Opinionsblogg

Solidarisk eld.

  • Det är en av de värsta gruppvåldtäkterna jag upplevt under mina 26 år som advokat, säger Elisabeth Massi Fritz om den vidriga våldtäkt som en kvinna blev utsatt för av flera män i ett trapphus i Fittja.

 

Idag kom domen.

Alla män frias.

 

I Malmö har tre gångvåldtäkter ägt rum på en månad. 

Låt oss för ett ögonblick kika in hos förövarna till de här vidriga brotten. De sitter kanske i en soffa i en sunkig kvart och ser tv-sändningen när domen i Fittja-målet kommer. 

 

Männen i soffan jublar. Kanske säger dom till varandra: ” Vilka idioter som sitter och dömer folk i det här landet”

Kanske firar dom med en öl eller två. Kanske tänker dom: ” Det här kan vi göra om, vi kommer ändå inte hittas och om vi hittas kommer vi ändå inte dömas. Det är bara att dribbla med korten och komma med motstridiga uppgifter så blåser vi det svenska rättsväsendet fullständigt. Om vi väljer ut ett tillräcklig utsatt offer (kvinnan i Fittja var tidigare missbrukare) så kommer vi undan med vår sadism, vårt barbari, vår förbannade vidrighet…”

 

Enligt kvinnans advokat Massi Fritz finns det 2 oberoende berättelser som styrker kvinnans uppgifter om den vidriga våldtäkten. Det finns en undersökande rättsläkare. Det finns tillräckligt bevis. Jag har sett Massi Fritz upprörd förut. Men jag har aldrig sett henne så här upprörd.

 

Den här domen kommer samtidigt som en hel stad lamslås av skräck och äckel inför den senaste i raden av sadistiska våldtäkter som ägt rum i Malmö.

Vilka signaler tror ni att detta sänder ut till de barbarer som begår de här fruktansvärda handlingarna?

 

Om man lägger örat mot rälsen kan man höra hur det här landet frustar och tar sig ton. Folk är heligt förbannade. Hur är det möjligt att de här asen går fria? Hur är det möjligt att män kan våldta och misshandla, förödmjuka och förstöra en annan människa på det allra mest sadistiska sätt du kan tänka dig, och sedan komma undan med det? 

 

Jag hoppas den heliga vreden som mullrar i det svenska folkdjupet kunde bli ett rytande och en virvelvind, en mörk storm med ett bibliskt namn, som kunde rasa över allt det vidriga som händer i vårt land, varje vecka just nu. Man kan höra hur trossarna kapas. Man kan höra förtroenden knäckas. 

 

Och det är bra. Jag tror faktiskt det är vad som krävs. En helig vrede som orkar lägga alla kort på bordet. En helig vrede som kräver rättvisa åt de allra mest utsatta. En helig vrede som en gång för alla konkret och handlingskraftigt tar tag i de vidriga orättvisor som dunkar ner överallt. 

 

Vi har en handlingsförlamad statsminister, ( ”Det är fullständigt oacceptabelt”) en impotent opposition, en media som anklagar sanningssägare för allt möjligt. 

 

 

Vi tar det igen.

Advokat Elisabeth Massi Fritz:

  • Det är en av de värsta gruppvåldtäkterna jag sett på 26 år.

Idag kom domen.

Männen frias.

 

Kom inte till mig en enda gång till och hävda att jag piskar upp vreden.

Det är svenskt rättsväsende som piskar upp den vreden. Det är domar som de här som gör folk förbannade. 

Och med all rätt.

Låt vreden växa sig solidarisk och stark.

 

Kommentarer

#1 - Adam

Nu var ju bevisläget uppenbarligen inte så klart som Massi Fritz påstår. Det gäller både kvinnans beskrivning av händelseförloppet och omständigheterna runt det påstådda övergreppet och de skador hon påstod sig ha ådragit under "våldtäkten".
Att rätten friade de anklagade är inte särskilt konstigt, det märkliga är väl att ens åklagaren valde att ta upp fallet.

