Opinionsblogg

Barnen är föräldrarnas ansvar, inte samhällets.

Hur uppfostrar man egentligen sina barn? Jag minns när Thåström fick frågan i någon intervju för en tid sedan. Han svarade att han hoppades att hans barn skulle lära HONOM lite nya grejer. Så är det ju verkligen. Jag kan ärligt säga att jag garanterat lärt mig mer om mina barn än de lärt av mig.

 

Jag försöker vara en bra pappa. Jag är en så kallad varannan-veckas-farsa så jag lever med det ständigt närvarande dåliga samvetet hela tiden nära. Jag tror det där dåliga samvetet är en påminnelse till oss att vara vaksamma och uppmärksamma på vad det är som är på riktigt viktigt i vårt liv. Särskilt vår tid är ju fenomenalt bra på att uppmuntra vår egocentriska ådra. Ibland när jag hamnar bredvid viktiga människor på tunnelbanan eller på bussen eller på en restaurang( och de pratar HÖGT) så känns det som om ingen människa överhuvudtaget haft en enda plan med någonting innan just dessa människor drog upp sina rötter och flyttade in till Stockholm. Det är häpnadsväckande att lyssna på dem. Tidigare var det alltid män som snackade så här, som spelade innebandy och slog varandra på smalbenen med plastklubbor istället för att tala om känslor, som satt bredbent i bastun och talade om sina barn istället för att vara med dem och lite lätt överlägset kunde luta sig mot en husknut och snacka bort någon anställd eller kompanjon i mobiltelefonen. 

Men i den heliga jämställdhetens namn hör jag allt oftare kvinnor falla i samma fälla. Ibland får jag lust att berätta för dem att kyrkogården är full av folk med storslagna drömmar, med odödliga planer, med mål, framgångar och skandaler…

 Jag skyller inte heller på alla andra.

Jag är likadan. Mitt arbete är heligt för mig. Mitt skrivande räddar mitt liv på daglig basis. 

 2006 var jag med om att förlora två för tidigt födda barn under loppet av sex månader.

I maj 2006 föddes Dante. Han dog några sekunder efter födseln. Jag häll honom i min famn medan han kallnade. Han var lik mig. Hans slutna ögon var så rena, så vackra, men omtöcknade, som om han krigat sig ut ur världen. 

 Eller in i den.

 I oktober 2006 förlorade vi hans syster. Hon krystades ut i en plåtburk som det stod ”Tillhör Landstinget” på. Men hon jag höll henne i handen sedan. Liten, så väldigt liten. Men en människa i vardande.

Allt detta förändrade mitt liv i grunden. Jag är en annan människa än jag var innan allt det där hände.

 

Kanske har det som hände påverkat mig i min syn på föräldraskapet. Förlusten av de två barnen sänkte tonen hos mig. Det händer fortfarande att jag vaknar på natten och ställer mig och ser på mina barn och tänker ”Ni är från himlen sända eftersom kärleken är så fri från krav eller eftergifter. Jag har inte varit särskilt bra på någonting i det här livet. Jag har snavat mot allting. Det är som om världen vore en knut jag inte får upp. Men ni visade mig något fantastiskt. Ni visade mig att världen redan ligger öppen, att den där knuten är min egen, dess hårda knut sitter på insidan av mig och när ni är nära så är det som att dra i presentsnören och se allting enkelt öppna sig. Era ögon som portar mot en annan, bättre värld. En annan värld men ändå samma. Era fotsteg löper alltid framåt, aldrig bakåt. Era skratt är som ljudet av tusen envisa tungor av eld. Ni lever för mig, med mig, av mig. Ni rör er i era cirklar och allt ni rör vid blir ljusblå himmel, blir azurblåa vågor, solbelysta stränder, dungar av kvitter, rådjur i gryningen. ”

 

Men jag är fortfarande en väldigt dålig förälder. Jag vet inte hur man gör. Jag försöker härma andra vuxna som jag sett på film, eller minnas min pappa  hur han var när jag var liten men han är en lika obotlig romantiker nu också, snart 77 år gammal, som han var när vi växte upp där i vårt mögelskadade radhus i en förort till Göteborg. Nu lever han i ett kollektiv i Göteborg och dricker rödvin medan han nynnar på Mikael Wiehe medan han rör om i den italienska grytan på spisen. Jag älskar honom så väldigt mycket men någon verklig och egentlig far vet jag inte om han någonsin varit.

