Opinionsblogg

Ännu en kväll i det bisarra riket Sverige...

Låt oss då kasta några ögonkast i riktning mot den där eliten jag skriver om i Expressen idag....

En av landets populäraste politiska reportrar, Marcus Oscarsson, dristar sig till att kliva ur ur normen med ett inlägg på sin Facebook-sida...

Många journalister, också sådana som sysslar med politik och annat där man förväntas vara objektiv, skriver om sina egna känslor och åsikter på FB och det är okej så länge alla håller sig i den berömda fållan. 

Ska man tycka något ska man tycka som eliten. Man ska jamsa med i den gosiga trygga värmen där alla tycker exakt samma men säger sig värna mångfald..

Herregud vilket hån det där är.

Men så blir två podradio-makare som vi kan kalla Alex och Sigge upprörda. Då får de genast sina mediala polares öron. 

"Oj. Schulman är arg. Ska vi ringa Hansson på TV4 (chef där, förut chef på Expressen där, japp, Schulman är profilerad krönikör) och säga att Alex och Sigge är arga?"
"Ja, det gör vi. Vi måste ju få bort den där rasisten Oscarsson"...

Det Oscarsson gjort sig skyldig till (och detta vet alla) är inte att han skriver från hjärtat på sin egen Facebook, utan att han skriver fel saker. Han tycker fel. Han ska därför straffas, jagas ut, helst försvinna. 

Han ska alltså knuffas ut ur kotteriets inavlade värme.

Vips så rycker chefen för TV4 ut och kallar in reportern i fråga till krismöte.

Någon som fortfarande inte tycker att eliten börjar bli rejält ängslig?

Detta landet blir allt mer bisarrt för varje dag.

 

Kommentarer

#1 - Rolf Knuts

eftersom det är flera som läser facebook numera än vad som läser Expressen blir det klart för flera och flera vilka lögner pk-media (med Expressen i täten) håller på med, hoppas det innebär att de förlorar ännu flera läsare.

#2 - Ger upp

Sverige blir mer och mer bisarrt. Politikerna ägnar sig åt pseudofrågor som feministisk snöröjning, toaletter för hen, HBTQ-certifiering av myndigheter, kvotering till offentlig arbeten där härkomst är viktigare än meriter, mångfaldssäkring av museer mm mm. Vad väljarna egentligen tycker har man ingen uppfattning om, kulturjournalister på söder styr den politiska agendan. Nyheter värderas olika, en smällare vid en moske blir terrordåd samtidigt som 2 000 bilar brinner i Sverige varje år. Åsiktkorridoren är så smal så det är total utfrysning som gäller om man avviker från kulturmaffian, det kan vara Oskarsson som vill ha koll på vem som kommer till Europa eller du som åt lunch med fel personer. Sverige är förlorat.

#3 - Anna

Jag har tvingats vara på FAS3 i 18 månader.. FAS3 företagen ägs av f d politiker. De tjänar massor med pengar på att förvara arbetslösa. Jag försökte få journalister att skriva om det.. Men det var ingen som ville. Jag såg på nätet att andra FAS3 - are hade också försökt få journalister att skriva om FAS3. Men det var det ingen som ville. Näringslivet, journalister och politiker har gaddat ihop sig!

#4 - Anna

Vårt samhälle är helt sjukt!
Alexandra Pascalidou vill ha hit många invandrare. Hon får mycket utrymme i media. Hon får göra radioprogram, teveprogram och nu en teaterpjäs. Malena Ernman vill ha hit många invandrare. Hon får mycket utrymme i media. Hon får göra många scenföreställ-ningar. Jonas Gardell vill ha hit många invandrare. Han får mycket utrymme i media. Han får göra scenföreställningar och tv-serier.

