Opinionsblogg

Ta debatten, Schyffert.

I fredags satt Henrik Schyffert i Skavlan i SVT och briljerade över hur tryggt och säkert det är att leva i Sverige. 
Faktum är att det enligt Schyffert aldrig varit tryggare i vårt land än just nu. 
Han såg så övertygad ut, nästan frälst. 
Jag har sett mer tvivel på en gudstjänst hos Livets Ord än jag såg i hans ögon, eller hörde i hans röst.

Han var helt övertygad. Men var han övertygande? För de redan frälsta i den zon där Schyffert och hans likasinnade rör sig tror jag att de flesta hummade med. I deras värld är människors oro och rädsla fascistiska skrämselskott, teorier från högerorienterade troll och spöken, lögner och rent förtal. 

Jag tor att Schyffert tror och tycker att Sverige är tryggt. Är man och har man under decennier varit en harmlös men begåvad komiker och manusförfattare och blivit miljonär flera gånger om så är det ganska självklart att man upplever Sverige som ett tryggt land. 

Jag tror inte Henrik Schyffert tvingas ta pendeltåget sena kvällar ut till sin lilla etta vid ett förortstorg där knarkhandeln sker helt öppet på vägen mellan skolan och hyreshusen. Jag tror inte att Schyffert bor i närheten av något av alla de bostadsområden där kvinnor är rädda för att gå ut på kvällarna. Jag tror inte Schyffert överhuvudtaget har kommit i närkontakt med det Sverige som långsamt brutit fram de senaste tjugo, trettio åren. För under de åren har han varit upptagen med att ordna med sin hysteriskt framgångsrika karriär. Han har hunnit vara radiolegend, rockstjärna, komiker och manusförfattare och han har nått den absoluta toppen inom allting. 

Schyfferts engagemang kostar honom egentligen ingenting. Han är älskad av allt och alla. Han kan till och med skriva rena vidrigheter på Twitter och ända leda frågesporten i SVT. Han kan skriva att han ska ”runkbajsa din mamma i munnen” och sedan få sin senaste show på bästa sändningstid i SVT. Det finns få mer privilegierade och omhuldade människor än Henrik Schyffert.

Jag har stor respekt för hans yrkeskunnande. Det han gjorde med Killing-gänget är bitvis plågsamt genialt. Vi har till och med arbetat ihop. I hans tv-serie Allt Faller (TV4) spelar jag mig själv i en scen där karaktären Johan Rheborg spelar behöver hjälp med ett tal till sin fars begravning…

Han var extremt sympatisk, stöttande och varm.
Det är en viktig notering tycker jag. Schyffert är nog på riktigt god. Jag tror inte han lirar god som hundratals av hans mediala och kulturella polare gör.
Däremot tror jag inte han har en susning om vilket land Sverige faktiskt är.
Jag tror att han tror att han alla som lever utanför den bubbla han så länge levt i är okunniga, odrägliga stackare som behöver hjälp med att förstå att ingenting är så farligt som de upplever att det är.

Jag tycker det är obehagligt att Schyffert, utan ett enda gram fakta, kan avfärda tiotusentals svenskar uppriktiga oro över sakernas tillstånd. Det är så intellektuellt ohederligt. Det är också anmärkningsvärt att ingen orkade eller vågade ta debatten med Schyffert i Skavlan om just denna saken. Det daltas med de rättänkande i svensk media. De bjuds in, det garvas lite, och sedan sitter alla och håller med varandra. 

På detta sätt pissar man svenska folket rakt i ansiktet. Man säger till er som känner oro att er oro inte är något värt. Ni har fel. Sverige har aldrig varit så här tryggt. Sverige är ett väl fungerade samhälle och allt är frid och fröjd och om du har mage att tycka något annat så är du ett förbannad vidrigt högerspöke som ska dammas till eller får höra att Sveriges humorelit vill runkbajsa din mamma i munnen.

Och blir du ledsen rycker polarna ut...; Kommando Gardell/Betner/Ismail/Öz drar sina lansar och kör det vanliga snacket om att "men vadå...det är ju bara på skoj"...

