Opinionsblogg

Är du kvinna och sitter i rullstol får du skylla dig själv.

En ovärderlig byggsten för ett demokratiskt samhälle är att rättsväsendet och den folkliga uppfattningen runt brott och straff går i takt.

 När ett samhälle, som det svenska, dras isär uppstår alltid glapp mellan folk och elit. Jag har skrivit mycket om det mediala, politiska och kulturella glapp som under decennier funnits mellan elit och folk.

Ett av de värsta exemplen av folkligt förakt är svensk rättsväsende. Uppdrag Granskning i SVT kan i dagarna avslöja att grova brottslingar som dömts till utvisning efter avtjänat straff helt enkelt får stanna i Sverige trots att domen om utvisning vunnit laga straff. 

 De sitter av lite tid i de fritidsgårdar som Sverige kallar fängelser och så promenerar de rakt ut i samhället. Anledningen är bland annat att en del länder, Somalia har nämnts, inte tar emot sina egna medborgare om de skickas tillbaka med tvång…

 Och Sverige står som vanligt med mössan i handen och accepterar detta bisarra faktum.

 I Uppsala överföll några unga män en liten pojke och våldtog honom grovt. De säger alla att de var under 18 år. Men det får svenskt rättsväsende enligt en ny dom inte ta reda på om det stämmer. Det är nämligen integritetskränkande mot en dömd våldtäktsman att underkasta sig en medicinsk undersökning som skulle kunna fastställa hans ålder. Så det är förbjudet.

 Heja Sverige.

 I oktober 2016 anmälde en rullstolsburen kvinna att hon blivit våldtagen av flera män på Gotland. 

Fem män greps också, misstänkta också för brottet. 

 Nu läggs hela förundersökningen ner. Det blir inget åtal mot männen. Det går inte att styrka brott. 

 Så här står det också i beslutet att inte väcka åtal: ” Det går inte visa att målsäganden på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller på något annat sätt befunnit sig i en sådan särskilt utsatt situation.”

 Låt oss därför lyssna till kvinnans försvarsadvokat Staffan Fredriksson. Så här förklarade han sin klients ställning: 

 - Hon har inte gapat, skrikit och slagits. Hon har sagt nej, sedan har det tjatats och hon har sagt nej. Till slut har hon gett upp i situationen och siktat in sig på att komma därifrån med livet i behåll.

Låt oss stanna, i fet svart stil, stanna lite just här. Hon har "siktat in sig på att komma därifrån med livet i behåll". Man måste ha ett hjärta av sten för att inte bli berörd av detta. Det är inte svårt att föreställa sig vilken skräck det måste ha inneburit.

 Ett annat tungt vägande skäl till att det inte ens blir en rättegång (märk väl att ingen på detta stadium kunnat fastställa att en gruppvåldtäkt ägt rum. Vad det handlar om är en rättegång som skulle kunna ta reda på om så har skett) är att det inte fanns några vittnen till övergreppen…

 Hur ofta finns det vittnen till en våldtäkt? Hur är det möjligt att detta kan vara ett tungt vägande skäl?

 Flera vittnen har däremot berättat om den psykiska kollaps som kvinnan levt i etter händelsen. Det väger inte ens som en fjäder i sammanhanget. 

 Så här står det också i beslutet till att det inte blir en rättegång: "En funktionsnedsättning innebär inte automatiskt att målsäganden befunnit sig i en sådan utsatt situation som kan vara grund för straffansvar.”

 Va? Är det inte åtminstone extra vidrigt att ge sig på en kvinna som sitter i en rullstol? Hur fucked up är man om man är så feg att man våldtar en kvinna som sitter i rullstol? Bara tanken på att göra det skulle vara straffbart….

 Det betyder i klarspråk att en lam kvinna får skylla sig själv som inte kan sparka sina angripare hårt mellan benen. Det är alltså inte värre att i grupp våldta en kvinna i rullstol. I min värld är en gruppvåldtäkt mot ett barn eller mot en rullstolsburen kvinna den allra lägsta formen av mänsklighet. 

Men svenskt rättsväsende väljer alltså att inte ens pröva OM den här kvinnan faktiskt blivit våldtagen av fem män. 

