder dig'

#16 - Jennie

Jättefin bild

#17 - Sharon

48 st jag...

#18 - DITrader

Instämmer i de 5-åriga intervallerna, där emellan sker förvandlingar.

På ett sätt är det det utsatta som skapar din karaktär i texten - så sluta inte vara utsatt tänker jag.

#19 - Stefan Sandell

"Just detta är kanske det mest intressanta av alltihop. Människor som härmar andra människor som i sin tur härmar andra människor som i sin tur tror att de är unika…Det slutar med att en halv stadsdel går runt och tror att de är unika trots att de ser exakt likadana ut…"

Bodde på Södermalm och Kungsholmen "hela ungdomen" (under hela Ebba Gröns och Imperiets tid) efter att ha kommit över havet från öster. Minns att jag uttryckte samma tankar i kortare form på min toadörr :)

Ser att en del bittra ständigt retar sig över "bitterheten" men missar självdistansen som finns där, och skymtar fram ibland.

"Det ska också skrivas. Det finns en rasande massa kreativa, solidariska (på riktigt) och bra människor på Södermalm. Glöm inte att en poet ibland enbart kikar genom det lätt mjältsjuka nyckelhålet. Ha överseende."

#20 - Jelena

Södermalm, de snobbiga hippiesarnas tillhåll.
Dock är det en underbar vacker stadsdel och jag trivdes väldigt bra under min tonårstid.

#21 - leif clavenheim

Gå ut och försök roa dig och tänk inte så mycket på varför allt blev som det blev. Att starta på nytt har många fördelar bla så är det stimulerande och spännande och ger erfarenheter du idag inte ens kan ana.

#22 - leif clavenheim

Gå ut och försök roa dig och tänk inte så mycket på varför allt blev som det blev. Att starta på nytt har många fördelar bla så är det stimulerande och spännande och ger erfarenheter du idag inte ens kan ana.

#23 - Johan

Du är en del av etablissemanget Marcus. En stor del. Du är sparkar neråt och slickar uppåt. Du har glömt ditt ursprung och blivit precis det som du själv hatade när du slog igenom. Nu när det är inne att sprida hat mot kommunister så hoppar du givetvis på trenden och spinner på.
Du är precis allt det som Ebba Grön hatade. Du är både staten och kapitalet. Du är avstjälpningscentralen. Du är Mona Tumba och du borde vara tyst för fan.

Fast jag är glad att du inte är vänster längre. Du skämde ut hela vänsterkåren under tiden du var en av oss och det är gött att slippa dig. Men jag fascineras ändå av hur man fullständigt kan sälja sig såsom du har gjort. Hur man kan bli så naiv och enkelspårig och populistisk.
Du är en fullblodad narcissist, precis som Schulman sa. Det vet alla som känner till begreppet. Du kastar skit på alla men går nån emot dig så gråter du i kuvös.
Helt otroligt hur du ens kan sälja. Jag skrev bättre poesi när jag var 12 än vad du gör nu.

Du står så långt ifrån allt som Thåström gjort. Du är hans raka motsats. Ändå måste du dra in honom i allt du gör.
Skriv om dina kristna SD-vänner i Jerusalem istället, din vidriga klassförrädare!

#24 - kärlek

Fin bild.
Vill du läsa en blogg om hjärtskärande krönikor och olycklig kärlek? Klicka då in på denna.. http://trashfeelings.blogg.se/?tmp=224059

#25 - mattias

Bitterheten. Hatet. Stackars, stackars dig.

Kommentera