Opinionsblogg

En av de svaga.

Fri..

Att stå fri.

Det är vad skrivande handlar om. Att aldrig stå still. Att aldrig bli ägd. Att alltid vara en rörelse mot likriktning, ytlighet, konformism och stiltje.

 I mina drömmar är jag en präriebrand i svensk offentlighet, en skrivande pitbull i en park av dresserade pudlar.

Jag har blivit kidnappad av de politiskt korrekta och slagit mig ut. Jag har gullats med av folk som så fort jag visat prov på en egen tanke vänd mig ryggen. Jag har älskats av hyenor på det mediala bergets yttersta avsats. De har glömt mitt namn när jag snavat och fallit. Jag har älskat av de kristna så länge jag kammade mattfransarna på kvällarna. När jag föll gjorde de det ocksp.
Jag har blivit kidnappad av rasister och slagit mig ut. Jag har blivit hatad och föraktad för att folk haft problem med att placera mig i fack.

 

Jag har blivit kidnappad av en lamslagen folklighet och blivit slagen ut ur det också.

 Jag står fri.

Det har kostat mig allting.

Det har lett mig till ekonomisk ruin.

Mina vinster? 

 Min stolthet. Min ryggrad som jag har intakt i ett land och i en tid där de flesta viker ihop sin ryggrad för att lyckas kräla in under lister och i svarta hål för att undkomma vinden när den börjar blåsa.

 Vi lever i en tid som applåderar lögnerna. Vi lever i en offentlighet där du premieras om du håller käften, om du gömmer dina tårar. Så fort du visar dig svag så hugger folk direkt. 

Vi lever i ett land där ingen visar hur de egentligen mår eftersom ytan och lögnen blivit upphöjd till dogm, till en sorts evig sanning.

 Vi lever i en tid och i ett land där medelmåttan sitter i guldstol och där alla som blöder på riktigt blir betraktade som löjliga, svaga, tafatta, avvikande, utanför.

 Den svenska offentligheten är ett smörgåsbord av förakt och illvilja.

 I flera dygn har jag suttit apatisk och stirrar rakt fram. Jag har inte mått bra. Jag har gråtit.

Mycket i mitt liv är storslaget och fantastiskt, men mycket är också är extremt besvärligt. Det gör inte min situation unik eller ens särskilt utsatt. Men det gör mitt liv mänskligt. Men när jag skriver om denna mänsklighet, när jag skriver om denna djupt liggande mänsklighet, som är lika för oss alla, då möts jag av hat och rena hot. Hatet som sköljt in har varit en våg av grumligt avloppsvatten.

 Den svenska offentligheten är som ett kallt krig de vill lura på oss. Vår nya tids subtila konstform har blivit att förakta det svaga. Vi spottar på den som ligger ner. Vi avskyr den som gråter. Vi föraktar den som berättar om sin sorg.

 Den skammen kommer en dag av göra en brant sväng i slutet av den eldhärjade kurvan neråt och den skammen kommer bita det här landet i hjärtat.

 Jag?

 Jag kommer resa mig igen. Jag ser alla jag möter i ögonen. Jag viker inte ner blicken. Jag kommer fortsätta min kamp. Jag kommer fortsätta att skriva och försöka hålla mig fri från allt och alla som hotar att dra ner mig. 

 Ingen äger en poets hjärta. 

 Jag kommer aldrig vika mig för hat och hot. Jag kommer aldrig sluta skriva. Jag kommer heller aldrig sluta visa mig exakt så futtig och sorgsen som alla människor blir med jämna mellanrum. 

 Den svenska offentligheten behöver fler som blöder, fler som vågar visa sina sår, fler som vågar gå med sina naiva hjärtan i kupade händer.

 Jag är stolt att vara en av dem.

 

Kommentarer

#1 - Lisa

"Jag har älskats av kristna så länge jag kammade mattfransarna på kvällen"
Att predika i kyrkor, skriva i kristna tidningar är ingen rättighet. Kommer faktiskt med ganska stort ansvar och krav på moral. Ingen är felfri. Alla gör fel. Alla blir förlåtna. Men att under tiden som man är otrogen sin fru, med en annan man fru, då är man inte rätt person för någon av dessa uppgifter. Likaså dina två olika personligheter o språkbruk du framställde under denna period, beroende på om du var i kristen eller profan media, gav ju ett ganska tvivelaktigt intryck av dig.
Typ sådana saker låg nog mer till grund, när kyrkor inte anlitade dig som talare, än att du inte kammat mattfransar. Älskad är du fortfarande men man kan faktiskt inte tycka det var okej det du gjorde.

#2 - Il Capitano

Jisses gosse. Nu skämtar du om din ryggrad igen.
I-n-g-e-n människa är "fri".
Har du fått kraftig slagsida i din vardag p.g.a. Totti?
Du verkar leva i en sorglig "ekonomisk ruin" bubbla på Ringvägen.
Förresten så är poeten väldigt duktig på att spotta på andra i tid och otid.
Nä. Ta av din offerkofta och sök hjälp !