 Låt oss sammanfatta. Den drabbade kvinnan på Gotland har alltså inte blivit utsatt för något övergrepp. Hennes historia höll inte ens för en PRÖVNING i rättegång. Hon fick aldrig en chans till upprättelse. Hon fick aldrig en enda chans att berätta sin version. Hon fick inte en chans att skipa rättvisa.

Istället ger Sverige, utan att ens pröva saken, fri lejd åt fem män som enligt en utsatt kvinnas historia överföll henne…

Och medan den ena handen av svensk rättsskipning väljer att neka en utsatt kvinna hennes rättighet till en rättegång, så ordnar den andra handen så att fler poliser nu får resa till Gotland för att se till att den folkliga vreden mot att den här förundersökningen läggs ner, inte sprider sig. Snacka om bisarr maktutövning. 

 Är inte det rörande komiskt i all sin avslöjande nakenhet?

 ”Vi har tagit ett beslut om att inte ställa de här männen till svars men vi behöver skicka poliser till Gotland för att slå ner alla folkliga protester mot vårt genomtänkta och rättvisa beslut”.

Vad är det som händer i det här landet egentligen?

 

 

Kommentarer

#1 - Risto L

Detta är Sweden i ett nötskal nämndemän som värnar mångkulturella samhällen förlästa Jurister som gör allt för sina klienter. De skiter fullständigt i offret.

#2 - Niclas Sonesson

Vad fan händer med Sverige😡😡😡
Vanligt sunt förnuft och ordning och reda lyser som aldrig för med sin frånvaro 🆘🆘🆘🇸🇪🇸🇪🇸🇪Nu får det nog med alla bisarra beslut och ansvariga för dessa horribla händelser

#3 - Stefan Klein

Det värsta är att man inte längre blir förvånad.

#4 - Anonym

Rättshaveri https://twitter.com/rostaratt/status/819177982925348873

#5 - AKJ

Jag blir galen snart.Ingen upprättande av lag och ordning .Jo om vi protesterar DÅ kommer lagen och slår ner ,då är det inget snack om integritet. Man får våldta både hit och dit men man får inte visa sitt missnöje . Grrrr

#6 - Tommy Peterson

Varför bry sig att anmäla och gå igenom polisförhör om man samtidigt vet vad som gäller. Detta är en typ av slödder som inte har något berättigande. De bör avvisas omgående utan någon möjlighet till överklagande, UT!

#7 - VBJ

Sverige är som Saud-Arabien och värnar inte om barn- eller kvinnofrid. Sverige är ett sekulariserat land och det verkar som om alla former av sexualitet är tillåtna även de som omfattar våld, tvång och förnedring. Våra domstolar är partiska. Hur lågt har inte moralen fallit. Hur beter sig våra ledare, som ska föregå med gott exempel. Kaffeflickor har man ju hört talas om. De verkar vara som skämd frukt. Kasta bort dem på skräphögen. Vi har förlorat vår värdighet och skyddar inte längre våra medborgare som funktionshindrade, sjuka, äldre, barn eller ungdomar. Mänskliga rättigheter gäller inte funktionsnedsatta personer. Sorgligt men sant! Den här domen visar tydligt att det var kvinnans fel, som bara ville låna en toalett och därefter tvingades att ställa upp som ett sexobjekt för männens lystnad för att få komma därifrån. Hur kommer det sig att det plötsligt stod 5-6 män som ansåg sig ha rätt till hennes kropp. Skulle hon ha ropat på hjälp och tagit en fysisk strid mot dem som rullstolsburen. Möjligt är att hon då hade blivit misshandlad eller strypt. "Prostituerade" lever ju farligt.