Det är ett svårt och stort steg detta att faktiskt bli vuxen på riktigt, på det där manliga, faderliga, myndiga, bestämda men varma sättet som en del män verkar så briljanta på. Hur och var har de lärt sig det? 

Det har blivit bättre. Jag har insett att jag inte gör mina barn en tjänst om jag bara slarvar runt och är polare med dem. Jag behöver vara den som kritar upp deras tillvaro, som sätter de berömda gränserna, som förmedlar värme, tolerans, solidaritet med andra, och som gör det genom att berätta att det finn sen liten, röd punkt längst inne i oss alla som VET vad som är rätt och vad som är fel och jag tror att redan och även barnen känner den där punkten, men de behöver få hjälp att gräva fram den. Och det kan inget samhälle, skola, förskola eller myndighet göra. Det är enbart föräldrarnas ansvar. 

För någon vecka sedan hörde jag en socialdemokratisk ungdomspolitiker skylla på ”trångboddheten” i samband med kravallerna i Rinkeby. Som om för få ru får ungdomar att gå ut och bränna bilar och kasta stenar på polisen. 

Man borde kunna anmäla en förälder som upprepade gånger helt enkelt skiter i sina egna barn så till den grad.

Jag känner folk som arbetar som lärare i Stockholm och de blir ofta uppringda av arga föräldrar som mer eller mindre kräver att lärarna ska uppfostra deras barn. Det är dock inte skolans uppgift. Det är min uppgift som förälder att vägleda mina barn i den sörja som är vår samtid. Det är faktiskt ett av tillvarons tuffaste utmaningar och jag har äntligen börjat inse att det är en stor nåd, en ynnest och ett vackert privilegium att vara en far åt mina barn och inte endast en skön polare som aldrig sätter några gränser åt något håll alls.

Samma vatten i samma flod. Samma hjärta, samma blod. Vi står i striden tillsammans...

 
 

Kommentarer

#1 - Cindy

Välkommen till vår samtid Marcus!
Det är "samhällets fel" att vi har elever som skolkar, stör på lektionerna, bråkar med sina lärare, blir underkända i skolan, begår brott och kastar sten på polisen. Och vilka är "samhället" då? Jo, alla andra förutom föräldrarna -naturligtvis.
Så här ser det ut i större delen av västvärlden.
Jag har både tillgång till spansk och italienska tv-kanaler, och jag kan säga att liknande problem tas upp i deras nyheters rapportering och debatt-program.
För ett tag sedan såg jag ett tv-program på italienska Rai Uno där det debatterades om det ökande problemet med stök på skolorna.
En sociolog hävdade till och med att många föräldrar har blivit medbrottslingar vad gäller deras barns upptåg . Istället för att ta itu med sina ouppfostrade avkommor så skäller dom ut lärarna och ljuger för att skydda sina barn, och så undrar man varför ungdomarna blir värre.
Så länge det är "samhällets" ansvar och fel när ungdomar strular så kommer vi att se dessa problem eskalera? Det kanske är dags med att införa nya lagar för att kunna åtala föräldrar som inte vill ta ansvar för sina barn?

#2 - Albertina%20Fares

Vad gör alla trångbodda tjejer i utanförskapsområden som Rinkeby, Tensta, Rosengård osv.
Bränner bilar, kastar stenar, skjuter ihjäl varandra ??? Har de inga behov, är de inte
frustrerade ? Antagligen men de skapar inte rubriker på samma sätt som killar och män ofta gör oavsett om "krigen" utförs i Rinkeby eller Syrien. Blir killarna hjälpta av offerstämpeln ??
Absolut inte !!

