Opinionsblogg

Utvisa de som våldtog pojken i Uppsala.

 

Jag hade hoppats så på den här helgen... Att friden skulle vagga in mig i ett halvt drömmande tillstånd.

Att jag skulle sitta tindrande i soffan med mina barn och vänta på nyårsklockorna och raketerna..

Men så hör jag om våldtäktsdomen i Uppsala...

I höstas bestämde sig fem unga män för att gemensamt kidnappa och våldta en minderårig pojke i en skog i Uppsala.

I dag kom den så kallade "domen"...

De "döms" till några månaders semester på ungdomspsyk. Åklagaren hade yrkat på utvisning efter avtjänat "straff" men domstolen tycker inte det.

Alltså...

Vi har fem unga män och för att slippa "hårdare" straff (det finns inga hårda straff i Sverige) så kan de ljuga om sin ålder.

Varför? Därför att det så sent som för några veckor sedan beslutades att det inte är tillåtet att medicinskt testa dömda brottslingars ålder...

Det är alltså inte bara tillåtet att ljuga om sin ålder för att minska sin påföljd. Det är numera också sanktionerat av svenska staten.

Vi vill ju inte såra någon våldtäktsmans känslor eller hur?

Vi har alltså fem unga män som kommer till Sverige. Vi öppnar vår famn för dem. Vi erbjuder dem en fristad, vi erbjuder dem mat, språkundervisning, tak över huvudet,

De här fem tackar genom att i grupp grovt och bestialiskt våldta en liten pojke.

Och Sverige gör vad?

Vi låter dem ljuga om sin ålder, vi ger dem fortsatt tak över huvudet och lite terapi under några månader och efter det så låter vi dem stanna i vårt land..

Hur är allt detta möjligt?

Var i ligger straffet?

Jag har skrivit en del om de mediala, kulturella och politiska glappen i det här landet, men frågan är om inte rättsväsendet just nu håller på att borra sig ett helvetsgap mellan hur de (inte) tänker och hur människor tänker.

Det är en stor skam detta.

Det enda anständiga, som land och i respekt för pojken och hans anhöriga, vore att ringa svensk kravallpolis och be dem köra de här fem asen till närmaste flygplan och sedan sätta de på ett flygplan tillbaka till det land de flydde ifrån.

Nu väntar vi med spänning på betongvänsterns försvastal av de här stackarna...

 

Kommentarer

#1 - Tage Sundin

Biro har tyvärr läst domen slarvigt. Gärningsmännen dömdes i verkligheten till sluten ungdomsvård 12 månader. Sådan straff måste avtjänas i sin helhet, och villkorlig frigivning ges ej. Straffet kommer att avtjänas på ett av de särskilda ungdomshem som drivs av SiS (Statens Institutionsstyrelse). De avdelningar som kan komma ifråga för de här gärningsmännen, omgärdas av taggtråd.

Men detta är blott en detalj. Biro har rätt i den centrala frågeställningen:

Brottet är fullkomligt vidrigt, och alldeles självklart skulle gärningsmännen även ha dömts till utvisning på livstid!

#2 - Karin Eiengård

Jag följer dig och tycker som du att mycket är bedrövligt idag. Man blir mörkrädd över utvecklingen av vårt land. Jag vill ha tillbaka tilliten, sans och förnuft m.m. Inget av detta finns idag längre. Sverige är snart ett laglöst land vilket skrämmer mig. Vi hade ett ordnat bra land. Varför förstöra något som var bra ? Jag känner mig rädd, otrygg och orolig för mina barn och barnbarns framtid. Jag önskar dig och din familj ( och oss alla ) ett Gott Nytt År 2017 !! Karin

#3 - Anonym

https://minfil.org/b6Ccr3bebb/Uppsala_TR_B_5953-16_Dom_2016-12-30.pdf

#4 - Tommie

Utvisa dom och utvisa dom som inte vill utvisa dom.

#5 - wepeen

Veritas persvadet - Sanningen övertygar. Fortsätt så -!

