Opinionsblogg

Fallet Nemo.

Jag träffade Nemo för bara några veckor sedan.

Han var gäst i vår podcast Öppet Hjärta. Detta var precis när #metoo dragit igång och jag var lite osäker på om jag skulle våga fråga honom om det där som hände, det där han dömdes för, det där han också tagit väldigt tydligt avstånd ifrån.

Men när jag frågade så svarade han brutalt öppet och ärligt om hur det gick till, om straffet han fick, hur han sonat det straffet och hur fruktansvärt angelägen han är att det aldrig skulle hända igen.

Han är som en öppen dörr rakt in. Ibland rakt ner. Han safe som det var. Han lade alla kort på bordet.

 

Han sade: " Ja, jag gjorde det där. Det var fel och jag tog mitt straff".

Nu föreläser han bland annat i skolor om sitt destruktiva leverne under de där åren... Han är djupt mänsklig, Nemo. Sårbar, Stark. Allt på en gång.

Sveige behöver fler som honom. 

Första gången jag träffade honom var försommaren 2015 när jag var en av de första som gästade hans podcast. Jag möttes av en smart, driven, skör och sökande ung man som hade ett rätt unikt sätt att ställa frågor. Det blev ett fantastiskt fint avsnitt och jag är fortfarande väldigt glad att jag ställde upp i hans podcast.

 I svensk offentlighet finns det få personer som är lika brutalt öppna och ärliga som Nemo Heden. Många provoceras av denna öppenhet. I Sverige finns det få saker som retar människor som öppna, sårbara och ärliga människor. Det är den bisarra sanningen om vårt märkliga land.

 Han slog igenom i en dokusåpa för åtta år sedan. Det var också under den tiden han hade sex med en fjortonårig flicka. Han blev anmäld av flickans far och dömdes. Han har sonat sitt straff. 

 Sedan dess kan man väl säga att så gott som allting har hänt i hans liv. Han har supit och knarkat, fått psykoser och mått skit. Sedan 2, 5 år är han nykter och har nu en liten dotter som betyder allt för honom.

 Vid sidan av allt detta har han startat, drivit och utvecklat en av Sveriges största intervjupoddar. Detta har han gjort enligt punkens ideal. Han har lärt sig allt själv, inte gått de rätta utbildningarna, inte känt de häftigaste personerna. Han har gjort allt detta från botten, med två tomma händer. Han har förtjänat varenda kvadratcentimeter som han fått kriga sig till.

 Att Facebook nu väljer att porta honom är obegripligt. Jag tror få kan sätta sig in i vilken genomgripande förändring det är för en människa att bryta ett missbruk och bli nykter. Jag vet vad Nemo menar när han vittnar om hur totalt förändrad han är nu, åtta år efter åt och snart tre år efter att han blivit nykter.

 Att straffa honom för det han redan blivit straffad för är både ohederligt, anmärkningsvärt och obegripligt.

 Nemo Heden är en bångstyrig och oförutsägbar blomma i det mediokra svenska medie-gyttjan. Han behövs. Jag utgår ifrån att Facebook häver hans blockering och låter honom vara det blödande hjärtat han är.

 
 

Kommentarer

#1 - Nisse i Hökarängen

" I svensk offentlighet finns det få personer som är lika brutalt öppna och ärliga som Nemo Heden. Många provoceras av denna öppenhet. I Sverige finns det få saker som retar människor som öppna, sårbara och ärliga människor. Det är den bisarra sanningen om vårt märkliga land ".

Svenskarna lider av taskiga gener. Så enkelt är det.

#2 - Rolf Andersson

Jag instämmer helt med dig P Birro

Kommentera