Opinionsblogg

Jag vet inte vad det säger om Sverige men...

Jag vet inte vad det säger om Sverige (men det låter inte särskilt bra) att det alltid är Dan Eliasson som skickas fram när det känns som om landet står inför en svår kris utan att veta hur man ska göra. 

 Jag vet bara att det inte känns särskilt bra.

 I Sverige finns helikoptrar som kan hjälpa till vid gränderna men det krävdes KD för att påtala det orimliga i att helikoptrar som kan användas till att släcka bränderna inte används. Eliasson har hunnit svetta ner många fina generaldirektörs-stolar vid det här laget. Han är bossarnas boss. Han tycks ha tiotusen ton hållhakar på varenda makthavare i Sverige.

 Och varför är alltid alla andra (inklusive Kungen) före regeringen när det handlar om att uttrycka sin beundran för alla brandmän och andra frivilliga som sliter dag och natt under orimliga villkor för att försöka släcka alla bränderna?

 Jag vet inte vad det säger om Sverige (men det låter inte särskilt bra) när man läser att försvaret alltså har tio helikoptrar men att bara två används i bekämpningen av bränderna. Jag vet inte heller vad det säger om Sverige att det tydligen är så att försvaret inte ens får kalla in semesterledig personal i denna extrema station som uppstått.

 I Italien härjar det skogsbränder varje år. Italien har ändå med kort varsel skickat flera flygplan till Sverige för att hjälpa.

Men varför är vi så usla på att hjälpa oss själva?

 Detta är inget unikt för denna tid. Minns kaoset runt Estonia, minns den fruktansvärda slätstrukenheten runt Tsunamin 2004. Sverige är ett uselt land att under press få saker gjorda.

 Ändå lever den här mytbilden kvar. I Sverige blir saker och ting gjorda. I Sverige FUNGERAR saker.

 Jag tror förresten jag vet att det säger om Sverige, det som händer nu.

Men det får ni räkna ut själva.

Kommentarer

#1 - Calle

Försvaret får inte avbryta sin semester trots en av de största naturkatastroferna i modern tid, istället skall, Italienare, Norrmän och Fransmän rädda oss.
Frågan är om försvaret för avbryta semestern om det blir krig? (obs ironi)

#2 - Micke

Frågan är om man får sparka stolpskottet Dan Eliasson... utan att ge han ett nytt jobb som GD på nån annan myndighet i samma veva?

#3 - wigwag

I Sverige sätter vi oss ned, på våra feta varslen, och tittar på frågan innan beslut i gammal god sossig demokrati fattas. Och det ska ta lång tid för annars blir det inte rätt beslut som tas oavsett vilket beslut som tas. Det här är jätteviktigt att alla förstår för så här har det alltid varit sen Per Albins dagar i den svenska politiska kulturen. Alltså sätter vi oss nu ner och utreder och tittar på frågan hur försvarsmakten kan bistå civilsamhället i händelse av naturkatastrofer allt medan hela Europa kämpar för att Sverige inte ska brinna opp. Det enda vi med säkerhet vet är att beslutet när det väl tas inom sinom tid kommer bli rätt oavsett resultat. Så ser den svenska verkligheten ut.


#4 - Rebecca Moses

Detta är ett vittnesbörd som jag kommer att berätta för var och en att höra. jag har varit gift fyra 4 år och i femte år av mitt äktenskap måste en annan kvinna ta min älskare ifrån mig och min man lämnade mig och barnen och vi har lidit i 2 år tills jag träffade ett inlägg där den här mannen Dr.Wealthy har hjälpt någon och jag bestämde mig för att försöka hjälpa mig att ta med min älskare hemma och tro mig, jag skickade bara min bild till honom och min man och efter 48 timmar som han har sagt till mig såg jag en bil körde in i hus och se det var min man och han har kommit till mig och barnen och det är därför jag är glad att göra var och en av er i likhet med att träffa den här mannen och få din älskare tillbaka till dig själv. Hans email: [email protected]. ELLER KAN DU LÄGGA UPP HEM UPP PÅ WHATSAPP ANVÄNDA DETTA MOBILNUMMER +2348164728160.

Kommentera