#6 - Tobias

Jag håller helt och hållet med dig om att straffet för detta vidriga brott är alldeles för milt. Självklart ska gärningsmännen dömas mycket hårdare.

Men att generellt påstå att vänstern skulle försvara den här typen av brott är rätt befängt. Jag är själv vänsterpartist, men skulle utan att tveka ställa mig bakom att dessa gärningsmän (liksom andra som begår grova brott) faktiskt utvisas ur Sverige.
Men ibland är det enklare att köra med generaliseringar. :)

#7 - Eva

Självklart borde dessa as utvisas. Lika självklart borde utländska våldtäktsmän som våldtar kvinnor/tjejer också utvisas. Märkligt att en del bara har åsikter när män/pojkar blir utsatta. Men det är som vanligt. Det är vidrigt när det är en kvinna/tjej som blir utsatt men lite vidrigare med en pojke/man....

#8 - Gunder

Så rätt. Hade det varit en flicka hade dom troligen inte fått nått straff alls. Och vad sänder detta för signaler till alla andra i samma situation, jo att det är i princip fritt fram för att göra som man önskar. Ok med 12 månader men sen UT, hem till sitt hemland, skulle det innebära att dom får straff där också så sprid detta här, så kanske några förstår att man kan inte uppföra sig hur som helst

#9 - Cissi

Att skrika om att vänstern skulle uppmuntra det här är både svagt och tämligen lågt. Hela domen är märklig. Det märkligaste kanske ändå är, att trots att det inte är tillåtet att medicinskt testa misstänkta brottslingar är det precis sådan undersökning som efterfrågas i asylutredningar. Om en sådan inte lämnas in så blir individen med största sannolikhet uppskriven i ålder. Så de asylsökande är mer eller mindre skyldiga att bistå staten det just nu, trots att de är osäkra och kan vara grovt missvisande. Men ändå. Kan det faktiskt vara så att dessa fem ÄR mindreåringa? Varför utgå ifrån att de "ljugit" om sin ålder? För det vet du eller?

#10 - Per T Nordendahl

Den svenska flatheten är unik och förödande för folket och landet. Orsaken till detta anser jag vara vår konflikträdsla eftersom befolkningen i allmänhet inte har någon som helst känsla för vad det betyder att försvara landet och folket.
Men snart nog kommer vi få erfara detta, VAR SÅ SĀKRA!

#11 - Tommy Westholm

Det mest skrämmande är ju att det verkar som våldtäkter, gruppvåldtäkter och taharrushattacker håller på att normaliseras och att straffen blir lägre och lägre och hänsyn bara tas för gärningsmännen, inte offren, är allt en anpassning till det nya sverige, till islam, till nyanlända?
Hade jag pengar skulle jag överge detta land jag älskade, landet som inte längre finns.

#12 - Sven Jönsson

Jasså, de dömdes till "några månaders semester på ungdomspsyk" och det "finns inga hårda straff i Sverige". Skall du skriva en debattartikel, bör du vara mer påläst Birro.
Varför tror du att vänstern kommer att försvara de här pojkarna?
Det tror jag ingen mer än du tror.

#13 - göran

Vad skulle du säga om att bli justitieminister 2018? Utbildning är av sekundärt intresse,det viktigaste är sunt förnuft( en katastrofal bristvara i nuvarande regering)

#14 - Franco

Jag har röstat vänster hela mitt liv (mestadels Socialdemokraterna) för jag tycker man ska stå för solidaritet och hjälpa människor när de har svackor i livet, vilket vi alla har då och då. Men så som feministerna och extremvänstern totalt blundar för sanningen så blir man förbannad. Solidaritet bygger på att en klar majoritet hjälper till och jobbar när man är frisk och kry. Men nu är det så många som utnyttjar systemet att vi är tvungna att sätta tydliga gränser för vad vi accepterar i detta landet. Sverige går mot en ekonomisk och psykologisk kollaps om inget görs nu. En minoritet som betalar skatt kan inte försörja en majoritet som inte gör något, det kan även ett barn förstå. Men våra politiker, journalister och självutnämnda experter tycks inte förstå detta. Tack Birro för att du håller diskutionen vid liv.