#2 - Sossarna förstörde Sverige

Tänk om Elisabeth Massi Fritz hade varit ordförande i advokatsamfundet istället för den där jävla skitkärringen Anne Ramberg som säkerligen inte har nånting emot domen.

Vad Sveriges sämsta statsminister genom tiderna anser om domen vågar jag inte ens spekulera om.

#3 - Anno Nyhm

Tänk om Birro kunde ha något på fötterna innan han låter känslorna löpa amok när han skriver. Det är inte så begåvat att skriva om en dom som man uppenbarligen inte läst.

#4 - Noll Koll

Birro är helt ute och cyklar. Har han ens läst domen?

Åklagaren borde aldrig väckt åtal och allt annat än en friande dom vore en skam för Sverige. Vi skall istället trots den här sorgliga historien vara stolta över att domstolen
inte valde att vika sig för drevet utan utförde sitt arbete på ett föredömligt sätt. Det fanns inget utrymme överhuvudtaget att fälla männen. Man behöver inte vara juridiskt bevandrad för att förstå det. Läs bara hela domen.

Problemet ligger alltså helt och hållet på personer som inte håll koll på fakta piskar upp vreden. Birro är en av de skyldiga.

#5 - THERESA WILLIAMS

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: [email protected] du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom [email protected]

#6 - wigwag

Massi Fritz ska överklaga såg jag. Helt utan ny bevisning tydligen och enbart med förhoppning om en annan bedömning. Att åklagaren lägger ner utgår jag från. Vore tjänstefel annars om ingen ny bevisning finns och efter den monumentala kritik tinget riktat mot hela åtalet. Om Massi förlorar även i hovrätten, vilket hon lär göra, tycker jag det är dags att media slutar gulla med henne som nån slags juridisk expert. Polisutredningen i målet är under all kritik och ingen i Sverige kan dömas med det förarbetet. Grattis Sverige för svensk polis.

#7 - Kenta

Noll Koll: Det verkar snarare vara du som är ute och cyklar. Jävla idiot!

#8 - Anonym

Det värsta måste vara hur tafatta polisen är. Jag tänker särskilt att dom hade undersökt FEL trappuppgång och upptäckte det först efter 10-11 månader... Samtidigt har polischefen gått ut och sagt att "vi ska ha fler uppklarade ärenden"!

Alltså hamnar våldtäkt ännu en gång längre ner på prioriteringslistan.

Alla vet att det är nåt av det tuffaste att pröva rättsligt och ändå gör man det svårare och lägger hellre ner.

Pannkaka.

#9 - John Wikfors

Vad händer då medborgarna i rättsstaten tappar förtroendet för den apparat som konstruerats för att alla ska tro på den? I praktiken är ju det hela ett enormt fantasifoster som är totalt beroende av att alla ska förlita sig på den. Men vad händer om massorna börjar ifrågasätta konstruktionen som inte vilar på några som helst naturlagar, som bara är uppbyggd som ett monument av luft bestående av en kollektiv tro? Om alla slutar tro på den försvinner den av sig självt och lämnar inte ett spår efter sig. Precis som en vind som blåser förbi.
Människans framgång bygger på samarbete, som bygger på kommunikation, som gör att stora massor kan dra åt samma håll. Att en; eller några få individer, kan få den stora massan att göra som de säger, bygger på att förmedla en tro, hur osann den än är. Det har hänt genom hela historien. Men vad händer om den tron ifrågasätts? Vad händer om en ny grupp individer plötsligt börjar förmedla en annan tro som de stora massorna hellre vill tro på? Den frågan vet vi redan svaret på. Därför är det viktigt för de som vill att vi ska fortsätta tro på det enorma fantasifostret; eller övertygelsen, eller tron, är så stark att den inte får ifrågasättas.

Kommentera