#5 - Anna

Det är företag som tjänar på att invandrare kommer hit och arbetar för låga löner och i en dålig arbetsmiljö. Inom många yrken finns det mest invandrare. Många svenskar har tvingats flytta utomlands. När jag var liten då fanns det mest svenskar i Stockholm. Nu hajar jag till när jag ser en svensk i mitt bostadsområde: det finns fortfarande svenskar kvar i Stockholm. Människor blir flyktingar och arbetskraftsinvandrare för att deras hemländer inte tar hand om dem. Svenskar har varit tvungna att flytta från Sverige på grund av att de inte får jobb i Sverige. Alltså är Sverige lika dåliga på att ta hand om sina medborgare som andra länder.

#6 - Anna

I SvD i dag står det att svenska skolan har förlorat sin själ. Men hela Sverige har väl förlorat sin själ? Ordet rasism får mig att spy. De fåtal svenskar som fortfarande finns kvar i Sverige blir kallade gör rasister. Men vad är egentligen en rasist? En del invandrare som inte får jobb i Sverige säger att svenskarna är rasister. Men är alla svenskar rasister för att en del invandrare inte får jobb? De flesta svenskar har väldigt lite att säga till om när det gäller anställningar. Jag vill bara spy när jag hör ordet rasist!

De, svenskar som vill ha hit invandrare bor i områden med många svenskar. Varför bor de inte i invandrartäta områden? Alice Bah Kunke bor i ett område med mest svenskar. Hon klagar på att det sker hatbrott mot invandrare. Men om hon flyttar till ett invandrartät område, då kanske hatbrott en minskar?

#7 - Fd moderat

Anna,

jag har träffat invandrare från många delar av världen. Där kan vi tala om renodlade rasister. Fråga turkar vad de tycker om kurder eller vad araber tycker om svarta. Jag kan också nämna en muslim från ett arabland och vad han säger om judar. Svenskar är i jämförelse oerhört toleranta.
Jag känner några personer som vill att alla människor i hela världen skall få komma hit. Var de bor? I helt svenska områden. De har aldrig satt sin fot på Järva-fältet eller andra kulturberikade områden.

#8 - Anna

Jag känner en så stor sorg över Sverige. Det var ett så fint land! Nu håller en del människor på att jobba ihjäl sig och en del människor är arbetslösa. Socialen, skola, vård m. m fungerar inte. På 70 och 80 - talet när det fanns många svenskar i Sverige tänkte jag inte på om folk var svenskar. Men i mitt bostadsområde är det mycket folk från hela världen och mina arbetskamrater har varit från hela världen. Nu saknar jag svenskarna. Jag drömmer ibland om att bo på Solkusten bland svenskar. Jag tror att Sverige har bytt befolkning i en för snabb takt.

#9 - Fd moderat

Inget land klarar av att ta in så många människor på så kort tid som Sverige har gjort. Bland personer under 40 undrar jag om svenskar ens äri majoritet längre.
När man ser vad som händer i skolan kan man bara tänka sig hur det kommer att se ut när dessa människor blir vuxna. Vi har bäddat för vår egen undergång.

#10 - Fd moderat

Jag har blivit inte främlingsfientlig men fientligt inställd mot främmande kulturer. Det gäller kulturer där män och kvinnor inte behandlas lika eller där fickor inte får välja vilken partner de vill.
Sedan är jag förbannad på att de som kommer till Sverige fullständigt struntar i vår historia och kallar oss för rasister. För min del kan de få stanna kvar där de kom ifrån.

#11 - Hasse

Hej på er. Måste bara berätta hur mitt jävla liv blivit. För 4 år sen fick jag ME/CFS. Jobbat i 30 år, o betalat skatt till detta samhälls bygge. Mitt liv den sista tiden är att jag är helt bunden till hemmet. Snart är det bara sängen som gäller.. vilket jävla liv. Ber flera gånger att få komma till Stockholm o Stora Sköndal, där dem utreder o behandlar dessa patienter. Men icke... Finns inga pengar. Man är Svensk medborgare. Betalat skatt för att den dagen man blir gammal o sjuk, ska kunna få hjälp. Näe inte det. Men pengar för att få in mer invandring det finns det pengar till. Fy fan hoppas dessa jävla vänster idioter oxå blir sjuka och får samma svar, när dem oxå behöver hjälp. Vad är det för land vi lever i???

