Opinionsblogg

Ni borde skämmas.

 

 

 

Som en inre jordbävning, ett väldigt hav som reser sig som en gigantisk flodväg och splittrar och söndrar. 

Så är debattklimatet just nu. 

Och så har det varit under en tid. Men det blir inte bättre. Ingen lyssnar längre. Alla bara skriker. Människor bygger sina fiender med hjälp av förtal, rena lögner och sina egna tillkortakommanden. 

Den ”goda”sidan är nästan värst. De är fullständigt blinda för de många fruktansvärda övertramp som den gör sig skyldig till.

 Om ett vulgärt, oansvarigt monster anser sig ha ”rätt” så skyr monstret inga medel...

Allt är tillåtet. Om den som jagas har fel efternamn upphör plötsligt alla lagar att gälla. Då är det hela vägen från ministrar i regeringen och ner till packade Sune framför datorn vid köksbordet i Ludvika som tar sig rätten att släpa personer i smutsen. 

 Katerina Janouch är det senaste exemplet på en människa som det verkar okej att bete sig hur som helst emot. Jag skiter i hennes åsikter. Jag skiter i dina åsikter också. Men jag skiter inte i hur vidrigt många som säger sig älska mångfald, solidaritet och god ton behandlar henne i sociala medier. 

 Ni borde skämmas.

 Och var är alla helylle-ivrare, PK-mobbens apostlar med plattformar och genomslag? Varför tar de aldrig en enda VERKLIGT utsatt människa i försvar? Måste man ha rätt åsikter för att bli behandlad med respekt? Måste en medmänniska tycka som jag för att jag ska reagera på hur smutsigt hon ber behandlad i offentligheten? 

 Det är inte empati. Det är hyckleri. Alla de där gråtande kändisarna som jag ser på TV3 som rest till fattiga länder och nu ska kokettera med sin godhet. Nu rinner tårarna på dem. Nu gör de skillnad. Nu får de skvätta runt i sin egen förträfflighet.

 Samma människor kan frusta sig blåa av skadeglädje och rent hat när en så kallad ”meningsmotståndare” får stryk på det virtuella bytorget.

 Det är inte särskilt snyggt.

 Och när förvandlades en medmänniska till en meningsmotståndare?

Upphör min empati med de som tycker som jag i alla frågor?

 Det är inte empati i sådana fal. Det är en skam.

 När Staffan Heimersson fick sparken från Aftonbladet förra veckan fylldes internet av folk från den ”goda” sidan som maniska hoppade runt i ringar med sina högafflar. Människor som hoppades att han skulle dö. Människor som skrattade rått rakt ut. Människor som hånade honom för hans kön, för hans ålder, för hans åsikter. Människor som skrev att de gladde sig åt att han var så gammal eftersom han då snart kommer dö.

 Samma människor som står allvarsamma i klassrummen när det bjuds in till möte om mobbning i skolan. Samma människor som röstar på FI och säger sig värna om alla människors lika värde.

 Ni kan lura mig. Ni kan lura varenda jävel på jorden. Men ni kan inte ljuga för ert hjärta. Lev med hyckleriet. Lev med att vara skenheliga och ihåliga spöken i en tid som mer än någons behöver utrymme, tid, kontemplation och värdighet.

Kom ner från era höga hästar. Det gäller särskilt er som inte ens ser att ni sitter på höga hästar… Kliv ner och tala till oss. Kom fram ur skuggorna. Människor behöver komma ner och komma fram. Vi behöver fler mötesplatser. Vi behöver framför allt lyssna på de människor som vi inte delar uppfattning med.

 Det skymmer mitt på dagen. Människor stretar på i motvinden.

Det känns som om vi driver ifrån varandra. Som om vi stod på varsitt isflak i den här natten och bara låter armarna falla längs sidorna medan vi driver ifrån varandra…

 
 

Kommentarer

#1 - Patrik Hålen

Så många kloka ord.