#15 - Anonym

Klockrent skrivet!!!

#16 - Bengt

Återigen, tack Marcus B.
Tack för att du ger mig tröst genom att skriva om detta som har upprört mig så. Natten efter jag hade hört domen så hade jag svårt att sova man blir så ledsen, förbannad och uppgiven. Men det värsta är att man inte blir förvånad längre, vårt land är en soppa. Signalvärdet av en sådan dom är förödande precist som allt annat som görs för att skydda invandrare. Sverige är ett sjukt land där så många har tappat det sunda förnuftet och har svårt att tänka i ett större perspektiv. Sverige är ett bra land för invandrare men inte för oss infödda där det bara går utför med framtidstron. Sverige har börjat att brinna och våra ledare ser inte elden, om inget görs nu och radikalt så kommer det att brinna ordentligt. Det ropas på fler poliser, visst det behövs men man måste ta hand om grundproblemet dvs att begå brott måste vara kännbart och definitivt inte löna sig. Vi måste sluta att tycka synd om brottslingar och värna om de som sköter sig. Sedan måste man också nyktert kunna konstatera att problemen ökar med invandringen.

#17 - Jonny

Märkligt hur media ibland väljer sina ord. I ett annat sammanhang hade dessa unga män kallats ensamkommande flyktingbarn.

#18 - Niklas

Som vanligt bra skrivet!
Håller Sverige på att vakna eller ska det ta några år till med våldtäkter och terror innan?

#19 - Jan Söderman

Birro säger sig vara kristen och kallar människor för as. Vad dessa förövare hade med sig i bagaget som traumatiserat och förvridet deras syn på rätt och fel har naturligtvis den "kristne" Birro inte den ringaste insikt i. Men tycka, tro och anse är alltid lätt.

#20 - Jan

Och nej, säkerhetsläget i Afghanistan är så osäkert att Sverige inte utvisar personer dit. Har Birro problem med detta får han väl engagera sig i SD, vars ideologi uppenbarligen ligger honom varmt om hjärtat

#21 - Ingrid Eckerman

Det finns vissa straff som inte kan användas. Tortyr, piskning och dödsstraff hör dit. Vi dödar inte någon som har planerat och genomfört mängder med massmord - vi sätter dem i livstids fängelse. Utvisning av barn/ungdomar till ett land i kaos, där de kanske är dödshotade av släkten, alternativt inte har en enda släkting eller kontakt, hör också till dessa straff. Pojkarna ska naturligtvis dömas enligt svenska lagar och avtjäna sitt straff i Sverige. Sedan (när de blivit "vuxna") kommer Migrationsverket ta ställning till ev. förlängning av uppehållstillstånden. Brottet kommer då säkerligen ligga dem i fatet.

#22 - Dori

Googla upp "dancing boys". Det finns mycket fakta o hänvisning till filmer om den kultur man har i Afghanistan om att ha unga pojkar som sexslavar! Gräslig tradition som en del tar med sig hit. Inte kul för liten vacker pojke att hamna på förläggning med äldre troligen åldersljugande landsman...

#23 - Lisa

Bra skrivet! Jag är såååå upprörd över vad dessa afghaner gjort, stackars, stackars den pojke som blev utsatt för detta. Vad är det som säger att de med sin "snedvridna" uppfattning är "botade" efter sitt s.k "straff". Utvisning på livstid är inte straff nog, men kanske, kanske kan det få någon annan förövare att tänka till. Kan tänka mig att denna kategori människor skrattar åt det svenska rättsväsendet, som i mångt och
mycket är ett stort skämt!