#12 - Anna

Det är så tragiskt att många har det jobbigt i Sverige. Det känns som ingen bry sig längre. Det är bara fokus på invandring. Man tar inte hand om folk som redan bor här. En del invandrar tror att de har det värst - de måste vara extra duktiga för att få ett jobb. Men de blir in kvoterade på jobb. Så fort de är lediga åker de hem till sitt hemland. Men vi som är svenskar har inget hemland.

Folk brukar tycka att jag är snäll. Men jag har också blivit påhoppad av folk som jag inte känner och de har sagt att svenskar är rasister. Jag vill bara här ifrån. Men har ingenstans och flytta. Jag har nästan arbetat ihjäl mig och betalat mycket i skatt men får inget själv. Våra skattepengar går till att arbetsgivare ska få gratis arbetskraft-massor av skattepengar går till att folk ska få jobba gratis.

Jag är inte främlingsfientlig. Men jag längtar efter svenskar. Det var längesen jag var i en svensk miljö. Man måste flytta utomlands för att.uppleva det svenska. Är man utomlands då upplever det svenska genom att uppsöka svenska kyrkan. I Sverige är allt så stressigt och mycket kulturkrockar. Även ifrågasättande av svensk kultur.

Folk använder ordet rasist så mycket att till slut vet jag faktiskt inte vad en rasist är.

#13 - Anna

Ett FAS3-företag, jag var på hade 20 FAS3 - are i en etta och i en annan etta hade företaget 12 FAS3-are. Det var smutsigt - de städade aldrig. Möblerna var billiga från Ikea. För varje FAS3-are fick ägarna 5000 varje månad. Två så kallade handledare fanns. De var FAS3-are som ägarna fick bidrag för.

Det var ett par som ägde FAS3-företaget. Hon arbetade som utredare på heltid och hade jobbat för Mona Sahlin. Han hade gått på Bergs och arbetade inom PR.

Mona Sahlin avgick från ett styrelseuppdrag inom hemtjänst. Jag googlade på företaget och inom samma koncern fanns Engelska skolan, Bergs och Sfi-företag.

#14 - Anna

Ett FAS3 - företag ägdes av Emanuel som vann Robinson. Han är före detta socialdemokrat. 70 personer i ett smutsigt rum med gamla möbler. 5000 kr per person i månaden. De hade varit 120 personer innan men någon hade klagat hos Arbetsmiljöverket.

#15 - Anonym

Det är så här våra skattepengar används!

#16 - Flerbarnsmamma

Tack Marcus Birro för att du sätter ord på det som många tycker men inte vågar uttala. Det har blivit en märklig värld i lilla Sverige. Bara för att man tycker att flyktingpolitiken är åt fanders fel och vårt land tagit emot på tok för många flyktingar får man höra att man har ett rasistiskt tänkande. Jag blir oerhört rädd över den utveckling som skett de senaste åren. Sveriges undergång har bara börjat. IS-anhängare etablerar sig i vårt land, bara en tidsfråga när de kommer att slå till. Våldtäkter, mord etc har blivit vardagsmat. Ensamkommande "barn" har skägg och basröster. De breder ut sig alltmer. Tar sig friheter. Får mer favörer än vi som alltid bott här. Och medan allt detta pågår sitter svensken vid sitt köksbord, knyter handen i fickan, morrar lite - utan att våga göra sin röst hörd utåt...för inte är man väl rasist heller...

#17 - Lisa

Är inte politikerna helt korrupta? Det är förmodligen näringslivet som vill ha hög invandring för att få billig arbetskraft. Tidningarna har bara en ägare: journalister skriver vad ägaren vill. Många politiska beslut är taget för att näringslivet ska kunna tjäna in våra skattepengar.

#18 - Rädd för att skriva sitt namn

Har själv för många år sen alltid röstat rött då jag velat ha ett välfärdssamhälle där alla personer, rik som fattig, sjuk som frisk, ska kunna få hjälp och att ingen ska behöva hamna utanför samhället. Det betalar jag gärna skattemedel till, till att hjälpa såna som Hasse här ovan och andra i samma situation.