(Tänk om vi gjorde det omvända och skojade om Jonas Gardells sexuella läggning....Och tänk om han blev ledsen...Och tänk om vi bara dammade ut det ständiga "komedikortet"....Skulle det funka?)

Schyffert borde be en väldig massa människor om ursäkt. Alternativt ta debatten med mig eller någon annan.
Schyffert vet var jag bor.

 

Kommentarer

#1 - Anonym

Du sätter fingret på spiken. Jag har också förstått att många journalister, politiker och kändisar har inte förstått att Sverige har förändrats och hela tiden förändrats till det sämre. Det är patetisk att se de som lever i en egen bubbla.

#2 - Jonathan

Men han hade ju fakta! Han skrev så här på fb idag... Jag kollade upp det och det stämmer exakt. Varför är du så rädd Marcus? Du som är troende och allt. Lyssna på jesus! Var inte rädda.
--
(från Schyffert facebook)
Oj vad folk blir upprörda så fort nån säger att vi har det helt OK i det här landet. Typ det här sa jag i Skavlan igår också men det, och mycket annat, klipptes bort pga tidsbrist (Gjorde en ca 20 min intervju som togs ner till 8min i färdiga programmet)
Alltså, det är klart att det här landet har problem. JAG ser det också. En ojämlik skola där alla barn inte får samma chans. Långa väntetider på akuten med läkare och sjuksyrror som går på knäna. Jag tänker inte stå här och säga att allt är toppen så länge det finns människor som känner sig svikna av samhället.
Nu vet jag att fakta inte riktigt biter på folk som är rädda (mig inkluderad) men Sverige har den lägsta ungdomsarbetslösheten på över 10 år. Vi har den högsta andelen av befolkningen i arbete som någonsin uppmätts i ett EU-land. Staten gick med 86 miljarder i överskott förra året.
Men brottsligheten då!? Ska vi inte vara rädda för den? Ja, det stämmer, vi har brottslighet i Sverige. 105 mord förra året, och det är 105 mord för mycket. Men så går man in på Brottsförebyggande rådets hemsida och kollar och då visar det sig att vi hade runt 100 mord 1990 också. Och 91. Och 92. Det är ungefär samma.
Så det är inte bra. Men det är tydligen helt OK.

Så, igen... Var inte rädda.

#3 - Anonym

Varför bor inte Schyffert själv i en invandrartät förort? Han vill ha hit invandrare men inte bo med dem? Varför bor inte Gardell, Ernman, Alexandra pascalidou, politiker, journalister och andra som vill ha hit invandrare tillsammans med invandrare?

#4 - m96

#2 - Jonathan
Haha.. Ja precis, jag har ju kollat upp detta på Expo.. o det stämmer ju :-)
Men så jävla långt har det gått.. att folk hellre tar till PK-fierad statistik än att se verkligheten.

Antalet mord är ju en typisk sån PK-siffra. Förbättring pga teknikutvecklingen inom sjukvården. Fler räddas. I verkligheten så har mordförsök o misshandel fördubblats mellan 1990 0 2014. Hur det ser ut 2017 vågar nog ingen gissa.. när det enligt polisen inte ens finns tillräckligt med utredare kvar för mindre brott.

#5 - Magdalena

Sagt av Birro, som själv bor på Södermalm...

#6 - Tobias

Statistiskt är det större risk att bli utsatt för brott på platser som Medborgarplatsen och Stureplan än Tensta eller Botkyrka.
Och visst har Schyffert till stor del rätt. Vi är rädda för det okända och främmande, när samhället inte längre ser ut som vi är vana. Jag har själv bott i flera av de mest utsatta områdena i Stockholm, jag har i alla år jobbat treskift och därmed rört mig ute på de mesta udda tider på dygnet. Men aldrig känt mig otrygg. Ska man återigen dra upp statistik, är det större risk för mig som man att bli nedslagen och/eller rånad än för en tjej/kvinna att bli utsatt för våldtäkt eller sexuellt ofredande. För kännedom sker de allra flesta våldtäkter inomhus och gärningsmannen är en person som känner offret.

