Opinionsblogg

Det offentliga livet är en sugande gyttja av ytlighet.

Det offentliga livet är en sugande gyttja av ytlighet.

Allting handlar om sådant som egentligen inte betyder något. I stort sett allting på TV4 handlar om döda ting; inredning, shopping, Ullared, renovering, ombyggnad, möbler, mat, (herregud vad mat det lagas överallt i teve) kroppar, sex, kläder, smink, städning, mer renovering, kändisar, arga snickare, ledsna snickare, mer mat, mer träning, ännu mer förbannad shopping.

 

Samtidigt pågår ett slags krig mot alla former av andlighet, allt det som kan hjälpa oss at känna oss mindre ensamma i denna märkliga värld.

 

Kulturvärlden, som är den plats som borde guida folk till kulturella upplevelser, är en enda stinkande sörja av elitism och folkförakt. Deras svek är monumentalt.

 

Det offentliga samtalet saknar helt mötesplatser för värdiga möten och samtal om sådant som pågår på insidan av oss. Media har väldigt få platser där människor får mötas och tala om ensamhet, om sorg, om allt det som skaver i livet. Vi uppmanas överallt att gömma allting sådant, att förtränga, att strama upp oss, att stapla allt mörker som tomma, blanka ic hemska böcker mot en dörr och till sist när den dörren rasar finns det ingen som orkar lyssna på när vi med ord försöker formulera oss runt allt det som fastnat inuti oss, när ni vill berätta om stormen utan namn som rasar som en ond ande i vårt hjärta.

 

Jag har inget billig och enkel underhållning. Jag har för länge sedan insett att jag själv ingår i en slags litterär underhållning och jag är stolt och glad över att få vara en läst och bred skribent och avskydd och hatad i kultureliten. Det är helt okej. Jag är en IKEA-poet och jag har inga problem med det. Hellre vinna På Spåret än sitta med i Babel.

 

Men ytligheten, den infantila, korkade tonen som möter mig i mediala sammanhang, detta ständiga vältrande i ytligheter tror jag skadar vår själ. Kanske inte med en gång och kanske utan att du ens märker det. Men liksom fysisk träning ger resultat först sedan det börjar svida och värka, så behöver vårt inre, vårt hjärta och vår själ motstånd ibland. Vi behöver poesin, romanerna, sångerna, allvaret, djupet, trösten som ryms i de svåra samtalen , de långa och tjocka böckerna, de vackraste dikterna.

 

Livet är på insidan.

Kommentarer

#1 - Anonym

" I stort sett allting på TV4 handlar om döda ting; inredning, shopping, Ullared, renovering, ombyggnad, möbler, mat, (herregud vad mat det lagas överallt i teve) kroppar, sex, kläder, smink, städning, mer renovering, kändisar, arga snickare, ledsna snickare, mer mat, mer träning, ännu mer förbannad shopping ".

TV4 är rövslickarkanalen nr.1. Det enda de vill är att människors liv ska vara som i en kvällstidning.

#2 - Sven Jönsson

Nu gnäller han igen, Birro över alla rum, som är stängda för honom, men som han så gärna skulle vilja kliva in i. Det var inte så många år sedan sedan han var en ”stolt medarbetare” i TV4 och när malliga Malou kallar så sitter han gärna i hennes soffa och snackar ytligheter.

TV4 är väl förresten inte värre än vilken annan reklamfinansierad kanal som helst.

Jag kan också satsa en slant på att om Birro blev inbjuden till Babel, så skulle han knappast tacka nej.

Och IKEA-författaren skriver att han är en ”läst och bred skribent”. Konstigt att han då måste tigga allmosor på sociala medier.

#3 - THERESA WILLIAMS

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom, men jag är den typ som aldrig trodde att jag stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: {[email protected]} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom {[email protected]}

#4 - Sven Jönsson är en idiot

Sven Jönsson: Vem fan är det som gnäller egentligen ditt jävla sär? Sluta läs bloggen din nolla.

Kommentera