Från att alltså varit röd har jag fått gå över till att bli helt blå, då välfärd i dagens Sverige har kommit att jämställas med att i stort sätt endast sk. "flyktingar" ska vara det som får de bättre. Om välfärden är till för att endast flyktingar ska få det bättre, medans resten av välfärden för de som redan bor här ska bli sämre som skola, äldrevård, sjukvård etc - nej, då vill jag inte ha en välfärd. Jag resonerar att jag hellre då behåller mina egna pengar och inte vill hjälpa andra utan hellre då att man får klara sig själv, eftersom att jag inte litar på att staten kan ta hand om mina pengar och lägga dem på rätt saker. Staten ger mig ingen säkerhet eller trygghet för framtiden så varför ska jag då hjälpa till betala för det. Jag vill inte finansiera personer som inte har något här att göra (som är illegala då de uppger falska flyktingskäl och fel ålder etc) och att den svenska ekonomin och MINA pengar ska gå till det. Jag är inte heller intresserad av att finansiera personer som inte själva är intresserade av att leva efter de värderingar vi har i Svenska samhället som människors lika värde, jämställdhet etc. Inte heller de som kommer hit och är kriminella.

Det är helt sjukt att man betalar 30% i skatt årligen och gjort det hela sitt verksamma liv (och dessutom kan man lägga till att ens föräldrar, far- och morföräldrar etc gjort det) och att man sedan när man en dag behöver hjälp, då inte får det. Medan några andra som aldrig ens lyft ett finger för det här landet kan komma hit och få allting serverat samtidigt som det ska vara "synd" om dem. De enda som de är synd om är sådana personer som till exempel Hasse här ovan och andra i liknande situation som samhället svikit, och alla vi andra som finansierar det här som tvingas se hur våra pengar hanteras så omdömeslös och hur de bara går upp i rök.

Jag är inte av den åsikten heller att jag ser det som att allt detta skett senaste året eller 2-3 åren utan då jag själv är uppväxt i en förort och även hållt till i andra förorter, så har jag sett problemet med segregerade områden för väldigt många år sen. Har tänkt länge att dessa områden behöver pengar och att vi absolut inte kan ta in fler om vi inte klarar av att ta hand om de människor vi redan har här. Till min förskräckelse står vi här idag och jag hade nog aldrig själv kunnat tro att politikerna skulle låta Sverige förfalla på det här sättet.

Jag blir dessutom så TRÖTT på dessa människor som sitter och pratar om att allt är så bra! De pratar helt ifrån sin egen erfarenhet och okunskap och det är tragiskt att de tror att de har rätt att kunna tala om för andra hur de har det och hur de känner. De tror att de är så goda människor när egentligen allting de säger bara visar på deras okunskap och oerfarenhet och hur lite de lyssnar på riktiga människor. Riktiga egoister. Så länge de själva har det bra så verkar inte andras problem existera.

En annan sak är också alla dessa snyftartiklar och reportage som blivit vardag om de stackars "barnen" som tvingats bli hemskickade för att de ljugit om sin ålder och för att de inte har några flyktingskäl (och därmed snyltat åt sig andras plats, dvs riktiga flyktingar som är i behov av hjälp). Det pratas om att de är så ambitiösa, mycket mer ambitiösa än svenska elever (ja, så stod det faktiskt så i en söderort tidning i Stockholm) och att det gör väl inget om de stannar för de kämpar ju så mycket och vill ju göra gott för sig.

Men om vi nu vill ha kvar dessa för att de är så ambitiösa studenter, bör vi inte då prioritera de studenter från andra länder som faktiskt gör rätt för sig och som kanske har kämpat hela sina liv för att komma dit där de är idag. Jag tänker på alla de människor från andra länder som kunde studera

#19 - Jessica

Jag hörde på tv att nästa år ska Sverige ta emot 70000 och året därpå 50000. Men det är ju inget som funkar i Sverige. Skola, socialen, vård m. m fungerar inte. Det är inget som vill arbeta med det - man blir bara utbränd. Många pensionärer är fattiga. Många i Sverige är arbetslösa och fattiga. Det finns inga bostäder och inga jobb. Jag förstår ingenting.........