Självklart finns det stora problem i samhället som vi måste göra något åt. Det vore lögn att förneka det. MEN vi har ingen anledning att känna oss otryggare idag än för 10 eller 20 år sedan.

#7 - Anonym

Denna man har en skruv lös

#8 - Anonym

Alltså Schyffert

#9 - Radovan

@Tobias, var kommer dina siffror ifrån? Enligt BRÅ är våldtäktsmännen okända för offret i 70% av fallen.
bra.se/bra/brott-och-statistik/valdtakt-och-sexualbrott.html

Jag ser det som sannolikt att dina andra påståenden om brottsstatistik för Tensta resp city är lika felaktiga som det du säger om våldtäkter efter som du inte kan länka till siffrorna.

#10 - Tobias Lindkvist

@Radovan

Hade du läst texten du länkar till ordentligt, hade du sett att siffrorna redogjorde för alla sexualbrott. Det vill säga alltifrån "enklare" brott som till exempel blottning till våldtäkt. Min kommentar gällde enbart våldtäkt, som är vanligast i hemmen. Blottning och ofredande är dock vanligare i offentliga miljöer.

#11 - Anonym

Ingen polis ville jobba i Södertälje. De skulle tvångsplaceras där. Men Schyffert kan väl jobba som polis i Södertälje?

#12 - Urban

Det enda Schyffert förtjänar är en så pass stor fet smäll att han aldrig vågar uttala sig offentligt igen.

#13 - Radovan

@Tobias, Jag skrev tidigare att du bara påstår saker utan att kunna ge en enda länk som styrker det du säger. Det kunde du tydligen inte i ditt svar heller, vilket talar sitt tydliga språk.

#14 - Micael

# Magdalena" Birro bor inte på Söder längre! Han bor i Botkyrka"

#15 - Lennart

Till alla som hyllar tryggheten - och förringar oron - i Sverige vill jag säga: Det finns en värld utanför Stockholm! På senare tid har det skett flera skottlossningar i städer som Göteborg och Malmö. Jag tror inte de anhöriga till 16-åringen som sköts ner vid en busshållplats i Rosengård i Malmö instämmer i Tobias skönmålning/bagatellisering av riskerna i förorterna.
Huvudpersonen i diskussionen, Henrik Schyffert, kunde ju erbjuda sig att inhysa två ensamkommande barn i sin bostad, utan krav på ersättning från staten. På så sätt gör han en god gärning och lever upp till sina ideal. Det är ju genom gärningar, inte ord, som vi bevisar var vi står.

#16 - Anonym

Men Birro är det inte dags att sluta att överdriva! Såg själv på skavlan så ja vi har två olika sanningar om hur Henrik uttryckte sig. Och jag tycker att det är dags att du försöker få följare på annat sätt än att försöka övertyga världen om att vi inte kan gå utanför dörren utan att bli skyddade. Du skrämmer bara upp folk i onödan och ja i mina ögon är det rent egoistisk och elakt.

#17 - elisabeth

Jag tycker ditt inlägg är extremt populistiskt- mönstret går igen i hela Europa just nu. Det finns en plan bakom det tyvärr, att underblåsa folks rädsla, svartmåla. Nej, det är inte rätt väg Marcus. Vaddå inte fakta? Det stämmer ju Sverige har en otroligt stark ekonomi, plus hela vägen. Det är väl upp till politikerna sen att fördela resurserna rätt, stärka sjukvården och polisen te x. Där kan vi inte skryta alls längre tyvärr, sjukvården har blivit sämre. Polisen behöver omorganiseras. Men den främsta känslan jag får av att läsa din text är en stor avundsjuka. Schyffert är ju bara för mycket... Rik, begåvad, snygg och framgångsrik. Och till och med god, till på köpet, det medger du själv. Han har varit sååå upptagen med att organisera sin karriär de senaste åren. Men hallå? Han får folk att skratta! Han är en briljant komiker! Det är väl till och med medicinskt bevisat att ett gott skratt förlänger livet! Tack från oss alla Henrik! Sverige är roligare och vi lever kanske några dagar längre tack vare dig! Vad har du själv gjort för storartad insats som ger dig rättighet att racka ner på honom på det här sättet? Vad sa han för något förfärligt egentligen? Att det går bra för Sverige!! Huuu!! Så föraktfullt! INTE. Nä, det här luktar JANTE-lag en lång väg. Sorry, you haven't got a point.

