Opinionsblogg

Gott Nytt År.

Det skymmer mitt på dagen. Snö som inte faller.
Barnen stojar runt i lägenheten. 

Vad är ett år? 365 dagar. 8.760 timmar. 525.600 sekunder.

Det där är gåvor till oss. Rum att vistas i. Läppar att möta med våra. 

Tiden är lika för oss alla. Solidarisk. Den kräver egentligen ingenting av oss. Men den ger oss alla samma chans. Här har du ditt liv. Gör något värdefullt av det. Trampa upp lite egna vägar. 

Skit i flocken som stapplar i regnet där borta. 

Garva åt likriktningen. Fall inte i feghetens fälla. Låt de levande döda stappla, stinka och stånka längs den där själlösa motorvägen.

Det är inte din avfart.

Gör något mäktigt med ditt liv. Ta en risk och en chans. Gå din egen väg. 

Det har varit ett halsbrytande år. Både för mig privat och för det här landet.
Jag har patrullerat gator som legat öde sedan soldaterna flytt eller tvingats bort. 

Jag har fått upprättelse utan att ett enda ord yttrats.

Allt för länge har jag sett tiden som min fiende. Man blir äldre. Man åldras. Man ska dö. Men tiden är inte en rät linje. Det går att röra sig med värdighet och beslutsamhet mellan de olika delarna i ens liv.

Som ett öppet sår ligger det här landet. Åkrarna, skogarna, de öde landsvägarna som leder bort eller hem. Sjöarna, de små städernas gråtfärdig gågator...

Fönstren som sjuder av liv, av minnen, av kamplust och kärlek. 

Trapphus med minnen av folk och tider som flytt. 

Det ligger en revolution i luften. Människor tar tillbaka rätten till sina egna liv. Människor finner sig inte i lögner och verklighetsfrånvända propåer längre. Det bådar gott inför framtiden.

Joe Strummer skrev att framtiden är oskriven. Så är det ju. 
Varje dag som ny, som Thåström sjunger. 

Gör något storslaget med ditt liv. Skriv en dikt med varje möte med en annan människa, fullborda en romansvit med varje hjärtslag, bygg en katedral med dina minnen, låt din kärlek bli en rustning som du klär dig i.

När du omger dig med all den där kärleken kan ingen komma åt mig.

De kan ta din anställning ifrån dig. De kan försöka plocka din heder och ära av dig. De kan smutskasta dig med sina lögner. Men de kan aldrig såra dig.

Snart brinner himlen av raketer och ljus. Snart gryr en ny dag i ett nytt år. Var inte lat. Var konsekvent, kärleksfull och tolerant. Var beslutsam. Var modig. 

Jag har hjärtat utanpå. Så att alla ser. Jag vet inte om något annat. Jag är stolt över att den här muskeln håller mig vid liv. 

Sverige är fullt av sådana som oss. Vi får aldrig glömma att vi är många fler än vi tror. Vi får aldrig glömma att makten vill se oss splittrade och söndrade. 

Det är vår tid nu. Vi som drömmer mitt på dagen. Vi som besvärjer fram en grynings-sol mitt i januari. Vi som låter blicken sväva över ett land som kvider av orättvisor. 

Vi som får regnet att sluta falla, en meter ovanför marken. 

Det är vi.

Tack till alla som kom fram på stan 2017, som skickade mejl, sms eller meddelanden på andra sätt. Tack till alla medmänniskor som tagit sig tiden att köpa mina böcker eller läst något av det andra jag skrivit. 

Tack för att ni låtit ovärderligt vackra ögon rulla över mitt arbete, mina ord, tack för att ni finns. 

Vi ses på andra sidan drömmarna.
Gott nytt år, alla.

 
 

Kommentarer

#1 - Kenta

År är bara en siffra. Glöm inte det. Det handlar bara om att den sista siffran i 2017 ska bli 8. I övrigt kommer ändå världen att se likadan ut.
Trots att det är valår så är det ändå ett totalt meningslöst riksdagsval känns det som.
Löfvén kommer att sitta kvar ändå och sossarna har blivit guds straff på jorden tack vare deras förbannade lakejer SVT, Aftonbladet och DN.

#2 - Ulla

Gott nytt år till dig också, Marcus! Önskar dig allt gott! Tack för alla fina, ärliga och tänkvärda krönikor. Jag ser fram emot fler under 2018.

#3 - Dagsaktuell

365 dagar = 365×24 = 8.760 timmar


God jul och gott nytt år

VM i fotboll
Markoolio skriver vm-låt? En sådan känsla behöver vi
Byt ut politikerna, ut med inkompetensen
Styrka åt svenska folket
Rättvisa
Intelligenta människor behövs mer än någonsin

#4 - Tobias Lindkvist

Bitter in i det sista, det är Birro det. Men gott nytt år på dig ändå! :)

#5 - Anonym

Tobias Lindkvist käften kommunistsvin.