#2 - Nisse i Hökarängen

Jag hatar uttrycket "alla människors lika värde". Det kan lika gärna vara en låttitel till ett bidrag i Melodifestivalen. Nånting som betyder allt och ingenting.
Jag hatar också kändisbubblan, dess politiska korrekthet och ryggdunkningar på sociala medier. Dessa patetiska ursäkter till människor representerar allt som är dåligt i Sverige idag, men också med mänskligheten. I synnerhet de som bor i Stockholms innerstad.
Nästa års valrörelse skulle lika gärna kunna sluta i inbördeskrig. Det hade iallafall inte gjort någon skillnad.

#3 - Nisse i Hökarängen

Förresten borde du ta och blocka den jävla Tobias Lindkvist som brukar kommentera här.

#4 - Lars Ek

Jag är med i en grupp som heter "jagärhär" som arbetar mot näthat. En stor grupp som blir lyssnad på. Som blir tagen på allvar i media. Jag tycker att de gör bra saker. Men ibland är det vedervärdigt när de själva inte förnimmer sitt egna vältrande i onyanserade och fördummande fördomar. Och när de likt forna tiders vita kolonisatörer med våld försöker frälsa de obildade infödingarna till förkunnelse. En del infödingar, tomtar och troll förstår ju inte sitt eget bästa. Då blir det förminskande och förlöjligande! Från ett etablissemang som både arbetar mot hat och själv hatar. Men det egna hatet är ju såklart befogat när trollen inte rättar sig i maktordningen och förnekar sin delaktighet i kollektiva skulden! Ni förstår säkert vad jag syftar på. Eftersom jag själv är man. Jag vet ju vad som händer om man skulle diskutera detta i gruppen, jag är inte dum. Så jag håller käft. Jag gillar inte näthat. Men är inte nätblindhet och nätdumhet lika illa?

#5 - Mikael Fjällid

Olika behandling beroende på vem det handlar om, mobbning och utstötande hatiskt gruppbeteende, samtidigt helt blinda för sina hycklande och djupt oetiska handlingar- dvs tyvärr nog oförmögna att känna skam

#6 - Tobias Lindkvist

Du är inte så hemskt mycket bättre själv, hr Birro. Så gör rent framför egen dörr innan du hoppar på andra med dina förvirrade åsikter och osakliga argument.

#7 - Ekki

Än en gång har du Birro klockrent beskrivit dessa "goda hatare". Jag mår riktigt illa över den falskhet som genomsyrar dessa personer och deras syn på människor som inte delar deras åsikter.

#8 - Nisse i Hökarängen

Tobias Lindkvist: Sug k*k! Ta ditt liv! Whatever.

#9 - emeliecherine.blogg.se

Det kallas samhället. Och vi kan inte göra ett dugg åt det tyvärr.

#10 - Bosse

Bra skrivet Birro! Du har så rätt i din analys. Dom som tror att dom är goda är helt enkelt sadister och förtryckare. Och du Tobias Lindqvist som bara är på Birros blogg för att jävlas och sprida hat, mot främst Birro. Packa ihop och försvinn och läs din Karl Marx bok i nån gömd källare och dröm om kommunismen. Du har inte med kloka människor att göra.

#11 - wigwag

Metoo skördar offer. Bara konstatera fakta. Speciellt Aftonbladet verkar vara känsligt för ryktesspridning. Vad som är sant är av underordnad betydelse. Ett förbrukat förtroende räcker. Timell, Virtanen, Heimersson, Oldsberg mfl har alla tvingats bort pga att folk metooat dom. Vad öppnar det upp för typ av samhälle? Anonymt angiven, gnäll och lismande näthat från mobbar mot tvivelaktiga figurer som inte kan försvara sig. Det är vad jag ser kommer komma. Och jag gillar det inte.

#12 - THERESA

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom, men jag är den typ som aldrig trodde att jag stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: {[email protected]} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom {[email protected]}

Kommentera