#18 - Cindy

Jag fascineras ofta av det svenska folket.
Hälften verkar avsky invandrare och tycker att dom är roten till alla problem i samhället. Dom bosätter sig i bostadsområden där majoriteten är svenskar.
Andra halvan av svenska folket är för en stor invandring och gillar mångkultur. Dom röstar ofta på vänstern/Fi/MP och socialdemokraterna och förnekar att känslan av otrygghet har ökat i samhället. Dom tar ofta kriminella med invandrarbakgrund i försvar och tycker synd om dom. Denna halvan av det svenska folket bor också i bostadsområden där majoriteten är svenskar. Dom lyssnar ständigt på ord som segregation och utanförskap men förstår inte att det är dom själva som har varit med och skapat den. För var det inte svenskarna själva som övergav förorterna för länge sedan?

#19 - Lennart

Elisabeth, Det är dags att se sanningen i vitögat! Det otroligt starka ekonomi som du påstår att Sverige har är en överdrift! Om ekonomin är så stark som du tror, varför skär man ner i den personliga assistansen, så att flera personer som tidigare haft omfattande personlig assistans nu plötsligt blir helt utan assistans?
I höstas kunde vi läsa om en 15-årig pojke som tillsammans med kamrater och organisationen RBU demonstrerade utanför Riksdagshuset. Han som bland annat lider av en sjukdom som gör att han riskeras kvävas på grund av slemansamling i halsen. För detta har han tidigare fått personlig assistans dygnet runt. Nu har Försäkringskassan dragit in all assistans för honom.
Ett annat fal i höstas: En MS-sjuk kvinna dog på en toalett i Malmö sedan hon fallit och inte kunnat ta sig upp. Dagen före hade hon fått besked från Försäkringskassan att hon inte behövde så mycket assistans, och därmed fått nedskuren assistanstid.
Vi kan regelbundet läsa om personer med olika funktionshinder som fått nedskuren eller helt indragen personlig assistans.
Finansminister Magdalena Andersson sa i en intervju i radions Ekot den 22 oktober 2016 att assistansersättning är ett område där det blir aktuellt att spara pengar för att klara ökade kostnader för flyktingmottagandet, något som väckt stark kritik inom brukarrörelsen som anser att grupper ställs mot grupper. MA sa bland annat: ”Det handlar också om att dämpa kostnadsutvecklingen på andra områden där vi ser att kostnaderna ökar, till exempel sjukskrivningar och assistansersättning, där fanns åtgärder i budgeten som verkligen behöver gå igenom i riksdagen nu.”
Trots detta och trots starka protester från olika organisationer som representerar människor med funktionsnedsättningar samt en del fristående debattörer så fortsätter den rödgröna regeringen sitt arbete med att försämra tillvaron för många personer med funktionshinder. Officiellt heter det inte så, men det är vad som sker i praktiken!
Varför finns det inte poliser i tätorter som Alvesta och andra orter i den storleken? Med en så oerhört stark ekonomi som vi itutas att landet har så borde det finnas pengar till poliser, som kan garantera invånarna trygghet ute i landsbygden.
På område efter område görs nedskärningar. Man kan undra varför, om ekonomin är så stark?
Sanningen är inte alltid bekväm, men den måste fram! Ett stort tack, Marcus Birro. Vi behöver sanningssägare som Du!

