Opinionsblogg

Tack EU för flygplanen.

Lite i skuggan av de stora frågorna har den om EU skramlat lite tyst här och där.

 

Under Almedalsveckan valde Liberalerna att ta strid för EU eftersom SD sades sig vilja ha en folkomröstning om Sverige, likt Storbritannien, ska lämna EU.

 

Sverige har blivit en rätt trött hemmakatt. Vi snurrar ihop oss i vårt favorithörn och drar svansen omkring oss. 

 

Jag tror det är en rätt skadlig utveckling.

 

Tanken på att vi hör ihop är en tanke som i förlängningen förhindrar krig. Det var på den tanken EU bildades en gång.

 

Sedan kan man tycka en väldig massa om hur EU fungerar, och inte fungerar. Men EU finns. Vi är nu sedan snart tjugofem år med i en union som bildades för att bibehålla fred och underlätta för människor att röra sig fritt mellan gränser. 

 

EU bildades för att vi som olika nationer skulle ha en gemensam plattform att samlas på. Och hämta hjälp ifrån.

 

Igår tog jag en hysteriskt genomsvettig löprunda. Det knastrade under fötterna. Solen gassade. Det var över 32 grader. Det var varmare än i Rom. Det var hysteriskt. Gräset under mina fötter lät som torkade snäckskal där jag sprang. Jag lyssnade på SRP1 och under den timma jag var ute hörde jag sändningsledningen gå in tre gånger och rapportera om gräsbränder bortanför all kontroll runt om i Sverige. Tjugo minuter över 17 (mitt i en hysteriskt uppförsbacke) hörde jag hur en person från en kommun berättade att Sverige hört av sig till EU för att fråga om flygplan som kunde komma hit och vattenbomba våra skogar.

 

Det är inte första gången det händer. För några år sedan drabbades Sverige av våldsamma skogsbränder och då hjälpte bland andra Italien till med flygplan och personal. Italien är ett land som ofta målas ut som ett glidar-land. Sköna lallare med för mycket fritid som sitter på luftkonditionerade rum och stämplar papper istället för att få saker gjorda. Men Italien är ett av världens största industriländer. Italien är ett land som får saker gjorda, också på en gigantiskt stor nivå. 

 

Medan svenska politiker satt med fingrarna i julgröten under tsunamikatastrofen 2004 skickade Italien fler stora militärplan till det drabbade området. Varje dag genomför italienska räddningsfartyg humanitära stordåd på Medelhavet.

 

Också denna gång hjälper Italien Sverige med flygplan.

Det är så här praktisk solidaritet går till. Man hjälper varandra. 

 

Tänk om det sitter någon surmulen, inrökt gammal gök i en stuga i en brinnande skog och hatar allt som har med EU att göra som tycker att gränser ska byggas istället för att rivas, och så ser och hör han ett stort, mullrande flygplan ovanför skallen och det planet bär italiensk flagga men det är här, under vår himmel, för att rädda våra skogar, rädda vår natur, rädda våra djur och i förlängningen också rädda just honom.

 

Så ser också praktisk solidaritet ut. Detta är EU.

 

Man kan klaga på mycket. Att klaga och hata kräver så lite. Men att faktiskt resa sig från sitt jämmer och försöka få den stora bilden kräver lite mer av oss. Det är inte enkelt och du behöver inte rusa runt som en drucken med tusen EU-flaggor i händerna. Men se också unionens förtjänster. Det är delvis tack vare EU som vi kommer kunna släcka skogsbränderna som härjar just nu.

 

Jag kom hem från löprundan och tog en lång iskall dusch. Då hörde jag att bara tog några timmar från det att Sverige anslut in hjälp till att Italien beslutade sig för att skicka några plan. Detta trots att även Italien är drabbat av värmen och torkan.

Solidaritet är inte så dumt ibland.

Kommentarer

#1 - Calle

Så du menar att Norge eller Schweiz som inte är med i EU inte skulle få hjälp av Italienarna om de behövt brandflyg? Tror knappast det.

#2 - Molle

Visst är det trevligt att ha dörren på glänt så grannen kan slinka in på en kaffe och pratstund....
Men det kan också välla in en massa skadedjur som man inte vill ha tyvärr. Typ damen i Vänesborg fick erfara.

#3 - Matte

Vänta nu, Norge hjälper oss nu och de är inte med i EU. Dra inte för stora växlar Marcus. Även före EU/utan EU fanns/finns en kommunikation mellan länder i Europa. Det handlar om pengar som vanligt. Dessa utlänska hjälpflyg tar ut ett rejäla arvoden. Räddningsentreprenörer.

#4 - Lilla%252520fr%2525F6ken%252520PK

Jovisst får vi hjälp från andra, men nog kostar det...

#5 - Rebecca Moses

Detta är ett vittnesbörd som jag kommer att berätta för var och en att höra. jag har varit gift fyra 4 år och i femte år av mitt äktenskap måste en annan kvinna ta min älskare ifrån mig och min man lämnade mig och barnen och vi har lidit i 2 år tills jag träffade ett inlägg där den här mannen Dr.Wealthy har hjälpt någon och jag bestämde mig för att försöka hjälpa mig att ta med min älskare hemma och tro mig, jag skickade bara min bild till honom och min man och efter 48 timmar som han har sagt till mig såg jag en bil körde in i hus och se det var min man och han har kommit till mig och barnen och det är därför jag är glad att göra var och en av er i likhet med att träffa den här mannen och få din älskare tillbaka till dig själv. Hans email: [email protected]. ELLER KAN DU LÄGGA UPP HEM UPP PÅ WHATSAPP ANVÄNDA DETTA MOBILNUMMER +2348164728160.

Kommentera