#3 - Söderkisen

Men herregud vilken självömkan. Det var verkligen en både feldisponerad och synnerligen lismande smörja du skrivit. Om du producerar liknande alster åt tidningarna så förstår jag att du inte får några uppdrag.

Hur i hela fridens dagar kan du vara på "dekis" när du i tidigare inlägg skryter om hur bra dina böcker säljer? Du har ju även en sambo som arbetar och drar in pengar.

Jag skulle aldrig ge dej en krona då du inte behöver pengarna för dom går bara till alkohol och lyxkonsumtion, jag lägger den slanten i en riktigt fattig människas utsträckta hand istället.

#4 - M

Vad är det för fel att vänja sig med en högre
levnadsstandard? Man kan vara fattig trots
att man har mkt pengar och att man slipper
äta nudlar hela tiden.

Tror ni är avundsjuka, jantelagen.

M

#5 - Karin

Fint skrivet. Att det ska vara så dyrt att inte sälja ut sin själ. Måste vara extremt uttröttande att befinna sig i ett krig hela tiden. Men stärkande att du hela tiden lyssnar till ditt inre patos.

#6 - Sven Jönsson

Jag tror att många reagerar därför att de inte upplever din fattigdom som äkta. Du sålde tydligen en bostadsrätt för inte så länge sedan för 3,6 miljoner, sannolikt med en hyfsad vinst. Någon kommenterade de senast redovisade uppgifterna från allabolag.se, där du tydligen plockade ut 485 000 i lön och 440 000 i aktieutdelning. Du har gett ut en bok, som enligt egen utsago säljer bra och driver "succepoden" Öppet Hjärta.

För några veckor sedan var du tydligen på semester i Rom.

Många av dina följare beskriver sina egna ekonomiska situationer och beklagar att de inte kan bidra via Swish till dig. Andra blir förbannade. Borde inte vara så svårt att förstå. Allt är inte hat.
I det inlägg, som du inte tagit bort är det just nu 414 kommentarer, där säkert minst 95% stödjer dig rakt av.

Hot är givetvis inte acceptabelt, men du kan kanske föreställa dig den mängd hot kvinnliga (feministiska) bloggare råkar ut för?

#7 - Zeth A. G.

Får citera en klok vännina som sa egentligen allt som behövde sägas när Birros senaste "bravader" kom på tal:

"Jag får nog ändå sälla mig till Zeths funderingar kring uttrycket "vid den ekonomiska ruinens brant", när man lever som Birro gör. Det är liksom ett slag i ansiktet på en ensamstående förälder i en hyrestvåa i Jordbro eller Säffle eller Helsingborg, låginkomsttagare utan möjlighet till besparingar, som plötsligt måste laga två hål i tänderna. Eller köpa nya glasögon.

Jag funderar också kring det här med jobb och inte jobb. Vilken sorts jobb söker Birro, ett tiotal om dagen? Han bor i Stockholm. Svensk. Inga fysiska funktionshinder, barnen på deltid. Han skulle kunna jobba med nästan vad som helst som inte kräver en specifik utbildning, utan att behöva flytta från sin hemstad eller riskera att träffa barnen mindre. Han fick flera jobberbjudanden i sitt tiggarinlägg. Hade han istället för det han gör nu, bett sina läsare och följare om tips på jobb så att han kan försörja sig själv och sina barn, då hade ingen brytt sig.

Det Birro vill är inte att ha ett jobb, han vill leva på andra och skriva texter och böcker som inte tillräckligt många vill betala tillräckligt mycket för. Det han gjort nu går inte att tolka på något annat sätt. Jag lägger mig inte i någons privatekonomi - vet inte vad han har för tillgångar eller hur han lägger upp ekonomin tillsammans med sin fästmö - jag bara ifrågasätter hans sätt att uttrycka sig (vid ruinens brant) när han lever som han gör och dessutom väljer att be om donationer snarare än att ta vuxet ansvar, be sina kontakter om ett jobb, och skriva på sin fritid.

Gud, vad jag skulle vilja se Marcus Birro sitta på ena sidan av sitt köksbord med Patrik och Magnus från Lyxfällan mittemot."

#8 - Anna

Men jösses människa, ta av dig offerkoftan. Jag är en ensamstående mamma med 3000 kr kvar på kontot tills nästa lön. Jag går min egen väg och har så alltid gjort och jag skiter fullständigt i de som inte tycker om det. Jaha. Liksom. Din ältande offermentalitet rimmar inte med din vision av dig själv på barrikaderna. Skärp dig.

#9 - THERESA

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningsgivaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: [email protected] du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) Kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
Genom [email protected]

Kommentera