#20 - Vardagskrönikören

Alla ni som tittar på Farmen, tycker jag ska kika in min hemsida "Vardagskrönikören" där denna veckas gästkrönikör är Carl-Johan von Rosen, även veckans storbonde!
Mvh,
Vardagskrönikören

#21 - Lars

http://www.expressen.se/kronikorer/lotta-groning/tank-om-det-hade-varit-islamistiska-terrorister/

#22 - Anonym

Jobba själva som poliser, socialsekreterare eller lärare! Det är ingen som vill! Poliser, socialsekreterare och lärare som arbetar i socialtutsatta områden blir utbrända. Det tyder på att invandringen inte har fungerat. De som vill ha hit invandrare bor i svenska områden och anklagar folk för att vara rasister. De svenskar som finns i socialtutsatta områden flyttar om de kan - de känner sig otrygga.

De är så många svenskar som har flyttat ifrån Sverige sedan 1991. En del svenskar har inte fått jobb i Sverige och en del svenskar har flyttat för att det är tungt att jobba i Sverige t. ex. sjuksköterskor. Om 10 år kommer det bara finnas makteliten och invandrare som inte kan svenska. Det var väl det makteliten ville? Styra över människor som inte kan svenska? Få människor att jobba hårt för låga löner?

#23 - tomas

Henrik Schyffert är en verlighetsresistent posör som snackar mumbo jumbo mest hela tiden.

#24 - elisabeth

Sanningen är att Sverige är ett rikt land som det går bra för. Jag bor själv utomlands och jag kan garantera er att här finns problem av helt andra dimensioner. Jag har därmed inte sagt att Sverige är ett problemfritt land. Läs om mitt inlägg, du kanske har missuppfattat. Jag irriterar mig oerhört på det sätt som Henrik Schyffert angrips på. Han är en komiker, en artist som får folk att skratta och som har folkets kärlek. Han har väl rätt till sin uppfattning om sakernas tillstånd som alla andra utan att bli utsatt för hets, spott och spe. Vad är det ni håller på med? Rena häxjakten, det är vedervärdigt. Min känsla av att läsa Marcus Birros inlägg ovan är en stor avundsjuka på en framgångsrik, passionerad person som har jobbat stenhårt hela sitt liv. Kanske, kanske även välförtjänt framgångsrik? Jag tycker vi ska vara rädda om Henrik Schyffert, han behövs, komiker behövs. Lägg ner det här nu och låt honom vara ifred. Sluta att hetsa och ägna er åt något uppbyggligt i stället.

#25 - Anonym

Elisabeth, vad vet du om hur det är att vara lärare, socialsekreterare eller polis i Sverige i många områden? De som har jobbat som lärare, polis eller socialsekreterare i Sverige tycker att du saknar verklighetsförankring. Sverige har under de senaste 20-30 åren förändrats till ett annat land.

Makteliten visar förakt för den vanliga medborgaren. De tar hit folk från andra länder för att få billig arbetskraft. De som redan bor här är tvungna att flytta utomlands. Maktelitens siffror är bara fejk. I verkligheten finns det inga pengar till något. Många svenskar som fortfarande bor kvar i Sverige är arbetslösa och fattiga. Många svenskar har inte tid att gå till tandläkaren, köpa nya kläder etc. Jag känner flera svenskar som inte haft semester på flera år.
Alla som jag träffar, vill flytta utomlands. Men man måste ha ett jobb utomlands för att kunna flytta.

#26 - Anonym

Det blev fel i inlägget. Många svenskar har inte pengar så de kan inte gå till tandläkaren, köpa kläder etc.

#27 - elisabeth

"Jag tror att han tror" är ju förresten bara för mycket?! En riktigt kass och pretentiös mening.

#28 - Anonym

Elisabeth, vi som är vanliga har sett Sverige gå från att vara ett bra land till ett land med fattiga, arbetslösa, olyckliga människor och människor som håller på att arbeta ihjäl sig. Det är ingen som tror på sagor längre. Hur mycket än Media eller proffstyckare försöker!

#29 - Märta

Bra skrivet!
Själv är jag född och uppvuxen i Sverige men när vi väntade vårt första barn så flyttade vi till grannlandet i öst. Jag var rädd för att både föda och låta barnen växa upp i Sverige. Ett av mina bästa beslut, helt klart.