#3 - Anonym

En del lever i skyddade världar jobbar inom kulturen, på tv etc, bor i svenska områden. Tjänar massor och tycker att allting är bra i Sverige. De menar att Media tar i när det skriver om våld etc i Sverige. SD svartmålar Sverige för att vinna röster.

Samtidigt jobbar lärare, socialsekreterare och poliser ihjäl sig ute i problemområden. Många av dem vill byta jobb men får inget annat jobb.
Jag skulle vilja tvinga ut Malena Ernman, Anders Borg, Reinfeldt etc att arbeta som lärare i ett socialt utsatt område.

Dagens journalister, programledare, kulturfolk tar inget socialt ansvar. De lever sina liv i sina områden och umgås med varandra. Håller varandra bakom ryggen och tjänar mycket pengar. Vi måste tvinga ut de i förorten - de får själva uppleva hur det är där för att få en ändring.

Så länge de tjänar pengar och har det lugnt kommer de inte bry sig. Så länge de har det bra kommer samhället fortsätta att vara som det är......

#4 - Anonym

Elevpengen har helt dränerat lärarens status. Rektorn vill behålla eleven för att få elevpeng. Rektorerna håller nästan alltid med elever och föräldrar. Många gånger får eleven behandla läraren hur som helst.. Ordet rasist missbrukas. Lärare blir kallade för rasister utan anledning. Jag träffade en svart man som arbetade som lärare och blev kallad för rasist av eleverna.

#5 - Anonym

Jimmy Åkesson hade varit på besök hos Malou Siverts program efter 10. Siverts hade då sagt att hon tycker att det är roligt att leva multikulturella. Men hon bor i Vasastan och jobbar på TV4. Siverts tjänar massor på att prata med gäster. Samtidigt håller socialsekreterare på att jobba ihjäl sig för en låg lön. Så där hela vårat samhälle.

Vad är egentligen en kommunist eller miljöpartist? En del tjänar massor bor i fina områden etc.

#6 - Mats

I en allt mer egofixerad värld har folk allt svårare att se sin egen del i det hela. Problemet är också att äpplena inte hela faller, så långt ifrån päronen och bråkiga ungar brukar många gånger handla om minst lika jobbiga föräldrar, så att ta diskussionen med dem kan många gånger vara dömt att misslyckas. Har själv ett par grannar som nu är på gång till att flytta till ett "lugnare" område än där jag bor. Ungarna springer konstant in och ut dagar i ända och smäller som fasiken i dörrarna, alla möjliga andra vilda ungar springer där också och föräldrarna har som vana att bl a sno andras tvättider, konstigt om folk kanske är lite sura på dem och de är med om lite konflikter? och lycka till i det lite bättre området säger jag bara! Problemet är snarare alltför många olämpliga föräldrar som inte borde ha barn och ofta är det de dessutom som har flest ungar, så att det går utför är ett rent faktum med naturliga biologiska förklaringar.

#7 - Lennart

Håller fullständigt med Anonym. Beträffande ordet rasist så har det urvattnats så att det i stort sett gäller alla man ogillar. Har man andra synpunkter på olika religioner än vad som är politiskt korrekt, så blir man kallad rasist. Förr blandade man aldrig ihop religion med ras. Att vara kristen betyder inte att man endast är vit europé - man kan vara svart centralafrikan, eller gul filippin. Likaså finns det vita muslimer - oavsett om de bor i Syrien, Irak, Bosnien, Turkiet eller Sverige - svarta i till exempel Mali och Nigeria, eller gula i Centralasien. Med andra ord religioner i sig själva är fria från rasism. Däremot kan det finnas rasister - oavsett ras - bland olika trosutövare. Sedan kan man ha synpunkter på religioner utan att ha någon rasistisk aspekt.

Kommentera