#24 - Margareta

Ok, du är kanske lite dåligt påläst, Birro. I sak kan jag hålla med, förövarna bör få ett rejält straff. Sen kan man ju tycka att ett år på ungdomsanstalt är ganska hårt, och jag kan bara hoppas att de samtidigt får någon form av vård för att minska risken för upprepat våld när de kommer ut.
Att utvisa dem vore kanske bra, men jag vet inte var de kommer ifrån så jag kan inte rekommendera det rakt av. Däremot kan jag med kraft rekommendera att man låter bli att utvisa alla de skötsamma barn och ungdomar som har flytt från krigshärjade Afghanistan, Somalia eller annat land i ett försök att överleva till vuxen ålder. Många av dem är otroligt väl integrerade, talar svenska och sköter skolan exemplariskt.
Varför de ska skickas till länder som de i vissa fall aldrig ens har levat i, det övergår mitt förstånd. Sverige har varit ett rättssäkert land med ett stort humanitärt hjärta, men idag verkar myndigheter och politiker helt oförstående (dumma?).
Ändring!!!

#25 - Sverigedemokrat

Vad är det för djävla pedofiler som sitter och bestämmer om så löjliga straff man blir förbannad att det finns folk som tycker synd om dom och inte offret .hade det varit min son hade dom inte kommit ur landet

#26 - Frida

Du borde starta en namninsamlingslista för detta. http://namninsamling.se/

#27 - Ronny

Tack Marcus för en klok medieröst i sveriges annars så entoniga skrammel av tomma (vänster) tunnor! Sverige har blivit ett land som jag inte längre kan vara stolt över! Våra straff är ofta rena skämt! Skulle kunna rabbla upp en A4 om varför jag kommet att rösta Sd i kommande val. Jag har fullständigt tappat förtroendet för de "normala" politikerna! Jag skiter i om det så skulle dyka upp 100 nya skandaler kring det partiet, ty det här landet klarar inte mer styre av vare sig sossar eller moderater! De turas bara om att köra samma floskler, bara i lite olika nyanser, och de lyckas inte med att ena folket i det här landet. Over and out.

#28 - Orolig invånare

Det jag inte kan förstå är varför straffet är hårdare när man begår ekobrott än när man våldför sig på ett oskyldigt och försvarslöst barn. Man borde spärra in dem som de djur de är.Den pojken har fått men för livet. Det gör så ont i mig när jag ser vad Sverige har förvandlats till. Mitt vackra Kortedala som omges av skog och torg är inte säkert längre. När mörkret faller vill man inte vistas ute då risken är stor att man råkar ut för en attack. Tyvärr har det visat sig att inte ens solens ljus räcker för att man ska undvika det ödet.

#29 - Bosse

#9 Cissi
Det vi vet är att våra nordiska grannar konstaterat att drygt 70% av de så kallade ensamkommande flyktingbarnen ljuger om sin ålder!

#30 - NYBELIVEN SSD

Man kan undra vad det är för jävla idioter till politiker som sitter och bestämmer och folk som tycker mer synd om dom här svinen .Det är väl dags Vakna sossar och moderater som inte fattar varför folk röstar på SSD .Och nu kan man inte ens gå med barnen till så kallad LÄKARE som man inte vet vad det är för JÄVLA snuskgubbe som tillåts av landstinget och staten att figurera. STORSKANDAL JÄVLA MYNDIGHETER VI HAR I DET HÄR LANDET

#31 - Invandrare SF

Partiledardebatten i dag diskutera man om öka försvaret men våra barns försvar då som inte kan försvara sig själva det är väl viktigaste man ska tala om,man kan undra om detta landet består endast av bara pedofiler . Politiker tycker att man ska föda mer barn i här landet, man kan undra vad ska de bli av dom pedofiler kanske, detta är sjukt att man inte fattar snabbare beslut .STRAFFEN ÄR JU FOR FAN INGEN TING ATT TALA OM SKA FOLK BEHÖVA TA LAGEN I EGNA HÄNDER INNAN POLITIKERNA SKA FATTA ???? det ska väl vara en debatt först innan politikerna våra förtroende valda ska fatta ,Man kan undra om alla är pedofiler.UTVISA ALLA STOPPA INVANDRINGEN politikerna som är for .varför bor ni inte själva på Rosengården eller Rinkeby kan man fråga sig Har aldrig röstat men kommer att rösta SD som fattar vart vi är på väg !!!!!!

Kommentera