#30 - barbro l.

trodde att den där självgode typen Birro var ute ur leken, men tråkigt nog dyker hans tryne upp igen. Det finns ingen som jag avskyr så mycket som denne SD- gosse.

#31 - John

Ursäkta, herr Birro, men får jag påpeka att du inte har ett enda gram fakta till stöd för vad du påstår i den här texten. Du skriver ingenting som motbevisar Schyfferts tes. Du hänvisar till vad "folk" känner, hur du nu vet hur andra känner. Ärligt talat tror jag inte att du är mer insatt i underklassen livsbetingelser än Schyffert. Att han lever i en bubbla betyder inte att du inte gör det.
Ta ledigt från skrivandet. Du behöver det.

#32 - Gremlin

Jag bor själv i Vasastan inte långt från Henrik S. Här är det tryggt, vi har lägenheter som ökat med många miljoner i värde de senaste 10 åren. De utlandsfödda vi ser är dom som äger dom lokala krogarna, kemtvätten och tobaksaffären. Jag har aldrig varit i Husby, Rinkeby etc. Den stora skillnaden mot Henrik S är att jag ändå ser vad som händer. Vi har runt 300 000 fattigpensionärer som i stort sett lever i misär. Vi har inga platser på åldringsvården, sjukhusköerna för dom som saknar privata försäkringar är lång. Skolorna är i många områden rena kaoset med strider mellan olika etniciteter och religioner. Polisen har i många områden släppt vardagsbrottslighet, knarkhandel, stölder, bedrägerier mm, alla resurser går åt till att utreda mord och grov brottslighet. Men för mig är livet liksom för Henrik lite enklare. Vi fortsätter att bo i lugna Vasastan och morsa den lokala skräddaren när vi kilar förbi till nästa välavlönade möte.

#33 - Lennart

Elisabeth och John har bestämt sig för att hacka på Marcus Birro. Han talar "ur skägget", och sanningen är illa sedd i Sverige, i synnerhet om sanningen gäller Sverige. Elisabeth säger sig bo i utlandet, och jämför med en idealiserad bild Sverige från den tid hon bodde här. Vi som bor här nu - oavsett om vi gärna skulle bo i ett annat land, med inte kan på grund av handikapp, bristande ekonomiska resurser eller annat - konfronteras dagligen med verkligheten. Den ena nedskärningen efter den andra av det "sociala skyddsnätet" drabbar många som verkligen behöver "skyddsnätet". Det är det som Marcus Birro vill lyfta fram. Men maktens svans, de "politiskt korrekta", tål ingen kritik, och med personliga angrepp vill de hellre skjuta på budbäraren, i detta fall Marcus Birro. Ett bra exempel på detta är inlägget från John, som inte klarar av en sakdebatt, utan endast slänger ur sig personangrepp mot Marcus Birro. Den här debatten mår bättre av sakliga inlägg än" politiskt korrekta" tyckanden, i form av pajkastning. Du utgår hela tiden ifrån vad du TROR. Den svenska vardagen är inte teologi, den utgår från kalla fakta, som du uppenbarligen är förskonad ifrån.

#34 - Anonym

Bra skrivet Lennart!

#35 - Mikael K

En person som jag, som tillhör judiska församlingen, har lite svårt att känna igen Schyfferts verklighetsbeskrivning. Shit, det händer tråkiga grejer idag i en utsträckning som jag inte varit med om i mitt 60-åriga liv. Och nej, jag har inte ett djäkla dugg med Israels politik att göra, så jag betackar mig för putslustiga kommentarer. Jag är svensk, vare sig vissa vill eller inte. Men jag undrar vad Schyffert skulle säga om han blev spottad på, fått bil repad, hotad på telefon etc, barnen mobbade pga av judisk börd.