#8 - Lars-Bertil Arvidsson

Artikelförfattaren drar många slutsatser som bygger på mycket svag grund. Hans resonemang lutar helt mot en kvinnas berättelse som den framstår i media om han inte har information från den förundersökning som genomförts. Vi har en utsaga från en kvinna att det skett ett brott men ingen teknisk bevisning på att så är fallet. Ska vi i Sverige kunna döma människor på en uppgift från en person om att ett brott begåtts om det inte finns stödbevisning? Jag tror inte någon tycker att det är en bra ide. Tex grannen påstår plötsligt att jag har brutit mig in i hans hus och stulit något. Ingen bevisning finns men dömd ska jag bli!? Intressant är också skribentens syn på funktionsvarierade personers status. Att vara rullstolsburen är verkligen inget som gör att det är mer synd om mig än andra och verkligen inget som gör mig mindre kapabel att hantera olika situationer - det är en gammal fördom! Det här fallet har skötts precis som vi vill i Sverige förutom att en mobb har hotat en åklagare. Att sen rättssystemet ska bli bättre på att hitta brottslingar och döma dom är vi nog helt överens om! #jagärhär

#9 - Maria

Hoppas att du orkar fortsätta att kritiskt granska och ifrågasätta. Vi vanliga som försöker debattera får inget utrymme och inga svar. Hoppas att det kommer förändring av lagstiftning och att alla dessa offer en dag kan få upprättelse.

#10 - Eva

Lars-Bertil Arvidsson:
Det finns DNA som styrker att två av killarna har haft sex med kvinnan, trots detta så nekar den ena av dem. Ändå är de mer trovärdiga än kvinnan som vårdats på både sjukhus och psykiatri.
Och nog är det självklart att en handikappad person har svårare att försvara sig än en fullt mobil person?
Instämmer även jag till att fler brottslingar skall hittas och bli straffade.

#11 - Jan Ahlström

Bra som oftast Marcus!!
Orkade inte läsa hela inlägget, inte pga ointresse utan för att det du beskriver är säkert absolut riktigt och känns som en "never ending story" .
Regeringen svamlar runt som grabbarna i "Jönssonligan" men i filmen hade Sickan en replik: " Jag har en plan", har någon någonsin hört vår statsminister säga att han har en plan för att styra upp landet?
Nästa replik kan bli som i "Jönssonligan": "Vilken jävla smäll"

#12 - Anders

Lars-Bertil Arvidsson, det artikelförfattaren upprörs över är att detta fall inte prövas i domstol. Vad har du mot att det prövas i domstol?

#13 - Pech

Lars Bertil domen är offentlig så gå in och sök på den så får du alla fakta du tycker du saknar i artikeln. Och hur kan du sitta och säga att den som blivit utsatt för ett brott inte skulle kunna fälla någon för det på endast sin berättelse eller upplevelse. En våldtäkt kan begås utan tekniska bevis. Vill du att jag ska gå in på och förklara hur det kan gå till. Din insändare är fruktansvärt kränkande mot många som blivit utsatta för en mängd olika brott..😡

#14 - Våldtagen av samhället

Jag har något hundrafallt (?) värre att berätta men det är FÖR starkt att berätta här men om du hör av dig ska jag berätta om hur jag avslöjade ett bedrägeri på internationell nivå (9 män och deras chefer) och hur man var beredd att gå över lik (mitt) för att detta inte skulle avslöjas och hur jag hånades tills mina organ kollapsade och samhället klappade händerna och fortsatte misshandeln och nu är jag döende eftersom jag inte hade rätt till vare sig FK eller ersättning från fack. Medan jag kämpade för mitt liv avskedades jag och mina bankkonton tömdes så jag kunde inte ens ta den medicin jag behövde för de livshotande sjukdomar jag fick av den mentala misshandeln. Det var jag som upptäckte bedrägeriet och handlade helt enligt företagets regler (policies för att förhindra/upptäcka bedrägerier mm) och det var också jag som räddade männen och cheferna från att bli upptäckta då jag tvingades göra deras jobb på en bråkdel av tiden och tvingades fortsätta när jag fick hjärtinfarkt och anklagades t o m då för att inte vilja samarbeta när jag inte ens haft 5 minuters rast efter 10-14 dagar när hjärtat kollapsade. Om jag varit man hade jag hjälteförklarats. Alla mina rättigheter togs ifrån mig och jag behandlades sämre än en mördare. ALLA vägrade utreda vad som hänt. Jag hade inte ens rätt att få hjälp från JO eller DO. Jag dömdes ohörd till döden för något jag inte var skyldig till och jag hade tvingats jobba gratis på nätterna för att göra jobb andra inte klarat av och inte vågat tala om att de inte klarade. Det ä'r så osannolikt att ingen verkar tro mig men jag har hur mycket bevis som helst men jag tillåts inte visa dom. När jag berättar får jag inte ens en kommentar tillbaka - så osannolika är dom - eller är det bara för att jag är kvinna och man är rädd för männen för att de är män. Vilka fega krakar.