#6 - Kenta

Snälla Marcus, ta och blocka det jävla kommunistaset Tobias Lindkvist.

#7 - jessica tremblay

Hej, är här inte bara att vittna utan också att uppmuntra människor som står inför civil- eller relationsproblem. Om Dr Ogundus fantastiska verk, email: [[email protected]] jag blev förlorad i kärlek med min man tills en kvinna tog honom ifrån mig. då ropade jag till min vän och hon berättade för hur hon mötte ett liknande problem och gav den här stora mannen kontakten med mig och jag gav alla de föremål han behövde för stavningen och nu är glad igen att bli kär i min familj. Jag anställer dig att kontakta den här mannen. Din berättelse eller smärta kommer att förändras inom några dagar och du kommer att le som jag idag. Återigen är tacksam. Kontakta honom på hans email via: [[email protected]] om du står inför någon form av problem
1. Få din älskare eller man tillbaka
2. Lotteri stava / Lycka stava
3. Om du vill stoppa din skilsmässa
4. Äktenskapsstavar
5. Få jobbstavning
6. Kampanjer
7. Få pengarna tillbaka.
8. graviditetsförlopp
9. Kärlekstavning
10. Om du vill tillfredsställa din partner
11. Förbjudande stavning

#8 - ulf erixon

Jag är så glad Marcus att jag började läsa här om ditt och datt du skriver, du är så bra på att beskriva det så många av oss känner

#9 - uubee

vad lider du av tobias? är det nån som är bitter så är det väl du ....

hopp å lek och kom med nåt nytt har du INTE EN ENDA ÅSIKT SJÄLV?

stackare . hoppas du ser svagheten i att vara så allt om allt , överallt

om inte så , god bless och lycka till i alla fall. med dig å ditt.

#10 - Katrina

Hej vänner, jag är Ulrika Anders. Jag är ny här vet inte riktigt hur sakerna fungerar här, men jag har läst goda kommentarer här, jag vill också lägga till lite av mitt eget liv, eftersom det här kommer att vara till hjälp för många av oss här som söker svar och lösning till relationen problem. Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal bröt han upp med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka, men allt var förgäves, jag ville ha honom kär i kärlek så mycket på grund av kärleken jag har för min pojkvän, bad jag Han med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt förhållande problem till min vän kollega på arbetskontoret och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en kärleksspellare som kunde hjälpa mig att göra en kärleksspell för att få en man hemma till mig, men jag är den snälla som aldrig levde stavar, jag hade inget val jag gav det att försöka, jag skickade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att bli bra innan tre dagar, min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, Oduduwa stavningsmästaren kastade stavningen i luften, och gjorde varje annan stavning charm i hans tempel på min räkning på mitten av natten. Förvånansvärt den andra dagen var det runt 16.00. Jag fick ett telefonsamtal från okänt nummer, min ex make ringde mig, jag var så förvånad över att jag svarade på mitt telefonsamtal, se det var min man vi hade en lång konversation och allt han sa var att han var så ledsen för att allt var fel hans fel, han sa att han ville att jag skulle återvända till honom att han fortfarande älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen till idag. Sedan dess lovade jag att dela mitt goda nyhetsresultat av kärleksspell som fungerar perfekt utan några biverkningar. Jag har denna kraftfulla avsikt att någon jag vet vem har ett relationsproblem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskontrollen som hjälpt mig att lösa mitt eget äktenskapsproblem. email: ([email protected]) du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
som:--
1) kärleksspell få tillbaka förlust-kärleksrelation
2) Lost Love Spells att återförenas med ex
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsroller
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Främjande av rang på kontoret
8.) Du vill vara gravid och ha ditt eget barn.
9) vill tillfredsställa din älskare ontop säng, stark erektion
Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en befintlig lösning
genom ([email protected])
SMS till Oduduwa personligt telefonnummer: +16184410124