#36 - Mikael%20K

Och Elisabeth, det går att vända på steken. Vad har Henrik Schyffert gjort för stordåd, som ger honom rätt att klanka ner på mig som känner oro. Undrar också vilket stordåd Elisabeth utfört, som ger dig rätt att klanka ner på mig som inte delar Schyfferts syn på vissa frågor. Tycker du kan "runkbajsa din mamma i munnen........bläää

#37 - Anonym

Mikael. Jag har själv träffat invandrare som kommer från andra länder och hatar judar. Jag blir själv mörkrädd. Vi som växte upp på 70-80-talet ser judar som vanliga svenskar. Om de hatar judar då hatar de mig också känns det som. De skrämmer bort judar från Malmö - snart ska svenskar bort från Malmö.

#38 - K

Har Schyffert varit utförsäkrad??

#39 - assad

Henrik Schyffert ser gammal ut. Ljuger han om sin ålder? Han ser äldre ut än väldens äldsta människa.

#40 - assad

bilbrand

#41 - Carro.

Jag tycker det är vansinnigt hur blinda många i kommentarsfältet är! Det är som att de har bestämt sig för hur Sverige ser ut och inget kan rubba det! Kolla lite längre bort än näsan och alla "hemska rasistiska sajter" som haar sååå feeeel!!! Kolla andra länder som har liknande problem som Sverige har. Kolla hur Iran såg ut på 70-talet jämfört med nu. Kolla upp VARFÖR korstågen ägde rum. Varför säger de som känner sig otrygga att de känner sig otrygga? Är det bara fjantiga eller är det en stor jävla skillnad på trygghet om man jämför nu med 70-80 talet?

Blir såå trött på alla som beskyller MÄN för alla våldtäkter och nu har vi tagit in hur många män som helst från rena våldtäktskulturer - Grattis Sverige. Kolla dokumentärer från Afrika där många många barn blir våldtagna och är rädda för att anmäla för polisen gör ingenting "för det är barnets fel" och nu kommer såna män hit och de måste ju magiskt förvandlas till moraliska svenskar så fort de går över gränsen? Eller alla män från Afghanistan som dräller in som också ger sig på barn och småpojkar är lättast för flickor hålls hemma med kvinnorna, och de kan ju inte hjälpa att de blir låta och måste göra något åt det!! "Inte deras fel!!"

Jag beskyller inte ALLA människor från dessa länder att vara såna men att tro att ingen är så är ren idioti. Nu hör jag i skallen på er: "Men jävla rasist! Svenska män våldtar också! Hagamannen! Brejvik är en svensk terrorist!" Ja jag säger inte emot, men tänk i antal människor nu. Jämför utan att explodera i pk-raseri. Jag är inte emot invandring om de vill bo här och bete sig.

#42 - Anonym

Du som verkligen sätter varenda ord rätt och ser verklighetens Sverige som den är har fått utstå mer skit än en återvändande is anhängare som dödat, våldtagit mm... 😩 och då har du bara utryckt din rädsla och skriver precis som Sverige ser ut idag och hur politiker och journalister och många med dom agerar slaviskt politiskt korrekta utan att veta vad dom pratar om!!! Jag är rädd för alla människor som säger upp bekantskapen med sina vänner för att dom visar sin rädsla för hur Sverige ser ut idag och hänger ut sina vänner som rasister! Är det något som hotar Sveriges framtid så är det alla dessa blinda svenska idioter och risken att dom ser till så vår yttrandefrihet tas ifrån oss ( ingen vågar säga vad dom tycker längre, för då blir dom rasistiskt behandlade ) och demokratin sätts i gungning!!

#43 - Henrik Schyffert är en idiot

Folk som bor i Stockholms innerstad och uttalar sig positivt om invandringen och att Sverige är "tryggt" borde inte ha något som helst tolkningsföreträde.

#44 - Stefan

Bodde själv tidigare i Södertälje. Först i Fornbacken dit jag aldrig skulle flytta igen. Senare på Höglandsvägen som var ett trevligt ställe o sist Gamla Lina. Förbi mitt hus gick en gångväg från Lina centrum. Där stod det ungdomsgäng o hängde utanför affären. Sedan började de kasta sten på mitt hus ungdomarna från Lina centrum o grannarnas hus. Den flyttade jag. Så mycket för "Sverige har aldrig varit tryggarr tramset"

Kommentera