#15 - Åsa Liden

Kan du hjälpa oss sprida detta budskap? Det är så viktigt...
VI BEHÖVER DIN HJÄLP

Strax före jul startade Nätverk för kvinnor (NFK) org nr 802500-6761 en kampanj på Facebook och Instagram som heter #enendatjuga. Den handlar om att om en anhörig till varje misshandlad kvinna skänkte 20kr skulle vi som organisation kunna hjälpa och rädda liv. Lotta Rudholm hade levt om vi hittat varann. Vi har hjälpt 128 kvinnor över hela landet 2016. Men det kostar.
Att tro att "samhället = socialtjänst och kvinnojour" sköter det är helt fel. De räcker inte till, kan inte och vill inte. Det kostar 5 miljarder per år! Och det personliga lidandet räknas inte då.
Samhället är jag, du och din granne. Ska vi kunna förbättra livet för dessa kvinnor och barn behövs din hjälp.
Sen vi startade har 53 personer anslutit sig. Lottas vän Emelie är med. Hero i gladiatorerna likaså. Men vi måste bli fler för att kunna rädda liv. 20kr är vad vi behöver av dig, i gengäld får du genom fb gruppen #enendatjuga ständig uppdatering.

SWISH 123 083 69 73
Bg 702-6578

#16 - Carina

Toppen Marcus. Jag bara älskar alla som vågar stå upp för ett offer. för vårat samhälle gör det INTE. En förövare i ett annat ärende. Erkände för mig och min man, att han utfört en våldtäkt på en minderårig kvinna. Men även om jag ringde till den som tagit emot anmälan, Tro inte att vi ens hördes i fallet. Det hade gått för lång tid och förövaren nekade. Då lägger man ner. Säg inte något dumt om någon, för då satan... Då ska du sättas för förtal, eller Ärekränkning. Våldta och utnyttja gärna... För då går du fri... Tyvärr har jag ett fruktansvärt hat till Polis, och hela vårt rättssystem när det gäller , Sexuellt utnyttjande av barn, Våldtäkter, Langning, mm. Även om det är en kamp i motvind. Kommer min trut aldrig att tystna. Jag kommer att kämpa, Ja kämpa

#17 - Angelica

Lars-Bertil -Arvidsson du borde verkligen ta dej tid att läsa vad som skrivs ORDENTLIGT!!
Marcus och alla vi andra normala reagerar på att ingen PRÖVNING genomförs!!
Ett sådant grovt fall SKA prövas i domstol!!
För vad är det som säger att de fem männen talar sanning??
Det är väl självklart att de alla nekar, det fattar ju en treåring, därför skall en prövning i domstol genomföras!😡😡😡😡😡

#18 - Anki

Det förvånar mig alltid att en kvinna som anser sig blivit våldtagen av flera män, ifrågasätts. Väldigt få kvinnor tycker det är OK att "serva" flera män vid samma tillfälle (möjligen om hon får betalt för tjänsten), redan där borde domen vara klar till kvinnans fördel, rent fysiskt får hon ju knappast flera orgasmer och kan njuta av tillfället, männen turas ju om så för dem går det ju. Lagstiftningen verkar vara baseras på en manlig våt dröm, där kvinnor ställer upp för männens njutning och maktbegär för sitt eget nöjes skull.

#19 - Anonym

UNDRAR om det måste gå så långt att invånerna tar saken i egne händer,för det som inte kan bevisas kommer inte till rättsalen,for INGEN kommer å ha vitner tillsteds om så hender,ÄR det ett slikt samhelle vi vill ha innan MYNDIGHETERNA vaknar!
Ja jag bara UNDRAR!