#11 - Katrina

Hej vänner, jag är Ulrika Anders. Jag är ny här vet inte riktigt hur sakerna fungerar här, men jag har läst goda kommentarer här, jag vill också lägga till lite av mitt eget liv, eftersom det här kommer att vara till hjälp för många av oss här som söker svar och lösning till relationen problem. Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal bröt han upp med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka, men allt var förgäves, jag ville ha honom kär i kärlek så mycket på grund av kärleken jag har för min pojkvän, bad jag Han med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt förhållande problem till min vän kollega på arbetskontoret och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en kärleksspellare som kunde hjälpa mig att göra en kärleksspell för att få en man hemma till mig, men jag är den snälla som aldrig levde stavar, jag hade inget val jag gav det att försöka, jag skickade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att bli bra innan tre dagar, min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, Oduduwa stavningsmästaren kastade stavningen i luften, och gjorde varje annan stavning charm i hans tempel på min räkning på mitten av natten. Förvånansvärt den andra dagen var det runt 16.00. Jag fick ett telefonsamtal från okänt nummer, min ex make ringde mig, jag var så förvånad över att jag svarade på mitt telefonsamtal, se det var min man vi hade en lång konversation och allt han sa var att han var så ledsen för att allt var fel hans fel, han sa att han ville att jag skulle återvända till honom att han fortfarande älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen till idag. Sedan dess lovade jag att dela mitt goda nyhetsresultat av kärleksspell som fungerar perfekt utan några biverkningar. Jag har denna kraftfulla avsikt att någon jag vet vem har ett relationsproblem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskontrollen som hjälpt mig att lösa mitt eget äktenskapsproblem. email: ([email protected]) du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
som:--
1) kärleksspell få tillbaka förlust-kärleksrelation
2) Lost Love Spells att återförenas med ex
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsroller
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Främjande av rang på kontoret
8.) Du vill vara gravid och ha ditt eget barn.
9) vill tillfredsställa din älskare ontop säng, stark erektion
Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en befintlig lösning
genom ([email protected])
SMS till Oduduwa personligt telefonnummer: +16184410124

#12 - angelina

Tisdag, febuary 17.2017.

Träffa en kärlekspellaster online Tidigare namngivet DR EBUBE. Hur kan jag få ut dessa människor och fortfarande behålla familjens harmoni? Jag vill inte förstöra mitt äktenskap, snälla hjälp mig. Det här var orden från den hopplösa damen som mig. Sulfring från en broder inlaw orsakar de går in och ut när som helst de känner sig som den, inklusive tidigt på morgonen och sent på natt. De tar med sig sina barn, som springer runt och skriker, äter och kastar saker. Deras föräldrar disciplinerar dem aldrig. Mina svärmor känner sig fria att prata utan att knacka, radera mitt kylskåp och lägg upp fötterna på mitt soffbord. De rensar aldrig efter sig själva. Sannolikt är det att detta nästan orsakade mig och min man. Jag var nästan böjd över, jag kommer alltid att uppskatta DR EBUBEs arbete som en man av hans ord. innan någon ytterligare åtgärd kunde äga rum, ledde han mig några steg och saker jag skulle göra för att få mitt äktenskap säkrat. När jag sitter här för att skriva detta idag är min man en av de mest lyckligaste manen att få mig idag. Om du har ett problem som liknar det här, försäkrar jag dig om att du får en brakethrough, berätta bara för honom för dina problem {DREBUBETEMPLE / AT / GMAIL / DOT / COM} Så oroa dig inte. Han hjälper dig.

#13 - Nehat Serifi

Jag läser några vittnesmål om en kärleksspellare som heter DR IMOSE om hur han har hjälpt massor av människor att ta tillbaka sina ex-älskare inom 24 timmar. Med vänliga hälsningar tänkte jag bara om det var riktigt och om den här mannen verkligen kunde hjälpa till med att ta tillbaka min älskare som jag älskar så mycket. Jag bestämde mig för att kontakta honom för att jag älskar min pojkvän väldigt mycket och vi har varit ifrån varandra i ett par månader jag saknade honom verkligen så mycket, jag har försökt alla andra sätt att få honom tillbaka men jag kunde inte. Jag kontaktade DR IMOSE och han berättade att min ex kommer tillbaka till mig de närmaste 48 timmarna, DR IMOSE släppte honom för att veta hur mycket jag älskade och ville ha honom. Och öppnade ögonen för att visa hur mycket vi har delat ihop. Min ex är nu tillbaka till mig igen. När jag skriver detta vittnesbörd just nu är jag den lyckligaste tjejen på jorden, och jag och min pojkvän lever ett lyckligt liv och vår kärlek är nu starkare än hur det var innan vår uppbrott. Allt tack går till DR IMOSE för det alltför stora arbetet han har gjort för mig genom att hjälpa mig att komma tillbaka med min ex pojkvän. Jag skulle vilja släppa DR IMOSE-mailadressen och hoppas du ser detta vittnesbörd och kontaktar honom om du har en älskare som du verkligen vill ha tillbaka så illa, hans Email: [email protected]. ring eller Whatsapp honom på +1-(619)-830-4690

Kommentera