#20 - Rädd för att skriva sitt namn

Forts..

gratis här i Sverige förut. Sedan så bestämde staten för att endast svenskar ska få gratis studier på universitet och högskola, och genom det förlorade vi viktig kompetens som hade varit bra för Sverige och för Sveriges utveckling (eftersom en del blir kvar och sedan bor och jobbar här). Är det rimligt att ersätta dessa riktiga studenter med de personer som alltså nu kommit hit och ljuger (illegala) och dessutom kostar svenska samhället så mycket mer? Jag menar om vi söker kompetens och att det är därför de får stanna, finns det inte då annan bättre kompetens och billigare, som hade gynnat Sverige mer?

Om dessa afghaner söker ett bättre liv och tillgång till studier och väldfärd, får de göra samma som alla andra miljontals och miljarder människor i världen som tvingas kämpa för det och de får betala för det själva. Jag skulle till exempel inte kunna åka till Australien och sen tro att deras stat ska stå för boende, mat, studiekostnader, kläder, fritid m.m. bara för att jag vill ha det "bättre". För de allra flesta i världen och även här i ett välfärdsland som Sverige så förblir det där en dröm och något man aldrig får uppleva. Världen är orättvis och de flesta behöver kämpa för att nå någonstans. Något är konstigt när man ska börja belöna människor som alltså ljuger och har kommit hit på ett oärligt vis.

Tänk hur många barn som dött på grund av den flyktingpolitik vi har haft och har nu. Alla de pengar som vi tidigare gett till välgörenhet och som skulle gått till barn och utsatta som nu inte gjort det. Istället har pengarna gått till att försörja dessa låtsasflyktingar ovan. Tänk vad vi hade kunnat hjälpa och rädda många barn runt om i världen för den kostnaden som en låtsasflykting här i Sverige har kostat. Tänk hur många barns liv vi hade kunnat förändra, barn som lever under hemska förhållanden.

Politikerna i Sverige borde inte kunna sova på nätterna med den politiken som förs och som har förts. Det är en skam att så många med stora hjärtan och som vill allas bästa och som står för ett bra samhälle ska bli förtrycka och hatade, tystade och uthängda, jagade och få diverse skälsord slängda efter sig. Det som pågår i Sverige kan likställas med en diktatur där media blir kontrollerat och de som inte har "rätt" åsikter ska tystas. Man behöver vara rädd för att yttra sin åsikt och det är väl så långt man komma från en demokrati och yttrandefrihet.

SD 2018.

#21 - Jessica

Kan inte du Marcus Birro som verkar få skriva i Expressen, fråga politikerna varför de tar hit så många invandrare (*arbetskraft och flyktingar) när inget funkar? Massor med människor blir utbrända inom socialtjänsten, skola etc. En del lärare är sjukpensionärer på grund av jobbet. Varför försöker man inte lösa situationen? Många i Sverige är fattiga och arbetslösa: varför tar man hit invandrare? Framför allt varför arbetskratsinvandrare? Jag har förståelse för att Sverige tar emot flyktingar. Men Sverige klara inte att ta emot fler flyktingar. Varför får inte sjuka hjälp i Sverige? Varför får inte fattigsvenskar pensionärer hjälp i Sverige? Kan inte du ställa dessa frågor till politikerna? Jag har mailet många gånger till politiker men får inget svar. Sverige har ramlat samman - inget fungerar!

#22 - A

Hej Marcus!

Läs vad Jan Myrdal sa på 80-talet. Visar på skillnaderna i debatten.

http://www.janmyrdalsallskapet.se/av-jan-myrdal/item/579-fortryck-och-mangkulturalism-eller-sondra-och-harska.html

#23 - Göran Täby

Marcus O och Birro tack för era analyser och presentationer, ni står i en stark kontrast till PK journalisterna och deras härskartekniker. Vi är många som ser det som ni skriver om. Fortsätt, vi är med er. Vi måste våga diskutera flyktingproblem och inte gömma dem under kod 291!!

Kommentera