#20 - Peter Holmbeck

Detta är inte Rätt(s) Sverige utan Fel Sverige!! Hur kan man låta sjuka kriminella handlingar passera utan rättegång. Varför skall kriminella slippa utvisning trots att man blivit dömd för detta!

#21 - Anita Petersson

Jag gillar och stöttar dig av hela mitt hjärta. Du har verkligen det hjärta, man skulle önska att våra politiker hade.
Anita Petersson

#22 - Calle

Som vanligt är Birro ute och cyklar... håller med Lars-Bertil. Han drar många slutsatser på helt fel grunder. Åklagaren bedömer att han inte har tillräcklig bevisning för att ta ärendet till domstol. Det är inte samma sak som att ett brott inte har begåtts!!! Det finns enligt honom inte tillräckligt med bevisning för att få en fällande dom i domstol och därmed kan han inte ta målet till rättegång....återigen inte samma sak som att ett brott inte har begåtts!!!... men då vi lever i en demokratisk rättsstat är det hellre fria än fälla som gäller. Ärendet omfattas av sekretess så vi får lita på åklagarens bedömning. Det man istället bör diskutera är den lagstiftningen som åklagaren måste hålla sig till. Det är kanske den som måste skärpas och ses över....

#23 - Ove Lundstein

Lars-Bertil -Arvidsson är en välkänd rättshaverist som skriver om sitt öde på diverse olika forum. Därför bör hans inlägg i debatten tas för vad det är, d v s med en nypa salt.

#24 - Anonym

Det finns ingenting som heter 'rättighet till rättegång'. Fall prövas inte heller bara hur som helst i domstol.

Det är åklagaren som gör bedömningen om fallet håller för åtal. Anses det inte kunna ge en fällande dom är det tjänstfel att väcka åtal.

Hade sakkunniga visslat om att direkta felaktigheter hade hänt här skulle jag bli orolig.
Marcus Birro däremot, som saknar all form av kompetens, har jag ingen som helst respekt för.


#25 - Thomas

Ja vårt fina rättssamhälle är rena skämtet när det kommer till invandrare som begår brott. Man bli bara så trött på alla dessa saker som händer i vårt samhälle och någon gång kommer det att smälla till ordentligt och bli revolution om detta släpphänta och invandrarvänliga sätt fortsätter. Vi är 2:a klassen invånare i dagsläget och frågan är hur länge vi ska tåla vara detta i vårt eget land.

#26 - Christina

Tack Marcus Birro att du tar upp detta vidriga som Sveriges rättsväsende ställer sig bakom! Sitter i rullstol sen 1990 o är kvinna. Har insett nu att jag är till allmänhetens förfogande, utan rättigheter o utan gränser. Mycket oroande o skrämmande.

#27 - Gurra

Naturligtvis ska ingen utsättas för övergrepp. Har grabbarna gjort det är dom svin och ska dömas. Men jag har alltid undrat över hur människor medvetet kan sätta sig i vissa situationer som leder fram till övergrepp, överfall, rån o misshandel. Gäller både kvinnor och män, handikappade eller ej. Åker man medvetet hem till folk man inte alls känner ? Går man medvetet genom de mörkaste parkerna där man vet att det finns mycket konstigt folk. Det gjorde i alla fall inte jag i varken London eller Johannesburg eller New York som exempel. Inte heller i Humlegården.... Tror inte det räcker med förklaringen att man ska väl få gå ifred...och inte heller att man får skylla sig själv!

#28 - Hanna

Det är helt sanslöst hur svagt Sveriges rättssamhälle är. Sveriges politiker måste vakna!

#29 - vakna

Tyvärr anar jag ett illvilligt motiv till att lägga ned förundersökningen. Gotlänningarna och svenskarna ska lära sig att det straffar sig att protestera. Det var protesterna på Gotland efter att våldtäkten ägt rum som rättsväsendet (som är infiltrerat av nätverken Ruben och Hilda) vill statuera exempel emot. Ju mer ni opponerar er ju värre blir det för er. Kvinnan har bara offrats på det ideologiska altaret. Av samma anledning som Reinfeldt gick raka vägen till MP för migrationsuppgörelsen sedan svenskarna haft fräckheten att rösta SD

Kommentera