Opinionsblogg

Ska vi ge upp nu?

Det finns flera sätt att visa sitt förakt för den rådande ordningen. Ett av de mindre subtila sätten är att attackera polisstationer.

Det händer allt oftare att kriminella visar sitt långfinger åt vårt lands naiva och havererade rättssystem. Vi har levat i vår Bullerby i hundra år. Plötsligt är Bullerbyn förvandlad till en krigszon. Ändå ekar det offentliga samtalet av röster som fortfarande lever i drömmen om Bullerbyn, om de röda husen med de vita knutarna, om hembakta bullar och nybryggt kaffe på furutrappan.

De lever i skyddade enklaver men vet ändå exakt hur det är i de krigszoner där de aldrig skulle sätta sin fot. Det är märkligt. 

Svenska myndigheter är sist på bollen i alla frågor. Måste man alltid vänta på att det händer en olycka innan man bygger farthinder framför förskolan?

Den bilden fungerar rätt bra på alla områden i Sverige.

Häromdagen såg jag en högfärdigt nöjd och lismande Morgan Johansson briljera över svenska regeringens nya genidrag gällande terroristhotet mot Sverige. Hans drag? Fler stenbumlingar på gågator.

Heja.

 När det gäller attackerna mot polisen är det allvarligt ur flera aspekter. Det är först och främst ett bevis på de kriminella gängen bara garvar åt att en virkande hemmafru tycks ha vassare vapen än svensk polis just nu.

Det är inte, och det är viktigt att skriva, svensk polis fel. Det är ledningen ( vi kan kalla ledningen Dan för enkelhetens skull) och politiker som tråcklar ut armband och bjuder kriminella snorungar på kaffe och bulle ute i förorten. Det är ERT fel.

Nu har ni fått svaret på era löjliga fasoner. De förstör era polisstationer. De garvar arslet av sig. De tar er inte ens på allvar. Ni utgör inget hot.

 Ska vi testa lite hederligt våldsmonopol den här gången? Ska vi använda oss av specialförband och militär för att en gång för alla ta tillbaka de här förbannade zonerna? Eller ska vi ge upp hela skiten? Ska vi nöja oss med att vi har ligister och knarkhandel på torgen, alternativa rättssystem i vissa förorter? Ska vi ge upp? Ska vi ställa ner vår temors med försonings-kaffe och lomma därifrån? Eller ska vi svara med beslutsamhet? Ska vi mena allvar med vår devis om att de verkligt utsatta i de utsatta områdena INTE är de som begår brott, utan de sm blir UTSATTA för brotten? Och till dessa brott hör också rädslan att bli utsatt.

Även rädslan i sig är ett övergrepp.

 Kan vi får se poliser som menar allvar med sitt yrke och gör uppror mot klåparen Eliasson? Kan vi få en förenad yrkeskår, en av de viktigaste vi har, den polisiära, att faktiskt visa lite yrkesheder och kan vi få se dem slå tillbaka mot alla de som vill ta friheten ifrån alla oss andra, vi som försöker sköta våra liv så hederligt och anständigt som möjligt?

Eller, åter igen, ska vi ge upp?

Kommentarer

#1 - Anonym

Alltid MENA -folk och vissa grupper från östra Europa, typ albaner.

#2 - wigwag

Tycker uppriktigt sagt vi lika gärna kan ge upp! De flesta svenskar har väl redan gjort det. Bara en potemkinkuliss kvar av den stolta svenska rättsstaten. Sverige borde sättas under tvångsförvaltning av en förmyndarstat. Jag röstar på Finland som fattat att skolan och en invandring man klarar av hantera på ett humant sätt är grunden för allt, inklusive polisens verksamhet.

#3 - Eva

Så sant du skriver Marcus!! Det är precis så här det ser ut i Bullerbyn just nu!!!! Vart är vi på väg i Sverige???

#4 - THERESA

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: {[email protected]} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom {[email protected]}

#5 - Kenta

Jag skulle helst föredra en polisiär strejk av alla poliser i hela landet tills Sveriges mest avskyvärda polischef genom tiderna avsätts.

Kommentera