Opinionsblogg

Medborgarna i Järva verkar ljummet intresserade av Järva-veckan.

 

Just nu pågår den så kallade Järva-veckan. Alla är där. Media får gåshud och sänder live dygnet runt, varenda partiledare tar chansen att samla ihop lite sköna förorts-poäng och journalister sluter ögonen av hänförelse och hummar något om att detta är det viktigaste som hänt på väldigt länge.

 Det talas i vissa kretsar om att politikerveckan i Järva kommer överträffa Almedalen i betydelse. Äntligen tar media och politiker sitt ansvar och åker till ställen de annars bara snackar eller skriver om. Äntligen ska viktiga, osande möten äga rum. Äntlgien ska demokratin ta sitt ansvar.

Järva är ett område utanför Stockholm som hyser några av de förorter som haft stora problem de senaste åren. Det har handlat om våld, skadegörelse, religiös extremism, hedersvåld och dåliga skolresultat. Men det har också handlat om stolthet, förtvivlan över att ingen lyssnar, rättmätig vrede över orättvisor och en del annat.

 Det finns två versioner av vad som händer i en del svenska förorter. Dels har vi bilden av mer eller mindre laglösa zoner där människor helt avsagt sig den gemensamma, svenska identiteten och istället lever i ett slags angränsande samhälle med egna regler och lagar. Det finns förorter utanför Malmö som upprättat en slags egen rättskipning.

Polisen är fienden. Alltid. Att vända sig till svenska myndigheter existerar överhuvudtaget inte.

 Den andra versionen är den som ofta framställs av saliga lallare i innerstan som aldrig satt sin fot i en förort men som ändå genast begriper att exakt alla som lever i dessa förorter är missförstådd genier hela högen, att de systematiskt och brutalt förvägrats samma mänskliga rättigheter som oss andra och att fler pingisbord och öppnare fritidsgårdar kan förhindra skadegörelse, stenkastning, droghandel och omvänd rasism.

 Sedan studsar frågorna mellan dessa båda läger.

 Sanningen ligger nog, som sanningen ofta gör, någonstans mitt i mellan.

 Men vad händer då under den vecka som samtliga partiledare faktiskt besöker platsen för dessa stridigheter?

 Jo, de som bor där verkar väl lagom intresserade av veckan i sitt eget område.  Det är relativt tomt framför scenerna där politiker, eldsjälar och beslutsfattare talar. (SvD 14 juni).

 Om det nu var så att dessa förorter svämmade över av kreativitet och politiskt hungriga medborgare som väntade på att få chansen att berätta för landets beslutsfattare hur mycket de bär på, är det väl relativt rimligt att anta att de faktiskt skulle vallfärdat till denna viktiga vecka? 

 Så är det inte. Nästan ingen av de boende i förorterna i fråga är på plats. Det är mest media (med kontor i innerstan) som tagit sig dit. Stolarna framför scenen där människor talar om DERAS verklighet gapar tomma.

 I dagens SvD (14 juni) kan man läsa lite om detta.

 En av anledningarna till att det är så få förortsbor på plats (enligt SvD 14 juni) är att många inte ens vet om att veckan äger rum. Hur har de kunnat missa det? För att de helt enkelt inte ägnar svensk media en enda sekund av sina liv. De har kapat de flesta band till allt samhälleligt. Svensk media har ingen plats i de här områdena.

 En annan orsak som nämns för att folk inte är där är polisbevakningen…

 Det är för MÅNGA poliser och det skrämmer tydligen bort folk.

Mohammed Haji Farad heter en eldsjäl i dessa områden. Han har synts flitigt i media de här dagarna. Han skyller alltså på polisen. De är för många. Han intervjuas också i Svd. 

- Säkerheten är viktig, säger han, men detta är för mycket. Titta, ibland är det mer polis än publik. 

Är inte det ett väldigt märkligt argument? Detta ska ju vara en plats där en väldig massa människor är upprörda över bristen på säkerhet, bristen på trygghet.

Och så vägar man besöka politiker-veckan för att det finns för MÅNGA poliser?!

 Ni vet hur det har låtit. ”Ingen snackar med oss, alla skiter i oss,  politikerna bryr sig inte”.

Men när sedan hela det mediala och politiska etablissemanget faktiskt åker ut och ska möta människorna i dessa förorter då skiter människorna fullständigt i att möta dem.

Det säger också en del om tillståndet i det här landet just nu.

 
 

Kommentarer

#1 - Mats

Tror snarare att det bristande intresset handlar om att det redan har snackats så mycket om att lyfta förorten och diverse olika projekt som avlöst varandra genom åren och vad har hänt, ingenting!

#2 - Jack

Håller med till fullo. Jobbar med dessa arbetslösa invandrare. Det dom är bäst på är att hitta undanflykter för att de inte kan jobba. Jobbar gärna på Samhall där kraven är låga, men ändå en avtalsenlig lön. Staten betalar mellanskillnaden. Dra in alla bidragen får vi se vad som händer. Då kanske de blir lika kreativa i att hitta jobb som att hitta på undanflykter idag.

#3 - Il Capitano

Jaha ja.
"Alternativa nyheter meddelar härmed att den store italienska skalden Marcus Birro har trånga skor" - nu igen.
Varenda Svennebanan vet ju om att det är Järvaveckan! Eller hur?!
För många poliser men för lite militärer för att 'poeten' själv ska orka släpa sig dit kan man ana.
Nä Birro... ta av ditt ok, din foliehatt & din trångsynta kostym.
Du behöver en rejäl dos Piggelin.
Ta på sandaler & solglajjor & njut av sommaren och livet innan du blir ytterligare gammal, grå och bitter.
ps. å behöver du flyttkartonger till ditt 'hemland' Italien så har jag några i förrådet du få. bara att hojta till när det är dags för ny adress...

#4 - Anonym

Il Capitano verkar ha en enorm hat-kärlek till Marcus Birro. Han avskyr honom som pesten själv men kan inte låta bli att vara en trogen "fan" på Birros blogg.

Angående Järva-veckan. Intresset för politik i utsatta områden är oftast sval eftersom man inte tror på förändring. Sedan så vill inte alla vara allt för "politiska" för det kan leda till att du stöter dig med personer som är nöjda med situationen i dessa områden, och då blir det inte kul för dig som förortsbo.

#5 - Klarsynt

När jag ser "Il Capitano's" inlägg går jag alltid över på autopilot och glider förbi för att slippa läsa eländet för det är samma gnäll hela tiden. Tror att du Marcus är en av de rakaste och ärligaste skribenterna just nu. Gillar dina inlägg mycket för du sätter fingret på samhällets ömma punkt som en stor del av folket blundar för.

#6 - THERESA

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningsgivaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: [email protected] du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) Kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
Genom [email protected]

Kommentera